/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forskel i dæktype, har det noget at sige?
Fra : dj


Dato : 27-02-03 17:12

Hej NG

Skal ha' nyt bagdæk på mc'en her snart......men undlader at skifte fordæk,
da det ikke er slidt særligt.

Men skal jeg så skifte bagdæk til samme type (tænker her på dækkets blødhed)
som fordæk, eller kan jeg med fordel skifte til et lidt hårdere bagdæk??

Hilsen Frank

RF600 ´95



 
 
Richard (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 27-02-03 22:06

dj wrote:
> Skal ha' nyt bagdæk på mc'en her snart......men undlader at skifte fordæk,
> da det ikke er slidt særligt.

Vel ok, hvis det ikke er for gammelt og slidt...

> Men skal jeg så skifte bagdæk til samme type (tænker her på dækkets blødhed)
> som fordæk, eller kan jeg med fordel skifte til et lidt hårdere bagdæk??

Du skal vælge et bagdæk, der passer til fordækket - dvs. diagonal eller
radialt og samme profil - nogle fabrikanter har flere typer bagdæk til
samme fordæk, fx Metzeler. Gælder dette også dit fordæk, kan et dæk i
hårdere gummi vel ikke skade; men er det ikke en sportscykel, du har

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


dj (27-02-2003)
Kommentar
Fra : dj


Dato : 27-02-03 22:59

> Vel ok, hvis det ikke er for gammelt og slidt...

fordækket blev skiftet sidste år, har kørt ca. 8000 på det....så gammelt er
det ikke....

> Du skal vælge et bagdæk, der passer til fordækket - dvs. diagonal eller
> radialt og samme profil - nogle fabrikanter har flere typer bagdæk til
> samme fordæk, fx Metzeler. Gælder dette også dit fordæk, kan et dæk i
> hårdere gummi vel ikke skade; men er det ikke en sportscykel, du har

det er så vidt jeg kan se metzler dæk der sidder på dyret, z1 af typen, jeg
tænkte bare at skifte til z3 bagpå, så den måske kan køre lidt længere på
gummien

sportscykel, hmm......tjoo lidt måske

/Frank



Richard (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 27-02-03 23:27

dj wrote:
>>Du skal vælge et bagdæk, der passer til fordækket - dvs. diagonal eller
>>radialt og samme profil - nogle fabrikanter har flere typer bagdæk til
>>samme fordæk, fx Metzeler. Gælder dette også dit fordæk, kan et dæk i
>>hårdere gummi vel ikke skade; men er det ikke en sportscykel, du har
>
> det er så vidt jeg kan se metzler dæk der sidder på dyret, z1 af typen, jeg
> tænkte bare at skifte til z3 bagpå, så den måske kan køre lidt længere på
> gummien

Tja, det er jo begge radialdæk, men om Z3 er mere holdbart,hm. - der
findes en Z1 HR-udgave af Z1 med længere levetid, men lavere fartklasse,
max. 210 km. Hvis ikke det er HR, du har, og ingen melder sig her med
gode erfaringer i at pare Z1 for & Z3 bag, ville jeg vælge Z1 HR som
bagdæk og vente til at skifte til Z3, Z4 - eller den nye M1 - for og bag
næste gang.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


test testesen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : test testesen


Dato : 28-02-03 01:01


"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3E5E90B6.4000308@mail.dk...
> dj wrote:
>
> Tja, det er jo begge radialdæk, men om Z3 er mere holdbart,hm. - der
> findes en Z1 HR-udgave af Z1 med længere levetid, men lavere fartklasse,
> max. 210 km. Hvis ikke det er HR, du har, og ingen melder sig her med
> gode erfaringer i at pare Z1 for & Z3 bag, ville jeg vælge Z1 HR som
> bagdæk og vente til at skifte til Z3, Z4 - eller den nye M1 - for og bag
> næste gang.
>
Nej.. man bør aldrig sætte et dæk på som ikke er hastighedsgodkendt til
MC'ens max hastighed.. i Tyskland er det f.eks direkte ulovligt
Z1HR er forøvrigt kun beregnet til lette og mellemvægtscykler... med sine
195 kg er RF600 mere end mellemvægt..

Desuden er skal du er Z3 og Z1 dækket næsten lige bløde, så du skal nok
vælge et Z4 dæk...

Z1 og Z3 er udprægede sportsdæk , hvor Z4 er et "sport mileage" som metzeler
selv udtrykker det... altså med flere kilometer i

kig evt. selv her
http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/supersport.asp?id=15

M.v.h.
Thore
RF600R - Z#



Richard (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 28-02-03 14:54

test testesen wrote:
>>Tja, det er jo begge radialdæk, men om Z3 er mere holdbart,hm. - der
>>findes en Z1 HR-udgave af Z1 med længere levetid, men lavere fartklasse,
>>max. 210 km. Hvis ikke det er HR, du har, og ingen melder sig her med
>>gode erfaringer i at pare Z1 for & Z3 bag, ville jeg vælge Z1 HR som
>>bagdæk og vente til at skifte til Z3, Z4 - eller den nye M1 - for og bag
>>næste gang.
>
> Nej.. man bør aldrig sætte et dæk på som ikke er hastighedsgodkendt til
> MC'ens max hastighed.. i Tyskland er det f.eks direkte ulovligt

I princippet har du ret, men hvis mc'en aldrig kommer til at køre så
hurtigt, er hastighedsklassen kun af akademisk interesse. Når de går op
i det i D, er det naturligvis fordi hastigheden dernede er "fri".
Herhjemme og til køretøjer, der ikke kan nå den hastighed, kan det være
fløjtende lige meget. Kan en RF600 iøvrigt køre 210 km/t?

Det er da vigtigere for køresikkerheden at overholde dækkets vægtklasse...

> Z1HR er forøvrigt kun beregnet til lette og mellemvægtscykler... med sine
> 195 kg er RF600 mere end mellemvægt..

.... og her er det værd at bemærke, at Z1, Z1 HR, Z3 og Z4 i RF600'ens
dimensioner alle har samme vægtklasse! Nemlig 58 / fordæk 120/70 17 og
69 / bagdæk 160/60 17.

At Z1 HR iflg Metzeler er beregnet til mellemklassecykler er jo blot
retningsvisende, for hvor meget vejer sådan en ;)

Vægtklassen er desværre noget, mange ejere af ældre cykler forsynder sig
mod, når de vælger moderne dæk med lavere profil. For at overholde
vægtklassen skal de typisk en bredde op pr profilhøjde, de går ned. Og
det er der ikke mange der husker, endsige standardfælge der er egnede til.

> Desuden er skal du er Z3 og Z1 dækket næsten lige bløde, så du skal nok
> vælge et Z4 dæk...
> Z1 og Z3 er udprægede sportsdæk , hvor Z4 er et "sport mileage" som
> metzeler selv udtrykker det... altså med flere kilometer i

Det er sikkert et godt valg, hvis Z4-profilen passer til Z1. Håber nogen
har erfaringer med det.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


SmaRTrxxv (01-03-2003)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 01-03-03 00:00


"> I princippet har du ret, men hvis mc'en aldrig kommer til at køre så
> hurtigt, er hastighedsklassen kun af akademisk interesse.
Tjaa... hvis man virkelig er sikker på at man aldrig, bare et øjeblik kører
mere end 210...meeen...

>......... Kan en RF600 iøvrigt køre 210 km/t?
Ja... den burde kunne køre min. 230 "ægte" km/t.
Jeg har kørt 240 "ægte" km/t i på flad vej en vindstille sommer aften med
min. Det er målt med en Garmin GPS.

Thore



Richard (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-03-03 12:11

SmaRTrxxv wrote:
> Tjaa... hvis man virkelig er sikker på at man aldrig, bare et øjeblik kører
> mere end 210...meeen...
>
>>......... Kan en RF600 iøvrigt køre 210 km/t?
>
> Ja... den burde kunne køre min. 230 "ægte" km/t.
> Jeg har kørt 240 "ægte" km/t i på flad vej en vindstille sommer aften med
> min. Det er målt med en Garmin GPS.

Imponerende. Så skal du naturligvis ikke vælge et dæk, der kun er
klasset til 210, men det ved du sikkert allerede ;)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Armand (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-03 11:38


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E5E7DB5.4040009@mail.dk...
> dj wrote:
> >
> Du skal vælge et bagdæk, der passer til fordækket - dvs. diagonal eller
> radialt ..............

Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og dén
havde kun radial'en på baghjulet!
Hvad forskel skulle der være hændt i mellemtiden??

> ..........og samme profil

Enhver 600'er "idag" (jvf. min 2000'er MC-Revy), har da /55 bagpå og /70
foran (kawa'en endog /65 foran), så dét har da intet at sige med
profil-forskel :-|

Man kan udemærket mixe fabrikater og dæk på kryds og tværs; og der er i mine
øjne større chance for at forskellige grad af nedslidning for hhv. bag, som
det altid forekommer, vil have større indflydelse på køreegenskaberne end to
forskellige dækfabrikater :-|
Når dét er sagt, så skal også lige nævnes at med samme fabrikat i begge
ender er der størst (men aligevel IKKE 100%) chance for at dækkene
harmonerer!

Netop ud fra dj's nuværende problematik, vil man dårligt kunne skifte
fabrikat uden at skulle skrotte et halvslidt dæk, og det er ulogisk :-|
Hvis man er i færd med at skrotte et halvbrugt dæk, kan man jo ligesågodt
spare pengene i første omgang og så se om ikke at det nye dæk ikke skulle
matcher det brugte i den anden ende, og først i tilfælde af at det ikke gør,
bruge pengene på det sidste dæk også :-/

--
Armand.





Richard (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 28-02-03 15:09

Armand wrote:
>>Du skal vælge et bagdæk, der passer til fordækket - dvs. diagonal eller
>>radialt ..............
>
> Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og dén
> havde kun radial'en på baghjulet!
> Hvad forskel skulle der være hændt i mellemtiden??

Først og fremmest er der kommet et større udvalg, så du kan matche i
samme type. Sandsynligheden for, at et vilkårligt radial og diagonaldæk
har samme profil er da ikke stor. Honda har som fabrik kapacitet til at
prøve sig frem, det har de færreste forhandlere endsige mc-kørere.

Baggrund: Min VF750S havde to Michelindæk - A59 for og Mac.50 bag - der
passede umanerligt dårligt sammen og gav cyklen rystende nervøse
egenskaber i sving. Det forsvandt fuldstændigt med nye Mac.50 for og
bag. Så jeg har stor respekt for umage dækparring

>>..........og samme profil
>
> Enhver 600'er "idag" (jvf. min 2000'er MC-Revy), har da /55 bagpå og /70
> foran (kawa'en endog /65 foran), så dét har da intet at sige med
> profil-forskel :-|

?? Profilen er dækkets tværsnitsprofil, der varierer fra dæk til dæk. Du
taler om profilhøjde eller dækhøjde, så vidt jeg kan læse? Og i det
konkrete tilfælde er RF600'ens profilhøjde da også /70 foran og /60
bagpå (iflg Metzeler), så det har S. taget stilling til fra starten.

> Man kan udemærket mixe fabrikater og dæk på kryds og tværs; og der er i mine
> øjne større chance for at forskellige grad af nedslidning for hhv. bag, som
> det altid forekommer, vil have større indflydelse på køreegenskaberne end to
> forskellige dækfabrikater :-|

Det er jo heller ikke sort og vidt, oplevelsen er sikkert subjektiv og
afhængende af kørestil et langt stykke hen ad vejen (undskyld opvækst
med Otto Leisner, du ved) ;)

> Når dét er sagt, så skal også lige nævnes at med samme fabrikat i begge
> ender er der størst (men aligevel IKKE 100%) chance for at dækkene
> harmonerer!

Enig. Og vi taler under alle omstændigheder om sandsynligheder indtil
parktiske erfaringer har bevist det modsatte.

> Netop ud fra dj's nuværende problematik, vil man dårligt kunne skifte
> fabrikat uden at skulle skrotte et halvslidt dæk, og det er ulogisk :-|
> Hvis man er i færd med at skrotte et halvbrugt dæk, kan man jo ligesågodt
> spare pengene i første omgang og så se om ikke at det nye dæk ikke skulle
> matcher det brugte i den anden ende, og først i tilfælde af at det ikke gør,
> bruge pengene på det sidste dæk også :-/

Det er jo også der, vurderingen af to dæks fordragelighed er relevant


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Armand (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-03 17:31


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E5F6D79.1010300@mail.dk...
> Armand wrote:
> >>Du skal vælge et bagdæk, der passer til fordækket - dvs. diagonal eller
> >>radialt ..............
> >
> > Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og dén
> > havde kun radial'en på baghjulet!
> > Hvad forskel skulle der være hændt i mellemtiden??
>
> Først og fremmest er der kommet et større udvalg, så du kan matche i
> samme type.

Jup! kan(!); men åbenbart ikke behøver eftersom at dén luksus ikke var
nødvendig på VF1000!

> Sandsynligheden for, at et vilkårligt radial og diagonaldæk
> har samme profil er da ikke stor.

Hvorfor ikke?
Den er da lige så sandsynlig som forskellen imellem et Bridgestone BT 50 og
et Dunlop D207!
Profiler er noget som fabrikkerne udvikler på i.h.t. dækkets påtænkte brug,
og selvom der måske ikke findes særligt "spidse" profiler iblandt
diagonaltyperne, er der da både "spidse" og "flade" radial-profiler :-|

> Honda har som fabrik kapacitet til at prøve sig frem, det har de færreste
forhandlere > endsige mc-kørere.

Og deri ligger grunden til at jeg brugte udtrykket "størst sandsynlighed";
men dine ord står i hård kontrast til de modeller der fra fabrikken ikke har
kunne køre ligeud bl.a. p.g.a. dækvalget - TL1000 er vist det nyligste
eksempel!

Og som jeg også skrev:
Profilen ændres også i løbet af nedslidningen, og dét anfægter du ikke som
kritisk - Hvorfor så når det er en forskel på nye dæk??

> Baggrund: Min VF750S havde to Michelindæk - A59 for og Mac.50 bag - der
> passede umanerligt dårligt sammen og gav cyklen rystende nervøse
> egenskaber i sving. Det forsvandt fuldstændigt med nye Mac.50 for og
> bag. Så jeg har stor respekt for umage dækparring

Jamen:
Så hár du jo også benyttet den indkøbs-model jeg anbefalede: At starte med
at købe det ene dæk og først købe det der udgør hele sættet hvis man
registrerer at dækkene ikke parrer sammen!!

--
Armand.




Richard (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-03-03 12:51

Armand wrote:
>>>Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og dén
>>>havde kun radial'en på baghjulet!
>>>Hvad forskel skulle der være hændt i mellemtiden??
>>
>>Først og fremmest er der kommet et større udvalg, så du kan matche i
>>samme type.
>
> Jup! kan(!); men åbenbart ikke behøver eftersom at dén luksus ikke var
> nødvendig på VF1000!

Hmm, hvornår fremkom radialdæk til mc'er? Kunne Honda's valg bunde i
manglen på radialfordæk?

>>Sandsynligheden for, at et vilkårligt radial og diagonaldæk
>>har samme profil er da ikke stor.
>
> Hvorfor ikke?

Som jeg læser prducenternes produktoversigter, er radialdæk samtidig
teknologispring ifht det diagonaldæk, de erstatter. Derfor også stor
sandsynlighed for, at profilen er anderledes IMHO.

> Den er da lige så sandsynlig som forskellen imellem et Bridgestone BT 50 og
> et Dunlop D207!
> Profiler er noget som fabrikkerne udvikler på i.h.t. dækkets påtænkte brug,
> og selvom der måske ikke findes særligt "spidse" profiler iblandt
> diagonaltyperne, er der da både "spidse" og "flade" radial-profiler :-|

Ja muligvis, men så må man jo prøve sig frem.

> Og deri ligger grunden til at jeg brugte udtrykket "størst sandsynlighed";
> men dine ord står i hård kontrast til de modeller der fra fabrikken ikke har
> kunne køre ligeud bl.a. p.g.a. dækvalget - TL1000 er vist det nyligste
> eksempel!

Og hvad var det nu, den af TL1000s egenskaber skyldtes? - nervøs
styregeometri, uheldigt dækvalg, dårlig samlekvalitet med skæve
stel/gafler? - jeg ved det ikke.

> Og som jeg også skrev:
> Profilen ændres også i løbet af nedslidningen, og dét anfægter du ikke som
> kritisk - Hvorfor så når det er en forskel på nye dæk??

Jo det er da rigtigt, men nu gik spørgsmålet på valg af et andet dæk til
eftermontering sammen med et brugt. Det er klart at dækket ændrer
profil, i takt med at det bliver kørt fladt. Men hvordan to forskellige
dæks profil ændrer sig, er da sværere at forudse. Hvorfor introducere
flere ubekendte? - så hellere vælge et bagdæk med passende profil i
forventning om, at det slides til en profil, der passer til det slidte
fordæks, på et eller andet tidspunkt. Så har man da bedre chance for at
køre på dæk af samme profil de sidste km, inden begge så skal skiftes.
Det ville jeg da kalde snusfornuft eller en eller anden grad af rettidig
omhu ;)

>>Baggrund: Min VF750S havde to Michelindæk - A59 for og Mac.50 bag - der
>>passede umanerligt dårligt sammen og gav cyklen rystende nervøse
>>egenskaber i sving. Det forsvandt fuldstændigt med nye Mac.50 for og
>>bag. Så jeg har stor respekt for umage dækparring
>
> Jamen:
> Så hár du jo også benyttet den indkøbs-model jeg anbefalede: At starte med
> at købe det ene dæk og først købe det der udgør hele sættet hvis man
> registrerer at dækkene ikke parrer sammen!!

Nej ikke jeg, men den forrige ejer valgte - tåbeligvis skulle det vise
sig, ved ikke hvad han vidste om det - et Mac50-dæk i stedet for et A59
eller hvad det nu hed. Han og hans mekaniker, der havde haft cyklen før
ham og tilsammen kørt mindst et sæt dæk (=1 bag/2 fordæk), burde have
forudset, at fordækket og det gamle fordæk og det nye fordæk ville være
kaput til samme tid.

I overensstemmelse med min oprindelige anbefaling skulle han derfor have
valgt et A59-bagdæk eller andet med tilsvarende profil for så at
skifte til et helt andet sæt næste gang


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Armand (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-03 00:19


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E609E8D.3040706@mail.dk...
> Armand wrote:
> >>>Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og dén
> >>>havde kun radial'en på baghjulet!
> >>>Hvad forskel skulle der være hændt i mellemtiden??
> >>
> >>Først og fremmest er der kommet et større udvalg, så du kan matche i
> >>samme type.
> >
> > Jup! kan(!); men åbenbart ikke behøver eftersom at dén luksus ikke var
> > nødvendig på VF1000!
>
> Hmm, hvornår fremkom radialdæk til mc'er? Kunne Honda's valg bunde i
> manglen på radialfordæk?

Hvornår kom VF1000?
Og jo: Der var kun bagdæk i starten; men det fandt hverken dækfabrikanten
(Bridgestone(?)) eller Honda betænkeligt dengang, så hvorfor nu???

> > Og deri ligger grunden til at jeg brugte udtrykket "størst
> > sandsynlighed"; men dine ord står i hård kontrast til de modeller der
fra
> > fabrikken ikke har kunne køre ligeud bl.a. p.g.a. dækvalget - TL1000 er
vist det
> > nyligste eksempel!
>
> Og hvad var det nu, den af TL1000s egenskaber skyldtes? - nervøs
> styregeometri, uheldigt dækvalg, dårlig samlekvalitet med skæve
> stel/gafler? - jeg ved det ikke.

Nu sikrede jeg mig at skrive. "bl.a. p.g.a. dækvalget"; men et primært trick
til minimering af Tl'erens problemer har været reducering af bagdækkets
bredde, så dér kan man nok tale om dækrelaterede problemer (uagtet at også
affjedringen på TL'eren har måttet høre for manglende dæmper-virkning!)!?

--
Armand.






Richard (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 03-03-03 16:10

Armand wrote:
>>>>>Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og dén
>>>>>havde kun radial'en på baghjulet!
>>>>>Hvad forskel skulle der være hændt i mellemtiden??
>>>>
>>>>Først og fremmest er der kommet et større udvalg, så du kan matche i
>>>>samme type.
>>>
>>>Jup! kan(!); men åbenbart ikke behøver eftersom at dén luksus ikke var
>>>nødvendig på VF1000!
>>
>>Hmm, hvornår fremkom radialdæk til mc'er? Kunne Honda's valg bunde i
>>manglen på radialfordæk?
>
> Hvornår kom VF1000?
> Og jo: Der var kun bagdæk i starten; men det fandt hverken dækfabrikanten
> (Bridgestone(?)) eller Honda betænkeligt dengang, så hvorfor nu???

Tja, nu har vi altså valget, det havde de åbenbart ikke dengang -
blandes radial- og diagonaldæk i fabrikkernes originalbestykningi dag?

For forbrugeren er fordelen ved vores materielle overflodssamfund jo
netop, at den enkelte kan vælge det, høn finder bedst

>>Og hvad var det nu, den af TL1000s egenskaber skyldtes? - nervøs
>>styregeometri, uheldigt dækvalg, dårlig samlekvalitet med skæve
>>stel/gafler? - jeg ved det ikke.
>
> Nu sikrede jeg mig at skrive. "bl.a. p.g.a. dækvalget"; men et primært trick
> til minimering af Tl'erens problemer har været reducering af bagdækkets
> bredde, så dér kan man nok tale om dækrelaterede problemer (uagtet at også
> affjedringen på TL'eren har måttet høre for manglende dæmper-virkning!)!?

Ja Öhlins og co. har vist haft et godt eftermarked i den cykel :)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Armand (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-03-03 18:09


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E637053.6020406@mail.dk...
> Armand wrote:
> >>>>>Den første motorcykel med seriemonteret radial-dæk, var VF1000 - Og
> >>>>>dén havde kun radial'en på baghjulet!
> >>>>
> >>>>.......der er kommet et større udvalg, så du kan matche samme type.
> >>>
> >>>Jup! kan(!); men åbenbart ikke behøver (på VF1000)!
> >>
> >>Hmm, hvornår fremkom radialdæk til mc'er? Kunne Honda's valg bunde i
> >>manglen på radialfordæk?
> >
> > Hvornår kom VF1000?
> > Og jo: Der var kun bagdæk i starten; men det fandt hverken
> > dækfabrikanten (Bridgestone(?)) eller Honda betænkeligt dengang, så
> > hvorfor nu???
>
> Tja, nu har vi altså valget, det havde de åbenbart ikke dengang -
> blandes radial- og diagonaldæk i fabrikkernes originalbestykningi dag?

Sagen er jo at der akkurat som for biler snart ikke leveres motorcykler (af
en vis størrelse) uden at de er originalmonteret med radial'ere både for og
bag!
Hvis man anskaffer samme dækdimensioner vil det udvalget tillige være
bredest (99%) i radial-udgaverne, så det er egentlig flueknepperi detteher
:-|

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste