/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Triumph Thunderbird.
Fra : Dan...


Dato : 18-04-03 19:51

Hej NG.

Står og er ved at købe en Triumph Thunderbird,fra 1953 650cc med morgo kit
og belt drive.
Er der nogen der ved noget om dette??
Den er med hd forgaffel med dobbelt skive kan den synes med dette?
Cyklen står flot og velholdt og kører perfekt til 42000kr.
Den originale tromlegaffel følger med men hva med synskrav osv
Er prisen ok?
Må nr pladen sidde på siden?

Mvh

Dan...



 
 
Palle Hansen (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 19-04-03 07:47

Hvordan ser den ud ? Jeg har bygget indtil flere af slagsen, gad vide om du
er ved at købe en af dem

Om den kan synes med den gaffel, er bare et spørgsmål om hvem der kigger på
det...nogle gange ja, andre gange nej... Jeg ville kører den til syn med den
gaffel. Hvis du bor på sjælland, så kør til Rødovre eller Hillerød..

Om prisen er ok, er umuligt at sige... hvilke dele sidder der på den,
hvornår er motoren renoveret, hvem har lavet den osv osv ... Jeg solgte den
sidste jeg lavede for 45.000 kr. Det var faktisk for billigt, men jeg stod
og skulle til udlandet for at arbejde, så der var ingen vej udenom. Den stod
mig i 60.000.

Få en til at kigge på den, og som kan sige god for den... Du kan evt ringe,
så kan vi få en snak om den....

palle


"Dan..." <"REMOVE"digi@pc.dk> wrote in message
news:3ea04909$0$197$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Står og er ved at købe en Triumph Thunderbird,fra 1953 650cc med morgo kit
> og belt drive.
> Er der nogen der ved noget om dette??
> Den er med hd forgaffel med dobbelt skive kan den synes med dette?
> Cyklen står flot og velholdt og kører perfekt til 42000kr.
> Den originale tromlegaffel følger med men hva med synskrav osv
> Er prisen ok?
> Må nr pladen sidde på siden?
>
> Mvh
>
> Dan...
>
>



Brian Lænø (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 19-04-03 17:37


"Dan...skrev
> Hej NG.
>
> Står og er ved at købe en Triumph Thunderbird,fra 1953 650cc med morgo kit
> og belt drive.
> Er der nogen der ved noget om dette??
> Den er med hd forgaffel med dobbelt skive kan den synes med dette?
> Cyklen står flot og velholdt og kører perfekt til 42000kr.
> Den originale tromlegaffel følger med men hva med synskrav osv
> Er prisen ok?
> Må nr pladen sidde på siden?
>
> Mvh
>
> Dan...

Det burde ikke være et problem, da den nye forgaffel burde være bedre end
den gamle.
Men du kan vel risikere at skulle betale ekstra afgift for forgaflen.
Var det ikke Rittig der betalte ekstra afgift for dobbelt skiver på hans
harly?

--
Brian



Palle Hansen (20-04-2003)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 20-04-03 08:14

> Det burde ikke være et problem, da den nye forgaffel burde være bedre end
> den gamle.

Jo, det kan være et problem. Hvis de (til syn) skønner at bremsen er for
kraftig til stellet, og derved er "bedre" end hvad stellet kan holde til, så
kan den ikke synes. Derfor er der ikke nogen helt dum ide at ta' den ene
skive af.

Palle



Dan... (20-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan...


Dato : 20-04-03 19:12

Hej palle

Tak for hjælpen indtil videre..
Jeg tror jeg springer ud i det!
Er der ellers nogle detaljer og svagheder man bør passe på og kigge efter?
Den er renoveret sidste år hos Kyhn og er i rigtig fin stand.
Den kører 95 blyfri?? skal sådan en ikke ha lidt bly?addetiver!!!
Det er vel indstillingen af tændingen der er afgør det og den har kørt fint
med det siden renoveringen!!

Mvh
Dan...



GERT BO THORGERSEN (21-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 21-04-03 02:05


Dan... <"REMOVE"digi@pc.dk> skrev i en
news:3ea2e2d8$0$133$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej palle
>
> Tak for hjælpen indtil videre..
> Jeg tror jeg springer ud i det!
> Er der ellers nogle detaljer og svagheder man bør passe på og kigge efter?
> Den er renoveret sidste år hos Kyhn og er i rigtig fin stand.
> Den kører 95 blyfri?? skal sådan en ikke ha lidt bly?addetiver!!!
> Det er vel indstillingen af tændingen der er afgør det og den har kørt
fint
> med det siden renoveringen!!
>
> Mvh
> Dan
>
Det er jo ikke megen hjælp du har fået, men jeg forsøger mig med nogen.
Der med skivebremserne vil jeg næsten tro at du løber ind i problemer. Hvis
syndsmanden
ved at Triumphen tidligere kørte med tromlebremse vil han sikkert ikke
godkende det. Men hvis du har mod på at prøve så kan du jo tage til syn med
skiverne og så hvis de ikke godkender det lave det tilbage til originale
bremser og tage derhen igen. Jeg ved da at hvis jeg tog til syn med skiver
på min BMW R60 fra 1976 ville jeg løbe ind i problemer af to grunde, først
fordi der ikke var det oprindelig på den model og som det andet fordi de
modeller der havde det (de større) var byrere og derfor så skal betale mere
i indregistrering ( jeg har fået papir fra synsmyndighederne på hvor meget
mere at betale).

Det tredie vedr. skiver foran, så kan jeg huske at da jeg i 1974 - 1979
havde en Honda CB750 da tillod synsmyndighederne ikke at man satte to skiver
på dem foran, hvilket vi jo gjordealligevel. De sagde noget værre sludde,
nemlig at forgaflen ikke var stærk nok til 2 skiver! Noget sludder, for det
der bestemmer hvor godt man kan bremse - regnet i G (m/sek^2), altså i
relation til tyngdeaccelerationen - er jo dækkenes friktion. Så hvis man kan
bremse optimalt med en skive kan man jo ikke bremse bredre med 2. Og 2
skiver er jo mere sikkert end 1 både pga. mindre varme og ingen vridning i
forgaflen under ligeud kørsel.

Vedr. det blyfri så skal du ikke køre med blystilsætning hvis den er lavet
om til blyfri. Det der normalt bestemmer om man kan køre med blyfri er
ventilsæderne, hvorfor man på f.eks. på min BMW skal køre med blytilsætning
eller skifte ventilsæderne (metallegeringen). Jeg kører med additiver via
vist bare (mest) nogle blykugler liggende i et net i benzintanken, hvilket
skal kunne holde 400.000 km (firehundre tusinde). Men hvis din Triumph er
lavet til blyfri (uden tvivl via andre ventilsæder) så kør på blyfri. Det
er altså ikke tændingen der bestemmer det. Men tændingstidspunktet er bl.a.
noget bestemt af oktantal og kompressionen.

Mvh
Gert Thorgersen




Claus Rittig (21-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-04-03 13:32

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:b7vga7$b7p$1@news.loxinfo.co.th...

> Det tredie vedr. skiver foran, så kan jeg huske at da jeg i 1974 - 1979
> havde en Honda CB750 da tillod synsmyndighederne ikke at man satte to
skiver
> på dem foran, hvilket vi jo gjordealligevel. De sagde noget værre sludde,
> nemlig at forgaflen ikke var stærk nok til 2 skiver!

Samme problem har nogle af Harley-fyrene. De ældre cykler er født med
tromlebremser, og skivebremser kan ikek godkendes fordi "gaflen ikke er
stærk nok". Man er nødt til at montere en nyere forgaffel.

Og ja, det er noget pladder, men bilinspektører er ofte bedre til at bruge
deres bøger end deres hjerner.

Rittig



GERT BO THORGERSEN (21-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 21-04-03 14:38


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3ea3e361$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:b7vga7$b7p$1@news.loxinfo.co.th...
>
> > Det tredie vedr. skiver foran, så kan jeg huske at da jeg i 1974 - 1979
> > havde en Honda CB750 da tillod synsmyndighederne ikke at man satte to
> skiver
> > på dem foran, hvilket vi jo gjordealligevel. De sagde noget værre
sludde,
> > nemlig at forgaflen ikke var stærk nok til 2 skiver!
>
> Samme problem har nogle af Harley-fyrene. De ældre cykler er født med
> tromlebremser, og skivebremser kan ikek godkendes fordi "gaflen ikke er
> stærk nok". Man er nødt til at montere en nyere forgaffel.
>
> Og ja, det er noget pladder, men bilinspektører er ofte bedre til at bruge
> deres bøger end deres hjerner.
>
> Rittig
>
Ja bilinspektørerne i Danmark er jo meget ulogiske. Men læste du for øvrigt
mit første indlæg i fritid.motorcykel, den 12 april hvor jeg nævnte syningen
i Thailand, hvor de kun kiggede efter stel- og motornumrer og så om den
kunne starte.

For øvrigt var jeg sommeren 1973 ude hos synsmyndighederne i Glostrup
vedr.helstøbte hjul som da var noget meget nyt for motorcykler. Jeg havde
kataloger og papirer fra udenlandske firmaer og smed dem på bordet medens
jeg sagde:"Ønsker I at vide hvilke legeringer de er lavet af?", og smed
papirer på bordet, "Ønsker I at vide hvor stærke der er?" og smed flerer
papirer på bordet osv. Synsmanden/chefen blev stik tosset på mig og sagde:
"Du kan godt fjerne de papirer. Jeg skal sørge for at motorcykler over 350
cc bliver forbudte!".

Gert Thorgersen





Ib Jakobsen (21-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 21-04-03 18:04

GERT BO THORGERSEN wrote:

>
> Ja bilinspektørerne i Danmark er jo meget ulogiske.

Men det kræves dog at man har en ingeniøruddannelse for at blive bilinspektør.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



GERT BO THORGERSEN (22-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 22-04-03 02:07


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3EA42492.452BB956@post.tele.dk...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
>
> >
> > Ja bilinspektørerne i Danmark er jo meget ulogiske.
>
> Men det kræves dog at man har en ingeniøruddannelse for at blive
bilinspektør.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
Det gør det kun mere ulogisk for mig, det med misforståelsen vedr.
forgaffelbetastningen ved opbremsningen. Men for en 5½ år siden måtte jeg
fremlægge for en da ny bekendt, der som jeg er maskiningeniør, og som
arbejder
med dæmpere til biler, at friktionsværdier kan være større end 1. Han
huskede fra ingeniøruddannelsen, en 20 år før min, at have lært at regne med
cosinus (arccosinus) for at finde friktionsvædier, istedet for tangens, og
derfor kunne
den jo ikke blive over 1. Jeg fik så vist at det er tangens og at
motorcykler, i sving, fra 1968, eller var det 69 med Dunlop, og friktion ca.
1,5, nu kunne hældes fra 45 til næsten 60 grader fra lodret.

MVH
Gert Thorgersen





Ib Jakobsen (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 22-04-03 08:02

GERT BO THORGERSEN wrote:

> med dæmpere til biler, at friktionsværdier kan være større end 1. Han
> huskede fra ingeniøruddannelsen, en 20 år før min, at have lært at regne med
> cosinus (arccosinus) for at finde friktionsvædier, istedet for tangens, og
> derfor kunne
> den jo ikke blive over 1. Jeg fik så vist at det er tangens og at
> motorcykler, i sving, fra 1968, eller var det 69 med Dunlop, og friktion ca.
> 1,5, nu kunne hældes fra 45 til næsten 60 grader fra lodret.

Er friktionskoefficienten (my) ikke forholdet mellem den kraft (Fg) der skal til
at flytte en masse (M) på et givent underlag?. my=Fg/(M*g).


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Soren Lindholt (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 23-04-03 09:40


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
<3EA42492.452BB956@post.tele.dk>...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
>
> >
> > Ja bilinspektørerne i Danmark er jo meget ulogiske.
>
> Men det kræves dog at man har en ingeniøruddannelse for at blive
bilinspektør.
>
Ja, men bilinspektøren er vel også ham der sidder inde på kontoret, de
andre er bilsynsassistenter. Som vel typisk har mekanikeruddannelse plus
måske noget ekstra.


--
Søren
http://motortosse.dk


Ib Jakobsen (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 23-04-03 11:51

Soren Lindholt wrote:

> Ja, men bilinspektøren er vel også ham der sidder inde på kontoret, de
> andre er bilsynsassistenter. Som vel typisk har mekanikeruddannelse plus
> måske noget ekstra.

Lige nøjagtig. Og førhen var det udelukkende ingeniører med en
håndværksmæssig baggrund.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Palle Hansen (21-04-2003)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 21-04-03 07:04

> Er der ellers nogle detaljer og svagheder man bør passe på og kigge efter?
> Den er renoveret sidste år hos Kyhn og er i rigtig fin stand.
> Den kører 95 blyfri?? skal sådan en ikke ha lidt bly?addetiver!!!

Blyfri er fint nok. Før du giver 45k for en triumph chopper, bør du
undersøge hvilke dele der sidder på den. Den bør have noget ISR, Arlen Ness
eller andet der kan retfærdigøre at den skal koste så meget.
Havde det været en original, så ville prisen sikkert være ok

palle



GERT BO THORGERSEN (27-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 27-04-03 03:40


Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3ea17b2b$0$137$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Dan...skrev
> > Hej NG.
> >
> > Står og er ved at købe en Triumph Thunderbird,fra 1953 650cc med morgo
kit
> > og belt drive.
> > Er der nogen der ved noget om dette??
> > Den er med hd forgaffel med dobbelt skive kan den synes med dette?
> > Cyklen står flot og velholdt og kører perfekt til 42000kr.
> > Den originale tromlegaffel følger med men hva med synskrav osv
> > Er prisen ok?
> > Må nr pladen sidde på siden?
> >
> > Mvh
> >
> > Dan...
>
> Det burde ikke være et problem, da den nye forgaffel burde være bedre end
> den gamle.
> Men du kan vel risikere at skulle betale ekstra afgift for forgaflen.
> Var det ikke Rittig der betalte ekstra afgift for dobbelt skiver på hans
> harly?
>
> --
> Brian
>
Som jeg tidligere har skrevet har synsmyndighederne en misforstået
opfattelse af det med forgafler og bremser, en opfattelse som strider mod de
grundlæggende fysiske love helt tilbage fra Newton.
Det med Harleyen som blev ændret fra 1 til 2 skiver mod ekstra betaling til
synsmyndighederne/staten svarer jo til/skyldes at den er blevet ændret til
en model med højere indregistreringsafgift. Da jeg for en vel 5 år siden
forhørte mig om det samme vedr. min BMW R60 ændret til en BMW R90S, altså
bl.a. fra tromlebremse foran til dobbelt skiver fik jeg at vide, via brev,
at der så skulle betales 13.000 kr.

Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste