Jan Jensen wrote:
> En ny (dyr) MC har overvintret hos en forhandler fra 2001. Han må ikke sælge
> den til nedsat pris, grundet den tvungne avance, kun et par tusinde kan
> reddes. Der er kun solgt 2-3 af denne model her i landet.
?? Hvilken cykel er disse krumspring værd ??
> Hvis jeg køber den uden afgift og eksporterer den til f.x. England (hvor
> svigerforældrene bor) og om nogle måneder importerer den igen som brugt,
> hwa´ så? Så er det en brugt maskine, som man skal finde en afgift på.
Ja, og husk at den alder, som afgiften tager udgangspunkt i, er dens
første indregistreringsdato/år - altså bliver den afgiftet som en
2003'er ikke en 2001'er. Bemærk at afgiftsatsen ændres årligt de første
6 år - se evt. T&S' side om afgiften.
> Er der
> nogle regler om hvor langt den skal have kørt for at blive behandlet som
> brugt?
Husker/ved jeg ikke, men hvis den ikke er typegodkendt og ej heller i
samme stenummerserie som en, der i forvejen er enkeltgodkendt herhjemme,
skal den hav være indreg. i et EU-land i 3 mdr (6? - slå det op) for at
komme ind uden krav om enkeltgodkemndelse, støjattest mv. Og det koster
hurtigt 4-6.000 kr. Men hvis der er indreg. 1-2 af modellen i forvejen,
er det jo ikke noget problem.
> Hvordan vil Væsenet finde afgiften når denne model aldrig
> har været handlet som brugt i DK (det er vitterligt rigtigt!)?
Som for alle andre brugtimporterede køretøjer ud fra dens vurderede pris
på markedet herhjemme - bare rolig, de meget kyndige vurderingsfolk skal
nok finde en værdi ud fra oplysninger fra importøren om dens oprindelige
nysalgspris og tendensen for mærket og evt. lignende modeller
Du skal jo ikke nødvendigvis fremvise din cykel til vurdering, det kan
du bedst afgøre, når du ser din forhåndsvurdering.
> Er der
> overhovedet nogle regler for f.x. nogen form for %-nedslag pr år, og kan
> Væsenet se af nogle dokumenter at maskinen ikke har været solgt i 2001, og
> af en eller anden grund først fået plade i England i 2003, eller evt. aldrig
> har været registreret i udlandet?
Som sagt tager de udgangspunkt i datoen for dens første registrering. Et
nedslag pga alder - hvis modellen holder sin værdi på markedet bliver
der slet ikke tale om nedslag pga alder - måske tværtimod hvis værdien
vurderes at stige fx hvis de nyeere modeller er steget kraftigt - kun
dens stand. Der er ingen tommelfingerregel, det afhænger helt af
modellen og din cykels stand ifht vurderingsfolkenes meneing om det
generelle billede for modellen.
> Naturligvis er hele øvelsen noget bøvlet,
Ja hvis du ikke har andet formål med at have den indreg. i UK, er den da :)
> men kan man overhovedet forestille sig at man ikke på en eller anden måde
> vil kunne spare i alt fald nogen afgift på denne øvelse?
Du er langt fra den først som prøver at omgå/udnytte reglerne kreativt -
om nogen har fået noget ud af det må svarene vise.
> Input søges med kyshånd! Naturligvis vil man spare, men hvis man i den
> sidste ende alliwl kommer til at betale samme afgift som på en ny maskine er
> det også surt at undvære cykel i måske et par måneder og så ikke have fået
> noget ud af det!
IMHO vil et par måneder næppe spare dig noget af betydning pga første
indreg.datos betydning for vurderingen, med mindre du får transport
ud/ind af landet, indreg. og forsikring i UK etc. gratis. Men lad os
høre, om andre har et tip.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal:
https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2