On Sat, 12 Apr 2003 22:38:58 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:
Hej Morten.
>Jaja, så kom Pede lige ned til mig idag, og jeg lånte hans kickstarter
>pedal, min egen er jo ikke til stede (vel Bager !) nå men jeg fik dr'en
>startet, og den gør det stadigvæk i tomgang lader den med ca 14V og så når
>den får 5Krpm så falder den til 14,6V ;o(
>
Det tolker jeg som om at ladesystemet afgiver 14 volt i tomgang, 18
volt ved ca 3000 RPM og 14,6 volt ved 5000 RPM.
Er det korrekt?
>Nå men jeg har prøvet med den anden regulator så lader den med over 18V..
>kan det være fordi batteriet er fladt ? for vi prøvede også Pede's
>regulator, og den lader OGSÅ med 18V ;o(
Jeg ved ikke hvordan generatoren i en DR350 virker, men du kan jo
prøve at give en beskrivelse.
Er det er 3 faset type med magnetrotor, en 3 faset med roterende anker
eller en enkeltfaset med magneten roterende omkring spolen?
>nu er jeg så forvirret.. for på pede's dr gir hver spole fra statoren 4,3V
>vækselstrøm.. hvor min gir 11,xV vækselspænding..
>
Det er svært at måle på statoren på en generator med et normalt AC
voltmeter.
Et normalt AC voltmeter er beregnet til 50 Hz, og det der kommer ud af
generatoren ligger langt højere, og varierer i frekvens afhængigt af
omdrejningstal.
Hvis du vil måle på det bør du have en kunstig belastning som f.eks.
en 50-100 ohm 50 Watt modstand (en pr. fase) og et voltmeter der kan
måle højere frekvenser end 50 Hz med en rimelig nøjagtighed.
Metoden er følgende:
På en 3 faset generator med roterende magnet sættes en modstand over
hver fase i en trekant.
Motoren startes og sættes op til ca. 2000 RPM.
Mål spændingen over de tre modstande - Den vil være mellem 20 -30
volt.
Spændingen skal være ens over de tre spoler.
En anden vigtig måling er med et ohmmeter fra spolerne til stel.
Der må ikke være forbindelse.
Disse målinger foretages med ensretter/regulator frakoblet.
Hvis der ikke er nogen fejl at måle her ligger fejlen i
regulator/ensretter.
Ensretter/regulator kan til nød testes på bordet hvis en transformer
med min. 2x18 volt er til rådighed, men det kræver lidt kendskab til
elektronik.
Jeg har lavet en beskrivelse til Ducati med Pantah motor.
Den er rimelig nem, idet den er 2 faset, men samme metode kan anvendes
til 3 fasede generatorer hvis man tester to faser ad gangen.
Der skal dog tages højde for, at f.eks. visse Suzuki modeller kun
regulerer på den ene fase, og derfor kun vil vise en reguleret
spænding hvis den fase med reguleringen er med i testen.
Jeg har beskrevet metoden til Ducati's hjemmeside, og den kan læses
her:
www.ducati.dk og kig under teknik/duc's laderegulator.
Hvis det er en type med roterende felt og kul eller en enfaset med
magneterne roterende i periferien (a'la' knallert) er det andre
metoder der skal tages i brug.
>Jeg er godt forvirret.. sker der noget ved at jeg køre en time med 18V bare
>for at se om den skulle falde !?
>
Siden du spørger på den måde kender du (næsten) svaret
Hvis du har 18 volt over batteriet virker reguleringen ikke.
18 volt på batteriet vil helt sikkert skade det for slet ikke at tale
om hvad du udsætter din CDI box for.
Lad være!
Du har konstateret at der er en fejl, så find den
>Elles må jeg måle spolerne igennem og cdi osv.. men der står i min suzuki
>manual at man kun kan måle det med en suzuki pocket tester ellers får man
>ikke de rigtige resultater !? er det true ? nu vil jeg fandeme snart ud og
>køre !
CDI'en har ikke noget med fejlen at gøre, med mindre fejlen myrder CDI
box'en fordi du absolut skal ud og køre..
Ellers læs ovenfor.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk