On Tue, 15 Apr 2003 17:59:35 +0200, "Morten Lange"
<morten.lange@postman.dk> wrote:
Hej Morten
>>>
>>Den regel er ændret.
>>Det gælder kun MC med støttehjul (sidevogn).
>Jeg fik påtale for 1,5 år siden, så hvis reglerne er ændret siden da har du
>ret.
>
Undskyld - dårlig formulering.
Possisionslyset skal stadig være der, men det er kun på MC med
sidevogn det skal kunne være tændt med nøglen trukket.
>> Det er simpelt.
>> Normalt skråner vejbanen lidt opad ved jernbaneoverskæringer, hvorved
>> selv nærlyset vil blænde de der holder i den modkørene bane.
>> Samtidig vil possitionslys klart indikere for loko føren at
>> køretøjerne holder stille.
>> Det hører altså med til god tone at slå ned på possisionslys når man
>> holder ved en jernbaneoverskæring.
>
>Det er rigtigt nok, men hvis man er så betænksom at slukke nærlyset (hvilket
>jeg aldrig har set praktiseret hvilket selvfølgelig ikke er det samme som at
>det ikke forekommer ) kan man også holde så nærlyset ikke blænder dem på den
>anden side. Det kræver kun et ganske ligge drej til højre lige inden
>stilstand. Samtidig er jernbaneovergangene i stærkt tilbagetog, så problemet
>burde være aftagende.
>
Rigtigt, der er ikke mange tilbage - Heldigvis.
Jeg har nu altid praksiseret den med at gå på possisionslys.
Det er en gammel vane fra dengang vi havde hele to
jernbaneoverskæringer her i byen.
>Hvis lokoføreren er så tæt på at han kan se positionslyset fra siden kan han
>vel under alle omstændighedder ikke nå at standse. Han skal bruge flere
>hundrede meter for standse sådan et tog medmindre der ligger et trinbræt ved
>overskæringen så hastigheden er nede i forvejen.
>
Enig.
Men at han ikke kan se lyset er for ham også et godt tegn
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk