hvilken vej i autostol
Fra : Rikke Pedersen

Dato : 19-03-03 15:44

er der nogen der ved hvor det er mest hensigtsmæssigt at sætte autostolen i
bilen. På forsæde eller bagsæde?? Skal den vende så barnet kigger ind i
sædet eller ud mod vinduet. Min datter er 6 måneder gammel og vi har IKKE
airbag i Bilen
mvh
Rikke Pedersen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-03 17:23

Rikke Pedersen [Rikke1973@hotmail.com] skrev:

> [...]
> barnet kigger ind i sædet eller ud mod vinduet. Min datter er 6
> måneder gammel og vi har IKKE airbag i Bilen

De fleste siger (og jeg tror de har ret), at stolen skal placeres på
bagsædet med barnets ryg imod kørselsretningen (så barnet kigger ud af
bagruden).

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : fotopoulos

Dato : 02-04-03 08:29

Barnet skal sidde bagudvendt mindst til 4-års alderen, gerne et år
længere. Nogle børn begynder dog her at blive køresyge. Jeg forstår
faktisk ikke det er tilladt at have små børn fremadvendt i bilen. Barnet
skal helst sidde på bagsædet men hvis netop din autostol ikke kan
monteres tilfredsstillende på bagsædet skal den monteres på forsædet.
Det er vigtigere at den er stabilt fastgjort end at den er på bagsædet,
der dog statistisk set er sikrest. Årsagen til at mindre børn skal sidde
bagudvendt er at deres hovede er op til 4 gange større end en voksens i
relation til kropsstørrelse. Samtidig har de meget svage nakkemuskler.
Da det statistisk set er mest sandsynligt at en evt kollision rammer med
en kraft forfra skal barnet sidde bagudvendt. Er man så uheldig at blive
ramt bagfra ville det have været bedre at barnet sad fremad men man kan
jo ikke forudse dette. Samtidig er kollisioner forfra oftest meget
kraftigere da begge køretøjer er i fart.
Du er velkommen til at maile hvis du har synspunkter.

MVH Mikael Fotopoulos
Ortopædkirurg

http://www.kandu.dk/

Fra : OKD

Dato : 07-04-03 12:43

Jeg kan ikke være mere enig. Vores barnestol til vores 2 årig søn er, efter
kyndig vejledning fra FDM, placeret på bagsædet og bagudvendt.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-03-03 17:59

Rikke Pedersen wrote:
> er der nogen der ved hvor det er mest hensigtsmæssigt at sætte autostolen i
> bilen.

Det letteste er at læse monteringsvejledningen.
Det er meget forskelligt hvilken retning de skal placeres i og hvor de
kan placeres.

Marianne Feddersen

Fra : Jesper Skovlund

Dato : 19-03-03 21:47

"Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilen. På forsæde eller bagsæde?? Skal den vende så barnet kigger ind i
> sædet eller ud mod vinduet. Min datter er 6 måneder gammel og vi har IKKE

Der er mange meninger om det.

Når du ikke har airbag, så ville JEG sætte stolen på forsædet, så jeg kan ha
kontakt til barnet undervejs.

Det er nemmere og mindre farligt at nusse, give sut osv når barnet sidder
ved siden af end bagved.

Jeg tror personligt der kan opstår flere farlige situationer når føreren af
bilen forsøger at give et barn bagved

opmærksomhed. Og så synes jeg også det er mere hyggeligt at sidde tæt ved
barnet.

Hvis der var airbag, så ville jeg nok anbringe barnet på bagsædet istedet.

mvh

Jesper