|
| oliepumpe Fra : Benny Thomsen |
Dato : 06-04-03 19:20 |
|
No'en gode tips til hvordan jeg plansliber min oliepumpe. Den er ikke slidt
voldsomt meget, men nu er den "lige skilt ad" og kunne godt trænge til en
let tilpasning.
mvh Benny
| |
JBH (06-04-2003)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 06-04-03 21:58 |
|
"Benny Thomsen" <xxxbmt@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3e906fad$0$42650$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> No'en gode tips til hvordan jeg plansliber min oliepumpe.
Jeg har før "rettet" topstykker på en stor glasplade ("panserglas" fra en
kopimaskine) med et stort stykke sandpapir på samt masser af sprit. (på
sandpapiret
mvh
JBH
| |
Armand (06-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-03 23:53 |
|
Benny Thomsen <xxxbmt@privat.dk> skrev i en
news:3e906fad$0$42650$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> No'en gode tips til hvordan jeg plansliber min oliepumpe. Den er ikke
slidt
> voldsomt meget, men nu er den "lige skilt ad" og kunne godt trænge til en
> let tilpasning.
Nu fremgår det ikke hvilken en pumpetype at det drejer sig om, men er det
den almindeligt forekommende "Eaton-pumpe" (dén hvor en "stjerne" kører
inden i en anden stjerne"), kan man godt fristes til at endeslibe
pumpedelene
til hinanden; men derved kommer disse under målet i pumpehuset (hvori begge
"stjerner" roterer) hvorved at der opstår en læk dér!
At tilpasnings-slibe to stålemner (stjernerne) og et aluminiums-emne
(pumpehuset) sammen er noget nær umulig p.g.a. materialernes forskellige
konsistens!
Af samme grund ér oliepumper at regne for simple sliddele!
--
Armand.
| |
Benny Thomsen (07-04-2003)
| Kommentar Fra : Benny Thomsen |
Dato : 07-04-03 20:48 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b6qb95$3ke$10@news.cybercity.dk...
>
> Benny Thomsen <xxxbmt@privat.dk> skrev i en
> news:3e906fad$0$42650$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > No'en gode tips til hvordan jeg plansliber min oliepumpe. Den er ikke
> slidt
> > voldsomt meget, men nu er den "lige skilt ad" og kunne godt trænge til
en
> > let tilpasning.
>
> Nu fremgår det ikke hvilken en pumpetype at det drejer sig om, men er det
> den almindeligt forekommende "Eaton-pumpe" (dén hvor en "stjerne" kører
> inden i en anden stjerne"), kan man godt fristes til at endeslibe
> pumpedelene
> til hinanden; men derved kommer disse under målet i pumpehuset (hvori
begge
> "stjerner" roterer) hvorved at der opstår en læk dér!
> At tilpasnings-slibe to stålemner (stjernerne) og et aluminiums-emne
> (pumpehuset) sammen er noget nær umulig p.g.a. materialernes forskellige
> konsistens!
>
> Af samme grund ér oliepumper at regne for simple sliddele!
>
> --
> Armand.
>
Æw - det glemte jeg. Det er en tandhjulspumpe i en '62-Bimmer. Huset er Alu
og hjulene i stål. Det ene hjul har gnavet en anelse øverst i huset, og kan
et nyt hus skaffes er det nok at foretrække. Meeen nu er bimmeren jo fra før
momsen blev indført, så éen vil gerne have det lavet uden at vride armen for
langt bagom. Jeg har siden igår forsøgt mig med en glasplade og lidt fint
ventil slibe pasta. Det tar en hulens tid, men faktisk ser det ikke værst
ud. Heldigvis skal tandhjulet ikke slibes.
Benny
| |
klaus nielsen (08-04-2003)
| Kommentar Fra : klaus nielsen |
Dato : 08-04-03 11:45 |
|
> Æw - det glemte jeg. Det er en tandhjulspumpe i en '62-Bimmer. Huset er
Alu
> og hjulene i stål. Det ene hjul har gnavet en anelse øverst i huset, og
kan
> et nyt hus skaffes er det nok at foretrække.
du har vel en værkstedshåndbog.. et endedæksel er ikke farligt at planslibe.
men selve huset er, at hensyn til tolerancer i tandhjulenes længde retning.
de må ikke klemme nogen steder. men de er ikke sarte. eks: en volvo lastbil
tandhjuls oliepumpe har under fabrikationen en tolerance på 0.05 mm i længde
retningen. ligeledes har tandhjulene også en tolerance. så det kan fint køre
selv om det er noget klævreværk..
(jeg lever af at lave olie pumper for volvo)
--
mvh
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r
| |
|
|