Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.FJERN-DETTE> skrev i en
news:v5t299.8s1.ln@jes.etellerandet.com...
> Anders Zinck Wulff skrev:
> >
> > Suzukien er fra 93 og har gået 67000 km men ellers frisk, bortset
fra
> > knasterne som er slidt op.
> Det bliver sjovt at se hvor lang tid der går inden Armand er på banen
*BOINNNG* (lyden af et Armands-nedslag)
Jeg sad lige og rugede på begrebet "nedslidt" og ville checke om andre
indlæg havde været inde herpå, førend at jeg røg på tastaturet. Derfor
ventetiden
Først vil jeg lige komentere løsningsmodel-2) :
Køber man tuningsknaster (f.eks ved Holtug MC) er det faktisk på
ombytningsbasis. Derved kan man udlede at det er gen-opbyggede knaster
at man får leveret, og at ens gamle knaster ligeledes vil blive
genopbygget!
Som faglig kyndig (smed) vil jeg ikke tro at en ensidig opsvejsning á
nye toppe på knasterne, vil føre noget godt med sig idet at sådant
medfører risiko for at knasten varmetrækker sig imod opsvejsningen (=
proptrækker-virkning efter fire knasters individuelle opsvejsning.
En almen belægning (materialepåsprøjtning) af hele knastens omkreds
(efter en
nødvendig afdrejning forinden), er nok metoden der skal benyttes.
Den efterfølgende profilslibning er også en sag for specialister!
Tilbage til slidbilledet:
Det mantra jeg plejer at fremstå med, og som afstedkommer Jes'
kommentar, går på at Suzuki's oliekølede motorer har et stort antal
tilfælde af
porøse knaster med små fine huller i knastbanen.
Er det ikke denne fejl at din 600'er er behæftet med??
Opdages disse huller ikke i tide vil de medføre en opslidning af
vippearmenes cromlag, som igen vil virke som et råkostjern på knasten og
derved slide denne ned.
ER knasterne slidt markant ned, slipper du ikke for at udskifte mindst
samme antal vippearme, som der er nedslidte knaster, fordi det er dem
der står for årsagen
Drejer det sig derimod "kun" om de små sorte huller i overfladen, har
jeg tidligere fostret en måske ganske brugbar nød-reparation:
Idet hullerne kun er gennemslidningen af toppen på et noget større
kuglerundt hulrum (à et par mm i Ø) lige under overfladen, vil hullets
kanter være skarpe samt virke som en høvl-klinge! Det er denne effekt
der er problemet, eftersom at vippearmens cromlag bliver "høvlet" itu
derved!
Hvis man erkender at hullet er tilstede; men vil slippe for de skarpe
kanter kan man slibe det ned i mild grad:
Jeg kan forestille mig at man med en meget smal "skæreskive" på en
"Dremmel"-slibemaskine (den fra TV-reklamerne), vil kunne slibe et smalt
langsgående spor uden de kritiske skarpe kanter ned oveni hvert sort
hul.
Kritiske sjæle vil anfægte at man stjæler bredde og dermed anlægsflade,
og dermed opnår et uheldigt større anlægstryk ved en sådan operation;
men jeg har i flere tilfælde (bl.a. GSX 400) noteret mig vippearme hvor
trædefladen
er opdelt i to "puder" med en rille imellem, hvori der befinder sig et
smørehul. Og knasten er i disse tilfælde ikke bygget bredere for
opnåelse af samme anlægstryk, så en millimeters langsgående rille kan
næppe skade :-/
Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet eller hørt om forsøg dermed
og deres udfald; men jeg ville ikke selv betænke mig ifald at jeg stod
med problemet!!
Vælger man alligevel at udskifte, vil jeg af gode grunde ikke anbefale
de originale knaster, hvorfor de opbyggede tunings-knaster er et godt
alternativ.
Og tænk sig at "blive nødt til" at tune
Men vær sikker på at checke vippearmenes trædeflader!!!
--
Armand.