|
| Fra én til to forlygter Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 10:57 |
|
Hej rødder,
Jeg er jo ved at bygge min SVer lidt om, og der skal en anden forlygte på
(Fra en Ducati 916). Denne lygte har én pære til kort lys og en anden til
det lange lys.
Som det er nu bliver det korte lys jo slukket når det lange tændes. Det vil
jeg gerne ha ændret med den nye lygte - altså, at også det korte lys er
tændt når det lange bliver det.
Jeg havde tænkt mig at sætte en diode fra det lange og ned til det korte
lys.
Mine kundskaber ud i MS Paint kan ses i dk.binaer.motor - ser det ikke
meget fornuftigt ud?
Risikerer jeg at overbelaste ledninger og batteri eller skal det nok gå?
Jeg er også blevet foreslået at trække et kabel direkte fra batteriet til
det lange lys og så indsætte et relæ der trigger på det lange lys' normale
ledning. Øhm... det giver pludselig ikke mening.. så slukker det korte jo
stadig.. DOH!!
Noget nogen kan rode bod på??
Niels
SV650
www.sqzuki.subnet.dk
| |
Moller (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-03-03 11:14 |
|
> Noget nogen kan rode bod på??
Du vil ha det korte er tændt både med og uden langt lys.... , så lav en
lus ved kontakten, sådan at den ikke kan bryde for det korte, når det skal
slutte for det lange... det er meget enkelt og simpelt... og alt det dersens
diode pjat, er spild af tid... hold det så simpelt så muligt, især hvis du
ik er så meget inde i El :)
VH
Lars Molnit
| |
Mads Lund (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 12-03-03 11:27 |
|
> Du vil ha det korte er tændt både med og uden langt lys.... , så lav
en
> lus ved kontakten, sådan at den ikke kan bryde for det korte, når det skal
> slutte for det lange... det er meget enkelt og simpelt... og alt det
dersens
> diode pjat, er spild af tid... hold det så simpelt så muligt, især hvis du
> ik er så meget inde i El :)
det simpleste er da at montere en diode ved lygten. Men det rigtigste er
at modificere kontakten som du beskriver. Herved overbelaster man ikke
ledning og stik til det lange lys med strømmen til det korte.
Og så skulle i bare se de modifikationer jeg er ved at lave på mit
ledningsnet. Antallet af ledere er 3 doblet og alle stik er udskiftet til
vandtætte typer, samtidigt er alle tunge belastninger relæstyret, bl.a. lys,
laserjammer, bensin pumpe, wastegase ventil, tomgangs ventil og retur
oliepumpe. Og da det er et US ledningsnet jeg har ombygget besluttede jeg
mig for at vidreføre auto lys systemet, så lyskredsen automatisk tændes når
generatoren begynder at lade. Dermed fik jeg jo lyskontakten i overskud, så
der kan bruges til at aktivere laser jammeren og traction control. Hornet
har jeg smidt væk, så hornkontakten anvendes til at aktivere ALS funktionen
(Anti lag, som F1 og rally bilerne brugte i turbo tiden). Og for at gøre det
komplet så er koblingskontakten koblet til launch funktionen, så motoren
omdrejningsbegrænses til 7.000 omdr når koblingen er trukket, og kræfterne
ligges blødt ind når koblingen slippes (selv med fuld håndtag) ala F1
bilernes start sekvens.
Mads Lund
Ninja9RT et studie i ledninger i tiden.
| |
-V- (12-03-2003)
| Kommentar Fra : -V- |
Dato : 12-03-03 11:51 |
|
Mads Lund wrote:
> Og så skulle i bare se de modifikationer jeg er ved at lave på mit
> ledningsnet.
[snip en masse elsnak]
Du trænger til en kæreste, så du kan genopdage de vigtigste ting her i
livet.
På den anden side er det sgu ret interessant at høre om dine eksperimenter.
Kan vi ikke se nogle flere billeder af din super-duper-hyper-über-Kawa
snart? Jeg synes kun at jeg kan finde et enkelt, og det er altså et lidt
kedeligt billede.
-V-
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 12:13 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message
news:XYDba.95$bV.25@news.get2net.dk...
> Og så skulle i bare se de modifikationer jeg er ved at lave på mit
> ledningsnet. Antallet af ledere er 3 doblet og alle stik er udskiftet til
> vandtætte typer, samtidigt er alle tunge belastninger relæstyret, bl.a.
lys,
> laserjammer, bensin pumpe, wastegase ventil, tomgangs ventil og retur
> oliepumpe. Og da det er et US ledningsnet jeg har ombygget besluttede jeg
> mig for at vidreføre auto lys systemet, så lyskredsen automatisk tændes
når
> generatoren begynder at lade. Dermed fik jeg jo lyskontakten i overskud,
så
> der kan bruges til at aktivere laser jammeren og traction control.
TC??
>Hornet
> har jeg smidt væk, så hornkontakten anvendes til at aktivere ALS
funktionen
> (Anti lag, som F1 og rally bilerne brugte i turbo tiden).
Was is das für ein ding dong?
>Og for at gøre det
> komplet så er koblingskontakten koblet til launch funktionen, så motoren
> omdrejningsbegrænses til 7.000 omdr når koblingen er trukket, og kræfterne
> ligges blødt ind når koblingen slippes (selv med fuld håndtag) ala F1
> bilernes start sekvens.
Er lokumet tungt nok til at holde omdrejningerne nede når koblingen slippes?
Så kan motoren jo tage max omdrejninger igen..
> Mads Lund
> Ninja9RT et studie i ledninger i tiden.
Ja, Mads - som "-V-" siger.. få dig en kæreste! Du er f* en nørd *lol*
Niels *har bygget sin egen loddekolbe*
| |
Mads Lund (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 12-03-03 14:16 |
|
> TC??
Ja det er en af de lidt tvivsomme ting jeg pønser på. Idéen er at montere en
hall sensor på forhjul og på kædehjul (baghjul) og derved har man hastighed
på begge hjul, og motorstyringen kan så ved en given difference mellem
hastighederne på de 2 hjul reducere motorens ydelse. Og jeg har udtænkt at
man derved får en kombineret traction og wheelie control, som er perfekt til
drag starter.
> >Hornet
> > har jeg smidt væk, så hornkontakten anvendes til at aktivere ALS
> funktionen
> > (Anti lag, som F1 og rally bilerne brugte i turbo tiden).
>
> Was is das für ein ding dong?
Det er den helt store pop ting. Når man slipper gassen og motoren derfor
ikke producerer udstødningsgas til at drive turboen, når man giver gas igen
(evt efter et gearskifte) så har man lidt turbo lag for turboen er i
omdrejninger igen. ALS virker ved at der sidder en bypass ventil (som også
bruges til tomgangsregulering) og når man lukker gasspjældene, som åbner
bypass ventilen, og motoren kan stadig suge luft ind. Indsprøjtningen kører
også for fuld damp, så motoren i princippet kunne køre vidre. Men nu har man
jo lukket for gassen fordi man ikke ønsker at motoren trækker, så derfor
forskydes tændinger 360° så man ikek tænder blandingen i kompressionsslaget,
istedet tænder man blandingen lige før udstødningsslaget er afsluttet, og
forbrændingen foregår derfor i udstødnings manifolden. Herved har man masser
af udstødningsgas til at drive turbo'en men ingen træk på motoren.
Og pop værdien kommer af at man får nogle fine lange flammer ud af
udstødningsrøret og nogle ordentlige knald når systemet sætter ind (huskes
typisk fra turbo F1 bilerne).
Men det er mest pop, men når nu det er lagt i styreboksen så....
>
> Er lokumet tungt nok til at holde omdrejningerne nede når koblingen
slippes?
> Så kan motoren jo tage max omdrejninger igen..
Man kan programmere en launch kurve ind i boksen, så omdrejningstallet øges
kontrolleret over eks de første 2 sek efter koblingen er sluppet. Eller
alternativt programmere så omdrejningstallet først gives frit over eks 60
kmt.
> Ja, Mads - som "-V-" siger.. få dig en kæreste! Du er f* en nørd *lol*
Det har jeg sku da ikke tid til
Mads Lund
ninja9RT
| |
Hans Joergensen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 12-03-03 16:04 |
|
Mads Lund wrote:
> udstødningsrøret og nogle ordentlige knald når systemet sætter ind (huskes
> typisk fra turbo F1 bilerne).
Og fra gruppe-A rallybiler .. brååååååårb-knald-bråååååååårb-knald
:)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Freddy Lang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 12-03-03 19:27 |
|
Mads Lund wrote:
>> TC??
>
> Ja det er en af de lidt tvivsomme ting jeg pønser på. Idéen er at
> montere en hall sensor på forhjul og på kædehjul (baghjul) og derved
> har man hastighed på begge hjul, og motorstyringen kan så ved en
> given difference mellem hastighederne på de 2 hjul reducere motorens
> ydelse. Og jeg har udtænkt at man derved får en kombineret traction
> og wheelie control, som er perfekt til drag starter.
Min logiske sans siger mig, at der også vil være en hastigheds-differende
mellem de to hjul, når du drejer... Hvad sker der så, når du giver øre på
vej ud af et sving, og din traction control lukker af for maskineriet?
Mvh
Freddy
| |
Mads Lund (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 13-03-03 09:31 |
|
> Min logiske sans siger mig, at der også vil være en hastigheds-differende
> mellem de to hjul, når du drejer... Hvad sker der så, når du giver øre på
> vej ud af et sving, og din traction control lukker af for maskineriet?
Øhh hvad ? jeg tror den % vise forsekl på hjulhastigheden betinget af den
mindre rulle omkreds når man kommer ud på siden af dækkene er ganske
marginal. Desuden kan man jo programmere en tilladt difference mellem
hjulene. Samt en nedre grænse for hvornår systemet slået fra.
Men det er lidt på forsøgsbasis. Den mrimære årsag er at det kunne være
smart med en wheelie prevent funktion, hvis nu bæstet skal med til mosten i
år.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Freddy Lang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 13-03-03 20:29 |
|
Mads Lund wrote:
>> Min logiske sans siger mig, at der også vil være en
>> hastigheds-differende mellem de to hjul, når du drejer... Hvad sker
>> der så, når du giver øre på vej ud af et sving, og din traction
>> control lukker af for maskineriet?
>
> Øhh hvad ? jeg tror den % vise forsekl på hjulhastigheden betinget af
> den mindre rulle omkreds når man kommer ud på siden af dækkene er
> ganske marginal. Desuden kan man jo programmere en tilladt difference
> mellem hjulene. Samt en nedre grænse for hvornår systemet slået fra.
>
> Men det er lidt på forsøgsbasis. Den mrimære årsag er at det kunne
> være smart med en wheelie prevent funktion, hvis nu bæstet skal med
> til mosten i år.
Det vil da også være en ganske smart dimsenot. Rent faktisk har jeg kun
respekt tilovers for dine påfund. Jeg skulle bare lige se, om jeg kunne slå
dig ud af balance, ved at påpege en "noller" lille ting, som du måske ikke
lige havde set...
Men hvordan skal den så i praksis fungere? Det er vel, i bund og grund, blot
endnu en omdrejningsbegrænser, ikke sandt? Eller den udglatter måske gassen,
i stedet for di-di-di-di-di-di-di-di (eller hvordan det nu lige lyder, når
en 9'er står og ringer på begrænseren...)
--
Freddy
SV 650 S-K1 (som slet ikke er begavet med alt sådan noget smart teknik)
| |
Mads Lund (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 14-03-03 11:30 |
|
> Men hvordan skal den så i praksis fungere? Det er vel, i bund og grund,
blot
> endnu en omdrejningsbegrænser, ikke sandt? Eller den udglatter måske
gassen,
> i stedet for di-di-di-di-di-di-di-di (eller hvordan det nu lige lyder, når
> en 9'er står og ringer på begrænseren...)
Jep, men det er en soft cut berænser, som ikke cutter tændingen, men istedet
redarder den (forsinker på dansk). Herved vil eks 1% overskridelse af det
tilladelige hjulslip medføre 5° forskydning af tændingen +2% = 10° osv. Og
ved at forsinke tændingen mister motoren gradvist kræfterne. De normale
omdrejningsbegrænsere i boksen kan konfigureres til at virke på samme måde.
Mads Lund
Ninja9RT - Se indsprøjtningsanllæget udstillet på Stumpemarkedet i morgen
| |
Morten dahl (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten dahl |
Dato : 13-03-03 09:15 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:%qGba.110$9B2.103@news.get2net.dk...
> > TC??
>
> Ja det er en af de lidt tvivsomme ting jeg pønser på. Idéen er at montere
en
> hall sensor på forhjul og på kædehjul (baghjul) og derved har man
hastighed
> på begge hjul, og motorstyringen kan så ved en given difference mellem
> hastighederne på de 2 hjul reducere motorens ydelse. Og jeg har udtænkt at
> man derved får en kombineret traction og wheelie control, som er perfekt
til
> drag starter.
Nu har vi jo diskuteret det emne før, og uden at kunne huske mulighederne
for tolerancer på de forskellige parametre, har jeg stadig et par ømme
punkter over løsningen..
Den ændrede rulledia, ved nedlægning ser jeg heller ikke som et problem..
1) Ved maks acc: Forhjulet bliver airborn. tiden det tager før hjulet´s
rotation kommer under den progr. tolerance, (aner ikke lige hvordan man kan
beregne det) er den ikke et problem? selvfølgelig er det et spørgsmål om
tolereancen´s værdi, men vi ved begge hvor hurtigt vinklen bliver kritisk
når den kawa får rulle.
Jeg frygter at situationen allerede er meget kritisk før hjulet har tabt nok
omdrejninger..
2) Det jo et kendt faktum at baghjulet´s rotation ved høj hastighed er ca.
5% højere end faktisk hastighed (derved hayabusaen´s store dækforbrug under
zuki´s test) ergo er tolerancen nødt til at være i det leje, og henført til
ovenstående, så ville jeg ikke turde forlade mig på funktionen som wheelie
preventer..
Næhh du Mads, smut ned i den nærmeste Hobby biks og få fat i en gyro af dem
der bliver brugt i fjst. helikoptere (nu om dage er det jo vattet nemt at
styre sådan en, når gyro´n holder balancen.)
Med den koblet til en variabel indgang på ECU´n vil du have en seriøs
Wheelie Control (og ikke preventer) smid hanen i bund, lad den trække til
30-35gr. blær, og sålænge du har hanen i bund (og kræfter nok, men det ser
jeg ikke som et problem) så holder den wheelien perfekt..
-
Morten Dahl
| |
Freddy Lang (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 13-03-03 20:32 |
|
Morten dahl wrote:
> Næhh du Mads, smut ned i den nærmeste Hobby biks og få fat i en gyro
> af dem der bliver brugt i fjst. helikoptere (nu om dage er det jo
> vattet nemt at styre sådan en, når gyro´n holder balancen.)
Man leger måske med RC kopter?
| |
Peter Hasselbalch (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter Hasselbalch |
Dato : 12-03-03 12:27 |
|
<snip en masse features>
Glemte du ikke at nævne den turboladede kaffemaskine som automatisk laver en
kop kaffe, når du bremser/holder stille?
(_noget_ - ud over det normale- må du da bruge den bremsekontakt til.....?)
Jeg stemmer også for nogle billeder af den maskine, som er under konstant
modificering. Utroligt at du kan og har tid til det! Respekt!
--
Med venlig hilsen
Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-03-03 16:50 |
|
> Jeg stemmer også for nogle billeder af den maskine, som er under konstant
> modificering. Utroligt at du kan og har tid til det! Respekt!
Det er jo nemt han kører jo aldrig på den
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Mads Lund (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 13-03-03 09:32 |
|
> Det er jo nemt han kører jo aldrig på den
Ha ha. Det er nye tider, så i år skal det være.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 13-03-03 09:48 |
|
> > Det er jo nemt han kører jo aldrig på den
> Ha ha. Det er nye tider, så i år skal det være.
Det var godt. Det er for fed en maskine bare at have i garagen, eller
køkkenet?
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Martin Sørensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-03-03 15:08 |
|
>>> Det er jo nemt han kører jo aldrig på den
>> Ha ha. Det er nye tider, så i år skal det være.
> Det var godt. Det er for fed en maskine bare at have i garagen, eller
> køkkenet?
Eller måske bare hele huset?
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Jes Vestervang (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-03 00:32 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>>> Det er jo nemt han kører jo aldrig på den
>>> Ha ha. Det er nye tider, så i år skal det være.
>> Det var godt. Det er for fed en maskine bare at have i garagen, eller
>> køkkenet?
>
> Eller måske bare hele huset?
Det her minder mig lidt om filmen 'I kina spiser de hunde', der hvor ham der
hvad han nu hedder Dejan Cucik (cirka) blev træt af fruen
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Tommy Fer (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 12-03-03 22:46 |
|
> vandtætte typer, samtidigt er alle tunge belastninger relæstyret, bl.a.
lys,
> laserjammer, bensin pumpe, wastegase ventil, tomgangs ventil og retur
> oliepumpe.
Hmm, tjae... osv.... en VFR400R har da relæ styret lys fra fabrikken....
*DRIL DRIL*
mvh Tommy Fer
| |
Eddy Folder (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Eddy Folder |
Dato : 12-03-03 12:09 |
|
[snip en masse om dobbeltlygter på SV]
Den har jeg selv søgt i meget langt tid, og vil selv gerne have lys i begge
øjne på min Sv´er..
Fortæl om dit fremskridt og bliver det en succes, så vil jeg meget gerne
have en opskrift
Mvh.
Eddy Folder
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 12:32 |
|
"Eddy Folder" <chill@ofir.dk> wrote in message
news:2zEba.99$lZ.33@news.get2net.dk...
> Den har jeg selv søgt i meget langt tid, og vil selv gerne have lys i
begge
> øjne på min Sv´er..
Er der ikke det std på en S-model?? Jeg snakker om lys i begge når det lange
lys er tændt, og det har jeg da set før på en S-model.
> Fortæl om dit fremskridt og bliver det en succes, så vil jeg meget gerne
> have en opskrift
10 4 - vild med piger
Niels
| |
Eddy Folder (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Eddy Folder |
Dato : 12-03-03 13:43 |
|
"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
news:b4n5j0$5dc$1@eising.k-net.dk...
> "Eddy Folder" <chill@ofir.dk> wrote in message
> news:2zEba.99$lZ.33@news.get2net.dk...
> > Den har jeg selv søgt i meget langt tid, og vil selv gerne have lys i
> begge
> > øjne på min Sv´er..
>
> Er der ikke det std på en S-model?? Jeg snakker om lys i begge når det
lange
> lys er tændt, og det har jeg da set før på en S-model.
Jeg har en SV650S og der er det ikke standard. Desværre. Man kan opnå det
ved at køre konstant med langt lys, men det holder jo ikke
Da jeg var på skanderborgfestivallen, så jeg en rød SV650S´er fra England
som havde lys i begge lygter, men man kan desværre ikke bestille nye
paraboler og glas fra England, da de kører i omvendt køreretning der ovre.
mvh.
Eddy
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 15:09 |
|
"Eddy Folder" <chill@ofir.dk> wrote in message
news:BXFba.107$R_1.25@news.get2net.dk...
> Jeg har en SV650S og der er det ikke standard. Desværre. Man kan opnå det
> ved at køre konstant med langt lys, men det holder jo ikke
Altså... lad og lige få noget på det rene...
Det eneste tidspunkt _jeg_ vil ha lys i begge lygter på, er, når jeg tænder
for det lange lys.
Det nytter jo ikke at ha lys i begge to om aftenen - så blænder man bare
modkørende. (Dem foran bliver overhalet
Altså: min pointe går ud på at beholde det korte lys tændt når det lange
tændes - ikke omvendt.
> Da jeg var på skanderborgfestivallen, så jeg en rød SV650S´er fra England
> som havde lys i begge lygter, men man kan desværre ikke bestille nye
> paraboler og glas fra England, da de kører i omvendt køreretning der ovre.
Det er også ligegyldigt - det har intet med parabol og glas at gøre.
Niels
| |
Eddy Folder (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Eddy Folder |
Dato : 12-03-03 16:40 |
|
[Snip alt omkring lygter]
Damn... Så er jeg jo helt ved siden af *g* Jeg må lige have læst forkert i
svinget *g*
Men det betyder ikke at jeg ikke er interesseret i dit fremskridt, det kunne
være du fandt ud af noget jeg kunne bruge til noget
Men held og lykke med dit projekt
Men ja jeg kan godt se at man ville blænde folk med dit projekt.. Men med
det jeg kunne tænke mig, så ville der så vidt jeg ved ikke være nogle der
ville blive blændet af det..
Mvh.
Eddy Folder
| |
Kåre Nejmann (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 12-03-03 21:05 |
|
"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:
>>men man kan desværre ikke bestille nye
>> paraboler og glas fra England, da de kører i omvendt køreretning der ovre.
>
>Det er også ligegyldigt - det har intet med parabol og glas at gøre.
Er der ikke asymetrisk lys på (visse) motorcykler, lige som det bruges
på stort set alle biler?
Altså sådan, at det korte lys rækker lidt længere i højre side af
lyskeglen end i venstre. Hvis det er tilfældet, så vil det ikke være
heldigt med en engelsk forlygte i Danmark.
--
Kåre
| |
Hans Joergensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 13-03-03 13:28 |
|
Kåre Nejmann wrote:
> Er der ikke asymetrisk lys på (visse) motorcykler, lige som det bruges
> på stort set alle biler?
Det asymetriske lys plejer da vist at være noget pæren bygger...
ikke noget lygten ta'r sig af .. selvom det muligvis er anderledes
med moderne lygter :)
svjh har min gamle Yamaha da asymetrisk lys, så det har moderne
maskiner vel også :)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
RacerNiels (13-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 13-03-03 13:41 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnb70uac.9st.haj@enterprise-server.dk...
> Det asymetriske lys plejer da vist at være noget pæren bygger...
> ikke noget lygten ta'r sig af ..
Definer "lygte"...
En lygte består af tre dele: en pære og en parabol og et glas. Pæren lyser
bare, men det er parabolen der reflekterer lyset i alverdens retninger og
dermed også parabolen der bestemmer asymnetrien. Glasset kan måske hjælpe
lidt til...
>selvom det muligvis er anderledes
> med moderne lygter :)
.... men glasset på de nye lygter er jo helt uden "ting", så der må det ene
og alene være parabolen der står for keglen.. ja, altså - lyskeglen
Niels
| |
Ib Jakobsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-03-03 17:36 |
|
RacerNiels wrote:
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
> news:slrnb70uac.9st.haj@enterprise-server.dk...
> > Det asymetriske lys plejer da vist at være noget pæren bygger...
> > ikke noget lygten ta'r sig af ..
>
> Definer "lygte"...
> En lygte består af tre dele: en pære og en parabol og et glas. Pæren lyser
> bare,
.....Bare ikke kun. Læg mærke til den lille skål der er under glødetråden til
nærlyset. Bemærk også at den ikke er vandret. Den er drejet 15 grader i
forhold til vandret.
> men det er parabolen der reflekterer lyset i alverdens retninger og
> dermed også parabolen der bestemmer asymnetrien.
Nope. Tænk på en gammel rundparabol. Hvordan skulle den kunne samle et
assymetrisk lysbillede?.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
RacerNiels (13-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 13-03-03 18:17 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3E70B38C.40CA0DA6@post.tele.dk...
> ....Bare ikke kun. Læg mærke til den lille skål der er under glødetråden
til
> nærlyset. Bemærk også at den ikke er vandret. Den er drejet 15 grader i
> forhold til vandret.
Sidder pæren lige i??
> Nope. Tænk på en gammel rundparabol. Hvordan skulle den kunne samle et
> assymetrisk lysbillede?.
Hvad er det og KUNNE den det???
/Niels
| |
Ib Jakobsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-03-03 19:34 |
|
RacerNiels wrote:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
> news:3E70B38C.40CA0DA6@post.tele.dk...
> > ....Bare ikke kun. Læg mærke til den lille skål der er under glødetråden
> til
> > nærlyset. Bemærk også at den ikke er vandret. Den er drejet 15 grader i
> > forhold til vandret.
>
> Sidder pæren lige i??
Lige i centrum. Og parallelt med symmetriaksen.
>
>
> > Nope. Tænk på en gammel rundparabol. Hvordan skulle den kunne samle et
> > assymetrisk lysbillede?.
>
> Hvad er det
Der skulle have stået rund parabol.
> og KUNNE den det???
Tænk bare på alle de mc'er og biler der kører med rund forlygte. Det faktisk
ved at komme på mode igen.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 19:28 |
|
Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3E70B38C.40CA0DA6@post.tele.dk...
> RacerNiels wrote:
>
> > "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
> > news:slrnb70uac.9st.haj@enterprise-server.dk...
> > > Det asymetriske lys plejer da vist at være noget pæren bygger...
> > > ikke noget lygten ta'r sig af ..
> >
> > Definer "lygte"...
> > En lygte består af tre dele: en pære og en parabol og et glas. Pæren
> > lyser bare,
>
> ....Bare ikke kun. Læg mærke til den lille skål der er under glødetråden
> til nærlyset. Bemærk også at den ikke er vandret. Den er drejet 15 grader
i
> forhold til vandret.
>
> > men det er parabolen der reflekterer lyset i alverdens retninger og
> > dermed også parabolen der bestemmer asymnetrien.
>
> Nope. Tænk på en gammel rundparabol. Hvordan skulle den kunne samle et
> assymetrisk lysbillede?.
Nærkig nu lige engang på lygteglassets facetter: Ér de helt symmetriske??
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-03-03 00:08 |
|
Armand wrote:
>
> Nærkig nu lige engang på lygteglassets facetter: Ér de helt symmetriske??
Nej, da. Holder man et stykke A4 papir hen foran den tændte lygte ser man
tydeligt et assymetrisk billede. Prøver man med en kvalitetspære ser man et
skarpt billede. Hvis pæren sidder korrekt i soklen. Min gamle Nimbus har ikke
assymetrisk lys. Der danner mønstret i glasset et tydeligt V.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Jes Vestervang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 12-03-03 19:11 |
|
RacerNiels wrote:
> "Eddy Folder" <chill@ofir.dk> wrote:
>> Den har jeg selv søgt i meget langt tid, og vil selv gerne have lys i
>> begge øjne på min Sv´er..
>
> Er der ikke det std på en S-model?? Jeg snakker om lys i begge når det
> lange lys er tændt, og det har jeg da set før på en S-model.
Det er det på en Fazer
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - der lige har fået relækuren og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Christian Stidsen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Christian Stidsen |
Dato : 12-03-03 23:54 |
|
> Det er det på en Fazer
> --
> mvh Jes Vestervang
> FZS600 - der lige har fået relækuren og MTX125R
Var det efter opskriften på www.fazer.de ???
M.v.h.
Christian Stidsen
--
FZS600 - forhåbentlig snart med begge øjne åbne!
| |
Jes Vestervang (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-03 00:30 |
|
Christian Stidsen wrote:
>
>> Det er det på en Fazer
>> --
>> mvh Jes Vestervang
>> FZS600 - der lige har fået relækuren og MTX125R
>
> Var det efter opskriften på www.fazer.de ???
Øhm, ja, delvist. Det med relæerne var egen opskrift, men
forsyningsledningen til højre nærlys er skam den de nævner på siden. Hvis
du ikke lige har en af de små multistikspadedimser ved hånden kan du bare
tage modparten i den anden del af multistikket ud og samle det med en
kronmuffe eller lignende.
Jeg har dog midlertidigt droppet det med relæerne. Det virkede godt nok
fint, men det blev alt for synligt da jeg fik kåben på :-/ Så nu tror jeg
at jeg vil forsøge mig med at anbringe relæerne og de tilhørende ledninger
under tanken.
> FZS600 - forhåbentlig snart med begge øjne åbne!
Jep, nærlyset er simpelthen for ringe på den :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Erland R. Nielsen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Erland R. Nielsen |
Dato : 12-03-03 20:08 |
|
"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
news:b4n5j0$5dc$1@eising.k-net.dk...
> "Eddy Folder" <chill@ofir.dk> wrote in message
> news:2zEba.99$lZ.33@news.get2net.dk...
> > Den har jeg selv søgt i meget langt tid, og vil selv gerne have lys i
> begge
> > øjne på min Sv´er..
>
> Er der ikke det std på en S-model?? Jeg snakker om lys i begge når det
lange
> lys er tændt, og det har jeg da set før på en S-model.
>
>
> > Fortæl om dit fremskridt og bliver det en succes, så vil jeg meget gerne
> > have en opskrift
>
> 10 4 - vild med piger
>
> Niels
>
Jo min SV-S fra 2000 havde lys i begge ved langt lys.
mvh Erland
| |
Jesper Hedegaard (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 12-03-03 12:52 |
|
RacerNiels <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev:
>SNIP: Noget om lys i begge lygte.
Hej Niels
start lige med at se efter at begge paraboler er ens ~ bar så du
ikke kommer til at køre med både kort og langt lys.
Min er "kun" en GS500E med 2-øjet kåbe, men den ene parabol er kun
beregnet til kort lys - den anden til langt !
Og jeg er osse træt af fodgængere der lige skal fortælle mig at
den ene pære er gået....
Mvh
Jesper
| |
Freddy Lang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 12-03-03 19:33 |
|
Jesper Hedegaard wrote:
> RacerNiels <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev:
>> SNIP: Noget om lys i begge lygte.
>
>
> Hej Niels
> start lige med at se efter at begge paraboler er ens ~ bar så du
> ikke kommer til at køre med både kort og langt lys.
Det er jo netop det, han vil... i hvert fald, når han tænder for det lange
lys. Det skal forstås sådan, at det korte lys ALTID er tændt (medmindre
selvfølgelig lyskontakten står i enten OFF eller POS...), og så skal det
lange lys tænde, når han blænder op. En del biler bruger dette system, og
det er faktisk tæske-godt, for man bibeholder belysningen af området
umiddelbart foran køretøjet, også når man kører med langt lys.
Mvh
Freddy
| |
Morten Juel (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 13-03-03 13:44 |
|
En del biler bruger dette system, og
> det er faktisk tæske-godt, for man bibeholder belysningen af området
> umiddelbart foran køretøjet, også når man kører med langt lys.
Hvis ens parabol kan holede til det, kan den vel også holde til 100W pærer
?!
Det må da gi samme varme 100W eller 45W + 55W ?!
Mvh
Morten
| |
Armand (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-03 13:39 |
|
RacerNiels <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en
news:b4mvvt$sj1$1@eising.k-net.dk...
> Hej rødder,
>
> Jeg er jo ved at bygge min SVer lidt om, og der skal en anden forlygte på
> (Fra en Ducati 916). Denne lygte har én pære til kort lys og en anden til
> det lange lys.
> Som det er nu bliver det korte lys jo slukket når det lange tændes. Det
> vil jeg gerne ha ændret med den nye lygte - altså, at også det korte lys
er
> tændt når det lange bliver det.
Hvorfor dit og hvorfor dat -
Hvorfor dog brug af begge lysstyrker samtidigt?
For at have bål i begge paraboler??
Hvordan virker pos-lyset?
Ifald at pos-lyset sidder indenfor lygteglasset. Kan man så ikke have pos.
ibegge lygter og tillige tune styrken, til kørelys-brug :-/
Hvorfor Duc-lygter?
Passer de ikke af h til i SV-kåben?
--
Spørge Jørgen (AKA: Armand).
| |
Mads Lund (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 12-03-03 14:19 |
|
> Hvorfor dog brug af begge lysstyrker samtidigt?
> For at have bål i begge paraboler??
Tjo, det er jo standard på en ZX9B. Og der virker systemet fantastisk.
Nærlyset er jo kort og spreder bredt, mens det lange lys nærmest fungere som
en gammel Helle projektør, meget snævert koncentreret lige frem. Og hvis nu
det korte lys er koblet fra så kan man ikke se hvad der foregår de første 30
m og intet ud til siden. Så derfor fungere kombinationen fint.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 15:28 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b4nab5$7bs$5@news.cybercity.dk...
>
> Hvorfor dog brug af begge lysstyrker samtidigt?
> For at have bål i begge paraboler??
>
> Hvordan virker pos-lyset?
> Ifald at pos-lyset sidder indenfor lygteglasset. Kan man så ikke have pos.
> ibegge lygter og tillige tune styrken, til kørelys-brug :-/
ARGH! Fat det dog allesammen
Som jeg lige har skrevet til Eddy: min pointe går ud på at beholde det korte
lys tændt når det lange
tændes - ikke omvendt.
Jeg vil ikke have to lygter tændt til hverdag - kun (stadig) kunne se hvad
der foregår lige foran cyklen, når der om natten køres med langt lys.
Eksempel: En gammel bil/MC kører med kort lys og tænder det lange. Det er en
H4-pære og der er kun én parabol. Lyset umiddelbart foran bilen/MC'en
forsvinder (da det korte lys slukkes) og man kan se i det fjerne..... (folk
uden hjerne
På en nyere bil/MC er langt og kort lys ikke det samme. Peugeot 406 f.eks.
har 4 forlygter(H7-pærer): 2 til kort og 2 til langt lys. Når det lange lys
tændes bliver det korte ved med at lyse. Dette giver, sammen med det lange
lys, et fantastisk udsyn
U C??
Min nye lygte har en... øhm.. linse til det korte lys og en parabol til det
lange.. eller også er det omvendt. Hovedsagen er den, at de sagtens kan lyse
samtidig, men det er min lyskontakt ikke "kodet" til. Jeg vil helst undgå at
pille for meget i kontakten da jeg gerne skulle kunne sætte den gamle lygte
på igen uden de store kvaler.
> Hvorfor Duc-lygter?
> Passer de ikke af h til i SV-kåben?
Sikkert, men det er også en Duc-kåbe jeg har
> --
> Spørge Jørgen (AKA: Armand).
S FAU sexfumzig (AKA: Niels)
www.sqzuki.subnet.dk *må snart blive opdateret med billeder af diverse
stumper*
| |
Moller (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-03-03 16:51 |
|
> ARGH! Fat det dog allesammen
Nogen af os fattede det nu med det samme, og har givet et svar til
løsningen...
> På en nyere bil/MC er langt og kort lys ikke det samme. Peugeot 406 f.eks.
> har 4 forlygter(H7-pærer): 2 til kort og 2 til langt lys. Når det lange
lys
> tændes bliver det korte ved med at lyse. Dette giver, sammen med det lange
> lys, et fantastisk udsyn
hmmm, tror jeg for fikset banditten til at ha den funktion her i
weekenden, mens vi for fikset den skide koblingen på MZ'en. har selv bandet
en del på det sidste over at enten kan man se langt, eller kort... i stedet
for begge dele når det lange slås til.
VH
Lars Molnit
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 17:06 |
|
"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:3e6f5775$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Nogen af os fattede det nu med det samme, og har givet et svar til
> løsningen...
Jo tak, men der er altid flere løsninger til samme problem, og hvis jeg
luser kontakten skal jeg til at afluse den igen hvis jeg sætter den gamle
lygte på igen. Det er dog ikke hver uge, så det kan måske lige overkommes...
alligevel
> hmmm, tror jeg for fikset banditten til at ha den funktion her i
> weekenden, mens vi for fikset den skide koblingen på MZ'en. har selv
bandet
> en del på det sidste over at enten kan man se langt, eller kort... i
stedet
> for begge dele når det lange slås til.
ACHTUNG! Du har jo kun én forlygte, har du ikke? Det er sikkert med en
H4-pære og der sidder begge glødetråde i samme pære. Jeg er rimelig sikker
på at den brænder sammen hvis de begge for lov at arbejde i længere tid.
Ved tryk på "pass"knappen tændes den lange glødetråd uden at den korte
slukkes, men det er jo også højst i et par sekunder ad gangen.
Niels *nu i klubben - skal se hvor min positionspære sidder*
| |
Moller (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-03-03 17:09 |
|
> Jo tak, men der er altid flere løsninger til samme problem, og hvis jeg
> luser kontakten skal jeg til at afluse den igen hvis jeg sætter den gamle
> lygte på igen. Det er dog ikke hver uge, så det kan måske lige
overkommes...
> alligevel
Skal den lys absolut side inde i lygten ??? jeg mener... kan den ik
trækkes andet sted på vejen.
På den anden side ??? hvorfor skifte rundt på lygterne, er det ik en
fast ombygning ????
Dioden kan godt gøre det, men den vil brænde effect af, og blive varm,
derved ik en go ide... men med fornuftigt dimensioneret diode + velplaceret
sted... kan den jo godt.
> Niels *nu i klubben - skal se hvor min positionspære sidder*
Tjek lige om svinet holder der endnu, og skriv det tilbage.
VH
Lars Molnit
>
>
| |
Allan Jørgensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 13-03-03 08:38 |
|
"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse news:b4nlk3$jhd$1@eising.k-net.dk...
> ACHTUNG! Du har jo kun én forlygte, har du ikke? Det er sikkert med en
> H4-pære og der sidder begge glødetråde i samme pære. Jeg er rimelig sikker
> på at den brænder sammen hvis de begge for lov at arbejde i længere tid.
> Ved tryk på "pass"knappen tændes den lange glødetråd uden at den korte
> slukkes, men det er jo også højst i et par sekunder ad gangen.
tja jeg kan sætte min kontakt i midten og derved har jeg både nær og fjernlys og det har jeg brugt rigtig meget uden afbrændte pærer så det tror jeg ikke kan skade..... nåja det er jo også kun 35/35W jeg har sidende i lygterne )
60/55W giver helt sikkert en del mere varme
Alllan(fzr600us)
| |
Ib Jakobsen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 12-03-03 17:31 |
|
RacerNiels wrote:
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:b4nab5$7bs$5@news.cybercity.dk...
> >
> > Hvorfor dog brug af begge lysstyrker samtidigt?
> > For at have bål i begge paraboler??
> >
> > Hvordan virker pos-lyset?
> > Ifald at pos-lyset sidder indenfor lygteglasset. Kan man så ikke have pos.
> > ibegge lygter og tillige tune styrken, til kørelys-brug :-/
>
> ARGH! Fat det dog allesammen
Rolig mester. Køb et almindeligt lysrelæ, lidt kabelsko, en sikringsholder, samt
et par snutter ledning.
Hit den ledning der er spænding på når det korte lys er tændt. Sæt den til
klemme 87 på relæet. Klemme 30 på relæet sætter til batteriet. Med sikringen så
tæt på batteriet som muligt. 7,5 ampere bør række. Klemme 85 sætter du til stel.
Klemme 86 til den ledning der er spænding på når det lange lys lyser. Skal det
være rigtigt godt loddes alle forbindelser. Jeg går ikke ud fra at det er
stelstyret, som på visse japanske biler.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Jes Vestervang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 12-03-03 19:08 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Rolig mester. Køb et almindeligt lysrelæ, lidt kabelsko, en
> sikringsholder, samt et par snutter ledning.
Det trick er jeg forresten igang med at udføre på fazeren
> Hit den ledning der er spænding på når det korte lys er tændt. Sæt den til
> klemme 87 på relæet. Klemme 30 på relæet sætter til batteriet. Med
> sikringen så tæt på batteriet som muligt. 7,5 ampere bør række. Klemme 85
> sætter du til stel. Klemme 86 til den ledning der er spænding på når det
> lange lys lyser.
Ok, jeg anede ikke hvad de numre betød, så jeg målte bare modstanden mellem
de forskellige ben og fik dermed hurtig lokaliseret hvilke ben der var til
spolen.
> Skal det være rigtigt godt loddes alle forbindelser.
Hehe, hos bildillen havde de ikke nogle af de almindelige hin-spader (hvad
er det nu de hedder), så jeg måtte 'nøjes' med nogle guldbelagte til 4,-
stykket Jeg trækker i øvrigt en 4 mm² ledning fra batteriet (med
indskudt sikring) og håber på at det rækker. Derudover laver jeg så der
kommer nærlys i begge forlygter Det er egentligt ret fornøjeligt sådan
som den klikker når man roder med lyskontakterne
> Jeg går ikke ud fra at det er stelstyret, som på visse japanske biler.
Det havde intet at sige på Yamahaen, da jeg bare flyttede ledningerne fra
forpæren direkte op på relæet og forpærerne ingen stelforbindelse har
udover på terminalerne.
Men nu bliver det altså + der bliver switchet på
--
mvh Jes Vestervang - hvis lejlighed dufter af olie
FZS600 - der de seneste dage har fået skiftet forgaffelolie, sovset
kåbestativ og bagbremsemomentarm ind i dinitrol, renset og voldsmurt
bagophæng, skiftet forgaffelolie samt fået relæstyret forlys
MTX125R (pt. knapt så forkælet, men den har jo også lige fået tur)
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Ib Jakobsen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 12-03-03 20:09 |
|
Jes Vestervang wrote:
> > Jeg går ikke ud fra at det er stelstyret, som på visse japanske biler.
>
> Det havde intet at sige på Yamahaen, da jeg bare flyttede ledningerne fra
> forpæren direkte op på relæet og forpærerne ingen stelforbindelse har
> udover på terminalerne.
> Men nu bliver det altså + der bliver switchet på
Det har jeg heller aldrig fattet hvad formålet med stelstyring er?. Lægge
spænding på begge sider af glødetråden. For derefter at lægge den ene til stel
for at den kan lyse.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
Som er på en let lettere opgave. Med at samle en Nimbus som en anden har skilt
ad.
| |
Jes Vestervang (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-03 00:22 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Jes Vestervang wrote:
>
>> > Jeg går ikke ud fra at det er stelstyret, som på visse japanske biler.
>>
>> Det havde intet at sige på Yamahaen, da jeg bare flyttede ledningerne fra
>> forpæren direkte op på relæet og forpærerne ingen stelforbindelse har
>> udover på terminalerne.
>> Men nu bliver det altså + der bliver switchet på
>
> Det har jeg heller aldrig fattet hvad formålet med stelstyring er?. Lægge
> spænding på begge sider af glødetråden. For derefter at lægge den ene til
> stel for at den kan lyse.
Jep, skørt
Det med relæerne har jeg imidlertid udskudt på ubestemt tid :-/
Jeg havde godt nok monteret det hele og fået det hele til at virke (og
klikke lystigt . Problemet var bare at ledningerne var alt for synlige
da jeg fik kåben på, og det så desværre ret ringe ud. Så nu må jeg lige
finde på noget andet. Jeg overvejer at anbringe relæerne under tanken, men
vi må se hvad jeg finder på
> Ib Jakobsen
> Som er på en let lettere opgave. Med at samle en Nimbus som en anden har
> skilt ad.
Og jeg synes at det er svært at samle ting som det er mere end en uge siden
jeg har adskilt Jeg kan godt forestille mig at det er lidt af en opgave
du er kommet på Men ok, en Nimbus er jo heller ikke den mest komplekse
konstruktion svjv.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 12:46 |
|
Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:1eg7k-do3.ln1@vissen.vandhane...
> Ib Jakobsen wrote:
>
> > Det har jeg heller aldrig fattet hvad formålet med stelstyring er?.
Lægge
> > spænding på begge sider af glødetråden. For derefter at lægge den ene
til
> > stel for at den kan lyse.
>
> Jep, skørt
Er det mon ikke for at flytte opbygning af ir væk fra kontakten ? :-/
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (17-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 17-03-03 20:18 |
|
Armand wrote:
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> Ib Jakobsen wrote:
>>
>> > Det har jeg heller aldrig fattet hvad formålet med stelstyring er?.
>> > Lægge spænding på begge sider af glødetråden. For derefter at lægge den
>> > ene til stel for at den kan lyse.
>>
>> Jep, skørt
>
> Er det mon ikke for at flytte opbygning af ir væk fra kontakten ? :-/
Æhhm, har iropbygningen noget med polretningen at gøre?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Ib Jakobsen (17-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 17-03-03 22:39 |
|
Jes Vestervang wrote:
> > Er det mon ikke for at flytte opbygning af ir væk fra kontakten ? :-/
>
> Æhhm, har iropbygningen noget med polretningen at gøre?
Husker jeg meget galt i at du læser til slapstrømsingeniør?.
Nå ,spøg til side. Det er sikkert noget med spændingsrækken, elektroner og
potentialer.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Jes Vestervang (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-03-03 00:25 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Jes Vestervang wrote:
>
>> > Er det mon ikke for at flytte opbygning af ir væk fra kontakten ? :-/
>>
>> Æhhm, har iropbygningen noget med polretningen at gøre?
>
> Husker jeg meget galt i at du læser til slapstrømsingeniør?.
Er der ikke mere kemi i det der ir-noget? Desuden læser jeg kun på 2.
semester, dvs. stadigvæk på basisåret i Aalborg, så det er altså ikke meget
jeg har lært :-|
> Nå ,spøg til side. Det er sikkert noget med spændingsrækken, elektroner og
> potentialer.
Det er det sikkert
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Armand (17-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-03-03 23:57 |
|
Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:jkjhk-g11.ln1@vissen.vandhane...
> Armand wrote:
> > Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev:
> >> Ib Jakobsen wrote:
> >>
> >> > Det har jeg heller aldrig fattet hvad formålet med stelstyring er?.
> >> > Lægge spænding på begge sider af glødetråden. For derefter at lægge >
>> > > den ene til stel for at den kan lyse.
> >>
> >> Jep, skørt
> >
> > Er det mon ikke for at flytte opbygning af ir væk fra kontakten ? :-/
>
> Æhhm, har iropbygningen noget med polretningen at gøre?
Jeg mener da at vide at på biler med fast + på hornet, plejer det da at
irre/ruste ved horn-montagen :-/
Hvis dét fænomæn forsvinder ved at vende polariteten, ender ir-tendensen vel
et andet og modsvarende sted (kontakten???) :-/
--
Armand.
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 22:21 |
|
"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
news:jl94k-8p.ln1@vissen.vandhane...
>
> Det trick er jeg forresten igang med at udføre på fazeren
Hvorfor? Hvilke pærer sidder i ny? Er det ikke én til langt og én til kort?
I så fald er den ene parabol jo til langt lys og vil blænde om aftenen
selvom der kun er "kort lys" på....
Der står også noget om det på www.fazer.de
> FZS600 - der de seneste dage har fået skiftet forgaffelolie, sovset
> kåbestativ og bagbremsemomentarm ind i dinitrol, renset og voldsmurt
> bagophæng, skiftet forgaffelolie samt fået relæstyret forlys
Har du skiftet olie to gange eller er det bare en gang i hvert gaffelben??
Niels
| |
Jes Vestervang (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-03 00:25 |
|
RacerNiels wrote:
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote:
>>
>> Det trick er jeg forresten igang med at udføre på fazeren
>
> Hvorfor? Hvilke pærer sidder i ny? Er det ikke én til langt og én til
> kort? I så fald er den ene parabol jo til langt lys og vil blænde om
> aftenen selvom der kun er "kort lys" på....
> Der står også noget om det på www.fazer.de
På billedet på siden ser det ikke ud til at være et problem. Desuden vil
pærens indbyggede nærlys-reflektor jo altid kaste lyset nedad på en eller
anden måde.
>
>> FZS600 - der de seneste dage har fået skiftet forgaffelolie, sovset
>> kåbestativ og bagbremsemomentarm ind i dinitrol, renset og voldsmurt
>> bagophæng, skiftet forgaffelolie samt fået relæstyret forlys
>
> Har du skiftet olie to gange eller er det bare en gang i hvert gaffelben??
>
Skal vi ikke bare sige det?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Armand (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-03 18:22 |
|
RacerNiels <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en
news:b4nfrp$2e0$1@eising.k-net.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:b4nab5$7bs$5@news.cybercity.dk...
> >
>
> ARGH! Fat det dog allesammen
OK - OK - OK !!!!
Fat forøvrigt lige selv at mange indlæg kan krydse tidsmæssigt for os der
ikke er i
IT-branchen, eller sidder på et af uni'erne og derfor læser off-line!
> > Hvorfor Duc-lygter?
> > Passer de ikke af h til i SV-kåben?
>
> Sikkert, men det er også en Duc-kåbe jeg har
> Som jeg lige har skrevet til Eddy: min pointe går ud på at beholde det
> korte lys tændt når det lange tændes - ikke omvendt.
Så hænger det jo sammen det hele!
Jeg læste det som både en ombygning og en ændring!
> Min nye lygte har en... øhm.. linse til det korte lys og en parabol til
> det lange.. eller også er det omvendt. Hovedsagen er den, at de sagtens
kan
> lyse samtidig, men det er min lyskontakt ikke "kodet" til. Jeg vil helst
undgå
> at pille for meget i kontakten da jeg gerne skulle kunne sætte den gamle
> lygte på igen uden de store kvaler.
OK. For jeg skulle lige til at forklare dig at du skulle undersøge prisen på
"linsen" inden at du smed den ud!
Men på den anden side: Hva' blev der af SV'erens egen "linse"??
--
Armand.
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 22:26 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b4nr2t$t5b$1@news.cybercity.dk...
> Fat forøvrigt lige selv at mange indlæg kan krydse tidsmæssigt for os der
> ikke er i
> IT-branchen, eller sidder på et af uni'erne og derfor læser off-line!
Længe leve DTU, kollegier og hjemmelavet skema
> Så hænger det jo sammen det hele!
> Jeg læste det som både en ombygning og en ændring!
Det er det jo også
> OK. For jeg skulle lige til at forklare dig at du skulle undersøge prisen
på
> "linsen" inden at du smed den ud!
> Men på den anden side: Hva' blev der af SV'erens egen "linse"??
Det er en N-model jeg har, så det er en stor rund ganske almindelig forlygte
jeg har. De dele jeg piller af og ikke skal bruge har jeg skam ikke tænkt
mig at sælge. Markedet er alt for lille og de er gode at ha en dag hvis der
skal byttes rundt igen.
Niels
SV650N ---> HMG SV650 SP Öhlins Duc-a-like
www.sqzuki.subnet.dk *det er her det sker* (opdateres snart med
friske billeder)
| |
Freddy Lang (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 12-03-03 19:41 |
|
RacerNiels wrote:
>> Hvorfor Duc-lygter?
>> Passer de ikke af h til i SV-kåben?
>
> Sikkert, men det er også en Duc-kåbe jeg har
Øhh.... HVAD??!? Så er det vist din tur til at hoste op med nogle billeder,
kammerat.... det mod vil vi da gerne se lidt nærmere på.
| |
RacerNiels (12-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 12-03-03 23:04 |
|
"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3e6f7f43$0$222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Øhh.... HVAD??!? Så er det vist din tur til at hoste op med nogle
billeder,
> kammerat.... det mod vil vi da gerne se lidt nærmere på.
jowjow - er aus weg.
www.sqzuki.subnet.dk skulle gerne snart blive opdateret med billeder af
adskillelsen.. samlingen kommer så senere.. logisk nok
Hvis i ser en underlig SV til Bakkeåbningen er det nok mig - jeg ved ikke om
jeg når at få Duc-lygten på, men kåben kommer i hvert fald ikke på endnu.
Alternativt bliver den gamle lygte monteret igen for et par timer
/Niels
| |
Steen Gruby (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 13-03-03 22:35 |
|
On Wed, 12 Mar 2003 10:56:54 +0100, "RacerNiels"
<d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:
Hej Niels.
>
>Jeg er jo ved at bygge min SVer lidt om, og der skal en anden forlygte på
>(Fra en Ducati 916). Denne lygte har én pære til kort lys og en anden til
>det lange lys.
>Som det er nu bliver det korte lys jo slukket når det lange tændes. Det vil
>jeg gerne ha ændret med den nye lygte - altså, at også det korte lys er
>tændt når det lange bliver det.
>
Jeg ville personligt ikke sætte to forlygter på samtidig.
Det er der flere årsager til.
1) De fleste MC'er trækker forbrugsstrømmen igennem tændingslåsen, så
den skal bære det forøgede forbrug.
2) Du belaster din generator yderligere, det er den ikke diminsioneret
til.
Hvis du endelig vil lave det, så bør du overveje følgende:
Sæt relæer på lyset, så du trækker forbruget direkte fra akkuen.
Det skåner din tændingslås.
Lav det således, at du kan tænde lygte nr. 2 efter behov, således at
kørelyset stadig kun er den ene lygte, og at du så til nattekørsel kan
tænde den anden lygte.
>Jeg havde tænkt mig at sætte en diode fra det lange og ned til det korte
>lys.
Lav det med relæer.
Den diode du vil anvende skal kunne bære 5 Amp. minimum, og der tabes
0,6 volt over den.
>Mine kundskaber ud i MS Paint kan ses i dk.binaer.motor - ser det ikke
>meget fornuftigt ud?
>
>Risikerer jeg at overbelaste ledninger og batteri eller skal det nok gå?
>
>Jeg er også blevet foreslået at trække et kabel direkte fra batteriet til
>det lange lys og så indsætte et relæ der trigger på det lange lys' normale
>ledning. Øhm... det giver pludselig ikke mening.. så slukker det korte jo
>stadig.. DOH!!
>Noget nogen kan rode bod på??
>
Jeg vil vælge relæløsningen.
Det er nok til at få til at virke.
Men tænk på det din stakkels generator skal kunne levere
>
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
RacerNiels (14-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 14-03-03 00:56 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
news:4tt17v4clu0bpb7ffdod3s736tumimnul2@4ax.com...
>
> Hvis du endelig vil lave det, så bør du overveje følgende:
> Sæt relæer på lyset, så du trækker forbruget direkte fra akkuen.
> Det skåner din tændingslås.
Det lyder jo fornuftigt nok.. jeg havde nu ellers bare tænkt mig at go låsen
lidt Basta teflon-olie..
> Lav det således, at du kan tænde lygte nr. 2 efter behov, således at
> kørelyset stadig kun er den ene lygte, og at du så til nattekørsel kan
> tænde den anden lygte.
Det er også det der er planen. De fleste har misforstået, så jeg prøver
igen:
Til daglig: Én lygte tændt
Om natten: Én lygte tændt
Ved kørsel med langt lys: Begge lygter tændt.
Min langt/kort-lys kontakt er jo "programmeret" således at det korte lys
slukker når det lange tændes.
> >Mine kundskaber ud i MS Paint kan ses i dk.binaer.motor - ser det ikke
> >meget fornuftigt ud?
Øm.. og tegningen er endda så forkert.. dioden vender forkert.. DOH!
> Jeg vil vælge relæløsningen.
> Det er nok til at få til at virke.
> Men tænk på det din stakkels generator skal kunne levere
Det er jo ikke supertit at jeg kører med langt lys.. det er en Zouk - den
skal sq nok klare det
Niels
SV650
| |
garmin (14-03-2003)
| Kommentar Fra : garmin |
Dato : 14-03-03 07:37 |
|
> > Men tænk på det din stakkels generator skal kunne levere
>
> Det er jo ikke supertit at jeg kører med langt lys.. det er en Zouk - den
> skal sq nok klare det
>
>
> Niels
> SV650
>
Netop en Zouk er ikke ligefrem kendt for at kunne lave strøm.
Det skulle nu være nemt at checke manualen for at se hvad specs på
generatoren er.
Min Yam FZS600 står til 14V 21A ved 5000 rpm (294 W), men den er nu
også født med lys i begge lygter
Relæ løsningen må klart være at foretrække, de 0,6-0,7 V spændingsfald over
en
diode, nedsætter lysmængden fra pæren til tæt på det halve.
--
Garmin
FZS 600 Fazer
| |
RacerNiels (14-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 14-03-03 12:51 |
|
"garmin" <garmin@-NS-tyre.dk> wrote in message
news:3e717b8e$0$24614$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Netop en Zouk er ikke ligefrem kendt for at kunne lave strøm.
> Det skulle nu være nemt at checke manualen for at se hvad specs på
> generatoren er.
God idé - must do!
> Min Yam FZS600 står til 14V 21A ved 5000 rpm (294 W), men den er nu
> også født med lys i begge lygter
Øhm.. hvad laver _alle_ andre så når de fixfaxer med at få lys i begge to??
> Relæ løsningen må klart være at foretrække, de 0,6-0,7 V spændingsfald
over
> en
> diode, nedsætter lysmængden fra pæren til tæt på det halve.
Det lyder til at det må blive løsningen...
Hvad er bedst til pengene og hvor købes det?
Niels
SV650 *BAM*
| |
garmin (14-03-2003)
| Kommentar Fra : garmin |
Dato : 14-03-03 12:46 |
|
> > Min Yam FZS600 står til 14V 21A ved 5000 rpm (294 W), men den er nu
> > også født med lys i begge lygter
>
> Øhm.. hvad laver _alle_ andre så når de fixfaxer med at få lys i begge
to??
Min er en 2003 model, det er nok forklaringen
Jeg var egentligt lidt sur over at jeg ikke kunne finde en 2002 model,
syntes det var lidt rigeligt at give 10.000- for en anden frontkåbe.
Efterhånden har jeg dog fundet ud af at der er andre forskelle også.
Bla. forrør i rustfrit stål.
Samt både kort og langt lys i begge lygter, noget som jeg helt klart ville
have lavet på 2002'eren.
> > Relæ løsningen må klart være at foretrække, de 0,6-0,7 V spændingsfald
> over
> > en
> > diode, nedsætter lysmængden fra pæren til tæt på det halve.
>
> Det lyder til at det må blive løsningen...
> Hvad er bedst til pengene og hvor købes det?
>
Almindelige billige relæer fra en billist-butik plejer at fungere udmærket,
det eneste problem med dem er at de fylder lidt rigeligt. Hvorfor vil du
ikke have både kort og langt i begge lygter ?
--
Garmin
FZS 600
| |
RacerNiels (14-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 14-03-03 16:41 |
|
"garmin" <garmin@-NS-tyre.dk> wrote in message
news:3e71c3d8$0$24705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Min er en 2003 model, det er nok forklaringen
Ja, det forklarer jo en del...
> Hvorfor vil du ikke have både kort og langt i begge lygter ?
Det kan man ikke.. jeg ved stadig ikke hvordan I gør på Fazeren.. hvis den
altså er bygget op så parabolerne til kort i den ene side og langt i den
anden.. altså _ikke_ er ens.
Jeg har en parabol i den ene side og en linse i den anden. Der sidder vist
en H1 pære i linsen og en H3 i parabolen, så det er vist ikke lige til at
fikse.
Det generer mig nu heller ikke at jeg ikke kan. Det ser måske ikke skide
symetrisk ud, men nu sidder jeg jo bag lygten - ikke foran
Niels
SV650 Duc-a-like
| |
Steen Gruby (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-03-03 18:38 |
|
On Fri, 14 Mar 2003 16:40:37 +0100, "RacerNiels"
<d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:
Hej Niels.
På den måde du vil lave det går det nok med generatoren.
Jeg har modificeret lidt på min Duc for at skåne tændingskontakten.
Jeg har bygget et relæ ind i nøglekredsløbet nede ved sikringsboksen,
således at tændingskontakten nu kun bærer strømmen til relæet.
Det skåner den arme kontakt, samt nedsætter længden af det kabel
strømmen skal passere før det når lygten.
Fra noget med fra (så vidt jeg husker) 10,5 volt op på over 12 volt -
det gav lys over landevejen.
Relæer kan du købe i f.eks. Bildillen, Fr. Sund autodele eller en
velassorteret stumpehandler.
Jeg har benyttet et Bosch relæ med en 12 volt trækspole, og kontakter
der kan bære 25 Amp.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Freddy Lang (15-03-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 15-03-03 20:38 |
|
RacerNiels wrote:
> Det er jo ikke supertit at jeg kører med langt lys.. det er en Zouk -
> den skal sq nok klare det
Ja, den skal nok klare det... ud fra den betragtning, at det er den samme
generator, som sidder på en S-model... og den har lys i både det korte og
det lange, når man kører med høj lys (har lige været ude og kigge efter på
min egen). Så jo, generatoren må være dimensioneret til det.
Derudover er Gruby's forslag med relæ-styring nok at foretrække. Det kunne
jeg faktisk også godt finde på at lave ved min.
--
Freddy
SV 650 S-K1
| |
Steen Gruby (15-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 15-03-03 21:30 |
|
On Sat, 15 Mar 2003 20:37:53 +0100, "Freddy Lang"
<freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote:
Hej Freddu.
>
>Derudover er Gruby's forslag med relæ-styring nok at foretrække. Det kunne
>jeg faktisk også godt finde på at lave ved min.
Du kan finde diagrammet til min ændring på: http://www.ducati.dk/
Under teknik.
Det skal nok modificeres lidt til en "Japser", men ideen er der.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Armand (16-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-03 00:05 |
|
Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3e738113$0$52112$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> Ja, den skal nok klare det... ud fra den betragtning, at det er den samme
> generator, som sidder på en S-model... og den har lys i både det korte og
> det lange, når man kører med høj lys (har lige været ude og kigge efter på
> min egen). Så jo, generatoren må være dimensioneret til det.
Hæ!
Ligger Suzuki-importen ikke i Ballerup?
Måske derfor at Suzuki's elektriske dimensioneringer er af Ballerup'ske
(-arena) sfærer !?
--
Armand.
| |
Steen Gruby (16-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-03-03 11:45 |
|
On Sun, 16 Mar 2003 00:04:43 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Hæ!
>Ligger Suzuki-importen ikke i Ballerup?
>Måske derfor at Suzuki's elektriske dimensioneringer er af Ballerup'ske
>(-arena) sfærer !?
Der er en mere sandsynlig fadder til Zuki's EL - Ballerup Mixer
fabrikken.
Det er også noget Sk......
Angående den sørgeligt berømte Ballerup Arena, så var jeg til et
arangemrnt i Arenaen, hvor vi opholdt os umiddelbart under de spær der
brød sammen - blot ca 2-3 uger før det skete.
Ved den lejlighed diskuterede vi netop spærkonstruktionen og den måde
den var forankret på.
Min sidste kommentar i diskussionen var at de spær er
underdiminsionerede, og at nogen måtte have regnet galt.
Vi, der havde deltaget i diskussionen, kiggede noget på hinanden den
morgen taget røg ned
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Armand (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-03 11:28 |
|
Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
news:4tt17v4clu0bpb7ffdod3s736tumimnul2@4ax.com...
>
> 2) Du belaster din generator yderligere, det er den ikke diminsioneret
> til.
Er problemet ikke snarere modsat for 'Zuki:
At det er en fordel at bruge strømmen og derved aflaste det svage laderelæ!?
--
Armand
| |
RacerNiels (14-03-2003)
| Kommentar Fra : RacerNiels |
Dato : 14-03-03 12:49 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b4sdvh$j5d$6@news.cybercity.dk...
>
> Er problemet ikke snarere modsat for 'Zuki:
> At det er en fordel at bruge strømmen og derved aflaste det svage
laderelæ!?
Hehe.. den enes død - den andens marcipanbrød
Niels *ondt i halsen - trænger til en Gajol*
| |
Steen Gruby (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-03-03 18:39 |
|
On Fri, 14 Mar 2003 11:28:29 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Er problemet ikke snarere modsat for 'Zuki:
>At det er en fordel at bruge strømmen og derved aflaste det svage laderelæ!?
Hæ hæ - Det ka' der være noget om
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
|
|