PHK wrote:
>>Mon ikke der er forskel på om det er dele til en Japansk Yamaha eller en
>>Italiensk Yamaha? Gu ve hvad der tager længst tid?
>
> Den vil jeg godt lige have uddybet - der er nok noget jeg ikke ved det
> fjerneste om :)??
Du ved godt, at japan ligger længere væk, men at italienerne har ry for
ikke at organisere særlig effektivt, ikke ;)
Spøg til side, det Claus sikkert hentyder til er, at Yamaha - ligesom
Honda og sikkert også andre japanske producenter - har samlefabrikker i
Europa, der også i vis udstrækning er ophav til lokale modeller. I
Yamahas tilfælde er fx SZR 660 og Buldog'en designet af Yamaha i Italien
og samles lokalt. Yamahister kender sikkert til flere modeller.
Svjh var SZR 660 et mix af en 660-motor og et stel fra en Yamaha 250cc
sportsmaskine tilsat forskellige europæiske gafler, dæmpere etc. Og
Bulldog'en blev i stor udstrækning bygget af Virago 1100-motor og andre
gængse stumper som et lokalt europæisk projekt. Historien findes i
Motorrad for et par år siden.
Tilsvarende blev Hondas SLR650 og siden FX650 designet og bygget af
Hondas spanske fabrik, den tidligere Montesa-ditto, hvor også flere af
Honda-modellerne til EU samles.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal:
https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2