|
| Batterilader og ladning Fra : JOP |
Dato : 27-02-03 23:40 |
|
Hej Gruppe!
Inspireret af DMC-ORG.DK har jeg købt en lille strømforsyning på 12V,
400mA, som jeg vil lade og vedligeholde mit batteri med. Jeg forsøgte så
lige at tjekke, hvormeget strøm den giver, og måleren siger 16V!! Er det
ikke lidt i overkanten? Jeg ved ikke, om det er en fejl ved apparatet eller
om det er normalt med sådan en afvigelse fra de påskrevne data.
Det er i øvrigt et nyt batteri, som har stået siden kort før jul. Spændingen
er nu ca. 12,15V - skal jeg overhovedet lade på det? Der går desværre nok
lidt tid inden, at batteriet kommer på arbejde i cyklen...
Mvh JOP
| |
wheeler (27-02-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 27-02-03 23:50 |
|
"JOP" <jensop@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:b3m452$l97$1@sunsite.dk...
> Hej Gruppe!
> Inspireret af DMC-ORG.DK har jeg købt en lille strømforsyning på 12V,
> 400mA, som jeg vil lade og vedligeholde mit batteri med. Jeg forsøgte så
> lige at tjekke, hvormeget strøm den giver, og måleren siger 16V
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spm, men har har du prøvet at
udskifte det batteri (9V?) der sidder i dit multimeter - værdierne plejer at
drille, når batteriet ikke er helt "frisk fra fad!" :-/
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Peter Bolwig (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Peter Bolwig |
Dato : 28-02-03 00:11 |
|
Hver celle i et batteri er 2,2 V. Eftersom der er 6 celler i et 12 V batteri
skal et 12 v batteri altså måle 13,2 V når det er opladet. Det lyder ulogisk
men sådan er det. - 12,15 V er for lidt og du vil sikkert heller ikke kunne
få en forlygtepære til at lyse særlig længe.
Din lader skal give over 13,2 V for at kunne lade på batteriet. 16 V er OK.
Peter Bolwig
"JOP" <jensop@hotmail.dk> wrote in message news:b3m452$l97$1@sunsite.dk...
> Hej Gruppe!
> Inspireret af DMC-ORG.DK har jeg købt en lille strømforsyning på 12V,
> 400mA, som jeg vil lade og vedligeholde mit batteri med. Jeg forsøgte så
> lige at tjekke, hvormeget strøm den giver, og måleren siger 16V!! Er det
> ikke lidt i overkanten? Jeg ved ikke, om det er en fejl ved apparatet
eller
> om det er normalt med sådan en afvigelse fra de påskrevne data.
>
> Det er i øvrigt et nyt batteri, som har stået siden kort før jul.
Spændingen
> er nu ca. 12,15V - skal jeg overhovedet lade på det? Der går desværre nok
> lidt tid inden, at batteriet kommer på arbejde i cyklen...
>
> Mvh JOP
>
>
| |
Ole Larsen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 28-02-03 03:14 |
|
JOP <jensop@hotmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b3m452$l97$1@sunsite.dk...
> Hej Gruppe!
> Inspireret af DMC-ORG.DK har jeg købt en lille strømforsyning på 12V,
> 400mA, som jeg vil lade og vedligeholde mit batteri med. Jeg forsøgte så
> lige at tjekke, hvormeget strøm den giver, og måleren siger 16V!! Er det
> ikke lidt i overkanten? Jeg ved ikke, om det er en fejl ved apparatet
eller
> om det er normalt med sådan en afvigelse fra de påskrevne data.
>
> Det er i øvrigt et nyt batteri, som har stået siden kort før jul.
Spændingen
> er nu ca. 12,15V - skal jeg overhovedet lade på det? Der går desværre nok
> lidt tid inden, at batteriet kommer på arbejde i cyklen...
>
> Mvh JOP
>
Batterier og ladning er en kompliceret sag. På et alm. multimeter kan du
sagtens
måle V., men det er ikke sikkert det er det rigtige resultat du får. Derfor
er der
på mange multimetre en " batteri test", der måler under belastning. Desværre
ved jeg
ikke nok om det - prøv på en "elektronik-gruppe". Eller i "Motorrad Test 99"
er på
s. 96 en gennemgang, jeg desværre ikke kan sende da jeg ikke har en skanner.
Mvh
Ole
| |
Preben Riis Sørensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 28-02-03 22:09 |
|
> Batterier og ladning er en kompliceret sag. På et alm. multimeter kan du
> sagtens
> måle V., men det er ikke sikkert det er det rigtige resultat du får.
Derfor
> er der
> på mange multimetre en " batteri test", der måler under belastning.
Desværre
> ved jeg
> ikke nok om det > Mvh
> Ole
>
Batteritesten er kun til lygtebatterier, der bliver målt under et vist
forbrug. De kan nemlig godt vise 1,5 V, og dog kan de ikke få en pære til at
lyse, den elektromotoriske kraft er gået fløjten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ole Larsen (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 01-03-03 01:41 |
|
Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5fcfea$0$52107> >
>
> Batteritesten er kun til lygtebatterier, der bliver målt under et vist
> forbrug. De kan nemlig godt vise 1,5 V, og dog kan de ikke få en pære til
at
> lyse, den elektromotoriske kraft er gået fløjten.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
Det er jeg helt på det rene med, og jeg ved også at min mail kunne
misforståes, hvis man ønsker det.
Det ændrer dog ikke på det faktum at når man måler KUN spænding ( uden
belastning) kan man få et fejlagtigt
billede af de virkelige forhold. En seriøs mekaniker har en dims, der måler
spænding _under_ belastning.
Mvh
Ole
| |
Armand (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-02-03 00:36 |
|
JOP <jensop@hotmail.dk> skrev i en news:b3m452$l97$1@sunsite.dk...
> Hej Gruppe!
> Inspireret af DMC-ORG.DK har jeg købt en lille strømforsyning på 12V,
> 400mA, som jeg vil lade og vedligeholde mit batteri med. Jeg forsøgte så
> lige at tjekke, hvormeget strøm den giver, og måleren siger 16V!! Er det
> ikke lidt i overkanten? Jeg ved ikke, om det er en fejl ved apparatet
eller
> om det er normalt med sådan en afvigelse fra de påskrevne data.
Anbefaler DMC's side en 12V(!) strømforsyning?
Man kan ikke lade en 12V akkumulator op med 12V (i praksis kan man derfor
heller ikke lade ét batteri op v.h.a. et andet!), så den rette
strømforsyning vil være en 14,2V, som motorcyklens eget ladeanlæg
Hvis de målte 16V er målt på den ubelastede strømforsyning, så er det endog
sandsynligt at spændingen er relativ høj, målingen bør derfor foregå under
belastning => ladning på batteriet!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 28-02-03 12:30 |
|
> Man kan ikke lade en 12V akkumulator op med 12V (i praksis kan man
> derfor heller ikke lade ét batteri op v.h.a. et andet!), så den rette
> strømforsyning vil være en 14,2V, som motorcyklens eget ladeanlæg
Ja, hvis de 12V var en ren (reguleret) DC, hvilket det oftest ikke er på de
små billige adaptere. Enkelte indeholder endda kun en trafo og en
ensretterbro, hvilket giver et dobbelt-ensrettet sinussignal på udgangen med
en peak-værdi på ca. 16V. Effektiv-værdien er til gengæld 12V, som der er
påtrykt.
De kan derfor fint benyttes til at oplade et batteri op til de ca. 14.4V der
skal være.
Jeg købte på et tidspunkt også en batterilader fra Louis, og den havde også
specifikationerne 12V, 400mA. Det gik ikke så hurtigt med at oplade, men det
gik.
> Hvis de målte 16V er målt på den ubelastede strømforsyning, så er det
> endog sandsynligt at spændingen er relativ høj, målingen bør derfor
> foregå under belastning => ladning på batteriet!
Ja, så vil han måle den aktuelle batterispænding, da laderen ikke kan levere
nogen strøm af betydning.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin Sørensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 28-02-03 12:19 |
|
> Inspireret af DMC-ORG.DK har jeg købt en lille strømforsyning på 12V,
> 400mA, som jeg vil lade og vedligeholde mit batteri med. Jeg forsøgte
> så lige at tjekke, hvormeget strøm den giver, og måleren siger 16V!!
> Er det ikke lidt i overkanten? Jeg ved ikke, om det er en fejl ved
> apparatet eller om det er normalt med sådan en afvigelse fra de
> påskrevne data.
Det er spændingen ubelastet, så det har ikke så meget at sige.
Sæt laderen til dit batteri og mål så med et multimeter over batteriets
poler. Når den måler ca. 14.3-14.4V, så er det fuldt opladet.
> Det er i øvrigt et nyt batteri, som har stået siden kort før jul.
> Spændingen er nu ca. 12,15V - skal jeg overhovedet lade på det? Der
> går desværre nok lidt tid inden, at batteriet kommer på arbejde i
> cyklen...
12.15V er ikke ret meget, så det trænger til at blive ladet på. Spændingen
skal være over 12.5V, når batteriet efter ladning har hvilet i et par timer.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Allan Jørgensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 28-02-03 13:12 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse news:b3ngh4$2kpq$1@news.cybercity.dk...
> Det er spændingen ubelastet, så det har ikke så meget at sige.
> Sæt laderen til dit batteri og mål så med et multimeter over batteriets
> poler. Når den måler ca. 14.3-14.4V, så er det fuldt opladet.
hmm kan ikke få mit batteri over 14,06V
min lader står der den oplader med 13,8V 600mA, max 8,3VA
og batteriet er et 12v 12 AH, 120 A er det laderen der er for lille?
> 12.15V er ikke ret meget, så det trænger til at blive ladet på. Spændingen
> skal være over 12.5V, når batteriet efter ladning har hvilet i et par timer.
den tester jeg lige for at se hvor den ligger..
Allan(fzr600us)
| |
Martin Sørensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 28-02-03 15:41 |
|
>> Det er spændingen ubelastet, så det har ikke så meget at sige.
>> Sæt laderen til dit batteri og mål så med et multimeter over
>> batteriets poler. Når den måler ca. 14.3-14.4V, så er det fuldt
>> opladet.
> hmm kan ikke få mit batteri over 14,06V
> min lader står der den oplader med 13,8V 600mA, max 8,3VA
> og batteriet er et 12v 12 AH, 120 A er det laderen der er for lille?
Ja, det kan sagtens ske. Har du mulighed for at måle strømmen når den lader?
Hvis den er meget lav, er det fordi spændingen på laderen ikke helt er høj
nok hvis den skal op på 14.3-14.4V.
Jeg tror dog ikke det betyder så meget. Er den ladet til 14V, kan den
sagtens starte motorcyklen, og så bliver den ladet helt op, når du kører en
tur.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Allan Jørgensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 28-02-03 17:28 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse news:b3nsb6$se$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det kan sagtens ske. Har du mulighed for at måle strømmen når den lader?
> Hvis den er meget lav, er det fordi spændingen på laderen ikke helt er høj
> nok hvis den skal op på 14.3-14.4V.
når jeg måler på laderen/polerne når den lader er den maks 14,06V
har lige målt på batteriet efter jeg pillede laderen af,
og den siger 12,78V efter ca 4 timers hvil. det er jo okay
> Jeg tror dog ikke det betyder så meget. Er den ladet til 14V, kan den
> sagtens starte motorcyklen, og så bliver den ladet helt op, når du kører en
> tur.
havde overhovedet ikke nogen problemer sidste år hvor det blev købt så det regner jeg heller ikke med. men det var mere det at den skulle op på 14,3-14,4V der fik mig til at skrive......
bare en tanke kan det være den lader op til de 14,4 også bagefter går på vedligeholds-ladning på de 14,06v???
Allan(fzr600us)
| |
Martin Sørensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 28-02-03 18:16 |
|
> når jeg måler på laderen/polerne når den lader er den maks 14,06V
> bare en tanke kan det være den lader op til de 14,4 også bagefter går
> på vedligeholds-ladning på de 14,06v???
Muligvis, men det er kun dyre ladere, der kan finde ud af sådan noget..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Allan Jørgensen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 28-02-03 23:24 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse news:b3o5e7$c3m$1@news.cybercity.dk...
> > når jeg måler på laderen/polerne når den lader er den maks 14,06V
> > bare en tanke kan det være den lader op til de 14,4 også bagefter går
> > på vedligeholds-ladning på de 14,06v???
>
> Muligvis, men det er kun dyre ladere, der kan finde ud af sådan noget..
damn blev i tvivl og kiggede lige på louis hvor jeg har købt den og der står:
"H-TRONIC- AUTOMATIK-LADEGERÄT Mit diesem Automatik-Ladegerät laden Sie kontrolliert 2, 6 und 12 Volt Batterien. Geeignet zum Laden / Frischhalten von Blei- / Blei-Gel Akkus (auch wartungsfreie). Sobald die Ladeschlussspannung erreicht ist, reduziert die elektronische Regelung automatisch den Ladestrom. Dadurch können die Ladegeräte für unbegrenzte Zeit an der Batterie angeschlossen bleiben, z. B. bei der Überwinterung."
så jo det kan den sørme... jiihaa så er der ikke noget at være bange for
og så koster den kun 14,95 euro....
Allan(fzr600us)
| |
Martin Sørensen (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 01-03-03 01:54 |
|
>>> når jeg måler på laderen/polerne når den lader er den maks 14,06V
>>> bare en tanke kan det være den lader op til de 14,4 også bagefter
>>> går på vedligeholds-ladning på de 14,06v???
>> Muligvis, men det er kun dyre ladere, der kan finde ud af sådan
>> noget..
> så jo det kan den sørme... jiihaa så er der ikke noget at være bange
> for
> og så koster den kun 14,95 euro....
Ja, det kan man jo ikke påstå er dyrt.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (02-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-03-03 00:16 |
|
Allan Jørgensen <mailto:allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en
news:amR7a.100477$Hl6.9600998@news010.worldonline.dk...
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:b3o5e7$c3m$1@news.cybercity.dk...
> > > når jeg måler på laderen/polerne når den lader er den maks 14,06V
> > > bare en tanke kan det være den lader op til de 14,4 også bagefter går
> > > på vedligeholds-ladning på de 14,06v???
>
> > Muligvis, men det er kun dyre ladere, der kan finde ud af sådan noget..
>
> damn blev i tvivl og kiggede lige på louis hvor jeg har købt den og der
> står:
> "H-TRONIC- AUTOMATIK-LADEGERÄT Mit diesem Automatik-Ladegerät .........
> .... Sobald die Ladeschlussspannung erreicht ist, reduziert die
> elektronische Regelung automatisch den Ladestrom. ..........
> så jo det kan den sørme... jiihaa så er der ikke noget at være bange for
"elektronische regelung" behøver vist ikke at være så kompliceret endda :-/
Som jeg Husker Gruby at have beskrevet:
12V akku'en kan sagtens oplades til pænt over de angivne 12V, og hvis man
lader med eks 13,8V vil laderen ikke længere kunne hælde strøm i batteriet
når dettes egenspænding grundet fuld opladning ligeledes når op på 13,8V!
Denne enkle virkning gælder både små strømforsyninger og (sikkert)også
Louis'!
Til den der påstod at ensretningen i strømforsyninger var ringe, så har
Gruby ved samme lejligheder udtalt at de små strømforsyninger er langt bedre
ensrettet end de fleste almindelige autoladere
--
Armand.
| |
|
|