Lars M <lm.listNOSPAM@softhome.net> skrev:
>Er der nogen, der ved hvordan man
>bærer sig ad med at justere
>forspændingen
>på baghjuls affjedringen på en Suzuki GS500?
>
>Jeg har læst i instruktionsbogen at
>man bare skal dreje på ringen med det
>værktøj, der følger med. Jeg kan
>finde ringen, og jeg tror jeg har
>værktøjet... sådan en slags krog med
>en rundet plade på. Men jeg kan bare
>ikke få det til at la' sig gøre. Kan
>simpelthen ikke komme til. Grrrr.
>
>Er der nogen af jer, der har prøvet
>det? Hvordan gjorde I? Skær det ud i pap
>for mig.
>
>Venlig hilsen og go' weekend
>Lars
www.netm.dk
Du skal gerne have en rørstump hvor den ene ende er klemt flad i
dit værktøjssæt. Den er beregnet til at forlænge krogen. Problemet
er jo så at komme til - som du har fundet ud af.
Jeg har haft størst held med at angribe det fra venstre side -
altså kædesiden. Det er ikke særligt let og du kan højest dreje
den et trin ad gangen - så læs grundigt i manualen så du er sikker
på hvad vej du skal dreje den ! Ellers skal du jo bare dreje over
dobbelt så langt den anden vej - og det er ikke spor sjovt.
Om du vil spænde den helt til er lidt en smags-sag. Sidste forår
syntes jeg pludseligt at den begyndte at åle sig igennem lange
kurver på motorvejen ved "højere" hastigheder. Så fandt jeg ud af
at jeg i efteråret før havde eksperimenteret lidt med den og
efterladt den på en ret blød indstilling: tilbage til 2-3 trin fra
hårdeste indstilling og den kører fint igen.
Desværre kan jeg jo ikke lige huske hvilket tal den står på. Og
det er ret mørkt lige nu...Men du kan jo egentligt let se hvad der
er hård og hvad der er blød indstilling: den ring du skal dreje på
har en række hak i underkanten, som hviler på en tap på
støddæmperen. Samtidg er ringen med hakkene "skæv" for neden -
altså lidt som en trappe. Når ringen drejes så dæmperen bliver
kortest mulig bliver affjedringen blødere - og modsat den anden
vej.
Lyder måske lidt tåget, men tågen letter forhåbentligt i morgen
når du kan se det i dagslys.
Ellers har jeg ikke forklaret det ordentligt !
Og så prøver vi bare igen...
Ses derude
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)