|
| Sæde, skumgummi...... OT !!! Fra : Palle Hansen |
Dato : 15-04-03 12:47 |
|
Jeg mangler noget skumgummi, som er ca. 2-4mm og med klister/dobbelttape på
bagsiden. Jeg ved det bruges på nogle mc'er (havde det selv på min gamle
duc)....Men, hvor kan jeg finde sådan noget ?? Jeg syntes at have ledt
overalt, men det er umuligt at opdrive....nogle gode ideer ??
palle
| |
Kenneth S (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Kenneth S |
Dato : 15-04-03 13:35 |
|
"Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9bf13a$0$4340$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg mangler noget skumgummi, som er ca. 2-4mm og med klister/dobbelttape
på
> bagsiden. Jeg ved det bruges på nogle mc'er (havde det selv på min gamle
> duc)....Men, hvor kan jeg finde sådan noget ?? Jeg syntes at have ledt
> overalt, men det er umuligt at opdrive....nogle gode ideer ??
>
> palle
>
Hvad med at klippe lidt i et liggeunderlag eller lign., og dobbeltklæbe
bagsiden?
Bare et forslag..
Kenneth S
R1
| |
Palle Hansen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Palle Hansen |
Dato : 15-04-03 13:37 |
|
Det er for tykt...
Kender du de musemåtter med håndledsstøtte ??? det er den tykkelse jeg skal
bruge
"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
news:b7gu98$pgs$1@sunsite.dk...
> "Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e9bf13a$0$4340$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Jeg mangler noget skumgummi, som er ca. 2-4mm og med klister/dobbelttape
> på
> > bagsiden. Jeg ved det bruges på nogle mc'er (havde det selv på min gamle
> > duc)....Men, hvor kan jeg finde sådan noget ?? Jeg syntes at have ledt
> > overalt, men det er umuligt at opdrive....nogle gode ideer ??
> >
> > palle
> >
>
> Hvad med at klippe lidt i et liggeunderlag eller lign., og dobbeltklæbe
> bagsiden?
>
> Bare et forslag..
>
> Kenneth S
> R1
>
>
| |
SLP/JM (15-04-2003)
| Kommentar Fra : SLP/JM |
Dato : 15-04-03 15:19 |
|
"Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> skrev > Det er for tykt...
Er du nu også sikker på det? Et højere sæde kan faktisk gavne
køreregenskaberne, da man flytter tyngdepunktet.
Hvis du ikke allerede har prøvet at kontakte alle de RR-orienterede
forhandlere, var det måske en ide? LC Racing, MC-hjørnet, Sigma MC m.fl.
Ellers har jeg kun udenlandske links, og det hjælper dig næppe, når du er i
tidsnød.
--
Susanne
| |
Palle Hansen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Palle Hansen |
Dato : 15-04-03 15:48 |
|
> Er du nu også sikker på det? Et højere sæde kan faktisk gavne
> køreregenskaberne, da man flytter tyngdepunktet.
Jah.... højere sædehøjde giver mere grib på baghjulene, men det justere jeg
ved at hæve/sænke bagakslen. Det skal bruges i et gokart sæde, så jeg
ikke skøjter rundt i det..... derfor skrev jeg OT
| |
SLP/JM (15-04-2003)
| Kommentar Fra : SLP/JM |
Dato : 15-04-03 17:45 |
|
"Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> skrev Det skal bruges i et gokart sæde, så
jeg
> ikke skøjter rundt i det..... derfor skrev jeg OT
Nå, men du skrev jo ikke noget om gokart i dit indlæg, så det var lidt svært
at gennemskue.
--
Mvh Susanne
| |
GERT BO THORGERSEN (16-04-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 16-04-03 13:37 |
|
SLP/JM <madcat@c.dk> skrev i en
news:3e9c14e9$0$31993$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> skrev > Det er for tykt...
>
> Er du nu også sikker på det? Et højere sæde kan faktisk gavne
> køreregenskaberne, da man flytter tyngdepunktet.
>
Hvordan skal den med at det højere tyngdepunkt - for et højere sæde
resulterer jo i højere tyngdepunkt - skulle gavne køreregenskaberne forstås?
Normalt søger man jo efter lavere tyngdepunkt for både biler, motorcykler og
go-cart. Men det kan da godt være at jeg har overset noget, men jeg vil da
gerne have forklaringen så jeg ved det til en anden gang.
Gert Thorgersen
>
> Hvis du ikke allerede har prøvet at kontakte alle de RR-orienterede
> forhandlere, var det måske en ide? LC Racing, MC-hjørnet, Sigma MC m.fl.
>
> Ellers har jeg kun udenlandske links, og det hjælper dig næppe, når du er
i
> tidsnød.
>
> --
> Susanne
>
| |
Richard (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 16-04-03 13:50 |
|
GERT BO THORGERSEN wrote:
>>Er du nu også sikker på det? Et højere sæde kan faktisk gavne
>>køreregenskaberne, da man flytter tyngdepunktet.
>>
>
> Hvordan skal den med at det højere tyngdepunkt - for et højere sæde
> resulterer jo i højere tyngdepunkt - skulle gavne køreregenskaberne forstås?
Ved ikke, om det er hvad Palle tænkte på: I visse tilfælde vil du kunne
komme længere frem over cyklen, når du hæver sædehøjden. På den måde får
du mere vægt på forhjulet, hvilket - igen i nogle tilfælde - kan være
mere værd end et lavt tyngdepunkt længere tilbage på cyklen.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
Mads Lund (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 16-04-03 14:55 |
|
> Ved ikke, om det er hvad Palle tænkte på: I visse tilfælde vil du kunne
> komme længere frem over cyklen, når du hæver sædehøjden. På den måde får
> du mere vægt på forhjulet, hvilket - igen i nogle tilfælde - kan være
> mere værd end et lavt tyngdepunkt længere tilbage på cyklen.
Det er vist ganske marginalt man kan komme længere frem ved den operation.
Idéen ved at komme frem skulle øjensynlig være at undgå wheelies. Men
desværre forværres situationen af at flytte tyngdepunktet opad (prøv en 30
hk offroader, giv gas og oplev hvad et højt tyngdepunkt resulterer i.)
punktet hvor forhjulet slipper jorden bestemmes af ligevægten mellem 2
momenter.
moment 1 vil holde forhjulet nede beregnes som : den vandrette afstand fra
baghjulets berøringspunkt til massemidtpungdet * tyngden af motorcykel og
chauffør.
moment 2 vil forsøge at stejle bestemmes af : den lodrette afstand fra
baghjulets berøringspunkt til massemidtpunktet * acclerationskraften.
I det tilfælde hvor der er ligevægt (lige før forhjulet slipper) er
acclerationskraften = vanret afstand * tyngde / lodret afstand.
Og holdes tyngden konstant kan vi se at forøges den vandrette afstand
forøges acclerationskraften, lige så hvis den lodrette afstand reduceres.
Så vidt jeg er informeret ligger tyngdepunktet for en køreklar ekvipage ca
70cm fra baghjulet (vægtfordeling 50/50) og i en højde af ligeledes 70cm.
Flytter vi nu chaufføren 5 cm op og 5 cm frem , flytter vi tyngdepunktet ca
2 cm op og 2 cm frem, den matematik kyndige læser vil se at det ikke
påvirker acclerationskraften. Kunne vi nu istedet sænke føren 5 cm uden at
rykke ham tilbage, så ville tyngdepunktet falde ca 2 cm og den mulige
acclerationskraften ville stige ca 3%. Måske er det derfor at dragcykler er
lange og lave
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Richard (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 16-04-03 16:30 |
|
Mads Lund wrote:
>>Ved ikke, om det er hvad Palle tænkte på: I visse tilfælde vil du kunne
>>komme længere frem over cyklen, når du hæver sædehøjden. På den måde får
>>du mere vægt på forhjulet, hvilket - igen i nogle tilfælde - kan være
>>mere værd end et lavt tyngdepunkt længere tilbage på cyklen.
>
> Det er vist ganske marginalt man kan komme længere frem ved den operation.
> Idéen ved at komme frem skulle øjensynlig være at undgå wheelies. Men
> desværre forværres situationen af at flytte tyngdepunktet opad (prøv en 30
> hk offroader, giv gas og oplev hvad et højt tyngdepunkt resulterer i.)
Jeg tænker mere på sportscykler med høj tank - kropsbygning og ergonomi
er individuel og kan kræve det, men ellers har du sikkert ret i dine
betragtninger ;)
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
GERT BO THORGERSEN (16-04-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 16-04-03 15:13 |
|
Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E9D518B.1000602@mail.dk...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
> >>Er du nu også sikker på det? Et højere sæde kan faktisk gavne
> >>køreregenskaberne, da man flytter tyngdepunktet.
> >>
> >
> > Hvordan skal den med at det højere tyngdepunkt - for et højere sæde
> > resulterer jo i højere tyngdepunkt - skulle gavne køreregenskaberne
forstås?
>
> Ved ikke, om det er hvad Palle tænkte på: I visse tilfælde vil du kunne
> komme længere frem over cyklen, når du hæver sædehøjden. På den måde får
> du mere vægt på forhjulet, hvilket - igen i nogle tilfælde - kan være
> mere værd end et lavt tyngdepunkt længere tilbage på cyklen.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
> Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
>
Ja det du skriver passer bedre, for her er det jo at flytte tyngdepunkte
medtanke på andre ting end at få det højere, men hvor det altså bliver et
større plus/gevinst ved den vandrette flytning end minuset/tabet ved løftet.
Jo længere fremme i forhold til baghjulet, og lavere tyngdepunktet er på
køretøj med baghjulsdrev des større acceleration kan den jo klare uden at
tippe bagover. Men hvis der ender med ikke at blive nok vægt på baghjulet er
det jo galt da det så er svært at få kraften ned på vejbanen. Men i de
amerikanske køretøjer til rundbanekørsel er tyngdepunktet jo flyttet over i
venstre side for at køretøjerne kan komme hurtigere rundt før de vælter over
på højreside. Men det er altid en fordel med lavest muligt tyngdepunkt
hvilket jo især ses af hvor hurtigt go-kart kan komme rundt om hjørnerne.
Gert Thorgersen
| |
Mads Lund (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 16-04-03 15:52 |
|
> Jo længere fremme i forhold til baghjulet, og lavere tyngdepunktet er på
> køretøj med baghjulsdrev des større acceleration kan den jo klare uden at
> tippe bagover. Men hvis der ender med ikke at blive nok vægt på baghjulet
er
> det jo galt da det så er svært at få kraften ned på vejbanen. Men i de
> amerikanske køretøjer til rundbanekørsel er tyngdepunktet jo flyttet over
i
> venstre side for at køretøjerne kan komme hurtigere rundt før de vælter
over
> på højreside. Men det er altid en fordel med lavest muligt tyngdepunkt
> hvilket jo især ses af hvor hurtigt go-kart kan komme rundt om hjørnerne.
Du er OT gert det er sidevogns cykler der kører hurtigt om hjørnerne.
Mads Lund
GS500 dirttrack, der skal opstartes imorgen.
| |
Richard (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 16-04-03 16:38 |
|
GERT BO THORGERSEN wrote:
>>>Hvordan skal den med at det højere tyngdepunkt - for et højere sæde
>>>resulterer jo i højere tyngdepunkt - skulle gavne køreregenskaberne
>>>forstås?
>>
>>Ved ikke, om det er hvad Palle tænkte på: I visse tilfælde vil du kunne
>>komme længere frem over cyklen, når du hæver sædehøjden. På den måde får
>>du mere vægt på forhjulet, hvilket - igen i nogle tilfælde - kan være
>>mere værd end et lavt tyngdepunkt længere tilbage på cyklen.
>
> Ja det du skriver passer bedre, for her er det jo at flytte tyngdepunkte
> medtanke på andre ting end at få det højere, men hvor det altså bliver et
> større plus/gevinst ved den vandrette flytning end minuset/tabet ved løftet.
Det er min egen erfaring fra Vefferen, at det hjælper på dens egenskaber
i sving at komme frem over styret. Med min kropsbygning kræver det et
lidt højere sæde, så benene ikke bøjes ubehageligt, når styret bliver
rykket et stykke frem. Et sæt tilbageflyttedet fodhvilere - som Raask
endnu laver til denne 21 år gamle, ikke engang særligt udbredte model! -
kunne sikkert også afhjælpe problemet, men det er en 1kkr dyrere løsning
>
> Jo længere fremme i forhold til baghjulet, og lavere tyngdepunktet er på
> køretøj med baghjulsdrev des større acceleration kan den jo klare uden at
> tippe bagover. Men hvis der ender med ikke at blive nok vægt på baghjulet er
> det jo galt da det så er svært at få kraften ned på vejbanen.
Ja det er der nu nok ikke så stor fare for på en VF750S, trods alt
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
SLP/JM (16-04-2003)
| Kommentar Fra : SLP/JM |
Dato : 16-04-03 15:47 |
|
"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev > Hvordan skal den med at det
højere tyngdepunkt - for et højere sæde
> resulterer jo i højere tyngdepunkt - skulle gavne køreregenskaberne
forstås?
Jeg udtaler mig alene i RR-sammenhæng, hvor brugen af omtalte sædeskum er
meget normalt, og alene på baggrund af praktiske erfaringer. Jeg kan således
ikke komme med en teoretisk plausible forklaring, men en af mine bekendte
blev meget overrasket over, hvordan køreregenskaberne forandrede sig, da han
prøvede en model magen til hans egen racer, men med den forskel, at sædet
var tykkere. Den blev meget nemmere at lægge ind i svingene.
Det er muligt, at årsagen i virkeligheden skal findes i en sammenhæng mellem
ændret kørestilling og hans kørestil lige som fx afstanden mellem sæde og
fodhvilere har betydning. Foggarty blev fx i sin tid meget generet af, at
tanken på hans Ducati blev lavet større.
--
Mvh Susanne
| |
Mads Lund (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 16-04-03 15:57 |
|
> Jeg udtaler mig alene i RR-sammenhæng, hvor brugen af omtalte sædeskum er
> meget normalt, og alene på baggrund af praktiske erfaringer. Jeg kan
således
> ikke komme med en teoretisk plausible forklaring, men en af mine bekendte
> blev meget overrasket over, hvordan køreregenskaberne forandrede sig, da
han
> prøvede en model magen til hans egen racer, men med den forskel, at sædet
> var tykkere. Den blev meget nemmere at lægge ind i svingene.
Hmm, jeg er tilhænger af en forklaring som sigter mod opsætningen af
affjedring og rideheight er den afgørende forskel på de 2 cykler. Under
indlægning i sving kravler man jo normalt ned på siden af dyret, for at
flytte tyngdepunktet indad og nedad, for på den vis at have cyklen så
oprejst som muligt i svinget (så dækfladen udnyttes bedre).
Mads Lund
RS125RR som gerne vil luftes
| |
SLP/JM (16-04-2003)
| Kommentar Fra : SLP/JM |
Dato : 16-04-03 16:25 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev > Hmm, jeg er tilhænger af en
forklaring som sigter mod opsætningen af
> affjedring og rideheight er den afgørende forskel på de 2 cykler.
Det er muligt, men så skuffer min bekendte mig, da han normalt er
perfektionist på det område
--
Mvh Susanne
| |
Mads Stetter (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Mads Stetter |
Dato : 15-04-03 13:39 |
|
Palle Hansen wrote:
> Jeg mangler noget skumgummi, som er ca. 2-4mm og med
> klister/dobbelttape på bagsiden. Jeg ved det bruges på nogle mc'er
> (havde det selv på min gamle duc)....Men, hvor kan jeg finde sådan
> noget ?? Jeg syntes at have ledt overalt, men det er umuligt at
> opdrive....nogle gode ideer ??
>
> palle
Hejsa
Prøv her: http://www.sbfiberdesign.com/html/alt_muligt.html
Der er også billede af det
MVH Mads Stetter
| |
Palle Hansen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Palle Hansen |
Dato : 15-04-03 13:47 |
| | |
Ib Jakobsen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 15-04-03 15:30 |
|
Palle Hansen wrote:
> Det er LIIIGE præsic det jeg skal bruge.....han har bare udsolgt Og jeg
> skal køre ræs i weekenden Mission impossible
>
> > Prøv her: http://www.sbfiberdesign.com/html/alt_muligt.html
> >
> > Der er også billede af det
> >
> > MVH Mads Stetter
Ligner det ikke det man laver dykkerdragter af?. Måske en sportsbutik kan
hjælpe.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Arne Rohr Pedersen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Arne Rohr Pedersen |
Dato : 15-04-03 22:08 |
|
Palle Hansen wrote:
> Jeg mangler noget skumgummi, som er ca. 2-4mm og med
> klister/dobbelttape på bagsiden. Jeg ved det bruges på nogle mc'er
> (havde det selv på min gamle duc)....Men, hvor kan jeg finde sådan
> noget ?? Jeg syntes at have ledt overalt, men det er umuligt at
> opdrive....nogle gode ideer ??
>
> palle
Prøv i Jydsk (Sengetøjslager). En af mine kammerater fik der dobbelt portion
til halv pris
| |
|
|