"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b5qn1f$9kb$8@news.cybercity.dk...
>
> Martin <martin@FJERN-SPAMnoerd.dk> skrev i en
> news:8fZfa.45$mI2.6211@news000.worldonline.dk...
> >
> > Jeg går og leger lidt med tanken om at smide en küryakyn hypercharger på
> min
> > Yamahakker XVS650, men er lidt i tvivl. Har hørt at det ikke skulle være
> > "godt" for en mc der ikke er bygget til det og at man direkte kunne
skade
> > den. Andre steder kan jeg læse, at folk der har smidt en sådan på deres
> > maskine er helt vildt glade for det og at det bl.a. giver mc'en i ret
godt
> > boost m.m.
> > Er der nogen der har erfaring eller kendskab med dette eller et lign.
> > produkt som i vil dele med mig?
>
> Grundlæggende er motoren konstrueret til at kunne holde til den
oprindelige
> ydelse, hvorved enhver mer-ydelse vil tære på holdbarheden.
> Dertil skal siges at dette drejer sig om den ydelse man bruger(!), og for
at
> køre 110km/t på motorvejen skal man bruge den samme ydelse uanset hvor
tunet
> dyret er. Således kan man anskue at det kun er når man udnytter den ydelse
> der ligger over den originale at der tæres på motoren, og selvom dét måtte
> være nok så hård en belastning, så ér det overordnet set kun i kortere
> perioder at men mer-belaster :-/
>
> Når det så er sagt, så er jeg ærke revseren omkring tuning her i gruppen,
og
> mit hivedargument er at al tuning er spild af penge!
> Man får aldrig pengene brugt på tuning hjem igen - Tuningsstumperne er
svært
> sælgelige som afmonteret brugte, og monteret vil man ikke kunne
argumentere
> sig til en mer-pris overfor en tilsvarende std. motorcykel (hvilken ville
du
> selv købe i morgen: En model der var tunet til +25HK og havde kørt et
uvist
> antal km dermed hhv. samme model i fuldstændig original stand, med samme
> km-stand og til samme pris?
> Kun ganske få ville vælge den tunede (og jeg skal her undlade at
kommentere
> vedkommendes fornuft!), og derved at denne ene(?) person vil være svær at
> finde lige på det tidspunkt hvor man engang vil sælge, vil prislejet for
den
> tunede risikere at skulle ligge lavere end modsvarende std.model, for
> overhovedet at være attraktiv
>
> Investeringen (i tunings-stumper) vil således til enhver tid være givet
> bedre ud ved at sælge modellen og efterfølgende bruge investerings-lysten
> til at lægge oveni salgsindtægten og derved få sig en kraftigere model,
som
> om føje år
> vil kunne sælges uden større afskrivning, i modsætning til den tunede :-|
>
> Tuning er skam spændende og absolut en metode at custumize v.h.a.; men man
> skal være helt afklaret med både udgifts og holdbarheds -problematikken
> såvel som "total-økonomien" (tm by Jørund (R.I.P.)) !!!!
>
> --
> Armand.
> (der tillige finder XVS'eren for et umage tuningsobjekt)
>
>
>
Armand...
Grundlæggende har du ret,- men.... det er nu kun et luftfilter der ser godt
ud.....*GG*
Jon