Hvor normalt er det egentlig at tage børn ~
Fra : Morten

Dato : 25-03-03 19:18

Hej, vi skal have en lille til september og jeg vil derfor gerne høre om det
er okay at tage vores 7 årige datter med ? Hvor normalt er det egentlig at
tage børn på 7, 8 år med til fødsler ?

Morten

Fra : nicolehh

Dato : 25-03-03 19:52

"Morten" skrev d. 25-03-03 19:18 dette indlæg :
> [...]
om det
> er okay at tage vores 7 årige datter med ? Hvor normalt er det

En fødsel kan godt virke ret voldsom på et barn i den alder!!
Vil nok mene at det er op til jer, som forældre, at vurdere om hun er
"klar" til den oplevelse...
det kan jo både være en god og ubehagelig oplevelse, da hun ikke vil
være helt i stand til at forstå hvorfor mor skal have så mange smerter,
og det tror jeg ikke vil være sundt for forholdet til den lille ny, da
hun sagtens kan komme til at forbinde den lille med oplevelsen, og mors
voldsomme smerter!!
Tænk på hvor voldsomt det var for dig selv, hvis du altså var med til
den første fødsel...
Og så husk på at du forstår grunden 100%
Det er ikke sikkert jeres datter forstår 95% af det...

Men jeg har aldrig prøvet at stå i situationen!
Bare en mening om det jeg har hørt fra andre!!

Held og lykke med familieforøgelsen!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 26-03-03 00:31

Morten <dsl72661@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> er okay at tage vores 7 årige datter med ? Hvor normalt er det egentlig at

Kære Morten

Hvis hun gerne vil med, vil jeg mene at det er ok, men hun skal have en
ekstra person, der kan tage sig specielt af hende - fx. tage hende med
ud, hvis det bliver for meget for hende. Det ka' du jo ikke, da du jo
skal være med til fødslen..

Mvh Ditte
--
Dittelit

Fra : dkwM327

Dato : 26-03-03 00:32

Hej Morten.

Det normale har - ifølge naturloven ! - vide grænser, men i Danmark
og mange andre lande, har det normale tit meget snævre grænser !

En fødsel er en naturlig ting, som din 7 årige datter selv har oplevet
på sin krop og de fleste børn oplever en sådan fødsel uden at tage skade
af den, med mindre vi mennesker gør noget som er unaturligt og derved
skader barnet.

Kan i som deltager i fødslen opfører jer naturligt, mener jeg jeres
datter vil få et helt naturligt forhold til fødsler.

Jeg kan så samtidig oplyse, at mit ældste barnebarn, var som 5 årig med
til sin broders fødsel, da hendes Far var bange for at være med. - Og
mit barnebarn har som nu 20 årig, aldrig haft me´n af denne oplevelse.

Så det er op til jer hvad i vil vælge !

Med venlig hilsen
og tillykke når den tid kommer.

Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : [web woman]

Dato : 28-03-03 06:42

"dkwM327" <dkwM327.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på sin krop og de fleste børn oplever en sådan fødsel uden at tage skade
> af den, med mindre vi mennesker gør noget som er unaturligt og derved

Der er mange ting, der er helt naturlige, men som et barn ikke af den grund
har godt af at deltage i. At en fødsel er naturlig, gør den ikke i sig selv
til en oplevelse, som barnet kan tackle. Om fødslen er "naturlig" i
betydningen udramatisk, vides også først, når den er overstået og både mor
og barn har det godt.

Hvordan barnet vil have det med en sådan omgang, vil naturligvis afhænge af
barnets psyke. Af hvordan fødslen foregår. Af de mennesker, der i øvrigt er
med.....

> Kan i som deltager i fødslen opfører jer naturligt, mener jeg jeres
> datter vil få et helt naturligt forhold til fødsler.

Om ens forhold til fødsel bliver "naturlig" eller ej afhænger næppe af, om
man har deltaget eller ej.

> Jeg kan så samtidig oplyse, at mit ældste barnebarn, var som 5 årig med
> til sin broders fødsel, da hendes Far var bange for at være med.

Det lyder ret uansvarligt at tage en 5-årig med som erstatning for en
voksen, der ikke tør.... Motivet for at medbringe et barn skulle være et
andet. Men dybest set ER det nok snarere de voksnes behov snarere end
barnets, der er motivet for at udsætte barnet for en oplevelse, som det kun
MÅSKE har gavn af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rikke & Brian

Dato : 26-03-03 10:03

Hej Morten.

Personligt ville jeg ikke have andre med end min kæreste, ikke engang min
egen mor. Men hvis jeres datter selv har lyst til det, og I mener, at hun
kan klare det, så er det da helt ok. I kunne jo fx se en video om fødsler
sammen og så snakke med hende om det, så hun er bare lidt forberedt på
oplevelsen. Jeg tror, at I kan låne en video af jeres jordemoder. Men som en
anden har skrevet så vil det nok være en god ide at have en med, som kan
tage sig af hende, hvis hun synes, at det bliver for voldsomt. Bagefter er
det nok også vigtigt, at I får snakket med hende om fødslen, så hun ikke går
rundt og er ked af et eller andet. Men det har I sikkert allerede tænkt jer
at gøre.

Held og lykke med det. Hilsen Rikke.

Fra : Jesper Skovlund

Dato : 28-03-03 22:09

> [...]
det
> er okay at tage vores 7 årige datter med ? Hvor normalt er det egentlig at

Ved ikke hvor hyppigt det sker (normalt), men kan ikke forestille mig at det
er særlig udbredt at tage børn med i den alder til at overvære
fødsler.

Ingen af jer ved hvordan den fødsel bliver. Den kan blive let og meget svær.
Et barn på 7-8 år har altså langt fra det samme filter i forhold til hvordan
det skal fortolke begivenhederne omkring een, som mange voksne har.
Jeg synes det ville være en stor risiko at løbe at tage barnet med - der kan
ske så meget under en fødsel, som et barn kan have ret vanskeligt
ved at håndtere både i situationen og bagefter. Også selvom der er en voksen
der kan tage sig af barnet.

Hvad siger jordemoderen?

mvh
Jesper