/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp til skift af forgaffel olie - Bandit
Fra : Janhp


Dato : 01-03-03 11:06

Hej!

Er der en venlig sjæl som vil beskrive arbejdsgangen på udskiftning af olien
i forgaffel på Suzuki Bandit 98'er?

...hygge!
...Jan



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-03-03 12:37

> Er der en venlig sjæl som vil beskrive arbejdsgangen på udskiftning af
olien
> i forgaffel på Suzuki Bandit 98'er?

Hej Jan

Blok cyklen op
Pil gaffelbenene af.
Pil toppen af gaffelbenet
Hæld olien ud
fyld ny olie i.
Saml det hele

Jeg kan anbefale at købe en værkstedsmanual til din Bandit hos Birgers
Billige Bilbøger eller Køsters boghandel, hvis du har spørgsmål til så enkle
operationer. Den vil tjene sig hjem 1000 gange.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



John Jensen (01-03-2003)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 01-03-03 13:13

Jeg kan fuld ud tilslutte mig rådet om at købe en værkstedsmanaul, og i
tillæg til arbejdsgangen som
Jens skitserer nedenfor kan jeg anbefale at løsne den store "prop" i toppen
af gaffelbenene INDEN du
begynder at afmontere benene.!

/ John
NSR250SP
"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:Rc18a.32$ch3.18@news.get2net.dk...
> > Er der en venlig sjæl som vil beskrive arbejdsgangen på udskiftning af
> olien
> > i forgaffel på Suzuki Bandit 98'er?
>
> Hej Jan
>
> Blok cyklen op
> Pil gaffelbenene af.
> Pil toppen af gaffelbenet
> Hæld olien ud
> fyld ny olie i.
> Saml det hele
>
> Jeg kan anbefale at købe en værkstedsmanual til din Bandit hos Birgers
> Billige Bilbøger eller Køsters boghandel, hvis du har spørgsmål til så
enkle
> operationer. Den vil tjene sig hjem 1000 gange.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>



Jake (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 01-03-03 13:53

"John Jensen" <John-G-J@Jensen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3e60a271$0$20616$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg kan fuld ud tilslutte mig rådet om at købe en værkstedsmanaul, og i
> tillæg til arbejdsgangen som
> Jens skitserer nedenfor kan jeg anbefale at løsne den store "prop" i
toppen
> af gaffelbenene INDEN du
> begynder at afmontere benene.!

??? Hvorfor dog det? så er man da sikker på at få olie ud over det hele!

/Jake



John Jensen (01-03-2003)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 01-03-03 14:35

Jeg skrev udtrykkeligt LØSNE, jeg skrev ikke ikke afmontere.!
Hvorfor. ? Da du ellers bagefter skal til at spænde gaffelbenet fast i et
eller andet for at få proppen løsnet, og
så er det altså noget nemmere at gøre sålænge benene sidder monteret på
cyklen.

/ John
NSR250SP

"Jake" <gadegaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e60ad50$0$19134$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "John Jensen" <John-G-J@Jensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3e60a271$0$20616$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg kan fuld ud tilslutte mig rådet om at købe en værkstedsmanaul, og i
> > tillæg til arbejdsgangen som
> > Jens skitserer nedenfor kan jeg anbefale at løsne den store "prop" i
> toppen
> > af gaffelbenene INDEN du
> > begynder at afmontere benene.!
>
> ??? Hvorfor dog det? så er man da sikker på at få olie ud over det hele!
>
> /Jake
>
>



Claus Rittig (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 01-03-03 17:07

"John Jensen" <John-G-J@Jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e60b5b7$0$20617$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg skrev udtrykkeligt LØSNE, jeg skrev ikke ikke afmontere.!
> Hvorfor. ? Da du ellers bagefter skal til at spænde gaffelbenet fast i et
> eller andet for at få proppen løsnet, og
> så er det altså noget nemmere at gøre sålænge benene sidder monteret på
> cyklen.

> > > Jens skitserer nedenfor kan jeg anbefale at løsne den store "prop" i
> > toppen
> > > af gaffelbenene INDEN du
> > > begynder at afmontere benene.!

> > ??? Hvorfor dog det? så er man da sikker på at få olie ud over det hele!

Nu er jeg ikke lige Bandit-ekspert, men vær opmærksom på at det er en RIGTIG
god ide at løsne øverste gaffelbro _inden_ du løsner den store "prop".
Proppen sidder formodentlig i gevind i gaffelbenet, ikke? Hvis øverste
gaffelbro så er spændt mens du løsner proppen (som sikkert ar af alu?), så
er der ret stor risiko for at ødelægge gevindet på proppen, og den vil være
meget svær at løsne.

Rittig

PS: Er der ikke aftapningsskruer nederst på gaffelbenet?

Rittig



Emil Gundersen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Emil Gundersen


Dato : 02-03-03 11:26

Hejsa

> PS: Er der ikke aftapningsskruer nederst på gaffelbenet?

Det var der da på min Bandit 400. Jeg vil tro at benene er stortset ens.

Mvh Emil

--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Emil_Gundersen


Claus Rittig (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-03-03 16:41

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3E61DC1A.3080508@tdcadsl.dk...
> Hejsa
>
> > PS: Er der ikke aftapningsskruer nederst på gaffelbenet?
>
> Det var der da på min Bandit 400. Jeg vil tro at benene er stortset ens.

Okay, så lad være med at afmontere gaffelbenene, det er alt for besværligt.
Nøjs med at tappe olie af gennem aftapningsskruerne (det er derfor de er
der), løsn kun øverste gaffelbro og gaffelbenenes topdæksler, og fyld frisk
olie på.
Der kan være nogle detaljer omkring timingen (monter aftapningsskruer før ny
olie påfyldes, osv), men det er til at overskue. Og klods cyklen op,
forgaflen bliver lidt løs i det, når topdækslerne fjernes

Rittig



Danteknik (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Danteknik


Dato : 02-03-03 22:52


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e6224fa$0$244
> >
> > > PS: Er der ikke aftapningsskruer nederst på gaffelbenet?
> >
> > Det var der da på min Bandit 400. Jeg vil tro at benene er stortset ens.
>

Hej.

Der er ikke aftapningsskruer på Bandit 600. Så det er korrekt at afmontere
benene, når der skiftes olie.

Det er iøvrigt også med benene afmonteret (i lodret stilling) at oliestanden
måles.

Mvh

Kd Bandit 600 S (Der netop har fået ny olie i forgaflen)



Claus Rittig (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-03-03 17:20

"Danteknik" <danteknik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:03v8a.97$Nu.18@news.get2net.dk...

> Der er ikke aftapningsskruer på Bandit 600. Så det er korrekt at afmontere
> benene, når der skiftes olie.

Okay.

> Det er iøvrigt også med benene afmonteret (i lodret stilling) at
oliestanden
> måles.

Det er nu lidt ligemeget, i praksis betyder det intet om benene er monteret
når man måler.

Rittig



Danteknik (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Danteknik


Dato : 03-03-03 18:33


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e637f96$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Det er nu lidt ligemeget, i praksis betyder det intet om benene er
monteret
> når man måler.
>
> Rittig

OK.

Det er blot lettere at måle ned til en overflade, når benene står lodret.

Men hvor vigtigt er det egentligt, at målet passer helt præcist ?

Sidst, jeg skiftede forgaffelolie, hældte jeg blot den anbefalede mængde
olie på, og det duer ikke, hvis det skal være nøjagtigt.

Mvh

KD.




Claus Rittig (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-03-03 20:29

"Danteknik" <danteknik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1mM8a.1567$3c7.831@news.get2net.dk...

> > Det er nu lidt ligemeget, i praksis betyder det intet om benene er
> monteret
> > når man måler.

> Det er blot lettere at måle ned til en overflade, når benene står lodret.

Jah, det har du da ret i. Jeg plejer at bruge et målebånd til at måle med,
og så kan man sagtens se målet præcist nok.

> Men hvor vigtigt er det egentligt, at målet passer helt præcist ?

Ikke særlig vigtigt. Med min metode vil jeg tro der er ca. 2 mm usikkerhed
på målingen, og det er ikke nok til at forskellen kan mærkes.

> Sidst, jeg skiftede forgaffelolie, hældte jeg blot den anbefalede mængde
> olie på, og det duer ikke, hvis det skal være nøjagtigt.

Nej, den erfaring har jeg også gjort engang. Jeg tror problemet er at et
"tomt" gaffelben kan være "meget tomt" eller kun "lidt tomt" eller noget i
den stil. Jeg ved det ikke, men de gange jeg bare har hældt i, har der været
op til måske 3cm forskel i benene, og det er alligevel for upræcist til at
jeg vil acceptere det. Så hellere måle lidt.
Jeg synes også det er lettere at justere gaflen hvis man har målene fra
sidst skrevet ned. Man ender altid med noget man syns dur. Når man så har
kørt med det nogle gange, så synes man at "den er alligevel lige en kvart
anelse for blød", og så får den lige en cm eller to mere næste gang. (Om de
størrelsesforhold lige dur på din cykel, ved jeg ikke).

Rittig



Janhp (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Janhp


Dato : 04-03-03 20:16

Hej!

Tak til alle som har givet gode råd vedr. banditten. Har netop købt mig en
Haynes Den vil hjælpe mig på vej - hvis jeg da ikke overlader
olieskiftet til Lydmuren. Jeg skal alligevel have synkroniseret
karburatoren, stillet ventiler og skiftet bremse væsken.



...hygge!
...Jan



Uffe Overgaard Koch (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Overgaard Koch


Dato : 06-03-03 21:18

"Janhp" <janhp@post11.tele.dk> writes:

> Tak til alle som har givet gode råd vedr. banditten. Har netop købt mig en
> Haynes Den vil hjælpe mig på vej - hvis jeg da ikke overlader
> olieskiftet til Lydmuren. Jeg skal alligevel have synkroniseret
> karburatoren, stillet ventiler og skiftet bremse væsken.
....og med din nye Haynes kan du sagtens gøre det hele selv.
Bare tage en ting ad gangen, og læs HELE beskrivelsen af en opgave igennem
inden du starter, så bliver du ikke fanget midt i en opgave og mangler en stump.
...ikke at jeg nogensinde har gjort det! Hvis der er nogen der påstår det,
lyver de i-hver-ti-fald.

Uffe "ex-mekanik idiot" Koch
Bandit 600 1998

Kåre Nejmann (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 05-03-03 20:07

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Når man så har
>kørt med det nogle gange, så synes man at "den er alligevel lige en kvart
>anelse for blød", og så får den lige en cm eller to mere næste gang.

Fordi hårdheden afhænger af den mængde luft, der er over olien - ikke?
Altså mindre luft giver hårdere affjedring.

Og hvordan spiller oliens viskositet ind? En tyndere olie vil vel gøre
dæmpningen mindre træg?

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré - som fik ny forgaffelolie i vinterhiet.

Claus Rittig (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-03-03 23:11

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
news:eeic6vc97ru7lqia1a74p8qdk1dvb9dj0o@4ax.com...
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> Og hvordan spiller oliens viskositet ind? En tyndere olie vil vel gøre
> dæmpningen mindre træg?

Ja, tyndere olie = hurtigere forgaffel, tykkere olie = langsommere
forgaffel.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste