|
| Hvad mærker et blinkrelæ ? Fra : Morten Juel |
Dato : 12-03-03 20:22 |
|
Hehe nu har jeg lige monteret diode blinklys bagpå, men men de blinklys er
jo lavet som ekstra blink til en bil dvs mit relæ blinker alt for hurtigt nu
;o( Hvad føler et blinkrelæ på ? er det modstand, eller er det den mængde
strøm der bliver brugt ? skal jeg bare sætte en 1ohms modstand imellem
blinkledningen og stel og så er den skid slået ?!?
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Martin Sørensen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-03-03 21:26 |
|
> Hehe nu har jeg lige monteret diode blinklys bagpå, men men de
> blinklys er jo lavet som ekstra blink til en bil dvs mit relæ blinker
> alt for hurtigt nu ;o( Hvad føler et blinkrelæ på ? er det modstand,
> eller er det den mængde strøm der bliver brugt ? skal jeg bare sætte
> en 1ohms modstand imellem blinkledningen og stel og så er den skid
> slået ?!?
Strømmen til lyset varmer et bimetal op i relæet, der får en kontakt til at
skifte og lyset slukker. Kort tid efter er metallet kølet ned, og den tænder
igen. Sådan bliver det ved.
Enten skal du sætte et elektronisk blinklysrelæ i, der er ligeglad med
strømmen, eller også skal du sætte nogle flere dioder i, så den trækker det
samme strøm som den pære der sad der før. Så får du til gengæld noget mere
lys ud af det.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Morten Juel (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 12-03-03 21:32 |
|
> Enten skal du sætte et elektronisk blinklysrelæ i, der er ligeglad med
> strømmen, eller også skal du sætte nogle flere dioder i, så den trækker
det
> samme strøm som den pære der sad der før. Så får du til gengæld noget mere
> lys ud af det.
Ok så kan jeg vel bare bruge den 1ohms modstand til stel ?! pærene er
nemlig kun på 1ohm !
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Emil Gundersen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Emil Gundersen |
Dato : 12-03-03 21:38 |
| | |
Morten Juel (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 12-03-03 21:44 |
|
> Arr... Du skal noget over 1 Ohm.
> En 5w pære ved 12v har en modstand på: 26.6Ohm (U^2 / P) (12^2 / 5)
>
> Så prøv med en modstand på f.eks 25ohm...
den 12V 21W pære der er til blink er kun på 1ohm !
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Martin Sørensen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-03-03 21:45 |
|
> den 12V 21W pære der er til blink er kun på 1ohm !
12 V og 21W svarer til en modstand på ca. 7 ohm. (R=U^2/P -> R=12^2/21~7)
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Lars T. Thomsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 13-03-03 18:10 |
|
> den 12V 21W pære der er til blink er kun på 1ohm !
Så er det fordi, at du har målt den med et ohmmeter. En kold glødetråd kan
næsten opfattes som en ren kortslutning, tag f.eks. at betragte glødetråden.
Men når tråden opvarmes, så udsender den energi. Når tråden udsender energi,
så går der en strøm og der dannes et spændingsfald over glødetråden.
Modstanden og effekten kan hermed findes ud fra:
Modstand: R=Spænding/Strøm
Effekt: P=Spænding*Strøm
Hvis din pære altid var 1 ohm, så skulle den lyse med en effekt på:
P=12^2=144 watt, hvilket måske sætter tingene i perspektiv.
Hilsen
Lars
| |
Lars T. Thomsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 13-03-03 18:19 |
|
> > den 12V 21W pære der er til blink er kun på 1ohm !
>
> Så er det fordi, at du har målt den med et ohmmeter. En kold glødetråd kan
> næsten opfattes som en ren kortslutning, tag f.eks. at betragte
glødetråden.
> Men når tråden opvarmes, så udsender den energi. Når tråden udsender
energi,
> så går der en strøm og der dannes et spændingsfald over glødetråden.
> Modstanden og effekten kan hermed findes ud fra:
> Modstand: R=Spænding/Strøm
> Effekt: P=Spænding*Strøm
>
> Hvis din pære altid var 1 ohm, så skulle den lyse med en effekt på:
> P=12^2=144 watt, hvilket måske sætter tingene i perspektiv.
Ups! - Jeg overså, at Martin kom "først" med et ligende eksempel....
Faktisk ret skræmmende, at de to indlæg er så identiske.... sorry!
Hilsen
Lars
| |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 10:09 |
|
Emil Gundersen <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3E6F9A9B.5080201@tdcadsl.dk...
> Hejsa
>
> > Ok så kan jeg vel bare bruge den 1ohms modstand til stel ?! pærene
er
> > nemlig kun på 1ohm !
>
> Arr... Du skal noget over 1 Ohm.
> En 5w pære ved 12v har en modstand på: 26.6Ohm (U^2 / P) (12^2 / 5)
>
> Så prøv med en modstand på f.eks 25ohm...
Hvor bliver gevinsten så af?
Kan man ikke få et elektronisk relæ der ikke er så følsomt overfor
forbrugsændring?
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-03-03 14:52 |
|
>> En 5w pære ved 12v har en modstand på: 26.6Ohm (U^2 / P) (12^2 / 5)
>> Så prøv med en modstand på f.eks 25ohm...
> Hvor bliver gevinsten så af?
At pæren ikke kan springe?
> Kan man ikke få et elektronisk relæ der ikke er så følsomt overfor
> forbrugsændring?
Jo, jeg har set sådan nogle solgt et sted, men jeg er ikke sikker på at de
er helt lovlige.. Der er vist noget med at føreren skal kunne se, når en
pære springer ved at den blinker hurtigere.
På den anden side, så kan et diode-blink næsten ikke gå i stykker, så jeg er
lidt i tvivl om de alligevel vil godtage det.
Men når SBI får Mortens blink at se, så får vi at se hvad der sker..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ib Jakobsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-03-03 17:41 |
|
"Martin Sørensen" wrote:
> >> En 5w pære ved 12v har en modstand på: 26.6Ohm (U^2 / P) (12^2 / 5)
> >> Så prøv med en modstand på f.eks 25ohm...
> > Hvor bliver gevinsten så af?
>
> At pæren ikke kan springe?
>
> > Kan man ikke få et elektronisk relæ der ikke er så følsomt overfor
> > forbrugsændring?
>
> Jo, jeg har set sådan nogle solgt et sted, men jeg er ikke sikker på at de
> er helt lovlige.. Der er vist noget med at føreren skal kunne se, når en
> pære springer ved at den blinker hurtigere.
Det kun et krav hvis man ikke kan se blinklygterne fra førerpladsen. Jeg har
været ind og kontrollere loven. Den med ulovlige relæer var deres kæphest på
biler for år tilbage.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Freddy Lang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 13-03-03 23:15 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> "Martin Sørensen" wrote:
>
>>>> En 5w pære ved 12v har en modstand på: 26.6Ohm (U^2 / P) (12^2 / 5)
>>>> Så prøv med en modstand på f.eks 25ohm...
>>> Hvor bliver gevinsten så af?
>>
>> At pæren ikke kan springe?
>>
>>> Kan man ikke få et elektronisk relæ der ikke er så følsomt overfor
>>> forbrugsændring?
>>
>> Jo, jeg har set sådan nogle solgt et sted, men jeg er ikke sikker på
>> at de er helt lovlige.. Der er vist noget med at føreren skal kunne
>> se, når en pære springer ved at den blinker hurtigere.
>
> Det kun et krav hvis man ikke kan se blinklygterne fra førerpladsen.
> Jeg har været ind og kontrollere loven. Den med ulovlige relæer var
> deres kæphest på biler for år tilbage.
Jah... alternativt skal man vist tydeligt kunne høre blinkrelæet klikke, når
man aktiverer blinklyset. Har I nogensinde hørt blinkrelæet i en nyere
Passat? Den sidder LIGE inde bag instrumentbeklædningen, over radioen... den
lyd er MEGET tydelig!
| |
Ib Jakobsen (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-03-03 00:12 |
|
Freddy Lang wrote:
>
> > Det kun et krav hvis man ikke kan se blinklygterne fra førerpladsen.
> > Jeg har været ind og kontrollere loven. Den med ulovlige relæer var
> > deres kæphest på biler for år tilbage.
>
> Jah... alternativt skal man vist tydeligt kunne høre blinkrelæet klikke, når
> man aktiverer blinklyset. Har I nogensinde hørt blinkrelæet i en nyere
> Passat? Den sidder LIGE inde bag instrumentbeklædningen, over radioen... den
> lyd er MEGET tydelig!
Eller som på nogle Toyotaer. Et i hver side under instrumentbordet. Jeg ville
blive sindsyg hvis jeg havde en sådan.
Ps. Jeg har aldrig ejet en sådan.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Allan Jørgensen (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 14-03-03 07:56 |
|
"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e7102c7$0$52158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jah... alternativt skal man vist tydeligt kunne høre blinkrelæet klikke, når
> man aktiverer blinklyset. Har I nogensinde hørt blinkrelæet i en nyere
> Passat? Den sidder LIGE inde bag instrumentbeklædningen, over radioen... den
> lyd er MEGET tydelig!
det samme med den nye ford mondeo. lyder som om det er en computerskabt lyd, og den er ikke sjov at hører på.... dug.. dug.. dug.. dug.. aaargghh
måske det er derfor man i dag ser så mange der ikke blinker når de skal dreje for lyden er drøn irriterende at hører på i længere tid ?
Allan(fzr600us) ikke mondeo ejer
| |
Martin Sørensen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-03-03 21:41 |
|
>> Enten skal du sætte et elektronisk blinklysrelæ i, der er ligeglad
>> med strømmen, eller også skal du sætte nogle flere dioder i, så den
>> trækker det samme strøm som den pære der sad der før. Så får du til
>> gengæld noget mere lys ud af det.
> Ok så kan jeg vel bare bruge den 1ohms modstand til stel ?!
> pærene er nemlig kun på 1ohm !
Hvis du skal gøre noget med en modstand, skal du sætte en modstand parallelt
med diode-pæren der svarer til den oprindelige effekt minus det som dioderne
trækker.
Var den forrige pære på 21W og dioderne bruger 5W, skal du afsætte 16W i
modstanden. Strømmen gennem modstanden skal derfor være 16W/12V = 1.33 A og
det svarer til en modstand på 12V/1.33A = 9 Ohm.
Læg mærke til at hvis det skal være ordentligt, skal modstanden kunne holde
til 16W, og det er en pænt stor modstand.
Du kan heller ikke måle modstanden over en pære blot ved at måle på den når
den er slukket. Den er tæt på 0 Ohm, når den er slukket og stiger
efterhånden som glødetråden varmer op.
Var den vitterligt på 1 Ohm når den var tændt, ville det svare til en pære
på 144W!
Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
blinklys..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin Sørensen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-03-03 21:46 |
|
> Var den vitterligt på 1 Ohm når den var tændt, ville det svare til en
> pære på 144W!
> Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
> blinklys..
Ok, der ville nok blot bare være gået en sikring..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Morten Juel (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 12-03-03 21:55 |
|
> Hvis du skal gøre noget med en modstand, skal du sætte en modstand
parallelt
> med diode-pæren der svarer til den oprindelige effekt minus det som
dioderne
> trækker.
Det var jo det jeg tænkte
> Var den forrige pære på 21W og dioderne bruger 5W, skal du afsætte 16W i
> modstanden. Strømmen gennem modstanden skal derfor være 16W/12V = 1.33 A
og
> det svarer til en modstand på 12V/1.33A = 9 Ohm.
> Læg mærke til at hvis det skal være ordentligt, skal modstanden kunne
holde
> til 16W, og det er en pænt stor modstand.
Kan man ikke bare lave en masse parallelt, så de deler effekten ?!
> Var den vitterligt på 1 Ohm når den var tændt, ville det svare til en pære
> på 144W!
> Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
> blinklys..
hehe ok
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
LP (12-03-2003)
| Kommentar Fra : LP |
Dato : 12-03-03 22:13 |
|
Morten Juel wrote:
> > Hvis du skal gøre noget med en modstand, skal du sætte en modstand
> parallelt
> > med diode-pæren der svarer til den oprindelige effekt minus det som
> dioderne
> > trækker.
> Det var jo det jeg tænkte
> > Var den forrige pære på 21W og dioderne bruger 5W, skal du afsætte 16W i
> > modstanden. Strømmen gennem modstanden skal derfor være 16W/12V = 1.33 A
> og
> > det svarer til en modstand på 12V/1.33A = 9 Ohm.
> > Læg mærke til at hvis det skal være ordentligt, skal modstanden kunne
> holde
> > til 16W, og det er en pænt stor modstand.
> Kan man ikke bare lave en masse parallelt, så de deler effekten ?!
nej for summen af modstande er R=1/R+1/R+1/R... når modstande er sat
sammen parlllelt
Lasse
> > Var den vitterligt på 1 Ohm når den var tændt, ville det svare til en pære
> > på 144W!
> > Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
> > blinklys..
> hehe ok
> --
> Mvh
> Morten --- http://StarChild.dk
> Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
> Jallagryde 320i
> DR350SET --- http://DR350.dk
> -= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Morten Juel (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 12-03-03 22:35 |
|
> nej for summen af modstande er R=1/R+1/R+1/R... når modstande er sat
> sammen parlllelt
i know, men hvis man så brugte nogle store nogle !
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Martin Sørensen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-03-03 22:42 |
|
>> nej for summen af modstande er R=1/R+1/R+1/R... når modstande er sat
>> sammen parlllelt
> i know, men hvis man så brugte nogle store nogle !
Det kan man godt, f.eks. 2x18 Ohm eller 4x36 Ohm. 4 modstande på 4W fylder
stadig en del i et lille lygtehus..
I praksis behøver du nok ikke så store effektmodstande, da et blinklys kun
blinker (sjovt nok . Det er dog rart at være på den sikre side, så man
ikke risikerer at varmen ødelægger et eller andet.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 13-03-03 07:50 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> wrote in message
news:b4o9j4$1f7d$1@news.cybercity.dk...
> >> nej for summen af modstande er R=1/R+1/R+1/R... når modstande er sat
> >> sammen parlllelt
> > i know, men hvis man så brugte nogle store nogle !
>
> Det kan man godt, f.eks. 2x18 Ohm eller 4x36 Ohm. 4 modstande på 4W fylder
> stadig en del i et lille lygtehus..
nu behøver han jo ikke at sætte modstanden i lygtehuset.
han kunne jo montere den ved blink relæet, så kunne han jo også
bruge 20 W karamiske modstande og slippe for en masse problemer.
| |
Morten Juel (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 13-03-03 09:24 |
|
> nu behøver han jo ikke at sætte modstanden i lygtehuset.
> han kunne jo montere den ved blink relæet, så kunne han jo også
> bruge 20 W karamiske modstande og slippe for en masse problemer.
Nu har jeg skaffet 2 stk6,8Ohms 11W modstande mon ikke det er nok, så den jo
normalt kun blinker ?!
Mvh
Morten
| |
Freddy Lang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 12-03-03 22:39 |
|
LP wrote:
>> Kan man ikke bare lave en masse parallelt, så de deler effekten ?!
>
> nej for summen af modstande er R=1/R+1/R+1/R... når modstande er sat
> sammen parlllelt
Det er naturligvis rigtigt, men hvis den gamle pære var på 21W, og
diode-lygten er på 5W, burde han vel blot kunne sætte fire diode-lygter
parallelt? Det giver da nogenlunde samme belastning af relæet. At det så
måske vil se en anelse fjollet ud med fire blinklys på HVERT hjørne af
cyklen, er jo en helt anden snak.
Mvh
Freddy
| |
Erland R. Nielsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Erland R. Nielsen |
Dato : 13-03-03 00:22 |
|
"LP" <lape82@hotmail.com> wrote in message
news:b4o7sf$q7j$1@abbeden.bunk.cc...
> Morten Juel wrote:
>
>
> > Kan man ikke bare lave en masse parallelt, så de deler effekten ?!
>
> nej for summen af modstande er R=1/R+1/R+1/R... når modstande er sat
> sammen parlllelt
> Lasse
>
> > --
> > Mvh
> > Morten --- http://StarChild.dk
> > Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
> > Jallagryde 320i
> > DR350SET --- http://DR350.dk
> > -= girls and sex can't beat binary and hex =-
>
Hej ligningen er ikke helt rigtig:
1/R = 1/r1+1/r2+1/r3
er bedre for modstande parrallelt forbundet, mvh Erland
| |
Jes Vestervang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 13-03-03 15:43 |
|
Martin Sørensen wrote:
> Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
> blinklys..
Flueknepperi: Nej, der ville ikke! Bimetallet vil blive varmet så
hurtigt op, så gennemsnitstrømmen gennem modstanden nok vil være ret lille.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Ib Jakobsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-03-03 17:42 |
|
Jes Vestervang wrote:
> Martin Sørensen wrote:
>
> > Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
> > blinklys..
>
> Flueknepperi: Nej, der ville ikke! Bimetallet vil blive varmet så
> hurtigt op, så gennemsnitstrømmen gennem modstanden nok vil være ret lille.
Er der i det hel taget nogen der kører med bimetal mere?.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Jes Vestervang (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-03 00:09 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Jes Vestervang wrote:
>
>> Martin Sørensen wrote:
>>
>> > Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i dit
>> > blinklys..
>>
>> Flueknepperi: Nej, der ville ikke! Bimetallet vil blive varmet så
>> hurtigt op, så gennemsnitstrømmen gennem modstanden nok vil være ret
>> lille.
>
> Er der i det hel taget nogen der kører med bimetal mere?.
Min offroader fra '96 gør vist. Ihvertfald er æhhh... dutycyclen (findes det
ord på dansk?) kun på 20% eller sådan noget fordi der er kommet en lidt
stor pære i. Synsmanden skrev også et eller andet om det Til gengæld
kommenterede han ikke det overrevne speedokabel og den manglende dæmpning
både foran og bagi
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Martin Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-03-03 19:27 |
|
>> Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i
>> dit blinklys..
> Flueknepperi: Nej, der ville ikke! Bimetallet vil blive varmet så
> hurtigt op, så gennemsnitstrømmen gennem modstanden nok vil være ret
> lille.
Det er så spørgsmålet, om bimetallet eller sikringen bliver varmet først
op..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Jes Vestervang (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-03 00:11 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>> Havde du sat en 1 Ohms modstand derind, var der sikkert gået ild i
>>> dit blinklys..
>> Flueknepperi: Nej, der ville ikke! Bimetallet vil blive varmet så
>> hurtigt op, så gennemsnitstrømmen gennem modstanden nok vil være ret
>> lille.
>
> Det er så spørgsmålet, om bimetallet eller sikringen bliver varmet først
> op..
Mon ikke det er bimetallet? Skal vi ikke bare vedtage det?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Freddy Lang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 12-03-03 22:44 |
|
Morten Juel wrote:
> Hehe nu har jeg lige monteret diode blinklys bagpå, men men de
> blinklys er jo lavet som ekstra blink til en bil dvs mit relæ blinker
> alt for hurtigt nu ;o( Hvad føler et blinkrelæ på ? er det modstand,
> eller er det den mængde strøm der bliver brugt ? skal jeg bare sætte
> en 1ohms modstand imellem blinkledningen og stel og så er den skid
> slået ?!?
Hmm... hvis det er de der Hella-fiduser, som bl.a. CD Cardic sælger (vistnok
til omkring et par hundrede for et sæt?) så er de altså egentlig kun
beregnet som markeringslygter, og det er også derfor, de kun er på 5W,
hvorimod rigtige blinklys normalt er på 21W. Mener du virkelig, de kan give
lys nok?
Anyway, hvis du har mulighed for at "fange" een af dem lige i det øjeblik,
den er tændt, kunne jeg da godt tænke mig at se et billede af det. Kan det
mon lade sig gøre?
--
Mvh
Freddy (som også påtænker noget alternativt blinklys på SV'eren)
| |
Morten Juel (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 12-03-03 23:29 |
|
og det er også derfor, de kun er på 5W,
> hvorimod rigtige blinklys normalt er på 21W. Mener du virkelig, de kan
give
> lys nok?
hehe hvem har snakket om at det er dem ?!?
> Anyway, hvis du har mulighed for at "fange" een af dem lige i det øjeblik,
> den er tændt, kunne jeg da godt tænke mig at se et billede af det. Kan det
> mon lade sig gøre?
Det er disse jeg har købt
http://www.thansen.dk/product.asp?c=110545494&n=484354358&pn=682055999
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Freddy Lang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 13-03-03 00:25 |
| | |
Martin (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 13-03-03 07:54 |
|
"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3e6fc1aa$0$170$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Morten Juel wrote:
> > Det er disse jeg har købt
> >
> > http://www.thansen.dk/product.asp?c=110545494&n=484354358&pn=682055999
>
> Okay. Og de virker overbevisende?
både ja og nej jeg har et sæt og der er rimeligt godt blus
på når man kikker lige ind i dem, (overraskende meget)
men spredningen på den er ikke så god, men alt i alt
virker de OK.
Martin
| |
Morten Juel (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 13-03-03 08:12 |
|
> både ja og nej jeg har et sæt og der er rimeligt godt blus
> på når man kikker lige ind i dem, (overraskende meget)
>
> men spredningen på den er ikke så god, men alt i alt
> virker de OK.
Jeps jeg synes også det er ok, nu må vi se hvad SBI siger til dem, men de er
E mærkede
Mvh
Morten
| |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 11:14 |
| | |
Morten Juel (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 13-03-03 11:41 |
|
> Og monteringen??
>
> .Pic's - .Pic's - .Pic's!!!
Hehe Jeg skal se om jeg kan få taget et eller to, men kvaliteten bliver ikke
så god, da jeg ikke har det gode cam pt.. men der kommer nogle i eftermiddag
!
Mvh
Morten
| |
Morten Juel (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 13-03-03 17:17 |
|
> Og monteringen??
>
> .Pic's - .Pic's - .Pic's!!!
Der er et på dk.binaer.motor men man kan slet ikke se lysstyrken på dioderne
på det billede, de lyser rigtigt godt op, jeg har prøvet på lang afstand at
se det, og det er overbevisende og det virkede med den 6,8Ohms modstand
på 11W omend den blev lidt varm )
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 19:44 |
|
Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
news:3e70ae2b$0$4364$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Og monteringen??
> >
> > .Pic's - .Pic's - .Pic's!!!
>
> Der er et på dk.binaer.motor men man kan slet ikke se lysstyrken på
dioderne
> på det billede, de lyser rigtigt godt op, jeg har prøvet på lang afstand
at
> se det, og det er overbevisende og det virkede med den 6,8Ohms
> modstand på 11W omend den blev lidt varm )
OK!
Til gengæld tror jeg at de sidder for tæt på center/baglys til at du får dét
godkendt
--
Armand.
(der tænker på at skære så'en nogle ind i Lilefrøens spejle, for at CV-tune
den igennem fjernelsen af de originale; men et par kulfiberspejle med
indbyggede diodelys ender nok med at blive bedste alternativ)
| |
Morten Juel (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 13-03-03 20:29 |
|
> Til gengæld tror jeg at de sidder for tæt på center/baglys til at du får
dét
> godkendt
Tjaa, jeg har også overvejet at dække dem med gaffa til syn + at sætte poser
på de andre blink, den SKAL jo ikke ha blinklys.. såå ) så er jeg på den
sikre side, jeg gidder ikke høre på bøvl !
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Allan Jørgensen (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 14-03-03 08:01 |
|
"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse news:3e70ae2b$0$4364$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Der er et på dk.binaer.motor men man kan slet ikke se lysstyrken på dioderne
> på det billede.
hmm skal de ikke sidde lige
synes den højre sidder længere op end den venstre....
Allan(fzr600us)også med uoriginale blinklys
| |
Morten Juel (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 14-03-03 09:03 |
|
> hmm skal de ikke sidde lige
> synes den højre sidder længere op end den venstre....
Hehe Jow jeg skal ha den ene rykket, min opmåling gik da ikke helt godt !
)
Mvh
Morten
| |
Jes Vestervang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 13-03-03 15:39 |
|
Freddy Lang wrote:
> Morten Juel wrote:
> Hmm... hvis det er de der Hella-fiduser, som bl.a. CD Cardic sælger
> (vistnok til omkring et par hundrede for et sæt?) så er de altså egentlig
> kun beregnet som markeringslygter, og det er også derfor, de kun er på 5W,
> hvorimod rigtige blinklys normalt er på 21W. Mener du virkelig, de kan
> give lys nok?
Husk på at lysdioders effektivitet er temmeligt forskellig fra glødepærers!
Hvad det præcis er kan jeg ikke huske 90% måske
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
|
|