|
| Styrthjelm ?? Fra : co |
Dato : 13-03-03 16:02 |
|
Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
specielt efter,
ud over at den passer en perfekt ?
Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
Claus
Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
| |
Richard (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 13-03-03 16:45 |
|
co wrote:
> Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> specielt efter, ud over at den passer en perfekt ?
Vægten - hellere en lettere af god kvalitet end en tungere do IMHO
Udvalg af visir - fx mulighed for dugfrit/tolags
Foret skal slutte godt rundt om ørerne og forneden (aht støjdæmpning)
> Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
Samme som til øvede, mindst ;) - købt herhjemme fra 1.5-1.600 og
opefter. Prøv forskellige og kør en tur med dem, du bedst kan lide.
Husk også at købe et par forskellige ørepropper og vælg dem, der passer
din øregang og krav til dæmpning bedst.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
Erland R. Nielsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Erland R. Nielsen |
Dato : 13-03-03 20:33 |
|
"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message
news:3E70A770.5020001@mail.dk...
> co wrote:
> > Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> > specielt efter, ud over at den passer en perfekt ?
>
> Vægten - hellere en lettere af god kvalitet end en tungere do IMHO
> Udvalg af visir - fx mulighed for dugfrit/tolags
> Foret skal slutte godt rundt om ørerne og forneden (aht støjdæmpning)
>
> > Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
>
> Samme som til øvede, mindst ;) - købt herhjemme fra 1.5-1.600 og
> opefter. Prøv forskellige og kør en tur med dem, du bedst kan lide.
>
> Husk også at købe et par forskellige ørepropper og vælg dem, der passer
> din øregang og krav til dæmpning bedst.
>
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
> Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
>
Helt ærligt så er betydningen af vægten overdrevet. Spændet ligger mellem
1200-1500 gr, men et menneskehovede vejer 6-7 kg.
Dvs. totalvægten der har betydning er mellem f.eks. 7200-7500 gr. Hvor meget
er det lige det betyder ? 5 %.
Det aller vigtigste er vel nok pasformen, den skal sidde godt, ellers kan
den flyve halvt af ved styrt.
Endeligt skal den selvfølgeligt kunne bestå de slagtest som f.eks. MOTORRAD
eller institut ??? udfører.
Hjelmen skal jo nedsætte den acceleration som hovedet udsættes for, ift.
accelerationen som hjelmskallen ved "impact" udsættes for.
mvh Erland
| |
Richard (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 13-03-03 21:16 |
|
Erland R. Nielsen wrote:
>>Vægten - hellere en lettere af god kvalitet end en tungere do IMHO
>
> Helt ærligt så er betydningen af vægten overdrevet. Spændet ligger mellem
> 1200-1500 gr, men et menneskehovede vejer 6-7 kg.
> Dvs. totalvægten der har betydning er mellem f.eks. 7200-7500 gr. Hvor meget
> er det lige det betyder ? 5 %.
Du glemmer at gange med hastigheden i sammenstødssituationen. Der
betyder 300g en del mere!!!
> Det aller vigtigste er vel nok pasformen, den skal sidde godt, ellers kan
> den flyve halvt af ved styrt.
> Endeligt skal den selvfølgeligt kunne bestå de slagtest som f.eks. MOTORRAD
> eller institut ??? udfører.
Selvklart at den skal sidde ordentlig, være godkendt etc.
> Hjelmen skal jo nedsætte den acceleration som hovedet udsættes for, ift.
> accelerationen som hjelmskallen ved "impact" udsættes for.
Og her kommer vægt x hastighed ind i billedet igen. Jo lavere egenvægt
til samme styrke, jo mere har hjelmen overskud til at optage anden energi.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
Martin Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-03-03 21:28 |
|
>>> Vægten - hellere en lettere af god kvalitet end en tungere do IMHO
>> Helt ærligt så er betydningen af vægten overdrevet. Spændet ligger
>> mellem 1200-1500 gr, men et menneskehovede vejer 6-7 kg.
>> Dvs. totalvægten der har betydning er mellem f.eks. 7200-7500 gr.
>> Hvor meget er det lige det betyder ? 5 %.
> Du glemmer at gange med hastigheden i sammenstødssituationen. Der
> betyder 300g en del mere!!!
Hvorfor vejer dyrere hjelme så ofte mere?
Min egen hjelm som jeg gav 1250,- for, vejer 1390g, mens en kammerats Arai
hjelm til 4000,- vejer 1500g.. De dyre Shoei hjelme vejer også omkring
1500g.
Jeg tror ikke vægten er af ret stor betydning. Det er nok mere en funktion
af udstyret i hjelmen som f.eks. kan være ekstra luftkanaler, ekstra visir
osv. Det hele vejer.
>> Hjelmen skal jo nedsætte den acceleration som hovedet udsættes for,
>> ift. accelerationen som hjelmskallen ved "impact" udsættes for.
> Og her kommer vægt x hastighed ind i billedet igen. Jo lavere egenvægt
> til samme styrke, jo mere har hjelmen overskud til at optage anden
> energi.
Jo, men nu er 100g forskel ingenting, når den bliver udsat for 100kg fører.
Det betyder nok mere om føreren vejer 70kg eller 100kg, så en effektiv
forbedring af hjelmen kan sikkert fås hvis ham på 100kg ville motionere lidt
mere og tabe nogle kilo, så der er lidt færre kilo der skal absorberes i et
evt. kommende styrt.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
M.Cederqvist (13-03-2003)
| Kommentar Fra : M.Cederqvist |
Dato : 13-03-03 21:37 |
|
>
> Hvorfor vejer dyrere hjelme så ofte mere?
> Min egen hjelm som jeg gav 1250,- for, vejer 1390g, mens en kammerats Arai
> hjelm til 4000,- vejer 1500g.. De dyre Shoei hjelme vejer også omkring
> 1500g.
>
De dyre Shoie vejer 1250g. +- 50 g.
Mvh.
Michael
| |
Martin Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-03-03 22:19 |
|
>> Hvorfor vejer dyrere hjelme så ofte mere?
>> Min egen hjelm som jeg gav 1250,- for, vejer 1390g, mens en
>> kammerats Arai hjelm til 4000,- vejer 1500g.. De dyre Shoei hjelme
>> vejer også omkring 1500g.
> De dyre Shoie vejer 1250g. +- 50 g.
Ok, det var så åbenbart ikke dem jeg kiggede på, da jeg købte hjelm. Men der
findes jo mange forskellige modeller. Jeg kan bare huske, at jeg var
overrasket over at de dyre (Shoei og Arai) ikke var lettere end de
billigere..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 22:23 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 22:18:55 +0100, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:
> Jeg kan bare huske, at jeg var
>overrasket over at de dyre (Shoei og Arai) ikke var lettere end de
>billigere..
De dyreste (lette) er i carbonfiber - derfor.
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Martin Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-03-03 22:31 |
|
>> Jeg kan bare huske, at jeg var
>> overrasket over at de dyre (Shoei og Arai) ikke var lettere end de
>> billigere..
> De dyreste (lette) er i carbonfiber - derfor.
Ok, det har nok bare været glasfiberhjelme jeg har kigget på.
Undrer mig bare over at kammeratens Arai hjelm til 4000,- vejer hele 1500g
så.
Han ville have en god hjelm og gik simpelthen ind og købte den dyreste,
butikken havde.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Mads Stetter (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Stetter |
Dato : 13-03-03 22:24 |
|
M.Cederqvist wrote:
>> Hvorfor vejer dyrere hjelme så ofte mere?
>> Min egen hjelm som jeg gav 1250,- for, vejer 1390g, mens en
>> kammerats Arai hjelm til 4000,- vejer 1500g.. De dyre Shoei hjelme
>> vejer også omkring 1500g.
>>
>
> De dyre Shoie vejer 1250g. +- 50 g.
>
> Mvh.
> Michael
Yeps... min X-ceed 2 vejer med visir, 1200g på vægten!
Det er sgu en dejlig hjelm!
Mvh Mads Stetter
| |
Kenneth Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 13-03-03 22:27 |
|
> >
> > Hvorfor vejer dyrere hjelme så ofte mere?
> > Min egen hjelm som jeg gav 1250,- for, vejer 1390g, mens en
kammerats Arai
> > hjelm til 4000,- vejer 1500g.. De dyre Shoei hjelme vejer også
omkring
> > 1500g.
> >
>
> De dyre Shoie vejer 1250g. +- 50 g.
>
> Mvh.
> Michael
Min dengang ret dyre UVEX SR-900-2, vejer 980g (100% carbonskal)
...er stadig min kørehjelm efter 7-8 år, sidder stadig perfekt omkring
knoppen, men skal nok snart skiftes.
"dengang" fordi hjelmen kun blev solgt i begrænset oplag..
Kenneth
R1
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 22:16 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 21:27:56 +0100, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:
>Jo, men nu er 100g forskel ingenting, når den bliver udsat for 100kg fører.
Men det gør den heller ikke altid tværtimod - tit er jo kun hovedets
vægt (men det er også meget tungere end de fleste tror) ved et
lateralt impact....vægten betyder noget,men næppe så meget i selve
impact men mere for den passive sikkerhed,i form af relativt mere
utrætning ved en tungere hjelm..
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 10:18 |
|
Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E70E702.1010703@mail.dk...
> Erland R. Nielsen wrote:
> >>Vægten - hellere en lettere af god kvalitet end en tungere do IMHO
> >
> > Helt ærligt så er betydningen af vægten overdrevet. Spændet ligger
mellem
> > 1200-1500 gr, men et menneskehovede vejer 6-7 kg.
> > Dvs. totalvægten der har betydning er mellem f.eks. 7200-7500 gr. Hvor
meget
> > er det lige det betyder ? 5 %.
>
> Du glemmer at gange med hastigheden i sammenstødssituationen. Der
> betyder 300g en del mere!!!
Ikke hastigheden, men derimod accelerationen (negativ)! Og så er det jo at
der træder nogle kvadrater ind !!
> > Hjelmen skal jo nedsætte den acceleration som hovedet udsættes for, ift.
> > accelerationen som hjelmskallen ved "impact" udsættes for.
>
> Og her kommer vægt x hastighed ind i billedet igen. Jo lavere egenvægt
> til samme styrke, jo mere har hjelmen overskud til at optage anden energi.
Jup!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 16:48 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 16:01:43 +0100, "co" <claus10@hotmail.com> wrote:
>Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
Hvor meget er dit hoved værd som nybegynder - ligeså meget som en
ultraerfaren ik' ),så du har brug for det bedste du nu engang har
råd til - Når det er sagt er der meget forhandler-B.S. som kan være
svært at gennemskue for en nybegynder.
Køb en hjelm i fibercomposit,de allerbilligste plastichjelme ville jeg
gå udenom,selvom de er godkendt.
De koster gerne ca. fra 2500,- og opefter for en acceptabel kvalitet
fuldpris hos danske forhandlere,men en kvalitetshjelm behøver faktisk
ikke være så dyr,hvis du ikke lige behøver en nyeste mode replicahjelm
og seneste årgang,mange af de tyske internetshops har tit
kvalitetshjelme på tilbud til 1500,- og opefter,ligesom du tit kan
finde gode forårstilbud herhjemme,kig efter åbent-hus arrangementer og
lign.
Gode mærker er f.eks Arai (dyrt),AGV,Shoei m.fl.,der er mange...
Meget vanskeligt at pege en bestemt ud,da de parametre udfra hvilke
man bestemmer sig for en hjelm kan være legio :
pasform,udseende,pris,støjniveau,muligheder for forskellige visirer
(tonet,iridium) osv....
Men for nu bare at nævne et eks kunne en hjelm i stil med f.eks en
XR900 fra Shoei være et godt bud på en fornuftig hjelm i
middelprisleje...
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
co (13-03-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 13-03-03 17:12 |
|
> Hvor meget er dit hoved værd som nybegynder - ligeså meget som en
> ultraerfaren ik' ),så du har brug for det bedste du nu engang har
> råd til - Når det er sagt er der meget forhandler-B.S. som kan være
> svært at gennemskue for en nybegynder.
- øøh hvor meget det er værd, det ved banken ! - de har mit hoved på et
sølvfad !
nu ligger landet sådan at jeg har en gammel AGV johnny fra starten af
80érne, og
så jeg var i tvivl om den overhovedet var lovlig ?
Men det er ikke meget værd uanset hjelm hvis det ruller hen af vejen adskilt
fra kroppen
Et lille tillægsspørgsmål; hvor meget beskyttelse yder en hjelm er der her
forskel
på en billig og en dyr, er der nogen der har haft erfaringer med dette ?
> Køb en hjelm i fibercomposit,de allerbilligste plastichjelme ville jeg
> gå udenom,selvom de er godkendt.
Hvad er fibercomposit, er det et letvægtsmateriale med høj brudstyrke ??
( KLIP )
> man bestemmer sig for en hjelm kan være legio :
> pasform,udseende,pris,støjniveau,muligheder for forskellige visirer
> (tonet,iridium) osv....
>
Det er jeg klar over, og vil også være de parametere jeg indkøber efter,
hvad er iridium ??
mvh
Claus
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 17:45 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 17:11:51 +0100, "co" <claus10@hotmail.com> wrote:
>nu ligger landet sådan at jeg har en gammel AGV johnny fra starten af
>80érne, og
>så jeg var i tvivl om den overhovedet var lovlig ?
Den er sikkert lovlig,man plejer ikke at lovgive med tilbagevirkende
kraft,men-men om den er god nok stadig - nej vil jeg sige,den har haft
sin tid,en hjelm (i dag) er opbygget af en yderskal,hvis fornemste
opgave er at fordele slagkraften ved impact og et indre
stødabsorberende materiale (flamingoagtigt) og begge dele har det nok
ikke så godt længere og selv hvis det var tilfældet er der sket en del
siden 80'erne på hjelmsiden...
>Men det er ikke meget værd uanset hjelm hvis det ruller hen af vejen adskilt
>fra kroppen
Decapitation er aldrig rart,hovedet sidder nu engang bedst på øverste
del af halsen..
>Et lille tillægsspørgsmål; hvor meget beskyttelse yder en hjelm er der her
>forskel
>på en billig og en dyr, er der nogen der har haft erfaringer med dette ?
Ja der er forskel men hvor meget forskel,det kan vi diskutere fra nu
af og til dommedag,der findes forskellige hjelmstd. f.eks den britiske
Snell,amerikanerne har en og så en E-std. også naturligvis.Som absolut
min vælger man en sådan hjelm,men det er langt-langt de fleste nu
også..
Forskellen kan bl.a ligge i hvor meget/godt det støddæmpende materiale
er,hvor godt og hvordan yderskallen fordeler et impact-tryk.
Fiberhjelme er designet til at knuses ved impact hvilket fordeler
trykket godt,det er plastichjelme ikke så gode til,hvis de gør noget
så flækker de typisk.
>> Køb en hjelm i fibercomposit,de allerbilligste plastichjelme ville jeg
>> gå udenom,selvom de er godkendt.
>
>Hvad er fibercomposit, er det et letvægtsmateriale med høj brudstyrke ??
F.eks glasfiber eller carbonfiber med forskellige former for
bindemiddel (epoxy f.eks) - deraf composit,bestånde af en
fiberkomponent og en "lim" der samlet giver materialet dets styrke.
>hvad er iridium ??
Iridiumvisirer er visirer med spejleffekt,kan undertiden være udført
med forskellige hologrammer også ,en pornoting,men en sjov pornoting
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 19:38 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:ccc17vctln80nhl5facgeg8utvsj0lk1nt@4ax.com...
> On Thu, 13 Mar 2003 17:11:51 +0100, "co" <claus10@hotmail.com> wrote:
>
>
> >nu ligger landet sådan at jeg har en gammel AGV johnny fra starten af
> >80érne, og så jeg var i tvivl om den overhovedet var lovlig ?
>
> Den er sikkert lovlig,man plejer ikke at lovgive med tilbagevirkende
> kraft,men-men om den er god nok stadig - nej vil jeg sige,den har haft
> sin tid,en hjelm (i dag) er opbygget af en yderskal,hvis fornemste
> opgave er at fordele slagkraften ved impact og et indre
> stødabsorberende materiale (flamingoagtigt) og begge dele har det nok
> ikke så godt længere og selv hvis det var tilfældet er der sket en del
> siden 80'erne på hjelmsiden...
......... Men normerne er stadig de samme! :-|
MOTORRAD foretog i forbindelse med en af deres seneste hjelmtests en test af
endog temmeligt gamle hjelme, og kun én hjelm faldt igennem i kun én af de
tre destruktions-tests, som klarlagde at "flamingo'en" omkring issen var
trykket i løbet af tiden på dén (= tidligere stået på hovedet?)
Gamle hjelme ér altså "gode nok" - Den største fejl måtte være at de med
tiden er begyndt at rode rundt på hovedet af folk og at spænde/rem (incl.
på-nitning) er slidt/rustet.
Forøvrigt husker jeg en tidligere MOTORRAD-test hvor den hjelm der klarede
"kanten af en åbnet lastvognsdør lige i panden"-testen bedst, var en af
plasthjelmene.
Derudfra er min opfattelse af eksotiske materialer at de fortrinsvis gavner
vægten (-s reducering), og at en godkendt hjelm ér en godkendt hjelm :-|
> >Men det er ikke meget værd uanset hjelm hvis det ruller hen af vejen
> >adskilt fra kroppen
Og lige dét kan give anledning til at tænke over hvad der er
tilstrækkeligt(!) sikkert!
Hvori ligger mer-beskyttelsen ved de hjelme der måtte være bedre hhv. bedst?
:-/
> >Et lille tillægsspørgsmål; hvor meget beskyttelse yder en hjelm er der
> >her forskel på en billig og en dyr, er der nogen der har haft erfaringer
med
> >dette ?
>
> Ja der er forskel men hvor meget forskel,det kan vi diskutere fra nu
> af og til dommedag,....og så en E-std. også naturligvis.Som absolut
> min vælger man en sådan hjelm,men det er langt-langt de fleste nu
> også..
De allerbilligste godkendte hjelme halter specielt omkring pasformen og
komforten, og modsat er det komforten men også poppede lakeringer á
verdensmesterens, og tekniske indretninger til gavn for udluftningen at man
betaler for ved de dyreste hjelme!
> Forskellen kan bl.a ligge i hvor meget/godt det støddæmpende materiale
> er,hvor godt og hvordan yderskallen fordeler et impact-tryk.
> Fiberhjelme er designet til at knuses ved impact hvilket fordeler
> trykket godt,det er plastichjelme ikke så gode til,hvis de gør noget
> så flækker de typisk.
Ikke én hjelm er faldet igennem som farlig/ubrugelig i nogen hjelmtest jeg
til dato har set - Ejheller plasthjelme! :-|
Jeg har "benyttet" en plasthjelm så eftertrykkeligt at min rygsøjle blev
komprimeret og det flækkede den ikke af!!!
Og selvom en plasthjelm flækker, så er det jo fordi at den hár absorberet
slaget, og hvor mange efterfølgende impacts skal man regne med at hjelmen
skal kunne holde til :-/
På den anden side så kører folk jo ikke videre med en ubrugelig flækket
hjælm, som de måtte kunne finde på med en ubrugelig "trykket" fiber-hjelm!
> >hvad er iridium ??
>
> Iridiumvisirer er visirer med spejleffekt
- - - - á: Skibrille-spejlfarve!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 20:43 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 19:37:37 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>........ Men normerne er stadig de samme! :-|
Er de ? Jeg mener at den ret skrappe amerikanske/britiske Snell (vist
et amerikansk institut) kom i en ny version i 2000,har du noget
dokumentation for at hjelmstd's ikke er ændret de sidste 20 år ?
>MOTORRAD foretog i forbindelse med en af deres seneste hjelmtests en test af
>endog temmeligt gamle hjelme, og kun én hjelm faldt igennem i kun én af de
>tre destruktions-tests, som klarlagde at "flamingo'en" omkring issen var
>trykket i løbet af tiden på dén (= tidligere stået på hovedet?)
Hvad vil du lige bruge det til....At Motorrad godkender en hjelm i en
test betyder vel ikke at der ikke kan være betydelig forskel på
hjelme,der er også lavet andre tests hvor nogle hjelme er faldet
igennem i andre sammenhænge,uanset at de var godkendt...Det vil ganske
afhænge af hvordan man sætter testen op.
>Gamle hjelme ér altså "gode nok" -
Det konklusion er jeg personlig ikke klar til at drage,eller snarere
spørge gode nok til hvad....
> Den største fejl måtte være at de med
>tiden er begyndt at rode rundt på hovedet af folk og at spænde/rem (incl.
>på-nitning) er slidt/rustet.
F.eks,men også stød kan have fået inderskallen til at falde sammen på
trods af intakt yderskal eller omvendt yderskallen kan ha' lidt skade
på en 20 år gammel hjelm.
>Derudfra er min opfattelse af eksotiske materialer at de fortrinsvis gavner
>vægten (-s reducering),
Hvilket da heller ikke er uvæsentligt i ren sikkerhedsmæsssigt jo,men
det er nu ikke særlig eksotisk,næsten alle hjelme,undtagen de
billigste er i komposit
> og at en godkendt hjelm ér en godkendt hjelm :-|
Ja,men det siger netop heller ikke andet....Hvis man tror godkendt er
godt nok,så er det vel fair nok,men det betyder bare ikke at der ikke
stadig godt kan være en betydelig forskel på hjelme,omend det er et
noget religiøst spørgsmål om hvad man vil vælge at tro på,for hvordan
lige lave den ultimative test (umuligt af indlysende grunde)
>De allerbilligste godkendte hjelme halter specielt omkring pasformen
Kan man næppe konkludere,når folk hoveder er så forskellige som de er
> og
>komforten
Rigtigt også kaldet den passive sikkerhed....
>, og modsat er det komforten men også poppede lakeringer á
>verdensmesterens, og tekniske indretninger til gavn for udluftningen at man
>betaler for ved de dyreste hjelme!
Man skal heller ikke købe den dyreste med mindre det er en
modeting,men heller ikke den billigste...
>> Forskellen kan bl.a ligge i hvor meget/godt det støddæmpende materiale
>> er,hvor godt og hvordan yderskallen fordeler et impact-tryk.
>> Fiberhjelme er designet til at knuses ved impact hvilket fordeler
>> trykket godt,det er plastichjelme ikke så gode til,hvis de gør noget
>> så flækker de typisk.
>
>Ikke én hjelm er faldet igennem som farlig/ubrugelig i nogen hjelmtest jeg
>til dato har set - Ejheller plasthjelme! :-|
Jo alle ikke godekendte hjelme
Farlig nej hvem siger også det,men da jeg skulle prøve at se hvilke
hjelme der kunne bruges til race blev der lavet lidt research på emnet
og konklusionen på de ting vi fandt frem var bl.a. flere hvor
plasthjelme var flækket og derefter næsmest disintegreret,den er jo
støbt i et stykke..
>Jeg har "benyttet" en plasthjelm så eftertrykkeligt at min rygsøjle blev
>komprimeret og det flækkede den ikke af!!!
Næh,hvis den gør noget så flækker den,men fidusen er netop at
fiberhjelmen deformerer og dermed optager kræfterne i modsætning til
plasthjelmen der ofte bare "bouncer",på samme måde som man ikke laver
biler med en gummifront men med deformationszoner...
>Og selvom en plasthjelm flækker, så er det jo fordi at den hár absorberet
>slaget,
Ja da,bare ikke så godt som en fiberhjelm...
> og hvor mange efterfølgende impacts skal man regne med at hjelmen
>skal kunne holde til :-/
Er man klog så ingen.....uanset type.
Men okay nu prøver jeg lige om jeg kan finde finde lidt af de gamle
links - stay tuned to this channel....
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 21:07 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 20:43:08 +0100, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:
>>........ Men normerne er stadig de samme! :-|
>
>Er de ? Jeg mener at den ret skrappe amerikanske/britiske Snell (vist
>et amerikansk institut) kom i en ny version i 2000
Og det gjorde den da også :
http://www.smf.org/pdf/m2000std.pdf
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 10:14 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:j4p17vo4mmphm5f0010p1k1og8nsogr63l@4ax.com...
> On Thu, 13 Mar 2003 20:43:08 +0100, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
> wrote:
>
>
> >>........ Men normerne er stadig de samme! :-|
> >
> >Er de ? Jeg mener at den ret skrappe amerikanske/britiske Snell (vist
> >et amerikansk institut) kom i en ny version i 2000
>
> Og det gjorde den da også :
>
> http://www.smf.org/pdf/m2000std.pdf
Har det betydning for de hjelme vi køber, hvis godkendelse er en CE-norm??
--
Armand.
| |
Michael K. S. (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 14-03-03 12:30 |
|
On Fri, 14 Mar 2003 10:14:11 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Har det betydning for de hjelme vi køber, hvis godkendelse er en CE-norm??
Ja,da mange hjelme bliver lavet til mange markeder og således skal
opfylde en lang række forskellige std's.Også andre normer f.eks den
britiske BSI-std. er ændret løbende,så ja de bliver løbende ændret,men
har du noget info om at den norm vi har brugt/bruger herhjemme ikke er
blevet ændret de sidste 20 år så kom bare med det ).
En 20 år gammel hjelm vil iøvrigt sandsynligvis være en plasthjelm og
disse angribes af sollys (yderskallen) og har således et klart
"lifespan".
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Armand (15-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-03-03 22:37 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:uoe37vsvfnkek8rjq098lpiv9mrdfas1o8@4ax.com...
> On Fri, 14 Mar 2003 10:14:11 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> En 20 år gammel hjelm vil iøvrigt sandsynligvis være en plasthjelm og
> disse angribes af sollys (yderskallen) og har således et klart
> "lifespan".
= Èt af de argumenter som MOTORRAD skød i sænk med brugt testen (omend ikke
omkring 20-års "klassen")!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 21:33 |
|
On Thu, 13 Mar 2003 20:43:08 +0100, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:
>On Thu, 13 Mar 2003 19:37:37 +0100, "Armand"
><armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Men okay nu prøver jeg lige om jeg kan finde finde lidt af de gamle
>links - stay tuned to this channel....
Her er så lidt der beskriver fysikken i hvorfor plasthjelme mere
"bouncer" hvor fiberhjelme mere knuses,men i det hele taget også lidt
andre interessante fakta om crash-fysik og fysiologi kontra hjelm,nok
lidt langhåret for de fleste dog....
http://web.bham.ac.uk/millsnj/pdf/motorcycle_crash_invest.pdf
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Michael K. S. (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 13-03-03 22:00 |
| | |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 11:52 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:ron17v0g60fbtnfhjqntua3hj7md3v333q@4ax.com...
> On Thu, 13 Mar 2003 19:37:37 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >MOTORRAD foretog i forbindelse med en af deres seneste hjelmtests en
> > test afendog temmeligt gamle hjelme, og kun én hjelm faldt igennem i kun
> > én af de tre destruktions-tests, som klarlagde at "flamingo'en" omkring
> > issen var trykket i løbet af tiden på dén (= tidligere stået på
hovedet?)
>
> Hvad vil du lige bruge det til....At Motorrad godkender en hjelm i en
> test betyder vel ikke at der ikke kan være betydelig forskel på
> hjelme,der er også lavet andre tests hvor nogle hjelme er faldet
> igennem i andre sammenhænge,uanset at de var godkendt
> >Ikke én hjelm er faldet igennem som farlig/ubrugelig i nogen
> > hjelmtest jeg til dato har set - Ejheller plasthjelme! :-|
Hvis de er "faldet igennem i andre sammenhænge", har det været under
kriterier
som f.eks: "praktisk brug for brillebærere", "tildugning af visir" eller
"larm" og IKKE nogen deciderede sikkerheds-relaterede kriterier (og det er
alene dem jeg hænger mig i omkrig "god nok"!)!
> >Gamle hjelme ér altså "gode nok" -
>
> Det konklusion er jeg personlig ikke klar til at drage,eller snarere
> spørge gode nok til hvad....
Styrkemæsigt ligeså gode som de op til 12 år nyere hjelme som blev testet
ved samme lejlighed
> > Den største fejl ....med tiden er begyndt at rode rundt på hovedet af
> > folk ....
>
> F.eks,men også stød kan have fået inderskallen til at falde sammen på
> trods af intakt yderskal
Og dét var det der var tilfældet for isse-området på én af de testede.
MOTORRADS vurdering var at en sådan skade måtte(!) ejeren være bevidst om og
at testen derfor var en bekræftigelse af at man ikke skulle "genbruge"
hjelme!
> >Jeg har "benyttet" en plasthjelm så eftertrykkeligt at min rygsøjle blev
> >komprimeret og det flækkede den ikke af!!!
>
> Næh,hvis den gør noget så flækker den,men fidusen er netop at
> fiberhjelmen deformerer og dermed optager kræfterne i modsætning til
> plasthjelmen der ofte bare "bouncer",på samme måde som man ikke laver
> biler med en gummifront men med deformationszoner...
Både plast og fibre optager kræfter i skallen, og for at gøre dét skal de
deformere!
Glasfiber har en styrke som gør at skallens tykkelse er betragteligt mindre
end plasthjelmes; men til gengæld ses brug tydeligt i kraft af deformation
af den tyndere skal.
I modsætning vil plasthjelme først ved voldsomme kræfter deformeres i en
grad så man kan se det (á: flækker)!
Det der argument med "at hoppe som en plastbold" kender jeg fra min
knallertid, og det regner jeg kun for salgs BS.
En tabt plasthjelm kunne godtnok lyde som et youghurtbæger når den tog
gulvet og i modsætning til en fiberhjelm ville den hoppe en smule - Men blot
man lagde et par handsker i hjelmen ville den ligge død mod gulvet som
fiber-ækvivalanten!
> >Og selvom en plasthjelm flækker, så er det jo fordi at den hár absorberet
> >slaget,
>
> Ja da,bare ikke så godt som en fiberhjelm...
Hvis en plasthjelm i en given test optager samme slagkraft ligeså effektivt
som en fiberhjelm, så må den vel være lige så sikker?
Jeg gør atter opmærksom på at MOTORRAD engang testede en plashjelm til at
være den bedste til at modstå et fladjern i panden!!
Og når nu vi har brugt alt krudtet på skallen, så er det faktisk
inder-skallen (á "flamingo'en") som skal klare stort set alle kræfter ved
nedslag.
Skallen skal hovedsagligt forhindre gennemtrængning af fremmedlegemer* - Og
under dét arbejde "gribe" pågældende emne så blødt som muligt!
*)
Ved tests opererer man med flere slag-emner á: spidse dorne, runde
"tennis-bolde", flade plader af en håndstykkelse og plane flader!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 14-03-03 12:51 |
|
On Fri, 14 Mar 2003 11:51:30 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Styrkemæsigt ligeså gode som de op til 12 år nyere hjelme som blev testet
>ved samme lejlighed
I en given test,men givne testbetingelser,man kunne lave (og har
lavet) andre hvor det ikke gjaldt.
>Både plast og fibre optager kræfter i skallen, og for at gøre dét skal de
>deformere!
Ja men måden de gør det på er væsentlig forskellig,Plasthjelmen gør
det ved viskoelastisk recoil,fiberhjelmen ved permanent
deformation,hvilket akkurat kan være yderligere et problem,at
plasthjelmens yderskal ser helt intakt ud efter selv et ganske
kraftigt slag,men inderskallen er stendød p.g.a kompression af
materialet,det kan man bare ikke se.
>Det der argument med "at hoppe som en plastbold" kender jeg fra min
>knallertid, og det regner jeg kun for salgs BS.
Prøv at læse nogle at de links der blev givet så vil du se at det ikke
kun er salgs BS,men nej det hopper da ikke ligefrem,men den genvinder
tit sin yderform (eller flækker) hvilket akkurat kan være problematisk
>Hvis en plasthjelm i en given test optager samme slagkraft ligeså effektivt
>som en fiberhjelm, så må den vel være lige så sikker?
Men det er jo så det den ikke gør....eller rettere måske kan man
påvise det akkurat under specifikke testssitutioner,men ikke under
andre og hvilke er bedst relateret til reelle uheld.
>Jeg gør atter opmærksom på at MOTORRAD engang testede en plashjelm til at
>være den bedste til at modstå et fladjern i panden!!
En typisk uheldsituation ?? Jeg må tilstå at specifikke testsiuationer
som et blad kan finde på ikke giver anledning til sikre
konklusioner,hvorimod et testinstitut der har gennemanalyseret
litteratur,og reelle uheldssituationer hos mig vil blive tillagt nogen
mere vægt,selvom detså også bliver noget mere tørt og sværere
tilgængeligt...
>Og når nu vi har brugt alt krudtet på skallen, så er det faktisk
>inder-skallen (á "flamingo'en") som skal klare stort set alle kræfter ved
>nedslag.
Faktisk forkert - hele 30-40 % af slagenergien skal kunne optages af
yderskallen,derfor er det ret væsentligt hvordan det sker...
Anyway,det ender op i hvad man vil tillægge mest vægt,jeg vil ikke
sætte en plasthjelm på _mit_ hoved,jeg stoler ikke på dem.....
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Armand (16-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-03 01:29 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:9cf37vk5c73ot25veasfktjh9vbhggjkfe@4ax.com...
> On Fri, 14 Mar 2003 11:51:30 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
>
> >Styrkemæsigt ligeså gode som de op til 12 år nyere hjelme som blev testet
> >ved samme lejlighed
>
> I en given test,men givne testbetingelser,man kunne lave (og har
> lavet) andre hvor det ikke gjaldt.
Jeg har til d.d. kun set denne ene brugt-test af hjelme :-|
> >Hvis en plasthjelm i en given test optager samme slagkraft ligeså
> >effektivt som en fiberhjelm, så må den vel være lige så sikker?
>
> Men det er jo så det den ikke gør....eller rettere måske kan man
> påvise det akkurat under specifikke testssitutioner,men ikke under
> andre og hvilke er bedst relateret til reelle uheld.
Hva' er det for noget forvirret vås?
Hvad hvis jeg med samme indstilling vender argumentationen til: "den viden
man har omkring fiber-materialers stødoptagelse kan risikere ikke at svare
til egentlig brug"!?
Selvfølgelig kan og skal(!) man stole på de målinger at man foretager på
såvel materialer, som færdigt produkt :-|
> >Jeg gør atter opmærksom på at MOTORRAD engang testede en plashjelm til >
> at være den bedste til at modstå et fladjern i panden!!
>
> En typisk uheldsituation ??
Når man ønsker at teste indtil flere impact-situationer på én og samme hjelm
for at dét materiale der egner sig specielt til én impact-form ikke
favoriseres, så må man af indlysende grunde fordele disse tests på
forskellige zoner af hjelmens overflade. På samme måde ville det da også
være en fejl kun(!) at slag-teste f.eks. isse-området med fem forskellige
emner på fem ens hjelme!
Som også nævnt så husker jeg at der testedes med en konisk dorn ("spyd"), en
appelsin stor kugle, en kant ("fladjern") samt en plan flade á la: vejbane.
Hvis man skal nuancere relevensen af disse enkelt-test til områder på
hjelmen er "fladjernet" i mine øjne tæt sammenlignelig med scanariet med den
åbnende lastvognsdør, hvorfor den ikke er så fantasifuld valgt som du vil
have den til at lyde!
> .......Jeg må tilstå at specifikke testsiuationer
> som et blad kan finde på ikke giver anledning til sikre
> konklusioner,hvorimod et testinstitut der har gennemanalyseret
> litteratur,og reelle uheldssituationer hos mig vil blive tillagt nogen
> mere vægt,
MOTORRAD tester ikke i baggården. De inddrager fornøden teknisk bistand á
netop div. tekn. institutter og universiteters laboratorier, og valget af
slag-emner må formodes at være standard test-stuff for netop hjelme. Ud fra
at det er de samme slag-prøver jeg husker brugt i tests igennem tiden, føler
jeg dette bekræftiget derigennem :-|
> Anyway,det ender op i hvad man vil tillægge mest vægt,jeg vil ikke
> sætte en plasthjelm på _mit_ hoved,jeg stoler ikke på dem.....
Og jeg testede personligt(!) en plasthjelm med bedste udkomme (for hovedet)
og købte mig derfor én mage til som det første efter at være kommet på gaden
igen! Den fulgte mig ligeledes på RGV'en indtil man stillede krav om kun
brug af "double D" -fsatspænding af hjelmen, hvad GPA'en ikke havde!
--
Armand
| |
Michael K. S. (16-03-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 16-03-03 08:07 |
|
On Sun, 16 Mar 2003 01:28:51 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Hva' er det for noget forvirret vås?
At du ref. til en test,jeg læste i forbindelse med researchen sidste
år tests og andre ting (teoretisk gennemgang af funktionen,
energiabsorbtion for begge typer mv) der påviste det modsatte,flere
flækkede plasthjelme med hovedtraumer og en gennemgang af fordele og
ulemper ved begge typer.
>Hvad hvis jeg med samme indstilling vender argumentationen til: "den viden
>man har omkring fiber-materialers stødoptagelse kan risikere ikke at svare
>til egentlig brug"!?
Så vil jeg sige at det er dit valg at gøre det,men at dem der nu
engang laver hjelme må antages at vide hvad de gør og har den bedste
indsigt på området,hvilket dog ikke gør at der også på hjelmområdet
kan være elementer af "køb den nye Gillette Mach 107432 med turbo - ny
og forbedret" over visse ting
>Selvfølgelig kan og skal(!) man stole på de målinger at man foretager på
>såvel materialer, som færdigt produkt :-|
Ja hvis de var entydige,men det er de bare ikke...for dig er de måske
fordi du ganske forlader dig på een test,vel fair nok når du kun har
set den ene,men det er IMHO unægtelig en noget snæver indfaldsvinkel
at ha'.
>Når man ønsker at teste indtil flere impact-situationer på én og samme hjelm
>for at dét materiale der egner sig specielt til én impact-form ikke
>favoriseres, så må man af indlysende grunde fordele disse tests på
>forskellige zoner af hjelmens overflade. På samme måde ville det da også
>være en fejl kun(!) at slag-teste f.eks. isse-området med fem forskellige
>emner på fem ens hjelme!
Ja akkurat,derfor kan man ikke bruge et delområde til ret meget og det
var det jeg kommenterede
>Hvis man skal nuancere relevensen af disse enkelt-test til områder på
>hjelmen er "fladjernet" i mine øjne tæt sammenlignelig med scanariet med den
>åbnende lastvognsdør, hvorfor den ikke er så fantasifuld valgt som du vil
>have den til at lyde!
Har du nogen ide overhovedet om hvor mange ulykker af den slags der
sker,at det kan ske javel,men hvor typisk er det lige i forhold til
den samlede mænge ulykker ? og i hvilken grad afspejler fladjernet i
panden de reelle fysiske påvirkninger på en hjelm i
ulykkessiutioner.Derfor siger jeg også bare at der er mange måder man
kan foretage tests på,men at hjelmtestinstitutter må antages at have
de bedste forudsætninger for at sætte relevante tests op...At en given
hjelm opfylder et krav,får en godkendelse eller klarer en test er også
fint nok,men det betyder bare ikke at det så er godt nok (for
alle),ikke kan gøres bedre eller at der ikke kan være betydelig
forskel på hjelme der alle opfylder disse krav - Hvordan kan f.eks
andre tests end den ene du lige har læst ellers uddele væsentlig
forskellige karakterer på det sikkerhedsmæssige område til forskellige
hjelme der alle er godkendte kan man spørge sig....
>MOTORRAD tester ikke i baggården. De inddrager fornøden teknisk bistand á
>netop div. tekn. institutter og universiteters laboratorier, og valget af
>slag-emner må formodes at være standard test-stuff for netop hjelme. Ud fra
>at det er de samme slag-prøver jeg husker brugt i tests igennem tiden, føler
>jeg dette bekræftiget derigennem :-|
Jamen det er det jo så bare ikke,hvis du ser de ref. tests der er i de
forskellige std. så gennemløber de netop en udvikling på såvel værdier
som udførelse for at afspejle den viden om reelle uheldssituationer
man har/opnår...
>Og jeg testede personligt(!) en plasthjelm med bedste udkomme (for hovedet)
>og købte mig derfor én mage til som det første efter at være kommet på gaden
>igen! Den fulgte mig ligeledes på RGV'en indtil man stillede krav om kun
>brug af "double D" -fsatspænding af hjelmen, hvad GPA'en ikke havde!
Og jeg har set en plasthjelm efter et møde med en elmast,flækket i 2
stykker med et ødelagt hoved indeni og føreren dræbt på stedet,sådan
noget glemmer man ikke lige....Om det samme var sket med en fiberhjelm
er dog ganske umuligt at udtale sig om,som sagt ultimative tests kan
man ikke lave.
Jeg fornægter jo ikke at de billigste plasthjelme er godkendte og
dermed har opfyldt de givne ref. test i relevante standarder og kan
bruges (af nogle) som du synes lidt at lægge i det,jeg synes bare ikke
at de er gode nok eller om man vil at der findes andet og bedre,på
trods af godkendelsen.Så rådet må være køb det bedste du har råd
til....måske med tilføjelsen - i henhold til dine præferencer,indsigt
og tro på div. kilder.Resultatet af de overvejelser behøver på ingen
måde ende ud med en dyr replicahjelm (jeg bruger selv en fiberhjelm i
middelklasse),men bør ej heller ende ud med hverken en 20 år gammel
hjelm eller en af de billigste plasthjelme IMNSHO.
EOD
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
http://213.237.66.161/
| |
Armand (16-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-03 18:14 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:s1587v412du1hsbp0akcimmccff98q6kb1@4ax.com...
> On Sun, 16 Mar 2003 01:28:51 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
>
> >Selvfølgelig kan og skal(!) man stole på de målinger at man foretager på
> >såvel materialer, som færdigt produkt :-|
>
> Ja hvis de var entydige,men det er de bare ikke...for dig er de måske
> fordi du ganske forlader dig på een test,vel fair nok når du kun har
> set den ene,men det er IMHO unægtelig en noget snæver indfaldsvinkel
> at ha'.
Mnjaeeh :-/
Tests af hjelme gælder fortrisvis sammenligningen, eftersom at ingen
(godkendte) burde falde igennem sikkerhedsmæssigt. Og værdierne for diverse
impact-tests husker jeg ikke som særligt afvigende omend at der "dømmes"
bedste hhv. "ringeste"!
At spredningen i værdierne ikke er større, anser jeg for en bekræftigelse af
at alle er lavet med samme værdier (godkendelsens) for øje uanset materiale!
På samme måde ser man da heller aldrig slagsargumenter som "kan klare det
dobbelte af kravet" - Standarden ér god nok, og plasthjelme overholder
standarden :-|
> Derfor siger jeg også bare at der er mange måder man
> kan foretage tests på,men at hjelmtestinstitutter må antages at have
> de bedste forudsætninger for at sætte relevante tests op
Fordringerne må da kun komme ét sted fra: Dem der opstiller forekommende
normer!
Og det Må da være relateret til disse at selv kommerciele tests bliver
foretaget :-|
> ...At en given hjelm opfylder et krav,får en godkendelse eller klarer en
> test er også fint nok,men det betyder bare ikke at det så er godt nok (for
> alle),ikke kan gøres bedre
Tjaeh :-/
HVOR god skal en hjem være?
Der må være en "god nok"-grænse, hvorover at kun yderst voldsomme og
specifikke impacts ikke "fanges" tilstrækkeligt, og dén bør vi kunne regne
med at forekommende godkendelser står for!
> ......eller at der ikke kan være betydelig forskel på hjelme der alle
> opfylder disse krav - Hvordan kan f.eks andre tests end den ene du lige
har
> læst ellers uddele væsentlig forskellige karakterer på det
sikkerhedsmæssige
> område til forskellige hjelme der alle er godkendte kan man spørge sig....
I bund og grund er det kun marginaler at det drejer sig om når man ser hvad
en hjelm vitterligt modstår :-/
Og jeg har til d.d. endnu ikke set en test der dømte en hjelm uden for
grænseværdierne!
> >Og jeg testede personligt(!) en plasthjelm med bedste udkomme (for
> > hovedet) og købte mig derfor én mage til som det første efter at være
> > kommet på gaden igen!
>
> Og jeg har set en plasthjelm efter et møde med en elmast,flækket i 2
> stykker med et ødelagt hoved indeni og føreren dræbt på stedet,sådan
> noget glemmer man ikke lige....Om det samme var sket med en fiberhjelm
> er dog ganske umuligt at udtale sig om,som sagt ultimative tests kan
> man ikke lave.
Og jeg gentager: Hvor går grænsen for hvad man realistisk kan forvente en
hjelm at skulle holde til - Og klarer de dyreste hjelme hhv. de mest
eksotiske materialer dét?
> Jeg fornægter jo ikke at de billigste plasthjelme er godkendte og
> dermed har opfyldt de givne ref. test i relevante standarder og kan
> bruges (af nogle) som du synes lidt at lægge i det,jeg synes bare ikke
> at de er gode nok eller om man vil at der findes andet og bedre,på
> trods af godkendelsen.
OK!
Og jeg derimod plæderer at man bør kunne regne godkendelserne for "gode
nok", hvorfor selv plasthjelme absolut kan bruges!
> ...............Så rådet må være køb det bedste du har råd
> til....måske med tilføjelsen - i henhold til dine præferencer,indsigt
> og tro på div. kilder.
- - - - - Og står man helt uden mulighed for at kunne tildrage sig specifik
sikkerheds-vurdering af de enkelte hjelme bør standarden borgre for at alle
hjelme er gode nok og at man således kan nøjes med at focusere på pasform og
komfort samt fornøden mængde af gimmicks :-|
Hvad pris kontra sikkerhed angår, så mener jeg at man afgjort hellere må
bruge en hjelm der er 500,- billigere (i dine øjne=> ringere); men til
gengæld så have de 500 at købe en rygbeskytter for: Rygbeskytterens
mer-dækning kompenserer så rigeligt for den forskel der måtte være i
kvaliteten på den billigere hjelm :-|
> ................Resultatet af de overvejelser behøver på ingen
> måde ende ud med en dyr replicahjelm (jeg bruger selv en fiberhjelm i
> middelklasse),men bør ej heller ende ud med hverken en 20 år gammel
> hjelm eller en af de billigste plasthjelme IMNSHO.
De aller billigste hjelme falder sikkert alligevel fra p.g.a. pasform og
komfort :-/
--
Armand.
(Med AGV komposit-hjelm købt på farven, og til afløsning a GPA #2, der
fulgte mig og GPZ'en over mere end 100.000km + et par race-sæsoner)
| |
Ole Larsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 13-03-03 20:54 |
|
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b4qjri$17b8$7@news.cybercity.dk...
> > >Et lille tillægsspørgsmål; hvor meget beskyttelse yder en hjelm er der
> > >her forskel på en billig og en dyr, er der nogen der har haft
erfaringer
> med
> > >dette ?
År tilbage forsøgte jeg at finde ud af dette. Min konklusion dengang var, da
der ikke var
nogen der kunne oplyse andet, at pris og materialer ikke hængte meget sammen
med dit
(mit) hoveds sikkerhed.
Mvh
Ole
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 11:55 |
|
Ole Larsen <muggler@tiscali.dk> skrev i en
news:Wi6ca.125881$Hl6.11259920@news010.worldonline.dk...
>
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:b4qjri$17b8$7@news.cybercity.dk...
> > > >Et lille tillægsspørgsmål; hvor meget beskyttelse yder en hjelm er
> > > >der her forskel på en billig og en dyr, er der nogen der har haft
>
> År tilbage forsøgte jeg at finde ud af dette. Min konklusion dengang var,
> da der ikke var nogen der kunne oplyse andet, at pris og materialer ikke
> hængte meget sammen med dit (mit) hoveds sikkerhed.
- - - - hvilket jo også er et stensikkert argument til at prakke folk det
dyreste produkt på :-|
Dér hvor jeg ville hen, var at er en hjelm først "god nok" (á godkendt),
hvor meget bedre er en "god" hjelm så?
Tests viser at alle godkendte hjelme holder til hvad de skal, og at der kun
er marginale forskelle til forskel. Samt at det ikke nødvendigvis hverken er
materiale eller pris (den hundedyre BMW-hjelm fik engang et par drag over
nakken i en test, husker jeg)
--
Armand.
| |
Jesper Hedegaard (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 13-03-03 17:55 |
|
co <claus10@hotmail.com> skrev:
>Er alle styrthjelme godkendt til
>MC, eller er der noget man skal kigge
>specielt efter,
>ud over at den passer en perfekt ?
>
>Hvad anbefales i af styrthjelme, i
>hvilke prisleje til nybegynder ?
>
>
>Claus
>Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
Ææhh - er det kun mig der tror at hjelme skal være CE-godkendt ?
Og for ikke så længe siden syntes jeg der var noget om en
godkendelse fra en international baneløbs-et-eller-andet der kunne
erstatte CE-godkendelsen ?
Sikker på at CE-godkendelsen eksisterer - ikke sikker på det er
lovkrav her i DK.
I tyske kataloger ser jeg sommetider f.eks. "Biker-Jens"-hjelme -
men så står der udtrykkeligt at de ikke er CE-godkendte (og dermed
ikke må bruges i D).
Nogen der har sikker viden om dette i DK ?
Mvh
Jesper
| |
KT (13-03-2003)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 13-03-03 19:01 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> wrote in message
news:3e709d56$0$141$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> specielt efter,
> ud over at den passer en perfekt ?
>
> Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
>
>
> Claus
> Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
>
Prøv en SHOEI RAID, den helt sorte (blanke) version koster kun 2000,-
Den er sat ned fra 2600,-
Shoei sælger den så billigt fordi det er den eneste hjelm de har i den
prisklasse, så de vil tage lidt af de andre mærkers andel. (Andre farver end
blank sort koster 2600,-)
Jeg har den ikke selv, men vil købe den hvis jeg ikke havde en ok hjelm (kun
hvis den passer selvf.)
Mvh Kim
| |
Freddy Lang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 13-03-03 19:51 |
|
KT wrote:
>
> Prøv en SHOEI RAID, den helt sorte (blanke) version koster kun 2000,-
> Den er sat ned fra 2600,-
>
> Shoei sælger den så billigt fordi det er den eneste hjelm de har i den
> prisklasse, så de vil tage lidt af de andre mærkers andel. (Andre
> farver end blank sort koster 2600,-)
>
> Jeg har den ikke selv, men vil købe den hvis jeg ikke havde en ok
> hjelm (kun hvis den passer selvf.)
Jeg har en Shoei Raid (Fireball), og den er jeg faktisk temmelig glad for.
Jeg har haft den i to sæsoner nu, og den har aldrig fejlet et klap. Den kan
i hvert fald anbefales, vel at mærke (som Kim skriver) hvis den passer. Til
de fleste af Shoei's hjelme kan man vistnok få andet "interiør", bl.a.
kæbepuder, så man kan ændre den indvendige polstring så den passer præcis
til dit hoved.
Jeg har modificeret min med sådan en næse-fidus (som angiveligt skulle holde
éns ånde væk fra visiret), samt et FogCity og et guldspejl-visir (REN
pop-effekt, ret blæret).
Hvis du er interesseret i Shoei hjelme, kan du se dem på C. Reinhardt's
hjemmeside www.suzuki-mc.dk (vistnok under "Tilbehør") hvor de forskellige
modeller er vist, med farver og vejl. priser.
Mvh
Freddy
| |
Charlotte Petersson (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Charlotte Petersson |
Dato : 13-03-03 20:51 |
|
der er også lige det med "sidste salgs dato", iflg. det jeg lærte i england
står hjelme faktisk og bliver for gamle, selv på forhandler hylden. jeg
husker ikke om det var 3 eller 5 år de kan holde, man på de hjelme jeg købte
i England stod der faktisk en dato inden i.
Charlotte
"KT" <not@here.thx> skrev i en meddelelse
news:b4qh1m$t29$1@eising.k-net.dk...
> "co" <claus10@hotmail.com> wrote in message
> news:3e709d56$0$141$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> > specielt efter,
> > ud over at den passer en perfekt ?
> >
> > Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
> >
> >
> > Claus
> > Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
> >
>
> Prøv en SHOEI RAID, den helt sorte (blanke) version koster kun 2000,-
> Den er sat ned fra 2600,-
>
> Shoei sælger den så billigt fordi det er den eneste hjelm de har i den
> prisklasse, så de vil tage lidt af de andre mærkers andel. (Andre farver
end
> blank sort koster 2600,-)
>
> Jeg har den ikke selv, men vil købe den hvis jeg ikke havde en ok hjelm
(kun
> hvis den passer selvf.)
>
> Mvh Kim
>
>
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 11:53 |
|
Charlotte Petersson <egersundvej@hotmail.com> skrev i en
news:3e70e113$0$24669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> der er også lige det med "sidste salgs dato", iflg. det jeg lærte i
england
> står hjelme faktisk og bliver for gamle, selv på forhandler hylden. jeg
> husker ikke om det var 3 eller 5 år de kan holde, man på de hjelme jeg
købte
> i England stod der faktisk en dato inden i.
Og det var de (salgsfremmende?) argumenter at MOTORAD skød i sænk i deres
test af helt op til 12 år gamle hjelme!!
Den plast hjelm jeg testede så eftertrykkeligt, var ihvertfald fem år
gammel (excl. "hyldetid")!
--
Armand.
| |
Claus Rittig (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-03-03 21:14 |
|
"Charlotte Petersson" <egersundvej@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e70e113$0$24669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> der er også lige det med "sidste salgs dato", iflg. det jeg lærte i
england
> står hjelme faktisk og bliver for gamle, selv på forhandler hylden. jeg
> husker ikke om det var 3 eller 5 år de kan holde, man på de hjelme jeg
købte
> i England stod der faktisk en dato inden i.
Det er en skrøne, hjelme bliver ikke specielt ringere med alderen.
MEN! Skal hjelmen bruges til motorsport, så skal man være opmærksom på at
der er nogle regler om hvilke årgange der er godkendelse på, og det gør i
praksis at hjelmen ikke kan være mere end ca. 5 år gammel - regnet fra
produktionsdatoen.
Desværre kan jeg ikke huske hvordan det var man kontrollerede det, for alle
mine var okay, men det kan den lokale motorklub sikkert oplyse om.
Rittig
| |
N/A (14-03-2003)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 14-03-03 15:32 |
|
| |
Allan Jørgensen (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 14-03-03 15:32 |
|
"KT" <not@here.thx> skrev i en meddelelse news:b4si61$i25$1@eising.k-net.dk...
man vedhæfter filer i dk.binaer.motor IKKE HER.....
Allan(fzr600us)
| |
Mureren (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 13-03-03 20:03 |
|
co wrote:
> Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> specielt efter,
> ud over at den passer en perfekt ?
>
> Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
>
>
> Claus
> Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
http://www.biker-outfit.de/
Har nogle billige Uvex hjelme, og hvis den Wing RS havde været der i
str. medium, så var jeg røget på sådan en fætter allerede
Mureren
| |
Mureren (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 13-03-03 20:07 |
|
co wrote:
> Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> specielt efter,
> ud over at den passer en perfekt ?
>
> Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
>
>
> Claus
> Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
Og hvis du klikker på "Snäppchen" ude til venstre i menuen på
www.biker-outfit.de, så har de skis'me også nogle billige AGV X-Vent !!!
| |
co (13-03-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 13-03-03 20:46 |
|
Tak for alle besvarelserne og den debat der har været,
jeg er blevet meget klogere.
Og min snuble kyse kan godt bruges til jeg får købt
den helt rigtige hjelm !
Har kigget lidt på Shoei Syncrotec, som kan åbnes
helt foran http://www.suzuki-mc.dk/
Vægt er angivet til 1.500 gram, er det normalen idag ?
nogle erfaring med denne hjem type ?
Jeg tør ikke ( her første gang ) bestille en hjelm på
postordre, den skal prøves inden jeg bestemmer mig.
med venlig hilsen
Claus
| |
Richard (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 13-03-03 21:25 |
|
co wrote:
> Og min snuble kyse kan godt bruges til jeg får købt
> den helt rigtige hjelm !
Ja men skynd dig nu alligevel at få prøvet og købt en ny ;)
> Vægt er angivet til 1.500 gram, er det normalen idag ?
> nogle erfaring med denne hjem type ?
Ja, det er deromkring de ligger, fra 1.300 til 1650g er vist det mest
almindelige.
> Jeg tør ikke ( her første gang ) bestille en hjelm på
> postordre, den skal prøves inden jeg bestemmer mig.
Fint du har forstået, at du skal prøve den - hovedformer er højst
individuelle og pasformen skal være god, så den bliver siddende på
hovedet og slutter til uden at stramme/klemme noget sted. Og hjelmene er
også forskellige, to eksemplarer af samme hjelm i samme str. kan være
ret forskellige. Min forrige hjelm, en Shoei TXR, kunne jeg kun få i
sort, fordi det var den eneste af de tre eksemplarer, alle i str. XL,
jeg kunne passe. Så postordrekøb af hjelme kan ikke anbefales.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 11:53 |
|
co <claus10@hotmail.com> skrev i en
news:3e70dfef$0$152$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Tak for alle besvarelserne og den debat der har været,
> jeg er blevet meget klogere.
>
> Og min snuble kyse kan godt bruges til jeg får købt
> den helt rigtige hjelm !
Jup!
Og hvis man bruger den til at få sig transporteret syd for grænsen* for at
købe sig en bedre hjelm har den ihvertfald tjent det formål!
> Jeg tør ikke ( her første gang ) bestille en hjelm på
> postordre, den skal prøves inden jeg bestemmer mig.
Altid!!!
*)
- Lige sydvest for Padborg ligger nærmeste (for jyder/fynboer) fillial af
Hein Gericke - Link: http://www.hein-gericke.de
- I Kiel Ligger både Hein Gericke og Louis - Link: www.louis.de
- I Hamborg ligger alle de store mc-tilbehørs firmaer (incl:
GOTO-helmstudio - En biks der kun(!) har hjelme på hylderne!), på parade på
én og samme gade.
I tyskland er ikke alene priserne til at forstå, men også udvalget (a:
mærker, farver, visirer) er af dimensioner der ikke ses herhjemme!
--
Armand.
| |
RuneR \(TDM850\) (14-03-2003)
| Kommentar Fra : RuneR \(TDM850\) |
Dato : 14-03-03 11:37 |
|
co wrote:
> Er alle styrthjelme godkendt til MC, eller er der noget man skal kigge
> specielt efter,
> ud over at den passer en perfekt ?
>
> Hvad anbefales i af styrthjelme, i hvilke prisleje til nybegynder ?
>
>
> Claus
> Nybegynder på Suzuki GSX750ES fra 85
Nu der bliver snakket hjelme, så har jeg lige et spørgsmål. Hvor finder jeg
et ekstra/nyt visir til min Arai NrV som jeg forøvrigt er meget glad for.
--
MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder
www.rohleder.nu/tdm
| |
GRISEN (14-03-2003)
| Kommentar Fra : GRISEN |
Dato : 14-03-03 11:56 |
|
Ja, der har jo lige været et lignende emne, men alligevel:
Jeg mangler en hjelm til reserve og til tilfældige passagerer.
Den skal kun bruges til hyggeture - ikke noget med 260 og knæet i asfalten.
Det skal dog være en 'rigtig' MC hjelm - ikke en knallert hjelm.
Det skal være en fullface hjelm i et neutralt design - derudover er prisen vigtigst.
Jeg har set Bieffe BK11 til 800,-
Er der noget bedre og/eller billigere jeg bør kigge på?
Jeg er klar over, at sikkerhed er et dårligt sted at spare, men en ny billig hjelm er vel bedre end min 6 år gamle Shoei, der er alt for stor og har mistet al
polstringen ?!?
mvh Jan
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 13:16 |
|
GRISEN <grisen@pornotrold.dk> skrev i en
news:o8d37vg4pfoqpfto6iv42lt0fagk1flrsk@4ax.com...
> Ja, der har jo lige været et lignende emne, men alligevel:
>
> Jeg mangler en hjelm til reserve og til tilfældige passagerer.
> Den skal kun bruges til hyggeture - ikke noget med 260 og knæet i
asfalten.
> Det skal dog være en 'rigtig' MC hjelm - ikke en knallert hjelm.
Der findes ikke nogen "knallerthjelme"
Hjelme skal være godkendte hvad enten de er til mc eller knallert -brug, og
godkendelsen er den samme :-|
--
Armand.
| |
|
|