|
| luftpumpe - forgaffel - igen-igen Fra : wheeler |
Dato : 04-03-03 22:13 |
|
I forlængelse af tråd (af jeg ved ikke hvilken dato) vil jeg da lige gøre
opmærksom på, at brøderne ALDI har en "Fod-cykel-pumpe i aluminium" med
indbygget manometer (nok så væsentligt) til sølle 29,95 kr
Hvorvidt præcisionen er bedre her - end ved den tidligere nævnte
"komperessor", som koster en tyver mer' - er nok tvivlsomt. Men nu har man
dog en vis "fysisk" mulighed for at danne sig en fornemmelse af, hvad pumpen
leverer af tryk (?)
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
vmx (04-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 04-03-03 22:17 |
|
"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3G89a.350$e06.113@news.get2net.dk...
> I forlængelse af tråd (af jeg ved ikke hvilken dato) vil jeg da lige gøre
> opmærksom på, at brøderne ALDI har en "Fod-cykel-pumpe i aluminium" med
> indbygget manometer (nok så væsentligt) til sølle 29,95 kr
>
> Hvorvidt præcisionen er bedre her - end ved den tidligere nævnte
> "komperessor", som koster en tyver mer' - er nok tvivlsomt. Men nu har man
> dog en vis "fysisk" mulighed for at danne sig en fornemmelse af, hvad
pumpen
> leverer af tryk (?)
>
> Wheeler
>
hey.. tak fordi du lige huskede den tråd.
Men desværre, den luftpumpe, samt den lille
føtex kompressor leverer alt for stort tryk.
Det jeg dengang eftersøgte var en pumpe
med måleområde indenfor:
Min. to Max. pressure:
39.2 - 98.1 kPa / 0.4 - 1.0 kg-cm² / 5.7 - 14.2 psi
De fleste luftpumper/kompressorer ligger
desværre en faktor 5 højere.
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
If it has tits or wheels, it will give you problems
| |
wheeler (05-03-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 05-03-03 20:44 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev
> Men desværre, den luftpumpe, samt den lille
> føtex kompressor leverer alt for stort tryk.
> Det jeg dengang eftersøgte var en pumpe
> med måleområde indenfor:
> Min. to Max. pressure:
> 39.2 - 98.1 kPa / 0.4 - 1.0 kg-cm² / 5.7 - 14.2 psi
>
> De fleste luftpumper/kompressorer ligger
> desværre en faktor 5 højere.
[KLIP]
Hmm...på min "kompressors" manometer begynder skalaen ved "0" og skalaen
springer med 10 Psi ad gangen.
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
vmx (05-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 05-03-03 20:54 |
|
"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Ess9a.215$qM1.16@news.get2net.dk...
>
> > Min. to Max. pressure:
> > 39.2 - 98.1 kPa / 0.4 - 1.0 kg-cm² / 5.7 - 14.2 psi
> >
> > De fleste luftpumper/kompressorer ligger
> > desværre en faktor 5 højere.
>
> [KLIP]
>
> Hmm...på min "kompressors" manometer begynder skalaen ved "0" og skalaen
> springer med 10 Psi ad gangen.
>
det er netop problemet, alle dem jeg har set har ca. samme
"spring" på skalaen.. ikke specielt brugbart når det er
mellem 5.7 og 14.2 man har brug for.. øv
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
If it has tits or wheels, it will give you problems
| |
Megas (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Megas |
Dato : 06-03-03 04:19 |
|
vmx wrote:
> "wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:Ess9a.215$qM1.16@news.get2net.dk...
>>
>>> Min. to Max. pressure:
>>> 39.2 - 98.1 kPa / 0.4 - 1.0 kg-cm² / 5.7 - 14.2 psi
>>>
>>> De fleste luftpumper/kompressorer ligger
>>> desværre en faktor 5 højere.
>>
>> [KLIP]
>>
>> Hmm...på min "kompressors" manometer begynder skalaen ved "0" og
>> skalaen springer med 10 Psi ad gangen.
>>
>
> det er netop problemet, alle dem jeg har set har ca. samme
> "spring" på skalaen.. ikke specielt brugbart når det er
> mellem 5.7 og 14.2 man har brug for.. øv
>
> Robert
Prøvede du at ringe til MC-Hjørnet på Roskildevej i Valby..? (36169571) Som
jeg skrev i den anden tråd, kender de godt den pumpe du søger & har
tidligere tilbudt mig at skaffe den hjem, men den er IKKE billig :(
--
Megas
2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra ;-D
| |
vmx (06-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 06-03-03 09:53 |
|
"Megas" <megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en meddelelse
news:b46enn$14kn$1@news.cybercity.dk...
>
> Prøvede du at ringe til MC-Hjørnet på Roskildevej i Valby..? (36169571)
Som
> jeg skrev i den anden tråd, kender de godt den pumpe du søger & har
> tidligere tilbudt mig at skaffe den hjem, men den er IKKE billig :(
>
>
Den så jeg ikke - dengang... - det skal prøves ! - tak
Hvis den er "så" dyr, kan man vel leje den ud....
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
If it has tits or wheels, it will give you problems
| |
vmx (06-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 06-03-03 19:03 |
|
"Megas" <megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en meddelelse
news:b46enn$14kn$1@news.cybercity.dk...
> Prøvede du at ringe til MC-Hjørnet på Roskildevej i Valby..? (36169571)
Som
> jeg skrev i den anden tråd, kender de godt den pumpe du søger & har
> tidligere tilbudt mig at skaffe den hjem, men den er IKKE billig :(
>
den "person" jeg talte med dér i dag... ja.. han kendte godt
til pumpen, men det var (citat) "ihvertfald ikke noget de havde
eller havde haft nogensinde".....
tak for idéen anyway
Robert
| |
Megas (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Megas |
Dato : 07-03-03 04:42 |
|
vmx wrote:
> den "person" jeg talte med dér i dag... ja.. han kendte godt
> til pumpen, men det var (citat) "ihvertfald ikke noget de havde
> eller havde haft nogensinde".....
>
> tak for idéen anyway
>
> Robert
Okay.. Hvis det var Per selv du snakkede med, så var han mere servicemindet
dengang jeg var derude for at handle mc, men ok, du er ikke den første jeg
hører om, der har haft en anden oplevelse
Hvis det stadig er almindelig ludt man pumper i de nye mc-modellers
forgafler,
skal jeg sørge for at få sådan en pumpe med i handlen når jeg skal ud &
snolde
om en måneds tid :D Så kan du låne den for en kop mocca
--
Megas
2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra ;-D
| |
Thomas O'Connor (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Thomas O'Connor |
Dato : 07-03-03 17:47 |
|
Hvorfor ikke bare bruge de automatiske pumper på tankstationen ?
Det er efterhånden rimelig normalt med de modeller hvor du forudinstiller
lufttryk
og så sørger den for resten.
Thomas
"Megas" <megas-NOSPAM-@email.dk> wrote in message
news:b494es$1j1h$1@news.cybercity.dk...
> vmx wrote:
> > den "person" jeg talte med dér i dag... ja.. han kendte godt
> > til pumpen, men det var (citat) "ihvertfald ikke noget de havde
> > eller havde haft nogensinde".....
> >
> > tak for idéen anyway
> >
> > Robert
>
> Okay.. Hvis det var Per selv du snakkede med, så var han mere
servicemindet
> dengang jeg var derude for at handle mc, men ok, du er ikke den første jeg
> hører om, der har haft en anden oplevelse
>
> Hvis det stadig er almindelig ludt man pumper i de nye mc-modellers
> forgafler,
> skal jeg sørge for at få sådan en pumpe med i handlen når jeg skal ud &
> snolde
> om en måneds tid :D Så kan du låne den for en kop mocca
>
> --
> Megas
>
> 2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
> & alkohol/vand-injection købes
> bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra ;-D
>
>
| |
Megas (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Megas |
Dato : 07-03-03 18:55 |
|
Thomas O'Connor wrote:
> Hvorfor ikke bare bruge de automatiske pumper på tankstationen ?
> Det er efterhånden rimelig normalt med de modeller hvor du
> forudinstiller lufttryk
> og så sørger den for resten.
>
> Thomas
Problemet er at de automatiske luftpumper smadrer pakningerne i forgaflen..
Det står med fede bogstaver i min Kawazaki Gpz100RX owners manual, men de
mc´er jeg har haft siden den, har ikke haft samme system, så derfor ved jeg
ikke om det er nødvendigt med en special pumpe til ZX12´eren som jeg har
tænkt mig at købe.. Men det er åbenbart samme system (som RX´eren) der
sidder på en Vmax..
--
Megas
2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra ;-D
| |
Megas (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Megas |
Dato : 07-03-03 18:58 |
|
Smider lige et extra "0" efter de 100 i Gpz100RX.. Sku´sæføli´ha´stået
1000RX
Megas wrote:
> Thomas O'Connor wrote:
>> Hvorfor ikke bare bruge de automatiske pumper på tankstationen ?
>> Det er efterhånden rimelig normalt med de modeller hvor du
>> forudinstiller lufttryk
>> og så sørger den for resten.
>>
>> Thomas
>
>
> Problemet er at de automatiske luftpumper smadrer pakningerne i
> forgaflen.. Det står med fede bogstaver i min Kawazaki Gpz100RX
> owners manual, men de mc´er jeg har haft siden den, har ikke haft
> samme system, så derfor ved jeg ikke om det er nødvendigt med en
> special pumpe til ZX12´eren som jeg har tænkt mig at købe.. Men det
> er åbenbart samme system (som RX´eren) der sidder på en Vmax..
| |
Claus Rittig (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 07-03-03 20:09 |
|
"Thomas O'Connor" <oconnordk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e68cd08$0$32037$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvorfor ikke bare bruge de automatiske pumper på tankstationen ?
> Det er efterhånden rimelig normalt med de modeller hvor du forudinstiller
> lufttryk
> og så sørger den for resten.
> > > den "person" jeg talte med dér i dag... ja.. han kendte godt
> > > til pumpen, men det var (citat) "ihvertfald ikke noget de havde
> > > eller havde haft nogensinde".....
> > Hvis det stadig er almindelig ludt man pumper i de nye mc-modellers
> > forgafler,
> > skal jeg sørge for at få sådan en pumpe med i handlen når jeg skal ud &
> > snolde
> > om en måneds tid :D Så kan du låne den for en kop mocca
De er nu tit alt for voldsomme til en motorcykelforgaffel. Man risikerer at
skyde pakdåserne til himmels.
Iøvrigt er lufttryk i en forgaffel en rigtig dårlig ide.
Rittig
| |
vmx (07-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 07-03-03 20:12 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e68ed05$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> De er nu tit alt for voldsomme til en motorcykelforgaffel. Man risikerer
at
> skyde pakdåserne til himmels.
lige netop!!
>
> Iøvrigt er lufttryk i en forgaffel en rigtig dårlig ide.
>
Hvorfor ?
Jeg synes det virker fint.
På min maskine kan jeg justere hvordan cyklen
opfører sig, alt efter hvordan der skal køres.
Feks. oppakning & passagér kontra en smule
"dragkørsel".... ( på amatørplan ) eller
blot trille rundt på de små veje..
(selvfølgelig inkl. passende justering af
bagdæmpere )
Det kan man ikke med fjedre.. det er ligesom
en smule omstændigt at skifte.
Og ja; man kan ikke få en maskine der er
god til alt, men luftjustering er da en nem
og hurtig idé
Mvh
Robert
| |
Claus Rittig (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 07-03-03 21:14 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b4ar66$vm1$1@news.cybercity.dk...
> > Iøvrigt er lufttryk i en forgaffel en rigtig dårlig ide.
> Hvorfor ?
Fordi lufttrykket justerer sig selv ret hurtigt. Prøv at tjekke trykket for
hver 2-3 timers kørsel, du vil sandsynligvis opdage at trykket sjældent er
ens i begge ben, og sjældent er det de efterlod sidste gang.
På moderne gafler er der nogle små skruer til at lukke overtryk ud, for
gaflen vil pumpe sig selv op ved brug.
> Jeg synes det virker fint.
Hvis det virker godt nok for dig, så ingen alarm.
> På min maskine kan jeg justere hvordan cyklen
> opfører sig, alt efter hvordan der skal køres.
> Det kan man ikke med fjedre.
Joh, det kan man nu godt. På moderne gafler af den bedre slags er der ofte
preload justering, så man kan stramme/løsne fjederen ret let. Og det har den
fordel at det ikke er "selvjusterende", så man kan stole på sine
indstillinger. Man kan til flere modeller købe en uoriginal "preload-top"
til sine gaffelben, har jeg set. Måske det var en ide?
Rittig
(Med preload på et par af sine forgafler)
| |
vmx (07-03-2003)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 07-03-03 21:29 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e68fc76$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:b4ar66$vm1$1@news.cybercity.dk...
>
> Fordi lufttrykket justerer sig selv ret hurtigt. Prøv at tjekke trykket
for
> hver 2-3 timers kørsel, du vil sandsynligvis opdage at trykket sjældent er
> ens i begge ben, og sjældent er det de efterlod sidste gang.
> På moderne gafler er der nogle små skruer til at lukke overtryk ud, for
> gaflen vil pumpe sig selv op ved brug.
>
Det er faktisk ret underligt.. jeg har tjekket trykket, både før,
under og efter en længere køretur ( på variende veje ...)
i alt ca. 200 km. Trykket holdt sig - ovenikøbet ens, på
samme niveau som udgangspunktet. Herefter 14 dage
senere; stadig samme tryk.
Enten er jeg heldig, det er tilfældigt, eller noget
helt tredie. Det kan næppe påståes at gaflen på
min maskine er af specielt ypperlig karakter
> Joh, det kan man nu godt. På moderne gafler af den bedre slags er der ofte
> preload justering, så man kan stramme/løsne fjederen ret let. Og det har
den
Det har jeg set - og man kunne også gøre som nogen gør; montere
en gsr usd gaffel på maskinen. Men sålænge jeg ikke har alle
de problemer som nogen "har" ( med maxen ) gider jeg ikke spilde
tid eller penge på den slags. ( tror nu også mange af de problemer
skyldes folk der tror det er en racer.... deterdetnot )
Den uoriginale "preload-top" vil jeg kigge på. Lyder som
en easy modifikation - sikkert godt alternativ til luftpumpen
Robert
gaaab... ortevejr + L
| |
Claus Rittig (08-03-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 08-03-03 11:32 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b4avn4$16qs$1@news.cybercity.dk...
> Det er faktisk ret underligt.. jeg har tjekket trykket, både før,
> under og efter en længere køretur ( på variende veje ...)
> i alt ca. 200 km. Trykket holdt sig - ovenikøbet ens, på
> samme niveau som udgangspunktet. Herefter 14 dage
> senere; stadig samme tryk.
Ja, det lyder utroligt! Jeg tror du skal føle dig meget heldig, og være
tilfreds med det. Ihvertfald så længe det virker.
> Den uoriginale "preload-top" vil jeg kigge på. Lyder som
> en easy modifikation - sikkert godt alternativ til luftpumpen
Ja, det er let og hurtigt gjort, og så er det problem (hvis altså det er et
problem) løst.
Rittig
| |
|
|