J W Nielsen wrote:
> Tak for den fine anvisning - jeg har kigget på det...
Velbekomme - sært at bager ikke er på banen, det er ellers et af hans
yndlingsemner - fandt du PMC's Dækguide under Links på pmc.dk?
> Dog må du lige forklare:
> F.eks. nævner du Metzeler 33(0)/55(0) - så forstår jeg det som
> fordæk/bagdæk
Ja, rigtigt - i den forbindelse er Metzeler et af de få firmaer, der har
forskellige typenavne på fordæk og bagdæk og netop 33 bruges sammen med
55, 88 og 99 (men så glemmer vi, at nogle cykler kører eminent med 33
for og bag...). De fleste andre dækfirmaer har fx Front & Rear-udgaver
af samme typenavn (og i visse tilfælde kan man parre F og R-udgaver af
to forskellige typenavne, men lad være med det, med mindre du får en
specifik kombination anbefalet af en, der har prøvet det).
Metzeler 330/550/880 er blot nyere udgaver af samme uden 0, pr
definition er de lavet til ældre mellemklassecykler (typisk 400-750cc),
men du kan vælge det så længe...
> - med når jeg f.eks. ser på Motorradtechnik hp er der opgivet
> (mit fordæk):
> 100/90 - 18 TL ME33 56H og den samme angivelse sluttende med 56V
....vægtklassen, her "56" passer med spec til din cykel.
Vægtklassetallet, her "56", angives sammen med et hastighedsindeks, her
"V" (240 km/t) hhv "H" (210km/t), der skal være større end
tophastigheden. (Så kan du overveje, om du nogensinde kommer til at køre
så hurtigt herhjemme og evt. vælge dækket et indeks lavere til lavere
pris, men det er ikke lovligt at gå under det hastighedsindeks, cyklen
er typegodkendt med - ej heller vægtklassen).
"TL" er tubeless/slangeløst - har dine hjul eger, skal du normalt vælge
et til slange - husker ikke lige hvad det hedder - med mindre fælgen er
opbygget med lufttæt fælgbund. Det fremgår af bruger/servicemanualen.
"/90" er profilen udtrykt i dæksidens højde i pct af dækbredden. Højere
profil giver mere komfort, fordi dækket tager mere af for stød og
ujævnheder. Til sportscykler bruges lavere profil, der overlader mere
arbejde til affjedring og støddæmpere, men til gengæld giver dækket
bedre kontrol og respons ved hård kurvekørsel, fordi det er stivere og
ikke vrider sig så meget. Men der er ingen gratis frokost: Lavere profil
i samme bredde har lavere vægtklasse og kræver samtidig (som hovedregel)
en bredere fælg, så hvis du kompenserer for lavprofildækkets lavere
vægtklasse ved at vælge et bredere dæk, skal du have en endnu bredere
fælg osv osv.
Derudover er dækkene mærket med datokode og letteste eller tungeste sted
på dækket afh til afbalanceringen, men overlad det til montøren.
Der er en tabel over vægtklasser og hastighedsindeks sammen med
dæk/fælgstørrelsestabellen på Dan D.s web-side - nævnt i tråden "Fælg
størelse" i sidste uge. De fleste dækfirmaer har en liste med
forklaringer på alle disse mærkninger på deres web-sider.
> Hvad står H hhv. V for - mit gæt kunne være H: Hinter, V: For, men størrelse
> 100/90-18 er jo en fordækstørrelse eller ??? - ligesom fordækket så skulle
> være en del dyrere end bagdækket - det rimer vel ikke helt ???
V-dæk (V-ratede dæk) er dyrere end H-ratede. For- og bagdækkenes
forskellige opbygning kan i princippet godt give anledning til en
prisforskel.
Morale: Hold dig til den dækbredde, profil, vægtklasse og
hastighedsindeks, som din cykel er specificeret og godkendt til.
Hvis du absolut er ligeglad med svingegenskaber og (afhængig af dækket)
stabilitet ved ligeudkørsel ved høj hastighed og bare vil have et nummer
bredere bagdæk, der holder nogle 100 km længere, så sørg i det mindste
for at holde dig til en bredde og profil, fælgen passer til.
Men så ville jeg personligt hellere spare de basseører på et dæk med et
lavere hastighedsindeks, hvis det findes, vel vidende at jeg aldrig kom
bare i nærheden af fx 180km/t (svarende til "S"-rated); men det er altså
ikke lovligt.
Håber det hjælper dig videre.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal:
https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2