|
| Forgaffel stabilisator Fra : - |
Dato : 20-03-03 13:20 |
|
Jeg sidder lige og bladrer MC Nøglen igennem...
Af ren nysgerrighed:
Hvornår/hvorfor har man brug for en forgaffel stabilisator?
Er det noget med, at man kører extremt råddent, eller at cyklen er ved at skvatte fra hinanden af slid eller hva' ?
pft.
| |
Lasse Lundberg (20-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Lundberg |
Dato : 20-03-03 14:33 |
|
jeg havde en på min cbr1000.....fordi gaflen vred sig lidt (helt normalt)
....den simsen på blev styren mere præcis....jeg synes bestemt den var
pengene værd
Lasse
Mille & Karin
| |
GERT BO THORGERSEN (20-03-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 20-03-03 14:43 |
|
- <no@no.no> skrev i en news:vdcj7v4fm49vie11r3jfbkab0mtl24clnf@4ax.com...
> Jeg sidder lige og bladrer MC Nøglen igennem...
>
> Af ren nysgerrighed:
> Hvornår/hvorfor har man brug for en forgaffel stabilisator?
>
> Er det noget med, at man kører extremt råddent, eller at cyklen er ved at
skvatte fra hinanden af slid eller hva' ?
>
> pft.
>
Der kan være flere grunde, enten at den originale vare simpelthen er for
dårlig, eller fordi man går mod den optimale
kørsel, som til race; den optimale belastning af stellet.
Da jeg havde en Honda CB 750 var jeg ved at blive slået ihjel da jeg havde
købt en original forskærm. Inden uheldet
havde jeg vist sælgeren af forskærmen hvor blød den var blevet i
forgaffelen, idet ved at side på den og skubbe den frem
med fødderne medens forbremsen blev aktiveret så vred forenden af forhjulet
sig over mod venstre; den side hvor skivebremsen sad. I den original
forskærm var der en U formet metalplade mellem gaffelbenene som styrkede
forgaflen
så der næsten ikke skete nogen vridning under bremsningen. Efter uheldet
skiftede jeg til Ceriani forgaffel, og med den var
der slet ikke det samme problem, for selv om begge gafler brugte 35 mm rør
så rokkede Cerianien sig ikke ud af stedet
ved opbremsning selvom der ikke var nogen U bøjle mellem benene, og stadig
kun en skrivebremse (endog en Lockheed)
Da rørerene fra både Honda og Lockheed som nævnt havde samme yderdiameter -
35 mm - og ca. samme godstykkelse,
skyldtes forskellen altså dårligere materali og arbejde fra Honda end fra
Lockheed.
Nu er det jo således at lige meget hvor store mål man ellers giver
jernprofiler - altså for rør diametre - så vil profilen
bøje lidt ved blot en flue sætter sig på f.eks. den vandret ud fra en væg
stikken stang. Men jo større man gør diameteren
på røret des mindre bøjer den ved belastning (vist i forholdet mellem
diametre i 4´de potens), men samtidig bliver bøjningen/vridningen af
forgaflen mindre hvis også de andre sider i "firkanten" bestående af
hjulakslen, tværbroen og gaffelbensdelene/stykkerne mellem hjulakslen og
tværbroen gøres stivere. Og dette kan gør man så ved at lave en stærkere
tværbro.Tværbroens arbejde er jo at søge at tvinge gaffelbene til at
vedbliveat være parallelle selv under opbremsning. Og hvis der kun er
skivebremse på den ene side, eller motorcyklen ligger ned i et sving så
dækket træder på den ene side af midten, prøver hjulet jo at vride
forgaflen, hvilket altså mindskes mere des stærkere gaffelben og
stabilisator.
Gert Thorgersen
| |
Armand (20-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-03 17:56 |
|
- <no@no.no> skrev i en news:vdcj7v4fm49vie11r3jfbkab0mtl24clnf@4ax.com...
> Jeg sidder lige og bladrer MC Nøglen igennem...
>
> Af ren nysgerrighed:
> Hvornår/hvorfor har man brug for en forgaffel stabilisator?
>
Altid!
Underforstået at de fleste har én eller anden form for gaffelstabilisator
monteret (under skærmen?); men i tilfælde af at den måtte være fraværende,
afmonteret eller utilstrækkelig af konstruktion (økonomi og vægt), er det en
særdeles god ide at investere i en stabilisator til eftermontering!!
--
Armand.
(der undrer sig over at CBR1000 halter efter deromkring)
| |
Lasse Lundberg (21-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Lundberg |
Dato : 21-03-03 08:19 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:b5csve$kp0
> Armand.
> (der undrer sig over at CBR1000 halter efter deromkring)
på min cbr var der monteret en "smartere" skærm da jeg købte den....og den
var en del kønnere end den original fra 91, men ikek desto mindre så kunen
man mærke den vride sig i gaflen, lydmuren forslog at jeg prøvede sådan en
kal, og efter montering blev gaflen selvfølgelig stivere, men hele cyklen
føltes nu langt mere præcis, og var nemmere at håndtere på de små snoet. det
kurerede den rysten i styret ved nedbremsninger lige som om den resonere i
gaflen.
inden montering af stabilisatoren, var der problemer med at den rystede i
styret ved forskelige hastigheder....dette blev delvist fixet da, jeg fik
nye rigtig størrelse dæk...den tidligere ejer havde monteret et 190 bagpå
(hvilket jeg ikke kan anbefale på den cykel), men ney dæk var ikke nok, så
der kom nye kronrørslejer i...det hjalp, nu forsvandt rysten næsten helt,
bagsvinger lejer og hjullejer fejlede ingenting (ifølge lydmuren) så blev
stabilisatoren prøvet og cbr var nu helt perfect !
Lasse
Mille & Karin
uhh skal ud og hente millen i eftermiddag ...glæder mig som en vild !
| |
|
|