Dk.Dude <futtown@hotmail.com> skrev i en
news:3e9efba3$0$165$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3E9EF7FA.4000104@mail.dk...
> > Dk.Dude wrote:
> > >>1 - Der kører sikkert 50-100x flere C'er end GPZ'er
> > >
> > > men prisen er 500% højre og skiven ca. 500% mindre :(
> > >
> > >>2 - C'ens er næppe rustfrie, vel
> > >
> > > Aner ikke hvad Corollaens skiver er lavet af men de er en del sværere
at
> > > lave end skiverne til min mc p.g.a. ventilations-hullerne.
> > > Der er virkelig nogen der "scorer kassen" på de skiver til mc.
> >
> > Det er der måske nok, men der er altså også pæn stor forskel på at lade
> > en støbeautomat spytte støbejernsskiver ud i millionvis og på at fræse
> > færdige rustfri skiver ud i serier på måske nogle tusinde af gangen.
> >
> Tjae nu bliver skiverne til biler jo også bearbejdet så de er ikke "bare"
> spyttet ud af en støbemaskine, og der er altså ikke det store "hokus
pokus"
> ved skiverne til en GPZ, så mon ikke det i disse CNC tider er ligeså
hurtigt
> at lave en bremseskive til en mc som til en bil.
>
> Kim
>
Der er garanteret ingen forskel i prisen på produktionen af skiver til biler
og motorcykler. Tværtimod vil jeg sige, for mange biler kører jo med hule
skiver som er mere besværlige en de flade skiver jo vel bruger på de fleste
motorcykler.
Til min Honda CB 750, i 70érne, som kørte med huleskiver, bibeholdt jeg -
desværre - skiven huldybde da jeg bestilte helstøbte hjul i USA og skiftede
til Ceriani og Lockheed kalibre. Skiverne fik jeg så lavet ved inde ved
Kødbyen hos billageret at finde bilskiver med næsten samme dybdemål - til
150 kr. stk. - som jeg så fik en bekendt til at neddreje/slibe til det
ønskede mål på 5,5 mm. Derved fik jeg støbejernsskiver som var bedre end
Hondaens originale; altså bremsede bedre.
Til min BMW R60 fra 1976 skiftede jeg til uoriginal flydende skiver, da jeg
fik den for 6 år siden, som koster mindre end de originale skiver.
Gert Thorgersen