Esben Bøll wrote:
> Hvad sker der egentlig hvis man sætter et bagdæk som er i overstørrelse.
> Bredere??
Det er nemlig et godt spørgsmål, det er faktisk ikke til at forudsige,
men må efterprøves i praksis. De enkelte dækbredder er beregnet til en
bestemt fælgbredde, ofte med en tolerance på +/- 1/4". Når dækket
monteres på fælge, der er smallere - eller bredere - får det en anden
profil, end det er designet til og det kan ændre dets egenskaber mærkbart.
> Kan det ødelægge køreegenskaberne og bliver farligt. eller bliver levetiden
> kortet ned??
Farligt og farligt, det afhænger nok en del af køreren og hans evne til
at reagere. På en smallere fælg bliver dækket mere rundrygget, hvilket
givetvis ændrer dets egenskaber ind og ud af sving - ud over at
trædefladen bliver smallere og sliddet derfor større. Generelt gør
bredere dæk (af samme type) cyklen trægere i sving.
Jeg nævnte at mange amerikanske VFS og VFC-kørere sværger til at montere
D205 i overstørrelse for og bag på deres cykler. De pumper dækket 6-8
PSI hårdere op og opnår efter eget udsagn eminente svingegenskaber,
omend cyklen bliver overstyrende i lav fart, den "falder ind i svinget".
På min VFS gik jeg den anden vej og fik en bredde smallere fordæk på, -
Macadam 50 100/90-18 - hvilket utvilvsomt var medvirkende til, at
svingegenskaberne blev markant forbedret. (Skiftede dog også til
Wirth-fjedre foran ved samme lejlighed). Men prisen er, at fordækket er
en vægtklasse lavere, så jeg har ikke den samme sikkerhedsmargen, hvis
jeg en dag skulle køre med fuld last. Da jeg mest kører alene, er det
til at leve med.
Min GB500 er født med et fordæk en bredde smallere end søstermodellen
XBR500 og har bedre svingegenskaber end den. Stel og gaffel er identisk
men XBR'en er faktisk 1 cm højere bag, hvilket burde give den et lidt
kortere efterløb og hurtigere styring. Men dækkets bredde har åbenbart
større betydning.
Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til de smalle dæk, din XJ er født
med, og montere det sæt dæk, der bedst passer dit behov. BT45 er
givetvis det livligste, som Bager siger, det er også meget populært på
GB500 og XBR'en.
> Jeg kunne forestille min at påsætningen ville blive sværere?
Formentlig har du ret, i det mindste hvis fælgen er tommer smallere end
foreskrevet.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal:
https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2