> > Jeg håber du har haft en "aha" oplevelse.
> > Fejlfinding er et spørgsmål om systematik.
> - - - - som imødegår at man fejlfocuserer på det nærmeste alene!
Åh ja. Jeg er nok nød til selv at fortælle om påskens strabasser. Hvis jeg
ikke selv gør det, skal der nok være en venlig sjæl der gør opmærksom på
årtiets største brøler.
Sagen var jo den, at vi skulle til speedway træning på skovbybanen ved
Haderslev Søndag. Og GS missilet er jo blever forskønnet med ny maling, USD
forgaffel, 21" for og 19" baghjul og ikke mindst en nybygget motor, lavet af
en smadret GSX400 og en GS500 tilsat alt hvad jeg kunne finde på af
modifikationer (portning, kompressionsforøgelse, fjernelse af svinghjul og
balanceaksel).
Alt i alt nok til at gøre GS'eren overlegen sammenlignet med konkurrenternes
cykler (hovmod står for fald). Fredag var der første opstart af motoren, og
resultatet af de multible modifikationer (første fejl) var skræmmende.
Motoren gik meget hårdt, og med en udtalt bankelyd. Men
omdrejningsvilligheden var imponerende. Og cyklen lavede uden problemer 2
gears brændere i acclerationerne.
Det skal måske lige tilføjes at jeg havde haft motoren samlet og skilt ad 2
gange, fordi knastkædestrammeren til en 400 motor "næsten" passer sammen med
500 cylindren. skille ad - samle igen, så gik gearkassen fast i 2. gear -
skliie motor ad, isætte manglende skruer, samle igen.
Men efter opstarten blev vi enige om at jeg hellere måtte skille motoren ad,
og undersøge bankelyden. Og efterhånden er træningen i at udtage og adskille
en GS500 motor så stor at det bare er 1/2 times job. Og så viste det sig at
jeg måske lige havde været optimistisk nok angående kompressions forøgelsen.
Stemplerne kunne ihvertfald lige precis kysse topstykket når de skulle
vende. " bundpakninger så var den sag fikset. Så søndag morgen rullede vi
sydover.
Efter første tur på banen, hvor motoren stort set ikke kunne trække cyklen
rundt, begyndte vi 3. lektion i fejlfinding. Det viste sig, at
tændingsrotoren havde brækket noten, så den sad forkert. Uheldigvis var det
sket før jeg stillede knasterne, så de stod 3 tænder forkert. Men med vanlig
snilde konstruerede jeg en ny stift til rotoren af et 3mm bor, og jan
stillede knasterne. Ud på banen igen, for atter at opdage at motoren ikke
gik som den skulle. (vi havde brugt 1 time på at dyse karburatorer før vi
kom hertil)
Så blev det for meget og vi læssede dyret i kassebilen og rumlede hjemad. Og
man kan godt blive lidt gal, så derfor gik jeg igang med at skille motoren
ad (igen) søndag aften. Hvor jeg så kunne konstantere at motoren kun havde
kørt på en cylinder. Hvilket unægteligt kan forklare den manglende
trækkraft. Lidt nøjere fejlsøgning klarlagde at det ene tændrør var stået
af.
Og så er det man giver op. Med sammenlagt 50 års erfaring med motorer
formåede Jan og jeg at bruge 4 dage, 4 motoradskillelser og uanede mængder
af kværulering og stumper på noget så simpelt som et afbrændt tændrør. Og i
vores iver for fejlsøgning blev der produceret et utal af nye fejl. Og
bliver man så klogere af det ?????
Men nu skulle der være styr på sagen, så maskinen er klar til løb i Tyskland
på søndag.
Og så må jeg hellere gå igang med de 2 reserve motorer mens jeg har det hele
i frisk erindring.
Men hvis der er nogen der skal have renoveret en GS500/450 motor så vil jeg
garantere at jeg pt er danmarks hurtigste mand til opgaven
Mads Lund
GSX400 Speedway med slidte gevind i motorblokken