/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha xj600
Fra : Allan


Dato : 13-04-03 09:44

Som MC nybegynder, er jeg i gang med at finde mine første cykel. Min
kærlighed er faldet på en xj600 - den findes som ny med eller uden kåbe og
en prisforskel på 10.000

Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det er ikke
så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold til mer-prisen
??

På forhånd tak for hjælpen !!

Allan



 
 
Thomas Jensen (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 12-04-03 16:05

> Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det er
ikke
> så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold til
mer-prisen
> ??

jeg har en XJ600s diversion, den med kåben.
Det hjælper når du ligger på motorvejen med 150 km/t, så tager kåben
fartvinden, så du ikke bliver presset så hårdt af fartvinden.

Har prøvet at køre på den uden kåbe, stor forskel når du kører over 100 km/t

Jeg ville tage den med kåbe, eller købe en kåbe til den som ikke har kåbe i
forvejen, hvis der er en med et bedre design som du hellere vil have.

Men kåbe er godt synes jeg.

--
mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Tony Lorentzen (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 12-04-03 16:06

Allan wrote:
> Som MC nybegynder, er jeg i gang med at finde mine første cykel. Min
> kærlighed er faldet på en xj600 - den findes som ny med eller uden
> kåbe og en prisforskel på 10.000
>
> Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det
> er ikke så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold
> til mer-prisen ??

Jeg købte som nybegynder mig en XJ 600 S Diversion (den med kåbe) i 2001 og
har været rigtigt glad for den. Det er ikke nogen sportsmaskine, men en god
all-round MC som efter hvad jeg har hørt har masser af uproblematiske
kilometer i sig. Jeg har selv kørt næsten 16.000 km. på min uden nogle
problemer "what-so-ever". Hvis du påtænker at skulle køre længere ture - og
på motorvej så vil jeg anbefale dig at købe den med kåbe. Det er altså
dejligt at man ikke skal kæmpe med vinden når man har behov for at køre
langt og hurtigt.

Jeg husker tydeligt vindtrykket på brystet på en XJ600N da vi havde
motorvejskørsel på køreskolen. Når først man har prøvet en kåbecykel så vil
man ikke tilbage

Hilsner,

Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen



Armand (13-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-04-03 13:47


Tony Lorentzen <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:b79a1h$20sa$1@news.cybercity.dk...
> Allan wrote:
> >
> > ............xj600 - den findes som ny med eller uden kåbe og en
prisforskel på
> > 10.000. Er kåben de 10.000 kr. værd ?
>
> .....vil jeg anbefale dig at købe den med kåbe. Det er altså dejligt at
man ikke skal
> kæmpe med vinden når man har behov for at køre langt og hurtigt.
> Jeg husker tydeligt vindtrykket på brystet på en XJ600N da vi havde
> motorvejskørsel på køreskolen. Når først man har prøvet en kåbecykel så
vil
> man ikke tilbage

JUP!
Faktisk er forskellen så grel at man ligefrem kan tale om en form for
fartblindhed!
For mit vedkommende satte jeg en styrkåbe på min 2. motorcykel, og jeg
husker tydeligt at jeg, selv i lang tid derefter, ofte fandt mig selv med
større fart end beregnet op imod et kryds/på vej ind i et sving

Faktisk har jeg tænkt på om det, af samme grund, ikke havde været mindst
ligeså fornuftigt at have flettet en "ikke kåbe -regel" ind i det lille
MC-kort :-/

Armand.




Steffen Rasmussen (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Rasmussen


Dato : 16-04-03 07:37

Hejsa

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b7btcg$1kv1$1@news.cybercity.dk...

> Faktisk har jeg tænkt på om det, af samme grund, ikke havde været mindst
> ligeså fornuftigt at have flettet en "ikke kåbe -regel" ind i det lille
> MC-kort :-/

Tjaa, både og, men man kan da ihvertfald argumentere for at det under alle
omstændigheder holder hastigheden på et "fornuftigt" niveau, men på den
anden side er det vel også lidt synd for en med lille mc kort, her tænker
jeg på fordele ved netop 1/4 / 1/2 kåbe i forbindelse med regnvejr, stærk
blæst osv,
Når nu det er en begynder er det måske ikke så tosset at have lidt mere
styrevillighed / stabilitet på cyklen, som lige præcis en kvart eller halv
kåbe giver ?

-steffen



Armand (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-03 11:14


Steffen Rasmussen <sniffer@xx@FJERNDETTEtrashcan.dk> skrev i en
news:3e9cfa11$0$52161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Når nu det er en begynder er det måske ikke så tosset at have lidt mere
> styrevillighed / stabilitet på cyklen, som lige præcis en kvart eller halv
> kåbe giver ?

Netop 1/4-kåber har igennem tiden været kritiseret for at influere på
styringen qua deres montage herpå.
Der er flere tilfælde af hårde wobble-ulykker der menes henført til
styrkåbe-montering og i ét tilfælde fik Krauser klø for at sælge deres
halvstore 1/4-kåbe til montering på GoldWing, som generelt ikke kunne køre
med den uden at wobble!

Stel og styregeometri -mæssigt er der jo løbet meget vand i åen siden; men
det er alligevel forkert ligefrem at kalde en 1/4-kåbe for
stabilitets-fremmende :-|

--
Armand.








Steffen Rasmussen (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Rasmussen


Dato : 16-04-03 22:46


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b7jad4$1185$7@news.cybercity.dk...
> Stel og styregeometri -mæssigt er der jo løbet meget vand i åen siden; men
> det er alligevel forkert ligefrem at kalde en 1/4-kåbe for
> stabilitets-fremmende :-|

ohhh.. her gik jeg troede at hvis man bare havde en smule kåbe på ville det
gøre verden et meget bedre sted.. hrmm
Men det er altid rart at blive ledt ud af sine vildfarelser

-steffen

Og god påske (vejrudsigten for imorgen (torsdag) er kanon)



Kim Lundgaard (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Kim Lundgaard


Dato : 12-04-03 16:09

Allan <allanthorstein@msn.com.com> skrev:
>Som MC nybegynder, er jeg i gang med
>at finde mine første cykel. Min
>kærlighed er faldet på en xj600 - den
>findes som ny med eller uden kåbe og
>en prisforskel på 10.000
>
>Er kåben de 10.000 kr. værd ?
>Personligt syntes jeg den pynter, det er ikke
>så meget det, mere om den har nogen
>egentlig værdi i forhold til mer-prisen
>??
>
>På forhånd tak for hjælpen !!
>
>Allan

"Kun tåber kører uden kåber" Rimer næsten

Jeg ville gå efter den med kåbe, hedder den ik "S"
--
Mvh.
Kim Lundgaard
(Bandit600)
http://www.streetfigther.dk


Jørgen Nygaard (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Nygaard


Dato : 12-04-03 16:50

Hej Allan

Begyndte sidste år at tage kørekort, tog den på en gl. suziki ge 500 og
prøvekørte derefter xj600 S, der er en meget stor forskel på de to cykler.

Du vil kunne mærke mærkbar forskel ved hastighder fra ca. 80 og opefter,
kåben har en god effekt, det skal siges at jeg kun er 176 cm høj så måske er
det noget andet hvis du er væsentlige større.
PS. Jeg købte xj og har kun gode oplevelser med den

Vh
Jørgen Nygaard
"Allan" <allanthorstein@msn.com.com> skrev i en meddelelse
news:3e98266c$0$52141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Som MC nybegynder, er jeg i gang med at finde mine første cykel. Min
> kærlighed er faldet på en xj600 - den findes som ny med eller uden kåbe og
> en prisforskel på 10.000
>
> Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det er
ikke
> så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold til
mer-prisen
> ??
>
> På forhånd tak for hjælpen !!
>
> Allan
>
>



carlsen (12-04-2003)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 12-04-03 18:04

ag bare en med kåbe, den er ikke til at undvære....

Mvh.
Carlsen
tidl. xj kører
"Allan" <allanthorstein@msn.com.com> skrev i en meddelelse
news:3e98266c$0$52141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Som MC nybegynder, er jeg i gang med at finde mine første cykel. Min
> kærlighed er faldet på en xj600 - den findes som ny med eller uden kåbe og
> en prisforskel på 10.000
>
> Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det er
ikke
> så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold til
mer-prisen
> ??
>
> På forhånd tak for hjælpen !!
>
> Allan
>
>



Richard (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-04-03 19:13

Allan wrote:
> Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det er ikke
> så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold til mer-prisen

Generelt er en kåbe en stor behagelighed ved kørsel over 100-120 km/t -
om du har brug for en kvart, en halv eller en hel må komme an på en
prøve. Og på dit behov - helkåben besjytter jo også mod regn og slud,
hvor de to andre typer blot tager af for vindpresset på overkroppen.

Prøve en af hver hos din forhandler og vurdér forskellen.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


GERT BO THORGERSEN (13-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-04-03 02:12

Nu har jeg ikke kåbe på min aktuelle motorcykel men jeg lavede da en til min
gamle BMW R60 fra 1960 som var tunet til det optimale. Den første dag jeg
kørte på motorvejen - uden hastighedsgrænse - blev jeg overrasket over at
det føltes lige så ubesværet som trillende ud af en landevej; altså pga af
luftmodstanden ikke mere trykkede en bagud. Og da der så kom en regnbyge
hvor jeg næsten ingen vand fik på mig var det jo også dejligt.

Så hvis man kører mere end ½ time på motorvejen med tilladelig hastighed,
eller gerne ind imellem vil op i større hastigheder er kåben en fordel, og
egentlig også benzinforbrugsmæssigt. Og samtidig hjælper den jo også hvis
det er køligt i vejret.

For mig er den største ulempe ved kåberne at man ikke kan kigge nærmere på
de bag dem skjulte motorer. Og nu hvor jeg bor i Thailand med 35 grader om
dagen er det jo en dejlig kølende brise man føler når man kører uden kåbe.

Gert Thorgersen



Allan <allanthorstein@msn.com.com> skrev i en
news:3e98266c$0$52141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Som MC nybegynder, er jeg i gang med at finde mine første cykel. Min
> kærlighed er faldet på en xj600 - den findes som ny med eller uden kåbe og
> en prisforskel på 10.000
>
> Er kåben de 10.000 kr. værd ? Personligt syntes jeg den pynter, det er
ikke
> så meget det, mere om den har nogen egentlig værdi i forhold til
mer-prisen
> ??
>
> På forhånd tak for hjælpen !!
>
> Allan
>
>



Tony Lorentzen (13-04-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 13-04-03 02:53

GERT BO THORGERSEN wrote:

> For mig er den største ulempe ved kåberne at man ikke kan kigge
> nærmere på de bag dem skjulte motorer. Og nu hvor jeg bor i Thailand
> med 35 grader om dagen er det jo en dejlig kølende brise man føler
> når man kører uden kåbe.

Det er jo så ikke lige et problem på XJ 600'eren da den kun har en halvkåbe.

Hilsner,

Tony



Anet (15-04-2003)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 15-04-03 13:34


"Jeg købte også som min første mc en xj600 N og min mand en xj600s senere på året. da han ville have ny mc overtog jeg hans s-model
og det var rigtig dejligt. Har siden solgt den også. men fine maskiner.


--

~Hilsen
Annette~
Yamaha Fazer 1000



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste