"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:CRkka.88$9f3.69@news.get2net.dk...
> Efter 200 km testkørsel kan jeg med 90% ssh. konstatere at det enten er
> stator, eller Pick-up eller begge dele, der spøger på RD'eren.
>
> Lige så snart maskinen bliver driftsvarm gå den ude ved præcis 2800 rpm.
> indtil den har fået lov at køle lidt af - herefter kan jeg så fortsætte.
>
> Jeg har efter at have fået et tip af en "RD-mand" i Jylland -
> eksperimenteret med at køre uden dækslet ved svinghjulet -> herefter er
der
> ingen problemer
>
> Da det selvføgelig uhensigtsmæssigt (og farligt) at køre med blottet
> svinghjul, har jeg overvejet den billige "RD-løsning", nemlig at bore
nogle
> ventilationshuller i dækslet (for neden så de ikke ses) og herefter
beklæde
> disse med noget gore-tex eller lignende (andre ideer?)
>
> Mit 1. spørgsmål er:
> Efter 10 km alm. kørsel med dækselt på kan jeg, når jeg fornemme at man
nok
> skal holde fingerne fra svinghjulet!
> Hvor mange/store huller skal der mon til for at køle spolerne ned?
> Ventilationen skal vel laves i "fronten" på dækslet (vindretningen)
>
> Jeg ved godt at ovenstående fremgangsmåde er noget klams
> Så derfor går jeg også at overvejer, hvor jeg billigst kan få fat i en
brugt
> stator/Pickup (de er vist forskelligee for de enkelte RD-årgange (?)
>
> Mit 2. spørsmål er derfor:
> I relation til at problemet - udover at være termisk betinget - viser sig
> ved at maskinen dør ved et bestemt omdrejningspunkt. Kan man så sige, om
det
> er mest sandsynligt at fejlen ligger i stator eller i Pick-up?
> Det skal siges, at jeg naturligvis har målt både modstanden i
> stator/pick-up - de holder værdierne/svinger ikke voldsomt ud i hverken
> kold/varm tilstand
>
> Mit 3. spørgsmål er:
> Jeg har skrevet til en tysker...og modtaget nedenstående svar, jeg fatter
> minus af 2. afsnit (de to sidste linier i hans svar!) - nogen der kan
> hjælpe?
>
> Ich möchte ein Stator (mit Pick-up montiert) für meine Motoräder.
> > Model Yamaha RD 350 YPVS (erste model mit Ypvs - Bau-Jahr 1983+1984)
> -> 31K
> Mit viele Grüsse
> Bernhard'
>
> Du meinst vermutlich den Lichtmaschinenstator, montiert auf Grundplatte
> mit Zündimpulsgeberspule. Oder?
>
> Das gibt's immer wieder bei ebay. Da gucke ich immer zuerst.
> Die beiden kompletten Limas (Polrad, Stator, Grundplatte mit Geber), die
ich
> noch
> rumliegen habe, sind noch nicht getestet.
>
> Pft.
>
> Wheeler
> Kørt 350 km efter stempelskift
>
>
>
Ok - her kommer min undersættelse - frit efter folkeskolens tysk - selvom
jeg stadig regner Grammatik for en by noget østen for solen har jeg dog
aldrig sultet i tysktalende lande:
"De er næsten altid (at finde) på ebay - der kigger jeg selv først.
Begge de komplette Limas [lysmaskine] (anker, stator og grundplade med
giver), som jeg stadig har liggende, er endnu ikke testet"
--
Mvh
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...