/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
En noget træls rekord..
Fra : Morten dahl


Dato : 04-04-03 16:43

Jeg må blankt tilstå at jeg nok har verdens dårligst statestik..

Historien er den at min GSXR600 ikke har været samlet i 1½ år efter et
mindre styrt, fik selv forsikringspengene udbetalt og brugte dem på min lidt
skrantende økonomi dengang.

Nå men nu ser alting meget bedre ud, og cyklen blev samlet sidste Torsdag.
Så langt så godt, så idag er vejret lidt træls her i trekantsområdet, men
skulle lige ud og lege på de små (og våde) veje..

Og trods kolde/våde veje lykkedes det mig da at få kørt lidt varme i
dækkende (BT020 bagpå, og et Macadam90X foran).
Specielt fordækket var syntes jeg var lidt lumsk,men nu er det jo heller
ikke et udpræget sportsdæk. Men fik 2stk. splinterny (næsten) forærende. Og
så ringe er de nu heller ikke.

Grænsen for hvornår de slipper i varmt vejr ligger så langt ude at min
grænse på gaden forlængst er nået..

Men har aldrig rigtigt prøvet at finde grænser i vådt vejr, så det var
egentlig planen at gøre i dag, nu jeg var ude at køre alene.

Hygger mig gevaldigt med gradvist mere nedlægning, og tidligere gasgivning
(langsom ind, hurtigt ud). Og eftersom det er den samme meget øde rute jeg
"terroriserer", så stiger hastigheden, og jeg kan begynde at fornemme
grænsen nærmer sig.

Nu er det sådan at min motor ikke er helt justeret (rettere, bare kastet i
stellet) og har en MEGET ujævn kurve med luftfilteret (tilstoppet) i kassen,
så ud røg det.. havde så forsøgsvis idag montert noget tyndt stof istedetfor
at køre uden noget, og vupti var den mystiske kariktastik der igen..

Bla. betyder det at der fra 5900 - 6200 er en stigning på ikke mindre end
28HK!! (har en rulning, skal have den scannet).

Nå men kommer ind i en venstrekurve og ruller gassen på som jeg plejer, men
hastigheden er lige de par km/t højere end sidste "runde", så jeg rammer det
magiske område, og så er det altså at mit BT020 må se sig slået af fysikkens
love, jeg spinner rimeligt udramatisk venstre rundt, stabiliserende på
venstre knæ, og når at tænke "damn det såen man laver en 360gr".

Da går det op for mig at indersiden af svinget ikke helt levner plads til en
hel omdrejning, og 200-220gr i forhold til min oprindelige retning, slår
baghjulet ind i den høje græskant der er udenfor asfalten.
Så skal jeg ellers lige love for min nedlægning til venstre bliver
forvandlet til en highsider, men belært af fagfolk (læs: motortosser) ved
jeg at knogler gror sammen, det gør motorcykel dele ikke. Så jeg presser
knæene sammen om tanken og holder FAST i styret.

Så jeg holder mig på cyklen, og ligger nu under cyklen i en MEGET våd (men
blød) muldjord!! får rejst cyklen op, er faktisk tung når man står i
muldjord og tager skaderne i sigt, men opdager til min overraskelse at
det eneste der er ødelagt, er mit bremsegreb der er bøjet (ligemeget har
flere på lager) og mit minimale spejl har fået bukket armen.

Ja og så et par ridser mere på den hærgede originaludstødning som jeg lige
PT kører med. Ingen knækkede kåbedel, og ingen ridser (men det hænger nok
sammen med at den er polstret) men rigtigt meget mudder.

Så 8 dage nåede jeg at køre før jeg måtte bide igen.. ikke nogen imponerende
rekord.
Men heldigvis var det med dele mærket som "trackday udstyr". Så havde det
endeligt gået ud over noget af det havde skaden ikke været så stor. (ellers
havde jeg nu heller ikke turde lege på den måde)

Men sådan går det, jeg vidste udemærket at jeg pressede den, og det kan give
knubs, denne gang var det da i det mindste selvforskyldt, og der skete
intet.

Hvad har jeg så lært af dette, der er faktisk mere greb i vådt vejr end man
lige regner med, men at der er en grænse, og den skal man respektere, eller
være villig til at tage knubsene.

Men syntes egentlig jeg har fået meget nyttigt ud af det, nu ved jeg hvor
hårdt jeg kan bremse i en given nødsituation, samt at en hurtig kontra på
våd asfalt ikke nødvendigvis resulterer i et styrt.

-

Morten Dahl
lidt øm, men ellers på toppen
Gixxer XXX - still the funky style.



 
 
Andrew (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 04-04-03 23:34

> Så 8 dage nåede jeg at køre før jeg måtte bide igen.. ikke nogen
imponerende
> rekord.
> Men heldigvis var det med dele mærket som "trackday udstyr". Så havde det
> endeligt gået ud over noget af det havde skaden ikke været så stor.
(ellers
> havde jeg nu heller ikke turde lege på den måde)

Sådan som jeg læser dit indlæg så kunne det jo ikke andet end gå galt. Du
siger du presser den til grænsen; hvordan finder du så grænsen uden at kysse
asfalten...?

Jeg ville sgu aldrig på en regnvåd dag "prøve grænser af" mht. dæk og
vejgreb. Jeg har sgu så meget respekt for lortet at jeg ikke på den måde
kører lige til grænsen. Sådan som jeg ser det kan et "harmløst" styrt som
dit sagtens ende tragisk hvis man er passende uheldig. Et styrt på blot 30
km/t kan man sagtens blive slået ihjel af eller blive til en grøntsag af.
Men det er da fint at finde grænsen, jeg tør sgu bare ikke lægge min egen
krop til som crash-test-dummie...men det er jo så bare mig, lille forsigtige
Anders

Mvh Anders




Lars Bisgaard (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 05-04-03 00:45


>
> Jeg ville sgu aldrig på en regnvåd dag "prøve grænser af" mht. dæk og
> vejgreb. Jeg har sgu så meget respekt for lortet at jeg ikke på den måde
> kører lige til grænsen. Sådan som jeg ser det kan et "harmløst" styrt som
> dit sagtens ende tragisk hvis man er passende uheldig. Et styrt på blot 30
> km/t kan man sagtens blive slået ihjel af eller blive til en grøntsag af.
> Men det er da fint at finde grænsen, jeg tør sgu bare ikke lægge min egen
> krop til som crash-test-dummie...men det er jo så bare mig, lille
forsigtige
> Anders
>
> Mvh Anders


Alt er farligt... det er farligt at trække vejret, men det er endnu
farligere at lade være :)

Lars Biagaard

CBR 600 F2



Jes Vestervang (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-04-03 20:40



Andrew wrote:
>> Så 8 dage nåede jeg at køre før jeg måtte bide igen.. ikke nogen
>> imponerende rekord.
>> Men heldigvis var det med dele mærket som "trackday udstyr". Så
>> havde det endeligt gået ud over noget af det havde skaden ikke været
>> så stor. (ellers havde jeg nu heller ikke turde lege på den måde)
> ....
> Jeg ville sgu aldrig på en regnvåd dag "prøve grænser af" mht. dæk og
> vejgreb.

Mortens måde er nok lige tosset nok, men jeg synes nu under alle
omstændigheder at det er fornuftigt, at opbygge følingen med vejgrebet i
vådt føre gennem hårde opbremsninger osv. (Forhjuls-)blokader er skam ikke
så farlige, hvis man kører ligeud, så man kan lige så godt opbygge en
fornemmelse for grænserne til den dag man får brug for at gå til grænsen.
Det kan være det der afgør om man rammer en 'blind blød hat' med 50 (fordi
man ikke tør at styre kraftigt nok udenom eller at bremse hårdt nok) eller
ej.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506
FZS600 og MTX125R



Armand (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-03 00:51


Morten dahl <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en
news:3e8da80b$0$52125$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg må blankt tilstå at jeg nok har verdens dårligst statestik..
>
> Historien er den at min GSXR600 ikke har været samlet i 1½ år efter et
> mindre styrt, ....men nu ser alting meget bedre ud, og cyklen blev samlet
> sidste Torsdag.
> Så langt så godt, så idag er vejret lidt træls her i trekantsområdet, men
> skulle lige ud og lege på de små (og våde) veje..... Men har aldrig
> rigtigt prøvet at finde grænser i vådt vejr, så det var egentlig planen at
gøre i
> dag....... Nå men kommer ind i en venstrekurve og ruller gassen på som
> jeg plejer, men hastigheden er lige de par km/t højere end sidste "runde",

> jeg rammer det magiske område, og så er det altså at mit BT020 må se sig
> slået af fysikkens love, jeg spinner rimeligt udramatisk venstre rundt,
> stabiliserende på venstre knæ, og når at tænke "damn det såen man laver
> en 360gr".........
> Så 8 dage nåede jeg at køre før jeg måtte bide igen.. ikke nogen
> imponerende rekord.

Næh! Det var faktisk lige før at der kunne være gået Melandri i den =

Er det nu jeg skal anfægte turboladnings relevans på motorcykler???

--
Armand






Morten dahl (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 05-04-03 22:03


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b6l5qi$3085$8@news.cybercity.dk...
>
>
>
> Næh! Det var faktisk lige før at der kunne være gået Melandri i den =
>
> Er det nu jeg skal anfægte turboladnings relevans på motorcykler???


Nej, det er der ingen grund til. Vi har aldrig været uenige på det punkt at
deres karakteristik er lidt som at jonglere med håndgranater uden split.

Men der er forskellen at man ved det kommer, og hvornår. Så gælder det bare
om at ligge over de omdrejninger så men har føling med kræfternes
udfoldelser.

Jeg burde helt korrekt også have tænkt på det, men gjorde det ikke. Også
lidt fordi jeg ikke bruger instrumenterne under sådanne "manøvrer" og var
derfor ikke klar over den højere hastighed, og deraffølgende omdrejninger
som bragte mig ind i det "eksplosive" område...

-
Morten Dahl



Mads Lund (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-04-03 09:36

> Er det nu jeg skal anfægte turboladnings relevans på motorcykler???

Det kan du jo godt

Men det giver jeg dig ingenlunde ret i. Jeg vil postulere at der er en
omvendt sammenhæng at risiko momenter (forklaring følger) så jo kraftigere
cykel jo mindre risiko for styrt (omend det kan gå mere galt pga. de højere
hastigheder)

En af forudsætningerne er at piloten er andrealin junkie (tag mig !!!!).
Igår var jeg f.eks ude og tilkøre en GSX550 som i den større sammenhæng er
en gammel ubrugelig balje som jeg ikke har meget godt at sige om (den er til
salg og så er det en helt anden snak Så en køretur på den er basalt set
kedelig. Den har ikke heste til at lave acclerationer bedre end min diesel
bil, topfarten er heller ikke noget at råbe hurra for, kåben er tilmed så
begrænset at det faktisk er ubehageligt. Styreegenskaberne er det man i
salgs øjemed kalder "komfortabel" så dermed var det ikke megen spas ved at
trille rundt på den. Og så er det at det kan blive rigtigt farligt. Skal man
have et "kick" (om man vil det eller ej, så bilver man høj af andrealin) så
skal man til at gamble, enten med overvurderet hastigheder i sving eller ved
at køre "ræs" mod andre.
Nu er jeg heldigvis blevet gammel nok (og erfaren nok) til at vide at det
aligevel aldrig bliver rigtigt sjovt (som en tur på en bane) og samtidigt er
risikoen for at smadre mig selv og cyklen ikke indsatsen værd. Så jeg
trillede bare hjem igen, og gik igang med at samle speedway ræseren. Men den
store skare af (især unge) mc'ister som ikke kender til ræserbanernes
velsignelser bliver let lokket til at køre uforsvarligt for at mærke suset.
Og her er det så at min teori kommer i spil. Har man en turbo pumpet
sportscykel, så er det frygtingydende at give den fuld gas i en overhaling
på motorvejen, så uden at tage den store risiko (måske især for andre) får
man så rigeligt dækket sit misbrug. Samtidigt ved man at man skal være meget
påpasselig i sving, hvorved man automatisk begynder at køre defensivt i
svingene.

Men kur nummer 1 er stadig en tur på en speedwaybane. Det går meget hurtigt,
man kæmper som en besat i svinget, og man tænker konstant på hvor hårdt
plankeværket mon er hvis man torpederer det med 80 kmt. bare 3x3 minutter et
nok til at dække en hel uges behov.

Mads Lund
Ninja9RT



Armand (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-03 14:57


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:HOaka.25$7J4.12@news.get2net.dk...
> > Er det nu jeg skal anfægte turboladnings relevans på motorcykler???
>
> Det kan du jo godt
>
> Men det giver jeg dig ingenlunde ret i. Jeg vil postulere at der er en
> omvendt sammenhæng at risiko momenter (forklaring følger) så jo kraftigere
> cykel jo mindre risiko for styrt
> En af forudsætningerne er at piloten er andrealin junkie (tag mig !!!!).
> .....den store skare af (især unge) mc'ister som ikke kender til
ræserbanernes
> velsignelser bliver let lokket til at køre uforsvarligt for at mærke
suset.
> Og her er det så at min teori kommer i spil. Har man en turbo pumpet
> sportscykel, så er det frygtingydende at give den fuld gas i en overhaling
> på motorvejen, så uden at tage den store risiko (måske især for andre) får
> man så rigeligt dækket sit misbrug. Samtidigt ved man at man skal være
meget
> påpasselig i sving, hvorved man automatisk begynder at køre defensivt i
> svingene.

Selvom det er lidt af en koldbøtte at stille tingene sådan an, så kan jeg
fint følge tankegangen og vil derfor på ingen måde modsige dig deri!

--
Armand.
(der heller ikke har lyst til at skulle køre om kap på de små veje (med dybe
hrøfter og modkørende) efter at have tilbragt nogle år i RR-feltet -
Indbremsningsteknik og kurveplanlægning (specielt i rundkørsler) er derimod
stadig sjovt at distancere andre v.h.a. , også i bil)






Ninja Rider (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 07-04-03 18:42

Hejsa

> Men kur nummer 1 er stadig en tur på en speedwaybane. Det går meget hurtigt,
> man kæmper som en besat i svinget, og man tænker konstant på hvor hårdt
> plankeværket mon er hvis man torpederer det med 80 kmt. bare 3x3 minutter et
> nok til at dække en hel uges behov.

Det lyder lige som om det er det der skal til! :)
Jeg må nok sige at efter jeg har lagt og kørt lidt ræs, mod min kamy på
han's ZX-12R m. akrapovics evo udstødning. (17xHK), må jeg nok sige, at
der er ikke nok "kick" ved at fyre en sportsmaskine helt af.
Bevars, der er da massere af power iden lille frø, men kicket kommer
først når man nærmer sig de 250-300km/t, og finder ud af at man skal til
at bremse......... SÅ er der massere af "Kick", men ikke på den fede måde.

Jeg kunne godt tænke mig at køre en eller anden form for 2hjulet
motorsport hvor man kan få "kicket" under andre bekostninger, end ens
øjesten, andre menesker og sig selv.
Jeg synes nu det er federe at bare ligge og lege lidt på frø'en, men
ellers bare nyde en hyggelig tur. Det er egentligt ikke så fedt at køre
+200......

Nå, men til bage til sagen.... Mads....
Kan du evt hjælpe med lidt speedway f.eks.?

Mvh Emil

--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


Armand (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-03 14:57


Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3E91B851.8080306@tdcadsl.dk...
>
> > Men kur nummer 1 er stadig en tur på en speedwaybane. Det går meget
hurtigt,
> > man kæmper som en besat i svinget, og man tænker konstant på hvor hårdt
> > plankeværket mon er hvis man torpederer det med 80 kmt. bare 3x3
minutter et
> > nok til at dække en hel uges behov.
>
> Det lyder lige som om det er det der skal til! :)
> Jeg kunne godt tænke mig at køre en eller anden form for 2hjulet
> motorsport hvor man kan få "kicket" under andre bekostninger, end ens
> øjesten, andre menesker og sig selv.

Køb en 'Priller50! Det er den absolut billigeste måde at RR'e på, og trods
den lidet macho størrelse er der virkelig race i klassen p.g.a. at racerne
ikke må tunes og maskinellet(!) derfor kører hinanden meget lige op!

-- Armand.






Pwh (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 05-04-03 08:55


"Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

men belært af fagfolk (læs: motortosser) ved
jeg at knogler gror sammen, det gør motorcykel dele ikke. Så jeg presser
knæene sammen om tanken og holder FAST i styret.

Den karlsmart bemærkning faldt mig lidt for brystet. Prøv at fortælle det til de
motorcykelister der sidder i rullestol. Jeg fik selv for 20 år tilbage smadret mit
højre ben ved en mc ulykke og er i dag erklæret 10% invalid.
Så hvis man vil bruge sig selv til at beskytte en motorcykel mod skader
er man et fjols i mine øjne.

Jens



Megas (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Megas


Dato : 05-04-03 14:59


"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8e8bb7$0$42635$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> men belært af fagfolk (læs: motortosser) ved
> jeg at knogler gror sammen, det gør motorcykel dele ikke. Så jeg presser
> knæene sammen om tanken og holder FAST i styret.
>
> Den karlsmart bemærkning faldt mig lidt for brystet. Prøv at fortælle det
til de
> motorcykelister der sidder i rullestol. Jeg fik selv for 20 år tilbage
smadret mit
> højre ben ved en mc ulykke og er i dag erklæret 10% invalid.
> Så hvis man vil bruge sig selv til at beskytte en motorcykel mod skader
> er man et fjols i mine øjne.
>
> Jens

Fik engang ødelagt et par bukser & fik hudafskrabninger over det meste af
det ene lår, fordi jeg brugte benet til at beskytte min nye ovnlakerede
dybsorte tank (ymerhakker50ccm) Ville sgi nok instinktivt gøre det samme i
dag hvis uheldet var ude på en nyindkøbt kvak.. :)

---

En rimelig fjolset Megas.



Pwh (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 05-04-03 17:54


"Megas" <megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en meddelelse

Fik engang ødelagt et par bukser & fik hudafskrabninger over det meste af
det ene lår, fordi jeg brugte benet til at beskytte min nye ovnlakerede
dybsorte tank (ymerhakker50ccm) Ville sgi nok instinktivt gøre det samme i
dag hvis uheldet var ude på en nyindkøbt kvak.. :)

Hvad man instinktivt gør har man jo af gode grunde ikke kontrol over.
Men sådan som Morten skrev det var det et bevidst
og i hans øjne fornuftigt valg at han brugte sig selv som skjold.
Det var det jeg blev lidt pissed over.

Mvh Jens



Morten dahl (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 05-04-03 22:19


"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8f0a33$0$42578$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>

>
> Hvad man instinktivt gør har man jo af gode grunde ikke kontrol over.
> Men sådan som Morten skrev det var det et bevidst
> og i hans øjne fornuftigt valg at han brugte sig selv som skjold.
> Det var det jeg blev lidt pissed over.

Nu var situationen den at udskridningen var (i mine øjne) udramatisk, at
rabatten så var højere end asfalten havde jeg altså ikke lige set.

Men da jeg så konsekvenserne i øjnene, så var jeg på vej ud på en mark, og i
det splitsekund traf jeg valget at hænge på for at undgå "unødige" skrammer
på mit udstyr.

Nu var det som sagt en selvforskyldt situation, dog ikke planlagt. Men
stadigvæk ikke en skræmmende situation, havde jeg været på vej mod en
skovkant (i det tilfælde ville jeg slet ikke have presset den, er ikke bange
for at vælte, men for at ramme noget og blive slået til lirekassemand) havde
jeg fandme også ladet cykel være cykel.

For sætningen fra før kan jo også vendes til "mc-dele kan købes for penge.."
så kan du selv fortsætte den.

Ja jeg søgte bevidst grænser, efter min mening er det godt at kende sine
grænser. Og måske en lidt drastisk måde at gøre det på. Men hvis udført med
omtanke nok ikke farligere end 3 timers ræs på de lundske marker på ryggen
af en YZ426, eller som passager i en GS500 sidevognsræser.

Ja jeg udsætter mig selv for en potentiel fare, men det må da være mit valg.
Men bare at kategorisere mig som et fjols, det er sku for nemt.

Jeg vil hellere nappe 10 ture på hovedet i den danske muld, end at panikke
og smadre ind i en fodgænger bare fordi der er vand på vejen og jeg ikke tør
bremse.

Men det var ikke hovedløst, stykket var valgt ud fra at jeg kender det
ekstremt godt, og at der er frit udsyn, samt ingen forhindringer. De steder
på ruten hvor der er træer i siden, eller andre potentielle "knoglebrækkere"
bliver der holdt mere igen.

-
Morten Dahl
Gixxer600 - TheFunkyStyle.. med 116,5Hk på hjulet..





Poul Tyrrell (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Poul Tyrrell


Dato : 06-04-03 17:30

"Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8f4837$0$52138$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Ja jeg udsætter mig selv for en potentiel fare, men det må da være mit
valg.
>
>

Enig - hvis du så også husker at sige nej tak til den samfundsbetalte
hospitalsbehandling og efterfølgende invalide-pension samt betalt
rullestol?!

Bortset fra dette bøvs synes jeg nu ikke, at det, du foretog dig, var det
mest tossede, man kunne forestille sig.
Jeg synes f.eks. at det er langt værre at nogen f.eks. finder på at lave
wheelies og vilde overhalinger i kortegekørslen til Bakke-åbningen!
I disse situationer risikerer man både sit eget og andres helbred - det er
dog langt værre end kun at lege med sit eget.

I øvrigt tror jeg ikke meget på sikkerheds-aspektet af at lære sig at køre
til grænsen af egen og cyklens ydeevne. Man er tilbøjelig til at bruge disse
evner til at køre endnu hurtigere, og så har man reelt ikke reduceret
risikoen - måske tværtimod. Dette ved jeg dog, at der er mange modsat
rettede teorier og meninger omkring.

Det sikreste må under alle omstændigheder være at holde sig langt fra
situationer, hvor man får brug for dette, ved defensiv kørsel, ved
forudseenhed, og ved altid at køre med en hastighed, hvor man har tid nok
til at reagere.
Dette er måske ikke så sjovt, og er også udtalt af et gammel fjols (48 år),
der ikke altid har haft denne mening

--
M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III




Pwh (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 06-04-03 19:17


"Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

Ja jeg udsætter mig selv for en potentiel fare, men det må da være mit valg.
Men bare at kategorisere mig som et fjols, det er sku for nemt.

Jeg er sådan set pis.. ligeglad med hvordan du kører.
Det var din (i mine øjne dumme) bemærkning der gjorde mig lidt sur.
Jeg quoter en gang til hvad jeg var utilfreds med.

><
"Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

men belært af fagfolk (læs: motortosser) ved
jeg at knogler gror sammen, det gør motorcykel dele ikke. Så jeg presser
knæene sammen om tanken og holder FAST i styret.
><

Havde den sætning været afsluttet med en smiley eller lignende
havde du ikke hørt et ondt ord fra mig. Hvis du vil smadre dig selv
på mc skal jeg såmænd ikke blande mig i det.
Men det er jo også den slags kørsel der er årsag til de dyre forsikringer.
Hvor mange gange var det lige du allerede havde smadret den ???.
Personligt har jeg aldrig fået en eneste øre fra mc forsikringer.

Mvh Jens






Morten dahl (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 07-04-03 08:25


"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e906f1c$0$42659$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>
> men belært af fagfolk (læs: motortosser) ved
> jeg at knogler gror sammen, det gør motorcykel dele ikke. Så jeg presser
> knæene sammen om tanken og holder FAST i styret.
> ><
>
> Havde den sætning været afsluttet med en smiley eller lignende
> havde du ikke hørt et ondt ord fra mig. Hvis du vil smadre dig selv
> på mc skal jeg såmænd ikke blande mig i det.
> Men det er jo også den slags kørsel der er årsag til de dyre forsikringer.
> Hvor mange gange var det lige du allerede havde smadret den ???.
> Personligt har jeg aldrig fået en eneste øre fra mc forsikringer.


Fair nok der var ingen smíley.. det skulle ellers forståes sådan.

mht. forsikring. Den ene gang jeg bustede min cykel var på vej ud fra DTC
(dansk transport center) hvor jeg kl.halv et om natten kører stille og
roligt ind i rundkørslen, der ligger så diselolie i et tykt lag fra en
lastbil.

Har ingen chance for at undgå det og ligger cyklen ned på siden, den rammer
indersiden af rundkørslen og op over kantstenen. Dette koster kåbe på sådan
en.

Der var sågar en politibil der overværede uheldet og de var blandt de første
henne ved mig.

De "fritog" mig også for skylden lige på stedet, selv da jeg måtte kæmpe med
min forsikring vedr. skyld* har de hjulpet med skriftelige forklaringer.

* Eftersom at der ikke var nogen modpart, og ingen præcist ved hvem der har
spildt olien. Og kommunen lægger ansvar på DTC, selvom det er lige uden for
DTC område, ja så kan mit forsikringsselskab ikke smide regningen videre, og
derfor måtte jeg have skylden..

Og denne her gang havde jeg ikke tænkt mig at melde det, uanset hvad der er
sket. Har 3 kåbesæt på lager, og dele nok til at lave en 2-3 næsten
totalskader. Men det så en hel anden sag.

-
MOrten




Pwh (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 07-04-03 18:20


"Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse >

> Fair nok der var ingen smíley.. det skulle ellers forståes sådan.
>

Ok så, jeg kender det selv for godt at man hurtigt bliver
misforstået når man skal have sine tanker ned på skrift

Mvh Jens



Morten dahl (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 07-04-03 21:08


"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e91b338$0$42612$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse >
>
> > Fair nok der var ingen smíley.. det skulle ellers forståes sådan.
> >
>
> Ok så, jeg kender det selv for godt at man hurtigt bliver
> misforstået når man skal have sine tanker ned på skrift


Ja fuldstændig korrekt. Men dem herindefra der kender mig, ved også at jeg
på intet tidspunkt sætter livet over matriel.. derfor var det motortosserne
jeg citerede.. skrev hvistnok også et eller andet sted at jeg trodsalt nåede
og vudere situationen til ikke overhængende kritisk og valgte at blive på
for ikke at skade cyklen unødigt.

Selv Kim Armand som ellers er ekstrem fornuftig har ikke kommenteret det,
nok fordi han kender mig i forvejen (og ved det er håbløst at argumentere
:-/ ) - der var smiley..

Men jeg skulle nok have smidt en smiley..

PS. har selv i en alder af 22år skulle passe min kæreste der blev dybt
hjerneskadet af en halvfuld slagter i en kassevogn.. så ved godt hvad det
indebærer..

-
Morten Dahl



Armand (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-03 00:14


Morten dahl <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en
news:3e91da96$0$52183$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e91b338$0$42612$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> Selv Kim Armand som ellers er ekstrem fornuftig har ikke kommenteret det,
> nok fordi han kender mig i forvejen (og ved det er håbløst at argumentere
> :-/ ) - der var smiley..

Mine personligt bekendte nyder den gunst at blive revset personligt og ikke
offentligt :-| - Dér var også en "smiley"!

--
Armand.
(der lige har brudt pågældende regel)






Morten dahl (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 09-04-03 09:37


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b6vlq8$s5o$18@news.cybercity.dk...
> Mine personligt bekendte nyder den gunst at blive revset personligt og
ikke
> offentligt :-| - Dér var også en "smiley"!
>
> --
> Armand.
> (der lige har brudt pågældende regel)


Den lader vi lige stå lidt..

PS. Du kunne jo tage Linea bagpå lillefrøen, og så ellers kigge op og
inkassere de 100kr.

-
Morten Dahl
Gixxer - TheFunkyStyle



Armand (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-03 15:30


Morten dahl <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en
news:3e93dbb9$0$254$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> PS. Du kunne jo tage Linea bagpå lillefrøen, og så ellers kigge op og
> inkassere de 100kr.

Næh nej - Så er det jo ikke et mobbe-pant længere!

--
Armand.



Morten dahl (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 09-04-03 16:42


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b71ci2$2pj8$7@news.cybercity.dk...
>
> Morten dahl <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en
> news:3e93dbb9$0$254$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > PS. Du kunne jo tage Linea bagpå lillefrøen, og så ellers kigge op og
> > inkassere de 100kr.
>
> Næh nej - Så er det jo ikke et mobbe-pant længere!


he he..

jamen så nøjes med at kigge op til en øl/vand ?

-
MOrten Dahl



Mads Lund (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-04-03 09:16


> men belært af fagfolk (læs: motortosser) ved
> jeg at knogler gror sammen, det gør motorcykel dele ikke. Så jeg presser
> knæene sammen om tanken og holder FAST i styret.
>
> Den karlsmart bemærkning faldt mig lidt for brystet. Prøv at fortælle det
til de
> motorcykelister der sidder i rullestol. Jeg fik selv for 20 år tilbage
smadret mit
> højre ben ved en mc ulykke og er i dag erklæret 10% invalid.
> Så hvis man vil bruge sig selv til at beskytte en motorcykel mod skader
> er man et fjols i mine øjne.

Selvfølgelig har du ret. Men sagen er lidt mere nuanceret. Først og fremmest
så vil jeg godt påstå at man i 99.9% af alle uheld på gaden ikke når at
tænke på noget som helst. Man handler impulsivt og begynder først at tænke
når støvet har lagt sig.

På banen er det lidt en anden ting. Der er stadig situationer hvor man ikke
når at tænke, eks forhjulsblokader under nedlægning. Men der er masser af
situationer, hvor man mærker at det er ved at gå galt, og derved kan træne
sit reaktionsmønster. Og det er vidt forskelligt hvad man gør. I lowsidere
(forhjulsudskridninger) slipper man blot cyklen og lader den kurre farten
af. får man en baghjulsudskridning kan man fange den ved at slippe gassen
(hvis man er hurtig) men indser man at man ikke kan redde den, så er det med
at holde kablet stramt, så man lowsider istedet for highsider. I cross
bruger man samme trick, og her gør man (jeg) tilmed det at jeg holder
fødderne på fodhvilerene og klemmer knæene sammen om cyklen. Så man går ned
sammen med cyklen. Årsagen er at knæene ikke synes det er så sjovt når
fødderne bliver rykket bagud i et styrt (det har kostet mig ét korsbånd).
Pga. den begrænsede fart sker der ikke noget ved at lande sammen med cyklen.

Bevæger vi os over på tre hjul, er der kun en naturlig reaktion og det er
fuld gas. Så længe man ikke har bid på baghjulet holder bæstet sig på jorden
(omend kørselsretningen ændre sig) mens et kurrende bagdæk der får bid er
det sikre svar på en lufttur. Det til trods har vores hidtil eneste styrt
været en lowsider, som er den udramatiske måde at styrte på.

Og skal jeg summere erfaringen far mine 100+ styrt så handler det primært om
at komme ned på jorden hurtigst muligt, og lande bag cyklen. (den slår
nemlig hårdt når den lander i nakken af én). Og så har Morten ret i at
knoglebrud ikke en noget at regne, men ødelagte ledbånd sucks.

Og hvis nu det bare motorsport var kedligt, så kunne man jo spille skak
istedet for

Mads Lund
Ninja9RT



Ninja Rider (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 07-04-03 18:57

Hejsa

> Den karlsmart bemærkning faldt mig lidt for brystet. Prøv at fortælle det til de
> motorcykelister der sidder i rullestol. Jeg fik selv for 20 år tilbage smadret mit
> højre ben ved en mc ulykke og er i dag erklæret 10% invalid.
> Så hvis man vil bruge sig selv til at beskytte en motorcykel mod skader
> er man et fjols i mine øjne.

Jeg ville hvis jeg kunne se at jeg ville ende som splat på en bil/vejen
eller lign, smide svinet fra mig, og håbe på at jeg overlevede....
Hvis jeg tilgændgælg kunne se at det ville blive en mark ræser, kunne
det godt være at jeg prøvede at holde mig på.

Mvh Emil
Der kun er vælet på MC een gang. (Ved at prøve bremsekraft på forhjulet
i regnvejr) (Honda CB500)
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste