/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Alu og kobber sammen, er det godt?
Fra : Mads Stetter


Dato : 09-04-03 17:00

Hejsa alle

skal til at montere mine nye bremseslanger med alu-fittings!

Kan man godt bare bruge almindelige kobberskiver til dem eller skal de også
være i alu??

MVH Mads Stetter



 
 
Peter König (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Peter König


Dato : 09-04-03 17:54


>
> Kan man godt bare bruge almindelige kobberskiver til dem eller skal de
også
> være i alu??

Der skal ikke monteres nogen form for skiver ifm bremseslanger .

MVH Peter König



Richard (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 09-04-03 18:31

Peter König wrote:
> Der skal ikke monteres nogen form for skiver ifm bremseslanger .

Ups, der er da skiver på begge side af banjoen på mange cykler...
....begge mine fx.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Morten Juel (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 09-04-03 18:37

> Ups, der er da skiver på begge side af banjoen på mange cykler...
> ...begge mine fx.

hehe ja og mine

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Peter König (10-04-2003)
Kommentar
Fra : Peter König


Dato : 10-04-03 12:26

Sorry - havde lige bremseslanger til biler på nethinden. Det er selvfølgelig
rigtig, at der skal bruges tætningsskiver på banjoen...

MVH Peter König
"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3E9458BE.5080402@mail.dk...
> Peter König wrote:
> > Der skal ikke monteres nogen form for skiver ifm bremseslanger .
>
> Ups, der er da skiver på begge side af banjoen på mange cykler...
> ...begge mine fx.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
> Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
>



John (09-04-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-04-03 19:15


"Peter König" <konig@adslhome DOT dk> skrev i en meddelelse

> Der skal ikke monteres nogen form for skiver ifm bremseslanger .

i hvilket tilfælde skal der ikke det ? jeg er aldrig stødt på et tilfælde
hvor der ikke er skive(r)

John



Armand (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-03 22:05


Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en
news:b71g1l$e82$1@sunsite.dk...
> Hejsa alle
>
> skal til at montere mine nye bremseslanger med alu-fittings!
>
> Kan man godt bare bruge almindelige kobberskiver til dem eller skal de
også
> være i alu??

Godt tænkt!
Selvom det ikke er noget der skrives meget om nogetsteds, så ligger kobber
særdeles højt i spændingsrækken i forhold til Aluminium. Derved provokerer
kobberet ligefrem tæringer i alu'et
Den rigtige vare ér alu-skiver, også til f.eks bundproppen, og da disse er
let tilgængelige i autotilbehørs-branchen er der ingen grund til at gå på
kompromis!

Endelig bør man af hensyn til pak-evnen ikke genbruge de gamle "stive"
skiver, men montere nye "bløde"!

--
Armand.







Mads Stetter (10-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 10-04-03 05:40

Armand wrote:
>
> Godt tænkt!
> Selvom det ikke er noget der skrives meget om nogetsteds, så ligger
> kobber særdeles højt i spændingsrækken i forhold til Aluminium.
> Derved provokerer kobberet ligefrem tæringer i alu'et
> Den rigtige vare ér alu-skiver, også til f.eks bundproppen, og da
> disse er let tilgængelige i autotilbehørs-branchen er der ingen grund
> til at gå på kompromis!
>
> Endelig bør man af hensyn til pak-evnen ikke genbruge de gamle "stive"
> skiver, men montere nye "bløde"!

Ahh, endelig en der kan bekræfte mig lidt!

Jeg vil få fat i nogle Nye aluskiver til dem, mangler kune lige 4 stykker!

Ha en go' dag
¨
MVH Mads Stetter



armand (10-04-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 10-04-03 10:28

Mads Stetter wrote:

> Armand wrote:
> >
> > Godt tænkt!
> > ....disse er let tilgængelige i autotilbehørs-branchen

> Ahh, endelig en der kan bekræfte mig lidt!
> Jeg vil få fat i nogle Nye aluskiver til dem, mangler kune lige 4 stykker!

Jeg glemte:
Hvis ikke at man finder dem indenfor autobranchen (de kan jo være akkurat
så uvidende), så find det nærmeste hydraulik-værksted!

--
Armand.


Ib Jakobsen (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 08-04-03 12:43

armand wrote:

> Jeg glemte:
> Hvis ikke at man finder dem indenfor autobranchen (de kan jo være akkurat
> så uvidende), så find det nærmeste hydraulik-værksted!

Vi er vist ude i noget religion der. Vist er der noget der hedder
spændingrækken. Og kobber og alu ligger et stykke fra hinanden. Men det kobber
og alu, der bruges i praksis er ikke rene metaller. Fiat har i mange år brugt
kobberskiver på deres alu-calibrer. Peugeot kører med kobberbremserør som
standard på deres 406 uden problemer. Ingen ved sine fulde fem vil montere
stålbremserør ved udskiftning.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



lange (10-04-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 10-04-03 13:52

> > Jeg glemte:
> > Hvis ikke at man finder dem indenfor autobranchen (de kan jo være
akkurat
> > så uvidende), så find det nærmeste hydraulik-værksted!
>
> Vi er vist ude i noget religion der. Vist er der noget der hedder
> spændingrækken. Og kobber og alu ligger et stykke fra hinanden. Men det
kobber
> og alu, der bruges i praksis er ikke rene metaller. Fiat har i mange år
brugt
> kobberskiver på deres alu-calibrer. Peugeot kører med kobberbremserør som
> standard på deres 406 uden problemer. Ingen ved sine fulde fem vil montere
> stålbremserør ved udskiftning.

Eller stål calibre så man er fri for at finde alu skiver.
Lange



Armand (10-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-03 16:02


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3E92B5AB.3F09AED0@post.tele.dk...
> armand wrote:
>
> > Jeg glemte:
> > Hvis ikke at man finder dem indenfor autobranchen (de kan jo være
akkurat
> > så uvidende), så find det nærmeste hydraulik-værksted!
>
> Vi er vist ude i noget religion der.

I så fald er jeg blevet guru, for det er en af mine helt gamle mantra'er!


> Vist er der noget der hedder spændingrækken. Og kobber og alu ligger et
stykke
> fra hinanden. Men det kobber og alu, der bruges i praksis er ikke rene
metaller.
> Fiat har i mange år brugt kobberskiver på deres alu-calibrer. Peugeot
kører med
> kobberbremserør som standard på deres 406 uden problemer. Ingen ved sine
> fulde fem vil montere stålbremserør ved udskiftning.

Første gang man skifter olie på sin nye motorcykel, kan man forvisse sig om
at bundproppens pak-skive originalt er i aluminium!
Når man skifter olie på et ældre hakkebrædt vil man givetvis finde en
kobberskive dér, og ved nærmere eftersyn kunne erfare hvor tæret og arret at
den korte stuts, som bundproppens gevind er skåret i, vitterligt er!
Kobberet har skylden og især vintersalt sætter gang i processen!

--
Armand.






Steen Gruby (10-04-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-04-03 22:38

On Thu, 10 Apr 2003 17:02:10 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Første gang man skifter olie på sin nye motorcykel, kan man forvisse sig om
>at bundproppens pak-skive originalt er i aluminium!
>Når man skifter olie på et ældre hakkebrædt vil man givetvis finde en
>kobberskive dér, og ved nærmere eftersyn kunne erfare hvor tæret og arret at
>den korte stuts, som bundproppens gevind er skåret i, vitterligt er!
>Kobberet har skylden og især vintersalt sætter gang i processen!

De der har en "smedemæssig" baggrund, og som har haft ørene foldet ud
i timerne om materialelære vil netop huske at kobber og aluminium ikke
har det ret godt sammen hvis der kommer vand ind i billedet.
Årsagen er ganske rigtigt at de ligger i hver sin ende af
spændingsskalaen, og derfor vil danne et galvanisk batteri.
Det vil forårsage galvanisk tæring og i den proces vil aluminium
omdannes til et hvidt pulver.
Folk der arbejder med kommunikationsantenner vil kende fænomenet og
frygter den intermodulation der opstår i antennen af samme årsag.
Forresten har aluminium og rustfrit stål det heller ikke ret godt
sammen.
..
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Orla Pedersen (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 11-04-03 08:36


Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On Thu, 10 Apr 2003 17:02:10 +0200, "Armand"


>Årsagen er ganske rigtigt at de ligger i hver sin ende af
>spændingsskalaen, og derfor vil danne et galvanisk batteri.
>Det vil forårsage galvanisk tæring og i den proces vil aluminium
>omdannes til et hvidt pulver.


Er Du sikker ? For år tilbage mener jeg at vi på daværende "teglværk" fandt
ud af at der ikke er ret stort spring i spændingsrækken. Hvilket forklarer
den store succes med "våde" kobber/alu fordampere i køleanlæg. Disse
fordampere består af kobberrør påsat aluminiumsfinner. Men det er
selvfølgelig kondensvand de "sejler" i. Derimod er der netop problemer med
visse typer rustfast stål, som på kort tid æder sig gennem aluminiumsrør,
(visse temperaturfølere).

mvh
Orla
ex-xs 750

>Steen Gruby
>Suzuki XN85 Turbo
>Ducati Paso 750
>oz9zi@(no.spam)gruby.dk
>www.gruby.dk



Armand (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-03 16:03


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3e96a423$0$52169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> >On Thu, 10 Apr 2003 17:02:10 +0200, "Armand"
>
>
> >Årsagen er ganske rigtigt at de ligger i hver sin ende af
> >spændingsskalaen, '
> Er Du sikker ? For år tilbage mener jeg at vi på daværende "teglværk"
fandt
> ud af at der ikke er ret stort spring i spændingsrækken. Hvilket forklarer
> den store succes med "våde" kobber/alu fordampere i køleanlæg.

Lad mig satrte med at placere jern og zink i spændingsrækken, for sådan
lige at sætte tingene i relief:

Jern: -0.44
Zink: -0.75

Og herefter tilføje hhv. alu og kobber:

Alu: -1.67
Jern: -0.44
Zink: -0.75
Cu. +0.34

Taler det ikke ligesom for sig selv??



> .............Disse fordampere består af kobberrør påsat aluminiumsfinner.
Men det er
> selvfølgelig kondensvand de "sejler" i. Derimod er der netop problemer med
> visse typer rustfast stål, som på kort tid æder sig gennem aluminiumsrør,
> (visse temperaturfølere).

Skyldes det ikke at rustfast er på højde med ædelmetaller hvorfor det vil
foranledige en skarp korrosion af alle andre metaller i kontakt dermed .:-/

--
Armand.




Orla Pedersen (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 11-04-03 21:50


Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
>news:3e96a423$0$52169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>> >On Thu, 10 Apr 2003 17:02:10 +0200, "Armand"

>
>Og herefter tilføje hhv. alu og kobber:
>
>Alu: -1.67
>Jern: -0.44
>Zink: -0.75
>Cu. +0.34
>
>Taler det ikke ligesom for sig selv??


Alzheimer light ! Slog selv op, og blev (også) overbevist

>
>
>>Derimod er der netop problemer med
>> visse typer rustfast stål, som på kort tid æder sig gennem aluminiumsrør,
>> (visse temperaturfølere).
>
>Skyldes det ikke at rustfast er på højde med ædelmetaller hvorfor det vil
>foranledige en skarp korrosion af alle andre metaller i kontakt dermed .:-/


Det var i hvert fald ikke alle følere der havde problemet, og alle kaldte
sig rustfaste :-| Men kobber og aluminium har det glimrende sammen i
fordampere, så der skal åbenbart mere end vand til at sætte processen igang.
Vandet skal være ledende, (saltvand).

mvh
Orla
>
>--
>Armand.
>
>
>



Armand (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-04-03 12:32


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b76lej$2eun$5@news.cybercity.dk...
>
> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
> news:3e96a423$0$52169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> Lad mig starte med at placere jern og zink i spændingsrækken, for sådan
> lige at sætte tingene i relief:
> Jern: -0.44
> Zink: -0.75

Måske der lige skulle forklares at dette forhold metallerne imellem gør at
Zink der er i kontakt med Jern vil korrodere før jernet.
Man kan ligefrem se gamle lygtepæle/elmaster der efterhånden er ved at have
mistet næsten hele Zink-laget, imens det blottede jern kun har overfladisk
rust, hvor en anden pæl/mast i nærheden mangler alt Zink og jernet samtidig
er angrebet af voldsom gravrust!
På skibe (der jo en nedsænket i slatvand) behøver man end ikke at behandle
hele overfladen med Zink: Enkelte større Zink-klodser svejst på skroget vil
beskytte på samme vis og bort-tære førend at skrogets metalplader tager
skade .-o

> Og herefter tilføje hhv. alu og kobber:
> Alu: -1.67
> Jern: -0.44
> Zink: -0.75
> Cu. +0.34
> Taler det ikke ligesom for sig selv??

Hvis jeg nu havde magtet at placere de enkelte mtaller relateret til deres
værdi, havde det nok været mere genemskueligt!
Jeg prøver lige igen:

Cu. +0.34
Jern: -0.44
Zink: -0.75
Alu: -1.67

Man ser at spændet imellem Kobber og Alu er ca. 6 gange så stort som det man
med effekt bruger ved galvanisering af jern; men i Aluminiums disfavør!!

--
Armand.
(lidt skuffet over at ingen anfægtede forbyttelsen af værdierne)







uffe.koch@mctournord~ (10-04-2003)
Kommentar
Fra : uffe.koch@mctournord~


Dato : 10-04-03 20:54

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Selvom det ikke er noget der skrives meget om nogetsteds, så ligger kobber
> særdeles højt i spændingsrækken i forhold til Aluminium. Derved provokerer
> kobberet ligefrem tæringer i alu'et
Vil det så sige at det er dumt at give gevindet på sine tændrør kobberfedt?

Man skulle jo mene at tændrørsgevindene i motorblokken er et godt sted ikke
at have for meget tæring.

/Uffe
Bandit 600 - nye tændrør med kobbefedt - 1 time gamle

Armand (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-03 00:04


<uffe.koch@mctournord.dk> skrev i en
news:87k7e2qgc6.fsf@bandit.koch-hansen...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> > Selvom det ikke er noget der skrives meget om nogetsteds, så ligger
kobber
> > særdeles højt i spændingsrækken i forhold til Aluminium. Derved
provokerer
> > kobberet ligefrem tæringer i alu'et
> Vil det så sige at det er dumt at give gevindet på sine tændrør
kobberfedt?

Kobberet i kobberfedt ligger jo forseglet dybt i fedtet, så dét er ikke at
bekymre sig om.

Men er kobberfedt på tændrørsgevind ikke overgjort?
Jeg har efterhånden en større samling af originale hhv. uoriginale manuals
stående lige her ved siden af PC'en og et hurtigt opslag i de tre nærmeste
viser ingen anbefaling af kobberfedt på tændrørets gevind!!
For min part har jeg ikke haft problemer med tændrørene i den retning, og de
tilfælde jeg kender til et ødelagt tændrørs-gevind har ikke kunnet have
været undgået v.h.a. kobberfedt!

--
Armand.





Poul Dam (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Poul Dam


Dato : 11-04-03 05:31


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b74t8b$u3h$5@news.cybercity.dk...
>

>
> Men er kobberfedt på tændrørsgevind ikke overgjort?
> Jeg har efterhånden en større samling af originale hhv. uoriginale manuals
> stående lige her ved siden af PC'en og et hurtigt opslag i de tre nærmeste
> viser ingen anbefaling af kobberfedt på tændrørets gevind!!
> For min part har jeg ikke haft problemer med tændrørene i den retning, og
de
> tilfælde jeg kender til et ødelagt tændrørs-gevind har ikke kunnet have
> været undgået v.h.a. kobberfedt!
>
Faktisk må man ikke komme noget på tændrør, fordi det moment de skal
spændes med ikke passer hvis de er smurt.

Poul Dam CBR1100 Bosch mekker i Odense i de sidste 25år



Ib Jakobsen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-04-03 11:42

Poul Dam wrote:

> Faktisk må man ikke komme noget på tændrør, fordi det moment de skal
> spændes med ikke passer hvis de er smurt.

Teoretisk ja. Men det kan man vist kun regne med ved nyt gevind og nyt tændrør.
Der er jo de køretøjer hvor sprøjt fra vejen står ved soklen på tændrøret. Eller
koks. Så kommer gevindet med op. Kan dog også mindes en masse Ford hvor
tændrørene ligefrem knækker.

> Poul Dam CBR1100 Bosch mekker i Odense i de sidste 25år

Jeg kan også godt huske for 25 år siden, da man slog meget på den med
tændrørsmomentnøgler. Faktisk stod vi en flok mekanikere for et par uger siden
og snakkede om emnet. Ingen kunne huske hvornår man sidst havde set en sådan.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Poul Dam (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Poul Dam


Dato : 11-04-03 18:56



> Jeg kan også godt huske for 25 år siden, da man slog meget på den med
> tændrørsmomentnøgler. Faktisk stod vi en flok mekanikere for et par uger
siden
> og snakkede om emnet. Ingen kunne huske hvornår man sidst havde set en
sådan.
>


Nu vil jeg ikke sige jeg har forstand på det, men jeg har næsten kun
arbejdet med
tænding og indsp. i de 25år. Jeg ved ikke hvor mange tændrør jeg har set der
er
spændt med forkert moment, min momentnøgle er ligesom en kort forlænger der
klikker når røret er spændt 2kg. Hvis et tændrør ikke er spændt korekt
ændres
glødetalet i det. Hvis den er spændt for lidt kan røret ikke komme af med
varmen
og hvis den er spændt for meget trækkes tænrøret lidt fra hinanden og dermed
heller ikke komme af med varmen.
Nu er det fordi min momentnøgle er så let at bruge at den bliver brugt hver
gang
for det ændre ikke glødetallet om den er spændt 2 kg eller 2.5 kg. men somme
tider er de spændt helt vildt.
Hvis der kommer et tændrør ind til reklamation bliver tætningsskiven målt så
kan
man se om det er spændt korekt.
ps jeg ved godt mange af Ford's ohc motorer sætter tændrøren forbandet fast.

Hygge PD CBR1100



GERT BO THORGERSEN (12-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 12-04-03 01:07


Poul Dam <pouldam@adslhome.dk> skrev i en
news:3e9644aa$0$189$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b74t8b$u3h$5@news.cybercity.dk...
> >
>
> >
> > Men er kobberfedt på tændrørsgevind ikke overgjort?
> > Jeg har efterhånden en større samling af originale hhv. uoriginale
manuals
> > stående lige her ved siden af PC'en og et hurtigt opslag i de tre
nærmeste
> > viser ingen anbefaling af kobberfedt på tændrørets gevind!!
> > For min part har jeg ikke haft problemer med tændrørene i den retning,
og
> de
> > tilfælde jeg kender til et ødelagt tændrørs-gevind har ikke kunnet have
> > været undgået v.h.a. kobberfedt!
> >
> Faktisk må man ikke komme noget på tændrør, fordi det moment de skal
> spændes med ikke passer hvis de er smurt.
>
> Poul Dam CBR1100 Bosch mekker i Odense i de sidste 25år
>
Det er da en meget interessant diskussion. Men jeg er nu vant til altid at
spænde mine tændrør på BMW R100 med 25 Nm, for i mine manualer står der
henholdsvis 20 og 25 - 30 Nm, og jeg bruger kobberfedt. Jeg har mange sæt
tabeller med tilspændingsmomenter momenter, som jo er bestemt af
materialet/jernstyrken, gevind og friktion; og har selv udregnet den slags
under ingeniøruddannelsen. Og så vidt jeg husker står der i en af BMW´s
tabeller moment for smurt gevind, eller også er det spænd 30% mere hvis
gevindet er smurt. For man spænder jo så en genstand ikke løsner sig selv
igen og dette er jo bestemt af (gevind)stigningen og friktionen; og hvis der
er smurt er de mindre friktion.
I bøger ser man jo, og det lærte vi også, at det kun er det øverste 1½
gevind af en bolt der hiver i godset det er nedspændt i - for
materialer/stænger bliver jo længere når man hiver i det/dem - det er jo
bl.a. en grundt til at man nogen gange ser at gevindet i en blok først
starter 1 - 2 viklinger/snoninger nede i blokken.

Gert Thorgersen



lange (10-04-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 10-04-03 08:00

> skal til at montere mine nye bremseslanger med alu-fittings!

For en del år siden kørte jeg også med alu-banjoer.

Det holdt jeg op med da de begyndte at flække, hvilket ikke er spor sjovt.

For mig hører alu-fittings til på racere der jævnligt bliver skildt ad og
chekket, og ikke på en gade mc der typisk får lov til at køre en hel sæson
mellem bremse inspektion/service.

Lange



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste