"Jesper Hedegaard (slet 2PZ68)" <jesper@2PZ68hedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse >
> Så er du da helt alene i verdenen....
> Kender ikke noget til denne maskine men har set din tidligere tråd
> ang. begynder-mc. Og det tilbagevendende problem for dig og andre
> er jo liiige det der med droslingen.
> Men der var da for et par år siden noget om en gut/firma -
> vistnok - i Næstved - eller var det Ringsted ? - der blev
> forhandler af eller opfandt det selv..ligemeget hvordan: han
> påstod han kunne levere droslingssæt til de fleste maskiner.
> Desværre kan jeg jo ikke huske hvad han hed - måske andre her i
> gruppen husker bedre..?
>
> Startede selv for 7 år siden på en øvert - kørt ned bagfra ved
> rødt lys af en bus. Tog så kortet og købte en Virago 2½'er. På
> mange måder en fed og solid maskine, men mer vil ha' mer. Så
> efter - knap - to år købte jeg en GS500E'er. Som jeg stadig har og
> stadig syntes er tilstrækkeligt til mit behov. Mine længste ture -
> i lige linie - går til Sejerø-bugten en gang i mellem, men jeg er
> ikke i tvivl om at 1 mand med oppakning sagtens ville klare turen
> sydpå uden at blive ked af det.
> Med kåbe på sidder jeg rimeligt i læ med mine 185/9x kg og får
> ikke vand ind mellem jakke og bukser. Et stativ og to små
> sidetasker giver rigelig plads til selv lidt større indkøb på vej
> hjem.
> Efter knap 19 k km har jeg ikke oplevet nogle problemer - udover
> et usædvanligt ringe batteri. Har heller ikke kunnet konstantere
> olieforbrug - overhovedet !
> Maskinen er meget letkørt og stabil. Dog er forfjedrene alt for
> bløde. Man burde se at skifte til nogle bedre - siges at hjælpe
> utroligt. Også ved topfart opfører den sig pænt. Blot du får
> justeret bagfjederens forspænding til din vægt/bagage !
> Det siges at den i droslet tilstand accelerere som om den ikke
> var droslet, først omkring ~130 ebber den ud i utide. Det skulle
> skyldes den måde den er droslet på - vacumspjældene i
> karburatorerne er gennemborede så de falder ned igen og forhindrer
> motoren i at nå top-omdrejninger. Sku' også være billigt at
> afdrosle: to nye spjæld og et par nye dyser.
> Alt i alt er jeg en glad mand - ku' måske finde på at skifte til
> en Virago 535 pga. stilen - acceleration og fart er rigelige til
> at komme til skade. Især i byen vil flere heste - for mig at se -
> være lidt til besvær: de skal holdes nede - der er sjældent plads
> til at lege med dem.
> Og før alle racer-rødderne farer til at skrive: det kommer jo alt
> sammen an på hvad du vil >;o{)
>
> Men som jeg ser det har du nogle valg:
> 1 Køb en drosselbar større maskine og behold den efter de 2 år.
> 2 Køb en droslet maskine med god gensalgsværdi og skift efter 2 år.
> 3 Køb en gammel, billig maskine til lillekort (svært) og håb den
> holder nogenlunde i de 2 år. Uden for mange reperationer !
>
> Og endelig: forhør dig om pris på forsikring hos alle selskaber på
> hver maskine du overvejer ! I sidste ende kan det være det der
> bestemmer hvad du har råd til at købe !
>
> Håber dette kan hjælpe dig lidt - og at du snart kommer ud at køre.
>
> Jesper
> ---
> GS500E når det går godt -
> Volvo når det ikke gør >;o{)
>
Tak for de gode råd, jeg har hørt lidt hos forsikringsselskaberne, og det
spiller da også en stor rolle hvad de siger. Som jeg ser det lige nu har jeg
to muligheder.
1: Købe en gs 500, ER-5, CB-500 eller en anden "allround" maskine, af nyere
dato og låne en del penge i banken. denne maskine skal dog have kasgo for at
banken vil låne mig pengene.
2: Købe en lidt ældre mere sports betonet maskine, og tage et almindeligt
forbrugs lån. Og så nøjes med en ansvars forsikring, og evt tyveri. da kasgo
til en "sports" maskine koster kassen( fx koster en kasgo til en ER-5 ca
10.000 og 17.000 til en gpz500, HaLOOOO der er kun 10 heste til forskel)
Jeg hælder nog mest til #2, problimeter bare atjeg ville gå helt i opløsning
hvis jeg indvisterede 30.000 i noget som efter 4.000km skulle repareres for
mange tusinde kr.
Mvh Tobias Larsen
P.S. jeg er ikke helt alene i verden, jeg har en tennisbold jeg snakker
meget med