|
| Gaffelolieskift på GSX-R 250!? Fra : Mato |
Dato : 14-03-03 18:15 |
|
Hej
Jeg skal (sammen med min far) have skiftet forgaffelolie på min herlige
GSX-R 250'er, men jeg/vi er i tvivl. Jeg har læst det indlæg der var i
gruppen for nogle dage siden, men det har ikke hjulpet mig.
Olien skal tilsyneladende tappes af gaflerne i bunden hvor der går en bolt
op i selve gaffelbenet. Jeg læste det tidligere indlæg om samme emne hvor
der blev skrevet at man skulle afmontere HELE forgaflen fra selve cyklen og
så hælde olien ud af toppen hvor man osse kan fylde den nye olie på. Men kan
det virkelig passe at man ikke kan tømme gaffelolien uden at afmontere både
hjul og selve forgaflen?
Kan man ikke bare løsne bolten i bunden og tappe det af på den måde, eller
skal man afmontere hele forgaflen fra resten af cyklen?
Jeg skal til mekker imorgen og vil lige ordne småting som oliefilterskift og
olieskift samt tømning af svømmehuse og udskiftning af koblingskabel, og
udskiftning af gaffelolie skulle være en del af de småting, og umiddelbart
troede jeg ikke det var så indviklet som jeg har på fornemmelsen det er, men
det er det åbenbart?!
Mvh Anders
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 14-03-03 18:27 |
|
> Olien skal tilsyneladende tappes af gaflerne i bunden hvor der går en bolt
> op i selve gaffelbenet. Jeg læste det tidligere indlæg om samme emne hvor
> der blev skrevet at man skulle afmontere HELE forgaflen fra selve cyklen
og
> så hælde olien ud af toppen hvor man osse kan fylde den nye olie på.
Hej Anders
Hvis der ikke sidder en lille bolt til en 10mm fastnøgle, eller sådan noget,
på siden af gaffelbenet ca. 5cm under kaliberen, så skal man pille benet af
og vende det på hovedet. Skruen i bunden med til en 8mm unbraco skal man
IKKE pille ved! Den drejer formodentlig også bare med rundt, da man skal
holde kontra med en dims der noget der ligner en 22 eller 24mm unbraco 40cm
nede i gaffelbenet. Skruen i bunden holder på stangdæmperen inde i benet, og
man skal IKKE løsne den skrue, hvis man ikke vil adskille benet helt.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Chrille (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Chrille |
Dato : 14-03-03 20:27 |
|
>
> Hvis der ikke sidder en lille bolt til en 10mm fastnøgle, eller sådan
noget,
> på siden af gaffelbenet ca. 5cm under kaliberen, så skal man pille benet
af
> og vende det på hovedet. Skruen i bunden med til en 8mm unbraco skal man
> IKKE pille ved! Den drejer formodentlig også bare med rundt, da man skal
> holde kontra med en dims der noget der ligner en 22 eller 24mm unbraco
40cm
> nede i gaffelbenet. Skruen i bunden holder på stangdæmperen inde i benet,
og
> man skal IKKE løsne den skrue, hvis man ikke vil adskille benet helt.
>
Det var mig der havde gang i et tilsvarende projekt i weekend hvor vi havde
diskutionen. Jeg kan kun fortælle hvordan min så ud, men der er ikke
forskellige forgafler på denne model.
Der er ikke en aftapningsskrue, lidt træls men sådant er det åbenbart.. øv!
Mvh
Christer
| |
Tommy Fer (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 14-03-03 21:14 |
|
"Chrille" <[REMOVE]chrille@chrille.dk> skrev i en meddelelse
news:3e722cf9$0$188$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> >
> > Hvis der ikke sidder en lille bolt til en 10mm fastnøgle, eller sådan
> noget,
> > på siden af gaffelbenet ca. 5cm under kaliberen, så skal man pille benet
> af
> > og vende det på hovedet. Skruen i bunden med til en 8mm unbraco skal man
> > IKKE pille ved! Den drejer formodentlig også bare med rundt, da man skal
> > holde kontra med en dims der noget der ligner en 22 eller 24mm unbraco
> 40cm
> > nede i gaffelbenet. Skruen i bunden holder på stangdæmperen inde i
benet,
> og
> > man skal IKKE løsne den skrue, hvis man ikke vil adskille benet helt.
> >
>
> Det var mig der havde gang i et tilsvarende projekt i weekend hvor vi
havde
> diskutionen. Jeg kan kun fortælle hvordan min så ud, men der er ikke
> forskellige forgafler på denne model.
> Der er ikke en aftapningsskrue, lidt træls men sådant er det åbenbart..
øv!
Så er det vel ikke være.... Af med benene, skru toppen af, tag fjederen ud,
og vend lortet på hovedet....
mvh Tommy Fer.... ex GSXR250... bare vent til du skal skifte pakdåse.... det
er ikke altid at det er muligt at løsne stangdæmperen med en luftnøgle
| |
Mato (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Mato |
Dato : 14-03-03 22:16 |
|
Ok, jeg venter og lader Finn Villadsen om det. Det hele er ellers samlet nu
og klart men selvfølgelig er der altid et eller andet der går galt.
Batteriet! Fladt, tilsyneladende. Der var i hvert fald ingen respons på
elektricitet hos cyklen da jeg drejede nøglen
Men op med humøret, imorgen går turen til ´FV Motor i Sabro til MC-magikeren
Finn.
Mvh Anders
> > > Hvis der ikke sidder en lille bolt til en 10mm fastnøgle, eller sådan
> > noget,
> > > på siden af gaffelbenet ca. 5cm under kaliberen, så skal man pille
benet
> > af
> > > og vende det på hovedet. Skruen i bunden med til en 8mm unbraco skal
man
> > > IKKE pille ved! Den drejer formodentlig også bare med rundt, da man
skal
> > > holde kontra med en dims der noget der ligner en 22 eller 24mm unbraco
> > 40cm
> > > nede i gaffelbenet. Skruen i bunden holder på stangdæmperen inde i
> benet,
> > og
> > > man skal IKKE løsne den skrue, hvis man ikke vil adskille benet helt.
> > >
> >
> > Det var mig der havde gang i et tilsvarende projekt i weekend hvor vi
> havde
> > diskutionen. Jeg kan kun fortælle hvordan min så ud, men der er ikke
> > forskellige forgafler på denne model.
> > Der er ikke en aftapningsskrue, lidt træls men sådant er det åbenbart..
> øv!
>
> Så er det vel ikke være.... Af med benene, skru toppen af, tag fjederen
ud,
> og vend lortet på hovedet....
>
> mvh Tommy Fer.... ex GSXR250... bare vent til du skal skifte pakdåse....
det
> er ikke altid at det er muligt at løsne stangdæmperen med en luftnøgle
>
>
| |
|
|