|
| Kæde slidt skæv Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 17-03-03 19:05 |
|
I weekenden kom SuperTenere'en igen ud på de små veje, og det var
rigtig fedt i det gode vejr.
Men jeg har et lille problem, for maskinen har det med at slide kæden
'skæv' - altså sådan, at kæden bliver mere eller mindre stram som man
drejer baghjulet rundt.
Lige nu har jeg en DID 520 X-ring kæde, som jeg blot har kørt med 3000
km, og den er allerede ved at være klar til udskiftning!
Kæden er 112 led lang, forrest tandhjul har 16 tænder og bagerste 46.
Det vil altså sige, at forreste tandhjul roterer præcis 7 omgange på
en 'kædeomgang'. Er det dét der gør, at kæden bliver slidt 'skæv' så
hurtigt?
Kædespændingen skulle være rigtig, og jeg kører med Scottoiler, der
altid holder kæden lidt 'våd'.
--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré
| |
Hans (17-03-2003)
| Kommentar Fra : Hans |
Dato : 17-03-03 22:31 |
|
Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev:
>'skæv' - altså sådan, at kæden
>bliver mere eller mindre stram som man
>drejer baghjulet rundt.
>Lige nu har jeg en DID 520 X-ring
>kæde, som jeg blot har kørt med 3000
>km, og den er allerede ved at være
>klar til udskiftning!
>
>Kæden er 112 led lang, forrest
>tandhjul har 16 tænder og bagerste 46.
>
>Det vil altså sige, at forreste
>tandhjul roterer præcis 7 omgange på
>en 'kædeomgang'. Er det dét der
>gør, at kæden bliver slidt 'skæv' så
>hurtigt?
Jeg har haft samme problem.
Umiddelbart efter jeg havde monteret et nyt kædekit, bemærkede jeg
det samme, som du beskriver. Jeg målte at det bageste kædehjul
ikke var "perfekt rundt". Jeg brokkede mig til forhandleren, der
slog det hen med, at det var ubetydeligt. Det kædekit holdt meget
kortere end jeg var vandt til. Næste kit jeg monterede, har der
ingen problemer været med.
Jeg tvivler på at dit problem er at 16 går op i 112(så skulle alle
Super Tenere'er have samme problem). Det er nok nærmere fordi et
af kædehjulene ikke er runde, der er et eller flere stive led i
kæden eller fordi gearkassens udgangsaksel er skæv. Det sidste er
jo nemt at finde ud af.
Hans
| |
Armand (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-03 00:22 |
|
Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en
news:jn2c7vgncbrmbl4n5o7l1j6ln342jv7eok@4ax.com...
>
> Men jeg har et lille problem, for maskinen har det med at slide kæden
> 'skæv' - altså sådan, at kæden bliver mere eller mindre stram som man
> drejer baghjulet rundt.
> Lige nu har jeg en DID 520 X-ring kæde, som jeg blot har kørt med 3000
> km, og den er allerede ved at være klar til udskiftning!
Alt andet lige skal der jo være ét led der er svagest og derfor slides
først - Hvorefter det vil gå ud over naboerne og vice versa; men med kun
3.000 km lyder det ikke som normalt slitage :-/
Du skulle vel ikke have vasket modellen af med højttryksrenser som det
sidste inden opstaldning??
Indspuling af vand i kæden (højttryks-spuling pakker kædens O-ringe ikke
overfor!) og efterfølgende en vinters stilstand til at ruste i (med
Scottoiler er du vel ikke den der har givet kæden en gang kædespray inden
endelig opstaldning :-/ ), kan godt være dét der har knækket kæden
Ellers er der næste kun opspændingen tilbage: Kæden må aldrig være for
stram - Og den strammes faktisk en del op når man sætter sig i sadlen
S-Teneré'en har en lang vandring på baghjulet, hvilket ovenikøbet forøger
opstramnings-effekten!!
--
Armand.
| |
Kåre Nejmann (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 18-03-03 08:48 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Du skulle vel ikke have vasket modellen af med højttryksrenser som det
>sidste inden opstaldning??
Nej - højest en strålespids på en vandslange. Og ikke engang den, får
lov at spule direkte på kæden.
>(med
>Scottoiler er du vel ikke den der har givet kæden en gang kædespray inden
>endelig opstaldning :-/ )
Nej, det er faktisk rigtigt. Men nu var kæden slidt ujævnt før
vinteropstaldningen, så det er ikke den, der har fremkaldt problemet.
>Ellers er der næste kun opspændingen tilbage: Kæden må aldrig være for
>stram - Og den strammes faktisk en del op når man sætter sig i sadlen
Bestemt, men det synes jeg bare, at jeg har taget højde for...
--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré
| |
Armand (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-03 15:47 |
|
Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en
news:o9jd7v8268vio3844th9dcllj2o79a18nh@4ax.com...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >Ellers er der næste kun opspændingen tilbage: Kæden må aldrig være for
> >stram - Og den strammes faktisk en del op når man sætter sig i sadlen
> Bestemt, men det synes jeg bare, at jeg har taget højde for...
Til en start:
Jeg bifalder tillige den andetsteds nævnte mulighed for at fejlen
(oprindelig?) ligger i bagtandhjulet, der kan være excetrisk.
Men omkring opspændingen, så har DMC under FAQ'en på deres hjemmeside, en
fin forklaring på hvorledes man bedst vurderer den forekomende opspænding på
lige netop ens egen motorcykel. Læs lige den!
Link:
www.dmc-org.dk FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side!
--
Armand.
| |
Kåre Nejmann (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 18-03-03 17:17 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Jeg bifalder tillige den andetsteds nævnte mulighed for at fejlen
>(oprindelig?) ligger i bagtandhjulet, der kan være excetrisk.
Nu har jeg været ude for at kigge på cyklen igen, og det ser ud til at
det nok er tilfældet.
Så nu vil jeg købe et nyt bagtandhjul (eller et helt kædekit), og gå i
gang med topnøgle og skydelære i næste weekend, så jeg kan finde ud
af, hvor problemet kommer fra.
>Men omkring opspændingen, så har DMC under FAQ'en på deres hjemmeside, en
>fin forklaring på hvorledes man bedst vurderer den forekomende opspænding på
>lige netop ens egen motorcykel. Læs lige den!
Det har jeg gjort, men jeg har aldrig fået det til at virke - nok
fordi tandhjulet er excentrisk, og kæden derfor altid vibrerer lidt.
Men jeg har da tænkt mig, at forsøge igen.
--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré
| |
GERT BO THORGERSEN (18-03-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 18-03-03 01:19 |
|
Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en
news:jn2c7vgncbrmbl4n5o7l1j6ln342jv7eok@4ax.com...
>
> Men jeg har et lille problem, for maskinen har det med at slide kæden
> 'skæv' - altså sådan, at kæden bliver mere eller mindre stram som man
> drejer baghjulet rundt.
>
Mere eller mindre når baghjulet drejes rundt tyder jo mest på et slidt
bagtandhjul, altså et
der nærmest skulle være ændret fra at være rundt til istedet at være
elipseformet; altså ændret varierende radius/diameter.
> Lige nu har jeg en DID 520 X-ring kæde, som jeg blot har kørt med 3000
> km, og den er allerede ved at være klar til udskiftning!
>
> Kæden er 112 led lang, forrest tandhjul har 16 tænder og bagerste 46.
>
> Det vil altså sige, at forreste tandhjul roterer præcis 7 omgange på
> en 'kædeomgang'. Er det dét der gør, at kæden bliver slidt 'skæv' så
> hurtigt?
>
Det har ingen betydning. Det dårlige er hvis tandantal på fortanden går et
lige antal op i bagtandhjulet; altså f.eks. 16 og 48 givende 48/16 = 3.
>
> Kædespændingen skulle være rigtig, og jeg kører med Scottoiler, der
> altid holder kæden lidt 'våd'.
>
> .: Kåre Nejmann :.
> Yamaha XTZ750 SuperTénéré
Man kigger jo mest på om en kæde er slidt ved at se hvor meget man kan
trække et kædeled (sammenligning af 2 kædeled) fri af bagtandhjulet. Eller
ved at måle en ny kædes længe og så ved senere målinger undersøge hvor meget
den er blevet længere, og da ofte sige at den kun må være blevet 1 kædeled
længere.
Det lyder sådan lidt bagvendt når du skriver "er slidt skæv". Jeg havde på
min gamle Honda CB 750 en kæde der blev slidt skævt, hvilket opdagedes via
slitagerne på indersiden af fortandhjulet. Ved undersøgelser viste det sig
derefter at Deresda svinggaffelen jeg havde sat på Honda var en mandagsfejl,
som forårsagede at når for- og baghjul var sporede, så var for- og
bagkædehjulene ikke på linie. Altså var tandhjulene på 2 parallelle linier
med en 5/16 tomme (tiln. 8 mm) imellem og kæden blev "brækket" sideværts og
slidt skæv.
Gert
| |
p.jarnbak (18-03-2003)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 18-03-03 01:05 |
|
"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> wrote in message
news:jn2c7vgncbrmbl4n5o7l1j6ln342jv7eok@4ax.com...
> I weekenden kom SuperTenere'en igen ud på de små veje, og det var
> rigtig fedt i det gode vejr.
>
> Men jeg har et lille problem, for maskinen har det med at slide kæden
> 'skæv' - altså sådan, at kæden bliver mere eller mindre stram som man
> drejer baghjulet rundt.
> Lige nu har jeg en DID 520 X-ring kæde, som jeg blot har kørt med 3000
> km, og den er allerede ved at være klar til udskiftning!
Normalt stive kædeled.Når det(de)stive led er på tandhjulet ingen
problem,men
når de er mellem tandhjulene er kæden for stram.
Hej Palle.
| |
Per Milborg Pedersen (20-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Milborg Pedersen |
Dato : 20-03-03 08:34 |
|
"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> wrote in message
news:jn2c7vgncbrmbl4n5o7l1j6ln342jv7eok@4ax.com...
> I weekenden kom SuperTenere'en igen ud på de små veje, og det var
> rigtig fedt i det gode vejr.
>
> Men jeg har et lille problem, for maskinen har det med at slide kæden
> 'skæv' - altså sådan, at kæden bliver mere eller mindre stram som man
> drejer baghjulet rundt.
> Lige nu har jeg en DID 520 X-ring kæde, som jeg blot har kørt med 3000
> km, og den er allerede ved at være klar til udskiftning!
>
> Kæden er 112 led lang, forrest tandhjul har 16 tænder og bagerste 46.
>
> Det vil altså sige, at forreste tandhjul roterer præcis 7 omgange på
> en 'kædeomgang'. Er det dét der gør, at kæden bliver slidt 'skæv' så
> hurtigt?
>
> Kædespændingen skulle være rigtig, og jeg kører med Scottoiler, der
> altid holder kæden lidt 'våd'.
>
> --
> .: Kåre Nejmann :.
> Yamaha XTZ750 SuperTénéré
Så fik jeg den med. Jeg har før mødt dette problem med REGINA kæder. Men
endnu ikke med DID kæder, som jeg har været tilhænger af siden mine og
andres uheldige episoder med REGINA.
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk
| |
|
|