Det er rigtigt som Michael skriver at det er lidt svært at få genopladet et
batteri når det er totalt afladet, det erfarede jeg for 1½ mdr. siden da jeg
her i Thailand først 3½ mdr. efter containeren med ejendele sendt fra
Danmark blev udleveret til mig. Da containeren blev sendt fra Danmark fik
jeg nemlig oplyst at man ikke måtte sende akkumulatorer, batterier benzin
osv. med i en container og jeg afladede derfor batteriet til min BMW R100S.
Men pga. motorcyklen i containeren blev containeren ikke udleveret før 2½
efter at den var kommet i havn den 8/nov., og det uden motorcykel.
Motorcyklen får jeg sandsynligvis i næste uge, efter altså mere end 4 mdr.
og betaling for et par mdrs. mandsarbejde vedr. sagen og et par thailandske
månedslønne for telefonopringninger,samt gaver/bestikkelse; og får så at
vide hvad jeg skal betale ud over de 90.000 Baht/15.000 Kr. sagen har kostet
indtil nu, for at få den ind i Thailand.
Jeg afladede batteriet fordi der i papirer om det står at det kan tåle total
afladninger vist 500 gange! Men det så underligt ud da jeg opladede det igen
her i Thailand, på en almindelig oplader, efter altså 3½ mdr., så når
motorcyklen kommer får jeg en bedre idé om hvordan det virker. Når jeg måler
på det viser måleren tip top stand.
De 2 gange jeg fra England har fået batteriet, som jo ligger på ca. 160
Amp., så har de været uopladede og der står så at de skal oplades via en
opladerder yder helst 10 Amp.
Jeg har udskiftet akkumulatoren med batteri, på BMWén, fordi jeg fandt at
akkumulatoren ikke havde ordentlige kræfter til at starte motoren hurtigt,
og samtidig så slap jeg for ofte, især om sommeren, at skulle kontrollere
væskestanden i akkumulatoren.
Gert Thorgersen
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:s0hh6vc7bce84hekihhrqevr5qdsqhbe1n@4ax.com...
> On Fri, 7 Mar 2003 14:54:58 +0100, "Niels" <petersson@mail.tdcadsl.dk>
> wrote:
>
>
> > jeg tænkt på at købe et vedligeholdsløst batteri til min mc, det skulle
> >give flere startamp, jeg har læst der skal bruges en
> > speciel lader til sådan et, er der nogle der har erfaring ?
>
> Et vedligeholdelsesfrit batteri er på mange måder ret smart,men det
> har dog den ene større ulempe at det ikke så godt tåler dyb (eller
> fuldstændig) afladning,idet det så bliver voldsomt sulfateret og kan
> derfter meget vanskeligt oplades med en ureguleret "constant voltage"
> oplader som bruges i mange andre applikationer - det er derfor bedst
> at bruge en reguleret "constant current" lader til at oplade et sådant
> batteri hvis det har mistet en stor del af sin ladning (= er væsentlig
> afladet) - der findes mange typer/mærker ,et velkendt er f.eks
> Optimate,husk det skal være en reguleret for at undgå overladning af
> batteriet.
>
> Et eks på en brugbar lader kan du se her :
>
>
<
http://www.louis.de/_32fdf60ce1258ef88c671b6a2e4029e659/shop/shop_dispatch.
php?article_context=detail&grwgr=&wgr=0&total=1&back_url=.%25252Fshop_dispat
ch.php%25253Farticle_context%25253Dsearch%252526grwgr%25253D%252526wgr%25253
D0%252526page%25253D0&artnr_gr=10003702>
>
> --
> -Michael
> Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
>
http://213.237.66.161/