John de Summer-Brason wrote:
>>MZ er tydeligvis prissat højt herhjemme, selv i forhold til BMW:
>>MZ 1000 S koster EUR 11.990 / 234.000 kr her
>>- BMW R1100S står til EUR 11.350 i D / 191.000 kr her.
>>
>>Men indtil der bliver et acceptabelt salg af reservedele, er det
>>formentlig også svært at leve af nysalg til de traditionelt lave
>>avancer herhjemme. At nogen satser på at tage "små" mærker som
>>MZ (og Sachs) hjem og derved udvider markedet er al ære værd IMHO.
>
> Du kan have ret mht. yderspektret af MZ-programmet. Super motard-cyklen MZ
> Black Panther Baghira (sikke et navn!) sælges dog til en absolut
> konkurrencedygtig pris. Rigtig nok dyrere end Aprilia Pegaso. Hvad den også
> bør være. Men billigere end f.eks. BMW F 650 GS.
Ja nu var 1000 S indgangen, og derfor oplagt at sammenligne. Jeg talte
med MZ-importøren om priserne her i eftermiddag, og hans forklaring var,
at han i modsætning til mange andre importører - har fulgt nogle nye
retningslinier fra Told&Skat. I henhold til dem er prisbasis for den
danske afgift IKKE den danske importørs indkøbspris, men den generelle
(gennemsnitlige?) europæiske importpris. Han regner med, at de fleste
andre importører ikke har taget højde for det i deres pt gadepriser, og
at de derfor må ventes at stige, i takt med at importørerne opdager det.
Han nævnte, at Fiat lige har fået en efterregning på 80 mio kr. i
manglende afgifter, fordi T&S opdagede, at deres importpriser var lavere
end de generelle europæiske... (Dette er et citat, jeg kender ikke sagen).
Derudover nævner han, at han har valgt den strategi at tjene penge på
ny- og brugtsalg, men til gengæld holde reservedelspriserne nede - og
ikke omvendt som lader til at være kutyme i branchen.
Så hvis MZ-importøren har ret, skulle en eventuel kunstig lav dansk
importpris fra og med 1. januar i år kun slå igennem på importørens
kostpris. T&S vil i de tilfælde kræve en relativt højere afgift, og de
importører, der ikke har taget højde for det i deres 2003-priser, står
til en efterregning for de maskiner, de har solgt.
Iøvrigt var MZ-importøren forbavset over, at forbrugere kunne finde på
at sammenligne priser og gætte på motiverne til prissætningen uden at
kende de nærmere detaljer. I tilfældet BMW nævnte han, at de danske
modeller ofte kom med mindre udstyr, billigere dæk og billigere fælge
end specificeret til det tyske marked. Det kan jeg ikke afgøre, men
muligheden forekommer både sandsynli og nærliggende, den danske afgift
taget i betragtning.
> Spændende at se om
> Matchpoint får genskabt en del af MZ's markedsposition. Nu med cykler i
> topkvalitet (hvilket man ikke kan sige om de TS 150 og ETS 250 jeg kørte
> rundt på som teenager...)
Ja kvaliteten ser da ud til at være fin nu, men det er nu synd, at de
danske afgifter driver priserne så højt op.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal:
https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2