"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:eq3o9vkr6o2mt1mpmfbgjksquit9ksipdg@4ax.com...
> En lille sjov historie fra det offentlige DK
>
> Hele historien startede med at jeg læste en artikel i Politiken om køb
> og egenimport af tyske campingvogne til DK,hvilket ifølge artiklen
> skulle være en fin forretning da disse ofte er væsentlig billigere
> sydpå.
>
> Nå - Men altså i artiklen nævntes det at det skulle være tilladt at
> køre campingvognen helt til sin bopæl i DK på de _tyske_ plader og at
> man derefter kunne tilbagesende pladerne til den tyske sælger. Hov
> siger en nysgerrig så,hvis man kan det med campingvogne kan man så
> også gøre det samme med biler og ikke mindre interessant med MC.
>
> Så det måtte naturligvis undersøges nærmere,starter med at ringe til
> Gladsaxe motorkontor,men de vidste intet om det,videresendt til Nærum
> eller Rødovre motorkontor,Rødovre motorkontor ved heller ikke det
> store,men mener dog at det vistnok er nogle særregler på området så
> henviser mig til Centralregisteret for Motorkøretøjer,hvor jeg får fat
> i en sagsbehandler.Denne kan så oplyse mig om at det _ikke_ er tilladt
> med kørsel i DK på udenlandske plader hverken på/i campingvogn,bil
> eller MC,ej heller blot til bopæl,men som han sagde sommetider er vi
> jo de sidste der får noget at vide
).
> Nå hvad gør man så hvis man ikke lige ved hvad for en cykel man skal
> ha' med hjem og derfor ikke på forhånd kan skaffe danske prøveskilte
> ?!? - Well sagde han så,det er jo ikke tilladt men vi plejer at
> anbefale at man så kører (på de tyske plader) til nærmeste motorkontor
> i DK,hvor man iøvrigt så kan aflevere de tyske plader hvorefter de
> giver de tyske myndigheder besked om afmelding - Øhh nå hvad så hvis
> man møder en emsig betjent på vejen dertil ?? Ja så må man jo bare
> forsøge at forklare det lød svaret lakonisk
).Han sagde iøvrigt
> også at det stringent lovlige jo tit er det mest besværlige (festlig
> fætter) jow-jow,_den_ forstod jeg godt
)
>
> Det kunne man jo så godt ha' stillet sig tilfreds med,men jeg
> besluttede mig for at bore lidt mere i sagen.Så jeg skrev en mail til
> den journalist der havde skrevet artiklen og høre hvad kilden til hans
> info var (godt nok beskytter de jo tit deres kilder meeeeeen
) ) og
> svaret var at det såmænd var hans lokale motorkontor i Roskilde der
> havde givet ham den oplysning - dette måtte naturligvis klart forsøges
> verificeret - ringe ringe - "det ved jeg ikke,øjeblik" - vente
> vente...så kom svaret , " Ja,det må du godt".... a hva' for en
> fisk,nu havde jeg jo lige fået at vide af den højeste myndighed at det
> ikke er tilladt. Okay tænkte jeg så,det lyder jo interessant,så vil
> jeg da gerne ha' at vide hvad retsgrundlaget er - Svaret var det
> stærkt forudsigelige BEK 1350 af d. 18 Dec. 2000 :
>
> Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv.
>
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm
>
> Det _vidste_ jeg jo ligesom godt der var en vis sandsynlighed for hun
> ville sige så den havde jeg slået på forhånd,kap 20 § 114 og 115 er de
> interessante,og som hun også henviste til.....men øhhh der står vist
> ikke noget om det der sagde jeg så _hvor_ præcist er det ?? Det kunne
> hun så ikke lige svare på men fastholdt at det var deres praksis på
> området,fortalte hende så hvad jeg tidligere var blevet oplyst om hos
> Centralregisteret og nu blev hun for alvor usikker og ønskede med al
> tydelighed blot at afslutte samtalen hurtigst muligt
) - "Nå men så
> er det deres regler du skal rette dig efter var udgangsreplikken".
>
> Pointen med hele denne lange smøre...well ingen eller mange afhængig
> af temperament
.
>
> --
> -Michael
Ganske morsom historie...
De regler jeg har fået oplyst (flere gange) er, at man naturligvis gerne som
dansker må føre tysk registreret køretøj i Tyskland... Du må osse leje en
bil i tyskland.... Ved grænsen til DK skal der skiftes til dansk
prøveplade. - eller cyklen skal læsses på trailer derfra. - Det er ikke
lovligt som dansker, at føre udenlandsk registreret køretøj i DK.
- tjoeee!!! - så gør man vel det
Per