|
| tænding / sek. ...? Fra : vmx |
Dato : 10-03-03 21:18 |
|
øhh... roder med noget elektronik styre-box grej..
- hvordan er det lige det er:
Hvis en 4 cylindret motor ( 4 - takt ) kører med 10.000 rpm,
hvor mange tændinger forekommer der da pr. sekund (i alt) ?
burde vel kunne regne den ud selv.. meen
Mvh
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
If it has tits or wheels, it will give you problems
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 10-03-03 21:29 |
|
> Hvis en 4 cylindret motor ( 4 - takt ) kører med 10.000 rpm,
> hvor mange tændinger forekommer der da pr. sekund (i alt) ?
Hej Robert
Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top bliver det 10.000 pr
cylinder pr minut = 40.000 i minuttet der tændes i alt i motoren.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
John (10-03-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 10-03-03 21:37 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
> Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top bliver det 10.000 pr
> cylinder pr minut = 40.000 i minuttet der tændes i alt i motoren.
Nix ....for det første er det ikke cylinderen der er i top, det er der imod
stemplet, for det andet så tændes der kun hver anden gang stemplet er i top
!
Måske tænker du på en 2 takt ?, den tænder nemlig hver gang stemplet er i
top
John
| |
Martin Sørensen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 10-03-03 21:40 |
|
>> Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top bliver det
>> 10.000 pr cylinder pr minut = 40.000 i minuttet der tændes i alt i
>> motoren.
> Nix ....for det første er det ikke cylinderen der er i top, det er
> der imod stemplet, for det andet så tændes der kun hver anden gang
> stemplet er i top !
> Måske tænker du på en 2 takt ?, den tænder nemlig hver gang stemplet
> er i top
4-taktere tænder faktisk hver gang stemplet er i top, selv om tænding i
slutningen af udstødningsfasen ikke nytter så meget. Det skader til gengæld
heller ikke.
Der sidder en pickup som registrerer hver gang krumtappen har kørt en omgang
og giver så tænding herefter. Det må betyde 1 tænding pr. omgang.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
John (10-03-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 10-03-03 21:50 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
>
> 4-taktere tænder faktisk hver gang stemplet er i top, selv om tænding i
> slutningen af udstødningsfasen ikke nytter så meget. Det skader til
gengæld
> heller ikke.
>
> Der sidder en pickup som registrerer hver gang krumtappen har kørt en
omgang
> og giver så tænding herefter. Det må betyde 1 tænding pr. omgang.
Vrøvl .....tændingssystemet kører kun den halve hastighed i forhold til
krumtappen, og for at blande endnu en ting ind i påstanden ....så kører
knastaksel + tændingssystem faktisk samme hastighed !!!
John Kramme
| |
Claus Rittig (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 10-03-03 22:01 |
|
"John" <kramsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e6cfa65$0$29536$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > 4-taktere tænder faktisk hver gang stemplet er i top, selv om tænding i
> > slutningen af udstødningsfasen ikke nytter så meget. Det skader til
> gengæld
> > heller ikke.
> >
> > Der sidder en pickup som registrerer hver gang krumtappen har kørt en
> omgang
> > og giver så tænding herefter. Det må betyde 1 tænding pr. omgang.
> Vrøvl .....tændingssystemet kører kun den halve hastighed i forhold til
> krumtappen, og for at blande endnu en ting ind i påstanden ....så kører
> knastaksel + tændingssystem faktisk samme hastighed !!!
I har begge ret... og uret.
Nogle 4T tænder hver gang stemplet er i top (fx. HD til og med Blockhead,
jeg ved ikke med de nye), mens andre kun tænder hver anden gang (fx. de
fleste japanske).
Rittig
| |
John (10-03-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 10-03-03 22:15 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> I har begge ret... og uret.
> Nogle 4T tænder hver gang stemplet er i top (fx. HD til og med Blockhead,
> jeg ved ikke med de nye), mens andre kun tænder hver anden gang (fx. de
> fleste japanske).
>
> Rittig
Fint nok at Claus belyser det, der er i disse tilfælde ( tænder hver gang )
tale om en type tænding som har til formål at antænde de sidste rester af
uforbrændt gas, jeg valgte med vilje at undlade et svar på disse
tændingsanlæg !
Hvilket jeg alligevel ikke undgik ..tihih
John
| |
Rune Larsen (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-03-03 00:05 |
|
John wrote:
> Fint nok at Claus belyser det, der er i disse tilfælde ( tænder hver gang
> ) tale om en type tænding som har til formål at antænde de sidste rester
> af uforbrændt gas, jeg valgte med vilje at undlade et svar på disse
> tændingsanlæg !
Det har intet med forbrænding af yderligere gasser at gøre - det er som
skrevet andetsteds blot billigere at lave et såkaldt wasted-spark system.
Det sparer en fordeler eller flere tændspoler.
/Rune
| |
Steen Gruby (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-03-03 22:26 |
|
On Mon, 10 Mar 2003 22:01:10 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
Hej Rittig.
>
>I har begge ret... og uret.
>Nogle 4T tænder hver gang stemplet er i top (fx. HD til og med Blockhead,
>jeg ved ikke med de nye), mens andre kun tænder hver anden gang (fx. de
>fleste japanske).
>
Ikke helt
De allerfleste MC motorer tænder hver gang stemplet er i top.
Det er en rigtig "Karl-billig-bajer" løsning, men det virker.
Det er er betinget af at pick-up'en er monteret på krumtappen.
Det virker faktisk idet den tænding der forekommer i overlap ikke gør
nogen skade.
Det eneste det er lidt hårdt for er tændspolerne der skal kunne følge
med til det dobbelte antal tændinger.
Da jeg så det første gang tænkte jeg: Det lort virker ikke.
Jeg prøvede derfor et par Honda spoler på bordet drevet af en
impulsgenerator.
Til min overraskelse fulgte de fint med til over 20.000 RPM, så jeg
har ædt mine onde ord.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Claus Rittig (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 10-03-03 22:43 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:va0q6v43ifom5f9umjmrclkunuri5suajf@4ax.com...
> >Nogle 4T tænder hver gang stemplet er i top (fx. HD til og med Blockhead,
> >jeg ved ikke med de nye), mens andre kun tænder hver anden gang (fx. de
> >fleste japanske).
> De allerfleste MC motorer tænder hver gang stemplet er i top.
Jah, det tænkte jeg egentlig også lige efter jeg trykkede "send"... Der ER
faktisk ikke ret mange 4T som ikke tænder hver gang, selvom jeg har svært
ved at tro at det har nogen som helst praktisk betydning. Jeg har kørt HD
som tændte hver gang (min egen) og en som var konverteret til kun at tænde
hver anden gang (lånt, også Sportster), og jeg tror ikke man kan mærke nogen
forskel. Jeg kunne ikke.
Rittig
| |
Lars T. Thomsen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 10-03-03 23:08 |
|
> De allerfleste MC motorer tænder hver gang stemplet er i top.
Jow, når pickuppen jo sidder ved svinghjulet og CDI'en ikke kan se forskel
på en kompression og en udstødning, så må dette gælde.
> Det er en rigtig "Karl-billig-bajer" løsning, men det virker.
Måske er det en "Finn-Fin-Ting"
Tændspolens primære side afbrydes jo "kun" når der skal laves et overslag.
Resten af tiden går vel på opladning og herefter oprettelse af magnetfeltet
(der kun er unødig spild af energi og kun vil opvarme tændspole og
omgivelser).
Så hvis magnetfeltet kan oprettes på meget kort tid, (hvilket herefter må
være en forudsætning på en "flot" afladningsgnist), så gør man vel en
tjeneste ved at pulse en ekstra gang, hvis man alligevel kan nå det hele?
Hilsen
Lars
| |
Steen Gruby (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-03-03 23:27 |
|
On Mon, 10 Mar 2003 23:08:27 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:
Hej Lars.
>
>Måske er det en "Finn-Fin-Ting"
>Tændspolens primære side afbrydes jo "kun" når der skal laves et overslag.
>Resten af tiden går vel på opladning og herefter oprettelse af magnetfeltet
>(der kun er unødig spild af energi og kun vil opvarme tændspole og
>omgivelser).
Nu er min lærdom om tændspoler jo noget out-dated.
Dengang jeg lærte noget om tænding, sådan ca. tilbage i 60'erne, var
der store problemer med at få spolerne til at følge med op i
omdrejninger.
Netop af grunde du nævner.
Dengang var problemet for dårligt jern i spolerne, og en dansk fabrik,
Autronic, løste problemet ved at vikle på en lukket kerne.
Det virkede.
Derfor var min skepsis tårnhøj da jeg så sen måde man nu mange år
denere gebærder sig på.
Men der er vist fuld greb om teknikken
>Så hvis magnetfeltet kan oprettes på meget kort tid, (hvilket herefter må
>være en forudsætning på en "flot" afladningsgnist), så gør man vel en
>tjeneste ved at pulse en ekstra gang, hvis man alligevel kan nå det hele?
>
Som skrevet, så viste min "husmandstest" en stor fuldfed blå gnist på
over 10 mm ved 20.000 RPM, så jeg pakkede min skepsis ammem og smed
den ud
Følgende lille historie fra transistortændingens barndom:
Jeg havde to (tyske) kolleger der i starten af 70'erne byggede
transistortænding til deres biler.
Testen af systemet foregik ved at spænde en fordeler op i firmaets
lille drejebænk, og så lade den simulere motor.
Der blev testet flittigt med lange gnistgab der i eufori blev benyttet
til at skære alt muligt igennem med.
Pludselig lød der et enormt brag fra værkstedet.
Et nærmere "tilsyn" viste en forskrækket mand der stoppede drejebæmk
og en der lå krøllet sammen i en krog.
Ham i krogen havde fået fingrene med i gnistgabet, og så var der dømt
flyvetur.
Joeh, der var knald nok på )
Vi hørte aldrig mere om transistortænding.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Rune Larsen (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-03-03 00:08 |
|
NOSPAM wrote:
> Joeh, der var knald nok på )
> Vi hørte aldrig mere om transistortænding.
Det er osse outdated - der skal CDI til!
/Rune
| |
Armand (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-03 02:20 |
|
Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:DU8ba.117523$Hl6.10894983@news010.worldonline.dk...
> NOSPAM wrote:
>
> > Joeh, der var knald nok på )
> > Vi hørte aldrig mere om transistortænding.
>
> Det er osse outdated - der skal CDI til!
Hæ!
Sikke du ka' brøste dig
Tillykke med den velgennemførte(?) fremlægning!!
--
Armand.
| |
Rune Larsen (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-03-03 20:30 |
|
Armand wrote:
> Tillykke med den velgennemførte(?) fremlægning!!
Takker... Fik et 9-tal, så jeg var tilfreds.
/Rune
| |
Armand (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-03 10:05 |
|
Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:kOqba.118850$Hl6.11010564@news010.worldonline.dk...
> Armand wrote:
>
> > Tillykke med den velgennemførte(?) fremlægning!!
>
> Takker... Fik et 9-tal, så jeg var tilfreds.
Fint nok!
Når nu jeg så har fat i dig:
RD350 har det med at brænde CDI'en af. Det er dog specielt én årgang med én
ud af flere forekommende CDI-opbygninger, hvorved skadesramte ejere nødes
til at atter at erhverve sig en af de svage typer!
Q:
Hvilken forskel kan der være i sådanne CDI'er til samme motorcykel andet end
de ydre mål og den elektriske montering (à forskellige multi-stik!?)?
Burde man ikke kunne bruge en hvilken som helst fra samme motortype??
--
Armand.
| |
Rune Larsen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 13-03-03 00:40 |
|
Armand wrote:
> Q:
> Hvilken forskel kan der være i sådanne CDI'er til samme motorcykel andet
> end de ydre mål og den elektriske montering (à forskellige multi-stik!?)?
Rent hypotetisk tænkt, kan boksene jo være fuldstændigt forskelligt
konstrueret indeni, selvom deres "interface" udadtil er nogenlunde det
samme.
> Burde man ikke kunne bruge en hvilken som helst fra samme motortype??
Jo, hvis "interfacet" er det samme, dvs. sensorerne (pickup) i elsystemet er
de samme og motorkonstruktionen ellers er nogenlunde ens. Det er den jo.
Det er nok bedst man har et diagram eller de to forskellige motorcykler til
lige at sammenligne med, men principielt er der ikke noget problem i at
skifte.
/Rune
| |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 11:20 |
|
Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:6zPba.125410$Hl6.11164832@news010.worldonline.dk...
> Armand wrote:
>
> > Q:
> > Hvilken forskel kan der være i sådanne CDI'er til samme motorcykel andet
> > end de ydre mål og den elektriske montering (à forskellige
> > multi-stik!?)?
>
> Rent hypotetisk tænkt, kan boksene jo være fuldstændigt forskelligt
> konstrueret indeni, selvom deres "interface" udadtil er nogenlunde det
> samme.
>
> > Burde man ikke kunne bruge en hvilken som helst fra samme motortype??
>
> Jo, hvis "interfacet" er det samme, dvs. sensorerne (pickup) i elsystemet
> er de samme og motorkonstruktionen ellers er nogenlunde ens. Det er den
> jo.
> Det er nok bedst man har et diagram eller de to forskellige motorcykler
> til lige at sammenligne med, men principielt er der ikke noget problem i
> at skifte.
Vil det derved sige at det værste der kan ske er at man skal bygge
pick-up'erne fra en anden model med over?
Som jeg ser det på Partsfish' reservedels-oversigt, så har CDI'en heller
intet med Ventilstyringen at gøre!?
Den lader vi lige stå til RD-knægtene!
Læser i med drenge???
--
Armand.
| |
Hans Joergensen (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 13-03-03 13:52 |
| | |
Armand (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-03 15:23 |
|
Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb70vmu.9st.haj@enterprise-server.dk...
> Armand wrote:
> > Den lader vi lige stå til RD-knægtene!
> > Læser i med drenge???
>
> SÅ STOPPER DU! )
Heeey!
Her har jeg fået landet p.t. mest CDI-vidende i tale, så er det da om at
sørge for at i opfatter snakken!!
--
Armand.
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 13-03-03 21:58 |
|
Armand wrote:
> Vil det derved sige at det værste der kan ske er at man skal bygge
> pick-up'erne fra en anden model med over?
> Som jeg ser det på Partsfish' reservedels-oversigt, så har CDI'en
> heller intet med Ventilstyringen at gøre!?
>
> Den lader vi lige stå til RD-knægtene!
> Læser i med drenge???
Dem er jeg vel en af...
Jeg har heldigvis ikke haft elektriske problemer på min RD. Det ville også
gøre ondt i min sjæl at skulle høre dig sige forskruet, hvis det faktisk var
rigtigt...:->
Der kan vel ikke være noget tvivl om at man kunne bygge en CDI for ganske få
kr, hvis man havde nøjagtige specs. på den. Brugt går de for ca. 500 til min
model, det syntes jeg er ok.
Dør den på et tidspunkt, og kan jeg ikke skaffe en brugt, så vil jeg
naturligvis prøve alt, der ikke ødelægger resten af cyklen...
Jens
RD
| |
Rune Larsen (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 14-03-03 22:28 |
|
Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Dør den på et tidspunkt, og kan jeg ikke skaffe en brugt, så vil jeg
> naturligvis prøve alt, der ikke ødelægger resten af cyklen...
Det er jeg ret sikker på kan la sig gøre.. Ihvertfald ved skift af pickups
osse.
Ka det ikke pasee jeg på 2stroke listen før har hørt det omtalt, at det er
86'ere der er most-likely til at gå i stykker?
Et hurtigt hack skulle være at klemme hårdt sammen på midten af boksen for
at genskabe den løse forbindelse som plejer at opstå
/Rune
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (14-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 14-03-03 23:41 |
|
Rune Larsen wrote:
> Det er jeg ret sikker på kan la sig gøre.. Ihvertfald ved skift af
> pickups osse.
> Ka det ikke pasee jeg på 2stroke listen før har hørt det omtalt, at
> det er 86'ere der er most-likely til at gå i stykker?
> Et hurtigt hack skulle være at klemme hårdt sammen på midten af
> boksen for at genskabe den løse forbindelse som plejer at opstå
Hmm, ja det er jo min. Den er godt nok lavet i 85 og solgt i 86, men mon
ikke det er samme CDI.
Du hører fra mig hvis jeg er uheldig...
Jens
RD - Med fortsat glimragende CDI
| |
Steen Gruby (13-03-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 13-03-03 21:52 |
|
On Tue, 11 Mar 2003 20:29:39 +0100, Rune Larsen
<rune.larsen@tiscali.dk> wrote:
Hej Rune.
>
>Takker... Fik et 9-tal, så jeg var tilfreds.
>
Godt gået.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Hekto (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-03-03 00:15 |
|
In article <b4j2cl$okv$1@sunsite.dk>, Lars T. Thomsen says...
> Så hvis magnetfeltet kan oprettes på meget kort tid, (hvilket herefter må
> være en forudsætning på en "flot" afladningsgnist), så gør man vel en
> tjeneste ved at pulse en ekstra gang, hvis man alligevel kan nå det hele?
>
>
Jo mindre selvinduktion, des hurtigere oplagres der energi i spolen,
idet strømmen stiger hurtigere. Kernematerialet har derfor stor
betydning, idet det ikke må 'mætte' = bryde sammen ved høj strøm.
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
lange (11-03-2003)
| Kommentar Fra : lange |
Dato : 11-03-03 09:17 |
|
> Måske er det en "Finn-Fin-Ting"
> Tændspolens primære side afbrydes jo "kun" når der skal laves et overslag.
> Resten af tiden går vel på opladning og herefter oprettelse af
magnetfeltet
> (der kun er unødig spild af energi og kun vil opvarme tændspole og
> omgivelser).
> Så hvis magnetfeltet kan oprettes på meget kort tid, (hvilket herefter må
> være en forudsætning på en "flot" afladningsgnist), så gør man vel en
> tjeneste ved at pulse en ekstra gang, hvis man alligevel kan nå det hele?
Det er nok forskelligt hvordan de enkelte fabrikker laver det, med
da jeg målte på min VFR i forbindelse med at jeg byggede min
QuiskShifter kunne jeg se at selv om VFR'en har 4 tændspoler
tænder den på den enkelte cylinder hver gang stemplet er i top da
pickupperne sidder på krumptappen (på nær 86 modellen der også
her en pickup på knasterne) og at primær strømmen i spolen startes
5ms før der skal gnistes. Dette giver en naturlig omdr begrænser på
12000.
Lange
www.vfr.dk
| |
Armand (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-03 14:15 |
|
lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en
news:b4k62j$202nfp$1@ID-142696.news.dfncis.de...
> >
> Det er nok forskelligt hvordan de enkelte fabrikker laver det, med
> da jeg målte på min VFR i forbindelse med at jeg byggede min
> QuiskShifter kunne jeg se at selv om VFR'en har 4 tændspoler
> tænder den på den enkelte cylinder hver gang stemplet er i top da
> pickupperne sidder på krumptappen
Jeg var også ved at bringe VFR på banen, p.g.a. det plads
besparende/fordelende
arrangement (huskede dog som at der befandt sig én dobbelt-spole og to
enkelt-spoler); men tænkte at snakken var ved at være forvirrende nok til at
det ville gavne.
På den anden side så et det jo vist en V-max der tales om, og som en V4'er
kan den jo være bygget op på samme måde, hvorfor Robert ikke skal lade
sig forvirre af dét når han måtte opdage det!!
--
Armand.
| |
p.jarnbak (10-03-2003)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 10-03-03 21:39 |
|
> I har begge ret... og uret.
> Nogle 4T tænder hver gang stemplet er i top (fx. HD til og med Blockhead,
> jeg ved ikke med de nye), mens andre kun tænder hver anden gang (fx. de
> fleste japanske).
>
> Rittig
Alle japanske med dobbelt tændspole tænder hver gang stemplet er i top,
da det er biligere at lave et system uden fordeler.Det gælder også for BMW-K
modeler.
Hej Palle.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 10-03-03 21:41 |
|
> Nix ....for det første er det ikke cylinderen der er i top, det er der
imod
> stemplet, for det andet så tændes der kun hver anden gang stemplet er i
top
Hej John
Jeg er ked af jeg kom til at sige cylinder og ikke stempel. Du gættede nu
nok meningen med mit indlæg alligevel. Der tændes hver gang stemplet er i
top, også på en 4 takter. Det er ikke nødvendigt, men det er ikke bøvlet
værd at få den til at tænde hver anden gang.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Lars T. Thomsen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 10-03-03 21:38 |
|
Hej Jens!
> Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top
Er det ikke en "røver"
Hilsen
Lars
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 10-03-03 21:47 |
|
> > Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top
>
> Er det ikke en "røver"
Hej Lars
Ikke for en almindelig 4 takter. Der er sikkert lavet nogle obskure
tændningsystemer, der kun tænder hver anden gang, men det er ikke
almindeligt.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Mads Lund (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 11-03-03 08:29 |
|
> Ikke for en almindelig 4 takter. Der er sikkert lavet nogle obskure
> tændningsystemer, der kun tænder hver anden gang, men det er ikke
> almindeligt.
F.eks ZX6, ZX9, ZX12 nyere end 99.
Faktisk er normen fra ca 99 at man bruger cap-coils (eller hvad nu det er
marketingsfolkene kalder dem) på mc'ere såvel som biler. Jeg har også
monteret sådanne fyrer på 9'eren. Fidusen er at tændingsspolen og
tændrørshætte er en integreret enhed, som fylder mindre og giver mulighed
for lidt mere avancerede tændingsforløb. "Normalt" taber man 3-5% i kampen
for at antænde bensinen. Ved at fyre en masse gnister af, fra
tændingspunktet og 20° frem øger man chancen for antænding ganske
betragteligt, og henter herved de forbrændinger som ikke antændes af den
første gnist.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Martin Sørensen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 10-03-03 21:50 |
|
>> Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top
> Er det ikke en "røver"
Har du aldrig undersøgt hvordan din motorcykel virker? Stemplet står stille,
den sidder jo fast i krumtappen, og så fiser cylinderen op og ned.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Lars T. Thomsen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 10-03-03 22:06 |
|
> >> Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top
> > Er det ikke en "røver"
>
> Har du aldrig undersøgt hvordan din motorcykel virker? Stemplet står
stille,
> den sidder jo fast i krumtappen, og så fiser cylinderen op og ned.
Nåeja! - Det må være grunden til, at jeg har buler i min benzintank...
Hilsen
Lars
| |
John (10-03-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 10-03-03 21:33 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> - hvordan er det lige det er:
> Hvis en 4 cylindret motor ( 4 - takt ) kører med 10.000 rpm,
> hvor mange tændinger forekommer der da pr. sekund (i alt) ?
pr cyl = 5000 gange pr minut, hvilket er 83,33 gange pr. sek !!!
ved 4 cylindre = 333,33 gange i sek
John
| |
Ib Jakobsen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 10-03-03 21:43 |
|
John wrote:
> "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > - hvordan er det lige det er:
> > Hvis en 4 cylindret motor ( 4 - takt ) kører med 10.000 rpm,
> > hvor mange tændinger forekommer der da pr. sekund (i alt) ?
>
> pr cyl = 5000 gange pr minut, hvilket er 83,33 gange pr. sek !!!
>
> ved 4 cylindre = 333,33 gange i sek
De fleste tænder også i udstødningstakten. En spole til to cylindrer.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
vmx (10-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 10-03-03 21:56 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E6CF8EE.2F31DD09@post.tele.dk...
> John wrote:
> >
> > pr cyl = 5000 gange pr minut, hvilket er 83,33 gange pr. sek !!!
> >
> > ved 4 cylindre = 333,33 gange i sek
>
> De fleste tænder også i udstødningstakten. En spole til to cylindrer.
>
>
>
>
arggh !! jeg bliver forvirret af det her
dvs. hvis der tændes hver gang, uanset om det
er "udstødningstakten" vil det være 10000*4/60 = 666,66
pr. sekund i alt, eller 666,66/4 = 166,66 pr. sekund pr. cylinder/spole ?
eller kunne denne ligning omformuleres til:
antal tændinger pr. spole = rpm*antal_spoler / 60 / antal_cylindre ?
( hvilket er noget juks såfremt antal spoler = antal cylindre )
eller noget helt tredie ? Det jeg har brug for, er antal tændinger
pr. sekund på een spole ved et givent rpm.
Robert
| |
Martin Sørensen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 10-03-03 23:51 |
|
> Det jeg har brug for, er antal tændinger
> pr. sekund på een spole ved et givent rpm.
Det må jo så være rpm/60, da spolen antages at tænde 1 gang for hver omgang
på krumtappen.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Rune Larsen (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-03-03 00:09 |
|
vmx wrote:
> eller noget helt tredie ? Det jeg har brug for, er antal tændinger
> pr. sekund på een spole ved et givent rpm.
Må man spørge hvad du skal bruge denne viden til?
/Rune
| |
vmx (11-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 11-03-03 09:49 |
|
"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:VV8ba.117524$Hl6.10895432@news010.worldonline.dk...
> vmx wrote:
>
> > eller noget helt tredie ? Det jeg har brug for, er antal tændinger
> > pr. sekund på een spole ved et givent rpm.
>
> Må man spørge hvad du skal bruge denne viden til?
>
til en modifikation / alternativ udgave af dette:
http://www.vmaxxers.net/archiv/download/VBOOST/VBoost3000.doc
Robert
| |
lange (11-03-2003)
| Kommentar Fra : lange |
Dato : 11-03-03 10:22 |
| | |
vmx (11-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 11-03-03 10:39 |
| | |
lange (11-03-2003)
| Kommentar Fra : lange |
Dato : 11-03-03 12:47 |
|
> ændrer tidspunktet / rpm hvor vboost bliver "aktiv": begynder
> at åbne for forbindelsen mellem de to parvis forbundne karburatorer.
> du kan læse mere her:
> http://www.vmaxclub.dk/v_boost.htm
Oh..... En VMax ting. Så var det derfor jeg ikke kunne gemmenskue
diagrammet.
Lange
| |
Armand (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-03 03:40 |
|
vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
news:b4iuea$1n3g$1@news.cybercity.dk...
> >
> arggh !! jeg bliver forvirret af det her
> dvs. hvis der tændes hver gang, uanset om det
> er "udstødningstakten" vil det være 10000*4/60 = 666,66
> pr. sekund i alt, eller 666,66/4 = 166,66 pr. sekund pr. cylinder/spole ?
> eller kunne denne ligning omformuleres til:
> antal tændinger pr. spole = rpm*antal_spoler / 60 / antal_cylindre ?
> ( hvilket er noget juks såfremt antal spoler = antal cylindre )
> eller noget helt tredie ? Det jeg har brug for, er antal tændinger
> pr. sekund på een spole ved et givent rpm.
Det er Bageren der er troll hér!
"Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top" - Var nok en lige vel
kategorisk udtalelse!!
Der burde nok have stået "på moderne firecylindrede
firetaklts-motorcykelmotorer - - - - - -" istedet
For overblikkets skyld (tænker du på impulser ialt i motorcyklens
tændingsanlæg, eller impulser i én af de (oftest sete) to tændspoler, eller
hva`?) bør man nok bruge Martins indfaldsvinkel: På den firecylindrede
sidder der to tændings pick-up's og trigger på krumtappen!
Beregn selv derudfra i.h.t. dit formål!!
--
Armand.
| |
John (11-03-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 11-03-03 16:18 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> Det er Bageren der er troll hér!
> "Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top" - Var nok en lige
vel
> kategorisk udtalelse!!
> Der burde nok have stået "på moderne firecylindrede
> firetaklts-motorcykelmotorer - - - - - -" istedet
Enig .....
det havde også udløst et andet svar fra mig !
John
| |
Kenneth S (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Kenneth S |
Dato : 12-03-03 16:00 |
|
> > Det er Bageren der er troll hér!
> > "Da en 4 takter tænder hver gang en cylinder er i top" - Var nok en lige
> vel
> > kategorisk udtalelse!!
> > Der burde nok have stået "på moderne firecylindrede
> > firetaklts-motorcykelmotorer - - - - - -" istedet
>
>
> Enig .....
> det havde også udløst et andet svar fra mig !
>
> John
>
Yeah right
Kenneth
R1
| |
vmx (12-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 12-03-03 19:47 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b4jj6i$2ib6$16@news.cybercity.dk...
>
>
> For overblikkets skyld (tænker du på impulser ialt i motorcyklens
> tændingsanlæg, eller impulser i én af de (oftest sete) to tændspoler,
eller
> hva`?) bør man nok bruge Martins indfaldsvinkel: På den firecylindrede
> sidder der to tændings pick-up's og trigger på krumtappen!
> Beregn selv derudfra i.h.t. dit formål!!
>
Efterforskning hjælper: Maskinen har een pickup
( før 1988 var der to.. ) på krumtappen, en TCI
"boks", vakumsensorer på alle karburatorer,
tændingsadvance fra 3° - > 43°, fire tændspoler.
Ingen af de kyndige kan give et sikkert svar på,
om maskinen tænder hver gang stemplet er i top.
NÅ! Det eneste der nu mangler er en måling
med scop. - sker en af de nærmeste dage.
Herved burde jeg kunne finde det "virkelige"
antal impulser pr. cylinder pr. rotation
vi får se
Bortset fra det, glæder det mig, at et så simpelt
spørgsmål heldigvis alligevel ikke har nogen
enkelt og let besvarelse... - og derved giver
anledning til en masse herlige skriblerier.
Mvh
Robert
| |
|
|