|
| Suzuki GSF 600 vil ikke køre på 4. cylinde~ Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 24-02-03 13:37 |
|
Hej
Hermed mit første indlæg i denne gruppe, da jeg har et problem med min
Bandit som jeg ikke rigtigt kan regne ud.
Når jeg starter cyklen fra kold, så kan jeg ikke få den til at trække på den
4. cylinder (den længst til højre når man sidder på cyklen). Lader jeg den
så stå og varme op på 3 cylindre så kommer den sidste cylinder også med
efter ca 5 min. Hvis jeg så stopper motoren og lader den køle ned så har jeg
problemet igen, hvis jeg lader den køle så lang tid at den bliver kold.
Jeg har skiftet tændrøret ud, men det nye tændrør opfører sig på nøjagtigt
samme måde.
Da jeg tog maskinen ud af vinterhi i går, skruede jeg tændrøret ud for at
inspicere det og konstaterede at det havde en tynd film af kulstof over
katode og anode, det børstede jeg af og satte tændrøret i igen uden at det
hjalp.
Når jeg stopper motoren efter den har kørt på 3 cylindre i et par minutter
og tager tændrøret ud, så er det fugtigt af benzin, så brændstof tilførslen
må vel være OK (hvilket det at den kører OK efter at den er blevet varm vel
også bevidner).
Jeg har også haft tændrøret ude for at se om det gnistrede korrekt, hvilket
det gjorde (i hvertfald sprang der knister når jeg drejede motoren med
starteren).
Kan der være noget elektrisk som først fungerer ordentligt når det er blevet
varmt? Kan der til trods for at der tilsyneladende kommer brædstof ind i
cylinderen være noget i brændstoftilførslen som først virker ordentligt når
cyklen er blevet varm?
Jeg har Clymer-bogen for min cykel, men er ikke super-vild med at åbne alt
for mange dæksler og låg der fører ind til de mere komplicerede dele af
cyklen, så hvis der er nogen der mener at det vil være nødvendigt, så vil
jeg tage deres råd med til mekanikeren.
Min cykel er købt fra ny i 1998 af undertegnde og har fulgt alle
service-eftersyn.
/Jakob Ventzel
| |
Brian W. (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian W. |
Dato : 24-02-03 14:32 |
|
Hej Jakob
Jeg havde samme problem på min gamle honda cb900... jeg tror aldrig at jeg
fandt årsagen til at den lavede det nummer. det blev bare bedre jo varmere
det blev..!
Jeg skiftede tændledniger, tændhætter til nogle uden støjdæmpning, og
tændrør, uden at det hjalp mærkbart. Held og lykke.
--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/brian_laursen
"Jakob Ventzel" <jav(del/remove-this)@resource.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5a11de$0$31967$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hermed mit første indlæg i denne gruppe, da jeg har et problem med min
> Bandit som jeg ikke rigtigt kan regne ud.
>
> Når jeg starter cyklen fra kold, så kan jeg ikke få den til at trække på
den
> 4. cylinder (den længst til højre når man sidder på cyklen). Lader jeg den
> så stå og varme op på 3 cylindre så kommer den sidste cylinder også med
> efter ca 5 min. Hvis jeg så stopper motoren og lader den køle ned så har
jeg
> problemet igen, hvis jeg lader den køle så lang tid at den bliver kold.
>
> Jeg har skiftet tændrøret ud, men det nye tændrør opfører sig på nøjagtigt
> samme måde.
> Da jeg tog maskinen ud af vinterhi i går, skruede jeg tændrøret ud for at
> inspicere det og konstaterede at det havde en tynd film af kulstof over
> katode og anode, det børstede jeg af og satte tændrøret i igen uden at det
> hjalp.
> Når jeg stopper motoren efter den har kørt på 3 cylindre i et par minutter
> og tager tændrøret ud, så er det fugtigt af benzin, så brændstof
tilførslen
> må vel være OK (hvilket det at den kører OK efter at den er blevet varm
vel
> også bevidner).
> Jeg har også haft tændrøret ude for at se om det gnistrede korrekt,
hvilket
> det gjorde (i hvertfald sprang der knister når jeg drejede motoren med
> starteren).
>
> Kan der være noget elektrisk som først fungerer ordentligt når det er
blevet
> varmt? Kan der til trods for at der tilsyneladende kommer brædstof ind i
> cylinderen være noget i brændstoftilførslen som først virker ordentligt
når
> cyklen er blevet varm?
>
> Jeg har Clymer-bogen for min cykel, men er ikke super-vild med at åbne alt
> for mange dæksler og låg der fører ind til de mere komplicerede dele af
> cyklen, så hvis der er nogen der mener at det vil være nødvendigt, så vil
> jeg tage deres råd med til mekanikeren.
>
> Min cykel er købt fra ny i 1998 af undertegnde og har fulgt alle
> service-eftersyn.
>
> /Jakob Ventzel
>
>
>
>
| |
Kim Lundgaard (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Kim Lundgaard |
Dato : 24-02-03 14:36 |
|
Jakob Ventzel skrev:
>Hej
>
>Hermed mit første indlæg i denne
>gruppe, da jeg har et problem med min
>Bandit som jeg ikke rigtigt kan regne ud.
>
>Når jeg starter cyklen fra kold, så
>kan jeg ikke få den til at trække på den
>4. cylinder (den længst til højre når
>man sidder på cyklen). Lader jeg den
>så stå og varme op på 3 cylindre så
>kommer den sidste cylinder også med
>efter ca 5 min. Hvis jeg så stopper
>motoren og lader den køle ned så har jeg
>problemet igen, hvis jeg lader den
>køle så lang tid at den bliver kold.--
Hej Jacob!
Det lyder lyder lidt a´la det samme som jeg
oplevede med min bandit midt i november sidste
år! Du skriver du lige har startet den efter
vinterhi, kan det skyldes kondens i kaburatorerne!
Prøv evt. at tanke den op med frisk benzin, og tilsæt
et ordentligt skvæt karburatorsprit, det hjalp
på min bandut600! Der var vel ingenting da du stilte
den ind til opbevaring!
Mvh.
Kim Lundgaard
(Bandit600)
http://www.streetfigther.dk
| |
Jakob Ventzel (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 25-02-03 10:11 |
|
> Du skriver du lige har startet den efter
> vinterhi, kan det skyldes kondens i kaburatorerne!
> Prøv evt. at tanke den op med frisk benzin, og tilsæt
> et ordentligt skvæt karburatorsprit, det hjalp
> på min bandut600! Der var vel ingenting da du stilte
> den ind til opbevaring!
Jeg havde problemet i et par måneder op til at jeg satte den ind i starten
af november sidste år, det var også i den forbindelse at jeg skiftede
tændrøret.
| |
Moller (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-02-03 14:46 |
|
> Når jeg stopper motoren efter den har kørt på 3 cylindre i et par minutter
> og tager tændrøret ud, så er det fugtigt af benzin, så brændstof
tilførslen
> må vel være OK (hvilket det at den kører OK efter at den er blevet varm
vel
> også bevidner).
Da du tog det ud, sammenlignede du så med de andre 3 ??? om det var mere
fugtigt, eller noget... ku bedømme om der er noget galt med kabureringen,
ala forstoppelse, falsk luft, eller andet som man lige har overset ved den
ene kaburator.....
> Kan der være noget elektrisk som først fungerer ordentligt når det er
blevet
> varmt? Kan der til trods for at der tilsyneladende kommer brædstof ind i
> cylinderen være noget i brændstoftilførslen som først virker ordentligt
når
> cyklen er blevet varm?
Ja, der er jo næsten kun karbureringen... ellers hva siger en
compresions test ??? for alle 4 cyl... håber ik, men ku være det sagde noget
om det.
--
Best Regards
Lars Molnit
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=86
| |
Moller (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-02-03 14:49 |
|
Vigtig detalje...
Hvornår blev den sidst syncroniseret.... der nævnes på mange sites
omkring Banditterne, at de er meget følsomme omkring syncronisering ved
opvarmning, og derved anbefaler de at få stillet syncroniseringen så godt
som muligt, og samtidig med man alligevel stille ventiler :)
--
Best Regards
Lars Molnit
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=86
| |
Jakob Ventzel (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 25-02-03 10:30 |
|
> Vigtig detalje...
> Hvornår blev den sidst syncroniseret.... der nævnes på mange sites
> omkring Banditterne, at de er meget følsomme omkring syncronisering ved
> opvarmning, og derved anbefaler de at få stillet syncroniseringen så godt
> som muligt, og samtidig med man alligevel stille ventiler :)
Jeg havde den til service juli/august sidste år (så vidt jeg husker). Jeg
cheker lige op på dette og vender tilbage med svar onsdag eller torsdag.
| |
Jakob Ventzel (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 25-02-03 10:28 |
|
> Da du tog det ud, sammenlignede du så med de andre 3 ??? om det var mere
> fugtigt, eller noget... ku bedømme om der er noget galt med kabureringen,
> ala forstoppelse, falsk luft, eller andet som man lige har overset ved den
> ene kaburator.....
Hmm, nej det burde jeg selvfølgelig have gjort, det får jeg lige gjort i
morgen eller torsdag og så vender jeg tilbage med resultatet.
> Ja, der er jo næsten kun karbureringen... ellers hva siger en compresions
test ??? for alle 4 cyl... håber ik, men ku være det sagde noget
> om det.
Jeg har faktisk en kompressions-test som jeg lige vil finde frem. Når jeg
tænker over det så var der faktisk noget med at kompressionen ikke var alt
for god på nogle af cylindrene. Værkstedet sagde at der ikke rigtigt var
noget at gøre ved det ud over at jeg kunne forsøge med diverse
benzin-selskabers "super-formel" benzin typer, da de skulle have en rensende
effekt på motoren.
Jeg ser lige om jeg ikke kan scanne den, det kan være at der er nogen her
der kan type den for mig.
| |
Jacob Bunk Nielsen (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 25-02-03 12:25 |
|
"Jakob Ventzel" <jav(del/remove-this)@resource.dk> writes:
> Værkstedet sagde at der ikke rigtigt var noget at gøre ved det ud
> over at jeg kunne forsøge med diverse benzin-selskabers
> "super-formel" benzin typer, da de skulle have en rensende effekt på
> motoren.
Jeg prøvede engang at hælde sådan noget af Hydro/Texacos på min Bandit
600. Den blev til en ren traktor at høre på, og den trak heller ikke
specielt godt. På deres almindelige 92 oktan (som også er lidt
billigere) kører den helt perfekt.
--
Jacob - www.bunk.cc
I'll show you MY telex number if you show me YOURS ...
| |
Mummel (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Mummel |
Dato : 24-02-03 15:21 |
|
"Jakob Ventzel" <jav(del/remove-this)@resource.dk> skrev i en meddelelse news:3e5a11de$0$31967$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hermed mit første indlæg i denne gruppe, da jeg har et problem med min
> Bandit som jeg ikke rigtigt kan regne ud.
>
> Når jeg starter cyklen fra kold, så kan jeg ikke få den til at trække på den
> 4. cylinder (den længst til højre når man sidder på cyklen). Lader jeg den
> så stå og varme op på 3 cylindre så kommer den sidste cylinder også med
> efter ca 5 min. Hvis jeg så stopper motoren og lader den køle ned så har jeg
> problemet igen, hvis jeg lader den køle så lang tid at den bliver kold.
>
> Jeg har skiftet tændrøret ud, men det nye tændrør opfører sig på nøjagtigt
> samme måde.
> Da jeg tog maskinen ud af vinterhi i går, skruede jeg tændrøret ud for at
> inspicere det og konstaterede at det havde en tynd film af kulstof over
> katode og anode, det børstede jeg af og satte tændrøret i igen uden at det
> hjalp.
> Når jeg stopper motoren efter den har kørt på 3 cylindre i et par minutter
> og tager tændrøret ud, så er det fugtigt af benzin, så brændstof tilførslen
> må vel være OK (hvilket det at den kører OK efter at den er blevet varm vel
> også bevidner).
> Jeg har også haft tændrøret ude for at se om det gnistrede korrekt, hvilket
> det gjorde (i hvertfald sprang der knister når jeg drejede motoren med
> starteren).
>
> Kan der være noget elektrisk som først fungerer ordentligt når det er blevet
> varmt? Kan der til trods for at der tilsyneladende kommer brædstof ind i
> cylinderen være noget i brændstoftilførslen som først virker ordentligt når
> cyklen er blevet varm?
>
> Jeg har Clymer-bogen for min cykel, men er ikke super-vild med at åbne alt
> for mange dæksler og låg der fører ind til de mere komplicerede dele af
> cyklen, så hvis der er nogen der mener at det vil være nødvendigt, så vil
> jeg tage deres råd med til mekanikeren.
>
> Min cykel er købt fra ny i 1998 af undertegnde og har fulgt alle
> service-eftersyn.
>
> /Jakob Ventzel
jEG TROR AT DET ER EN STRAM VENTIL
>
>
>
>
| |
Moller (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-02-03 15:28 |
|
> jEG TROR AT DET ER EN STRAM VENTIL
Nu spørg jeg nok dumt, men hvis man stiller ventilerne, løser det
problemet ???, eller snakker vi her om en hel ny ventil ??? Hvis jeg ikke
tager fejl, så er det den jakob som jeg skulle hjælpe med at stille ventiler
i næste uge, så må vi håbe det er rigtigt, og derved løser problemet :)
--
Best Regards
Lars Molnit
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=86
| |
Jacob Bunk Nielsen (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 24-02-03 22:24 |
|
"Moller" <news@molnit.com> writes:
Hej Lars!
> Hvis jeg ikke tager fejl, så er det den jakob som jeg skulle hjælpe
> med at stille ventiler i næste uge, så må vi håbe det er rigtigt, og
> derved løser problemet :)
Jeg er desværre bange for at du husker forkert, da du i hvert fald
(også?) har lovet mig at hjælpe med at stille ventiler på min Bandit.
Jeg har ikke prøvet at starte min Bandit endnu. Til gengæld var jeg
ude og køre på Christians nye FZR 600 R i dag, da den skulle køres
hjem fra Lydmuren. Den kørte sg* godt, og så var det godt lige at
komme ud og få en tur på MC
--
Jacob - www.bunk.cc
Old age is too high a price to pay for maturity.
| |
Moller (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-02-03 23:23 |
|
> Jeg er desværre bange for at du husker forkert, da du i hvert fald
> (også?) har lovet mig at hjælpe med at stille ventiler på min Bandit.
:) så huskede jeg forkert :) var kun fornavnet jeg ku huske :)
>
> Jeg har ikke prøvet at starte min Bandit endnu. Til gengæld var jeg
> ude og køre på Christians nye FZR 600 R i dag, da den skulle køres
> hjem fra Lydmuren. Den kørte sg* godt, og så var det godt lige at
> komme ud og få en tur på MC
Yepsen... prøvede banditten i går, efter at ha fikset de sidste
El-dele... :)
--
Best Regards
Lars Molnit
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=86
| |
Christian Knudsen (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 25-02-03 00:11 |
|
"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m3el5xid90.fsf@paven.bunk.cc...
> "Moller" <news@molnit.com> writes:
>
> Hej Lars!
>
> > Hvis jeg ikke tager fejl, så er det den jakob som jeg skulle hjælpe
> > med at stille ventiler i næste uge, så må vi håbe det er rigtigt, og
> > derved løser problemet :)
>
> Jeg er desværre bange for at du husker forkert, da du i hvert fald
> (også?) har lovet mig at hjælpe med at stille ventiler på min Bandit.
>
> Jeg har ikke prøvet at starte min Bandit endnu. Til gengæld var jeg
> ude og køre på Christians nye FZR 600 R i dag, da den skulle køres
> hjem fra Lydmuren. Den kørte sg* godt, og så var det godt lige at
> komme ud og få en tur på MC
>
> --
> Jacob - www.bunk.cc
> Old age is too high a price to pay for maturity.
Tja, jeg tuder bare stadig lidt over jeg kun sad bagpå..... glæder mig som
en sindsyg, til jeg får mit store kort....
Jeg kørte den dog over på tankstationen ikke så langt væk, så det mig der
gav den sin "jomfrutur".... hehe
Så skal der bare skrues en masse...
mvmch
christian
| |
Jacob Bunk Nielsen (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 25-02-03 00:14 |
|
"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev:
>>
>> Jeg har ikke prøvet at starte min Bandit endnu. Til gengæld var jeg
>> ude og køre på Christians nye FZR 600 R i dag, da den skulle køres
>> hjem fra Lydmuren. [ ... ]
>
> Tja, jeg tuder bare stadig lidt over jeg kun sad bagpå..... glæder mig som
> en sindsyg, til jeg får mit store kort....
Ja, nu er der jo heldigvis ikke så længe til ... og vi kom da også
nogenlunde sikkert ud til PMC.
> Jeg kørte den dog over på tankstationen ikke så langt væk, så det mig der
> gav den sin "jomfrutur".... hehe
Heh - ja, du blev godt nok helt dårlig da jeg brugte det ord om den
første tur, og du ikke selv skulle køre den
.... bare rolig, jeg synes også at det var synd for dig.
> Så skal der bare skrues en masse...
Ja, nu har du jo lidt tid der skal slås ihjel (og et par småting der
skal fikses :).
--
Jacob - www.bunk.cc
Booze is the answer. I don't remember the question.
| |
Armand (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-02-03 18:00 |
|
Mummel <nh.sall@mail.dk> skrev i en
news:3e5a2b34$0$121$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> jEG TROR AT DET ER EN STRAM VENTIL
Grunden til at ventiler skal være løse er at de bliver længere som varme!
Derved vil for stramme ventiler tiltage i problematik (lækkende ventil)
efterhånden som motoren varmes op!
Detteher problem udarter sig stik modsat, hvorfor for stramme ventiler IKKE
er årsagen :-|
--
Armand.
| |
Erland R. Nielsen (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Erland R. Nielsen |
Dato : 24-02-03 18:16 |
|
> Hermed mit første indlæg i denne gruppe, da jeg har et problem med min
> Bandit som jeg ikke rigtigt kan regne ud.
>
> Når jeg starter cyklen fra kold, så kan jeg ikke få den til at trække på
den
> 4. cylinder (den længst til højre når man sidder på cyklen). Lader jeg den
> så stå og varme op på 3 cylindre så kommer den sidste cylinder også med
> efter ca 5 min. Hvis jeg så stopper motoren og lader den køle ned så har
jeg
> problemet igen, hvis jeg lader den køle så lang tid at den bliver kold.
>
> Jeg har skiftet tændrøret ud, men det nye tændrør opfører sig på nøjagtigt
> samme måde.
> Da jeg tog maskinen ud af vinterhi i går, skruede jeg tændrøret ud for at
> inspicere det og konstaterede at det havde en tynd film af kulstof over
> katode og anode, det børstede jeg af og satte tændrøret i igen uden at det
> hjalp.
> Når jeg stopper motoren efter den har kørt på 3 cylindre i et par minutter
> og tager tændrøret ud, så er det fugtigt af benzin, så brændstof
tilførslen
> må vel være OK (hvilket det at den kører OK efter at den er blevet varm
vel
> også bevidner).
> Jeg har også haft tændrøret ude for at se om det gnistrede korrekt,
hvilket
> det gjorde (i hvertfald sprang der knister når jeg drejede motoren med
> starteren).
>
> Kan der være noget elektrisk som først fungerer ordentligt når det er
blevet
> varmt? Kan der til trods for at der tilsyneladende kommer brædstof ind i
> cylinderen være noget i brændstoftilførslen som først virker ordentligt
når
> cyklen er blevet varm?
>
> /Jakob Ventzel
>
Hej, jeg har haft lidt samme problem på min tidligere '96 Bandit. Det viste
sig at der sprang en gnist gennem tåndrørskablet og ned på topstykket.
Jeg kunne mere eller mindre holde problemet væk med silikonespray. Reelt er
kablet vel defekt når der først har sprunget en gnist gennem isoleringen
(mikrorevner), men jeg skiftede aldrig kabler. Det var meget svært at se
gnisten i dagslys.
mvh Erland
mvh Erland
| |
Jakob Ventzel (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 25-02-03 10:36 |
|
> Hej, jeg har haft lidt samme problem på min tidligere '96 Bandit. Det
viste
> sig at der sprang en gnist gennem tåndrørskablet og ned på topstykket.
> Jeg kunne mere eller mindre holde problemet væk med silikonespray. Reelt
er
> kablet vel defekt når der først har sprunget en gnist gennem isoleringen
> (mikrorevner), men jeg skiftede aldrig kabler. Det var meget svært at se
> gnisten i dagslys.
Jeg vil lige starte den i mørke på torsdag og check om det er det der er
tilfældet. I komplet mørke skal jeg forvente at se en lille gnist der
springer mellem tændrørskablet og topstykket, hvis det er det der er
problemet? Kan jeg fikse problemet ved at kære noget elektriker tape rundt
om tændrørskablet indtil jeg kan få det udskiftet?
| |
Erland R. Nielsen (26-02-2003)
| Kommentar Fra : Erland R. Nielsen |
Dato : 26-02-03 16:49 |
|
"Jakob Ventzel" <jav(del/remove-this)@resource.dk> wrote in message
news:3e5b38f9$0$32014$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej, jeg har haft lidt samme problem på min tidligere '96 Bandit. Det
> viste
> > sig at der sprang en gnist gennem tåndrørskablet og ned på topstykket.
> > Jeg kunne mere eller mindre holde problemet væk med silikonespray. Reelt
> er
> > kablet vel defekt når der først har sprunget en gnist gennem isoleringen
> > (mikrorevner), men jeg skiftede aldrig kabler. Det var meget svært at se
> > gnisten i dagslys.
>
> Jeg vil lige starte den i mørke på torsdag og check om det er det der er
> tilfældet. I komplet mørke skal jeg forvente at se en lille gnist der
> springer mellem tændrørskablet og topstykket, hvis det er det der er
> problemet? Kan jeg fikse problemet ved at kære noget elektriker tape rundt
> om tændrørskablet indtil jeg kan få det udskiftet?
>
>
Efter at have nærlæst dit indlæg er jeg nu lidt i tvivl om det jeg nævner er
problemet.
Mit tændingsproblem var i fugtigt vejr, ofte under kørsel i regnvejr. Men
jeg junne også have problemet
på yderste cylinder (det var altid den yderste mener jeg, har faktisk prøvet
at den gjorde det på to) en kold og fugtig morgen.
Da jeg erkendte at der sprang en gnist, sprøjtede jeg en gang imellem
lidt silikonespray over topstykket (kablerne og hætter). Cyklen kunne da
køre videre i 3-4 år med kun få problemer (manglende silikone ?)
Jeg er i tvivl om isoleringsbånd vil hjælpe. Det vil vel nærmere bare
indelukke evt. fugt om kablet ?
Alt i alt mener jeg du skal tjekke for gnist fra kabel, måske toppen af
hætten, og ned på topstyllets små "køleribber".
Håber du får løst problemet uanset hvad det måtte være...
mvh Erland (future SVS-2003)
| |
Armand (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-02-03 19:20 |
|
Jakob Ventzel <jav(del/remove-this)@resource.dk> skrev i en
news:3e5a11de$0$31967$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hermed mit første indlæg i denne gruppe,
Jamen så må vi jo springe til med det absolut første, som modgestus!
> Når jeg starter cyklen fra kold, så kan jeg ikke få den til at trække på
> den 4. cylinder (den længst til højre når man sidder på cyklen). Lader jeg
den
> så stå og varme op på 3 cylindre så kommer den sidste cylinder også med
> efter ca 5 min. Hvis jeg så stopper motoren og lader den køle ned så har
> jeg problemet igen, hvis jeg lader den køle så lang tid at den bliver
kold.'
Når motoren er kold har den brug for choker, så hvis én enkelt cylinder
halter ved koldstart, og endvidere kommer med efterhånden som motoren varmes
op og chokeren derfor ikke længere er nødvendig, er det formodentlig
manglende chokerfunktion på pågældende karburator at der er årsag til
miseren!
1)
Leg lidt med chokeren og kig efter hvad det er der bevæger sig på
karbunaderne når chokeren trækkes. Kontroller samtidig at den højre
karburators choker betjenes på samme måde som de øvrige!
Chokeren suger allerdybest i svømmerhuset, og derfor er det også sandsynligt
at funktionen istedet hæmmes af skidt eller vand i svømmerhuset. begge dele
er tungere end bensin og falder derfor til bunds i svømmerhuset og kan
derfor blokere for bunden af choker dysen!
2)
Tøm pågældende svømmerhus v.h.a. den bundskrue (enten á en regulær
"bundskrue", under-op i bunden, eller som en art ventil der sidder siden-ind
i en støbning på svømmerhusets bund) der forefindes!
Det vil være bedst om motorcyklen stod lodret (á: centerben?) under denne
operation for at få mest skidt skyllet med ud, og nu du er igang, så tøm dem
alle fire med det samme!
Skidt i svømmerhuset findes dog oftest i den venstre karburator, derved at
det er den der som ofte er nærmest bensinhanen, samt den der er lavest ved
den oftest forekommende brug af sidestøtteben. Derfor er skidt i den højre
lidt selvmodsigende :-/
Modsat at den venstre "suger" skidt til sig p.g.a. den lave placering, kan
den højre derved at den er den højeste, modsat tænkes at miste bensin, og da
bensinhanen (som formodentlig er en vacuum-hane) først åbner efter at
motoren har startet vil der gå et stykke tid inden at bensinen løber til den
halvfulde/tomme karburator - Især hvis motorcyklen hælder mod venstre p.g.a.
brug af sidestøttebenet!
Står modellen altid på sidestøttebenet ved koldstart? Ifald:
3a)
Rejs motorcyklen op til lodret, enten v.h.a. centralstøttebenet, eller ved
at sætte sig på motorcyklen og holde den i balance, og se om ikke at den
sidste cylinder "kommer med" lidt tidligere på denne måde!
3b)
Åbn bensinhanen ("PRI" = fuld gennemløb på en vacuumhane) et kort stykke tid
inden forsøges startet imed modellen i lodret position, for derved at være
sikker på at alle karburatorer er fyldte ligeligt !
Alt efter hvilken af disse 3-4 tricks (jeg persoling satser på #2!) der
viser sig mest effektiv, kan vi sidenhen komme ind på en kur/rep. !
Tilbage er kun knofedtet - Klø på!!
--
Armand.
| |
Kim Lundgaard (24-02-2003)
| Kommentar Fra : Kim Lundgaard |
Dato : 24-02-03 20:56 |
|
Kunne ikke lige dy mig efter Jacob`s indlæg,
MÅTTE ud at se hvordan min bandit ville te
sig efter knap tre mdr i en kold lade!
Tænding på, hanen om på PRI og fuld choker, og
trykke start WROOOUMM ahhhh... spinder som en
mis... Havde ellers regnet med batteriet var
fladt!
Men håber du får lokaliseret fejlen Jacob!
--
Mvh.
Kim Lundgaard
(Bandit600)
http://www.streetfigther.dk
| |
wheeler (24-02-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 24-02-03 23:18 |
|
"Kim Lundgaard (slet 1A54J)" <streetfigther@1A54Jmail.dk>
hvordan min bandit ville te sig efter knap tre mdr i en kold lade!
> Tænding på, hanen om på PRI og fuld choker, og trykke start WROOOUMM
ahhhh... spinder som en mis... Havde ellers regnet med batteriet var fladt!
>
> Men håber du får lokaliseret fejlen Jacob!
[KLIP]
= og ikke noget med at lade den blive gennemvarm (kondens) inden du atter
satte den i hi?
Det tror jeg ikke engang, jeg ville byde nogle af mine gamle Yamaha'er (selv
ikke RD'eren!)
Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65
| |
Kim Lundgaard (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Kim Lundgaard |
Dato : 25-02-03 16:30 |
|
wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev:
>= og ikke noget med at lade den
>blive gennemvarm (kondens) inden du atter
>satte den i hi?
Næh, det skrev jeg jo ikke noget om, Den fik
naturligvis lov at stå og blive varmet igennem,
hvilket den gør hver gang! Du får det til at
lyde som om jeg starter den op, skamgasser den
for vildt, hvorefter jeg lader den stå igen..Doh
>Det tror jeg ikke engang, jeg ville
>byde nogle af mine gamle Yamaha'er (selv
>ikke RD'eren!)
>Wheeler
Næh, det har jeg også min mc for kær til, så
rolig nu Glæder mig til lørdag ) så må
foråret gerne vise sig!
--
Mvh.
Kim Lundgaard
(Bandit600)
http://www.streetfigther.dk
| |
Jakob Ventzel (25-02-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 25-02-03 10:49 |
|
> 1) Leg lidt med chokeren og kig efter hvad det er der bevæger sig på
> karbunaderne når chokeren trækkes. Kontroller samtidig at den højre
> karburators choker betjenes på samme måde som de øvrige!
> 2) Tøm pågældende svømmerhus v.h.a. den bundskrue (enten á en regulær
> "bundskrue", under-op i bunden, eller som en art ventil der sidder
siden-ind
> i en støbning på svømmerhusets bund) der forefindes!
> Står modellen altid på sidestøttebenet ved koldstart? Ifald:
> 3b) Åbn bensinhanen ("PRI" = fuld gennemløb på en vacuumhane) et kort
stykke tid
> inden forsøges startet imed modellen i lodret position, for derved at være
> sikker på at alle karburatorer er fyldte ligeligt !
> Tilbage er kun knofedtet - Klø på!!
Cyklen står ikke altid på centerfoden, den det gjorde da jeg
eksperimenterede med den i søndags. Jeg mener at jeg forsøgte at skylle
karburatorerne ud sidste år i forbindelse med dette problem, men jeg vil
lige gentage øvelsen på tordag samtidigt med at jeg lige kigger på chokeren,
jeg vender tilbage med resultatet.
| |
wheeler (04-03-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 04-03-03 22:16 |
|
"Jakob Ventzel" <jav(del/remove-this)@resource.dk> skrev i en meddelelse
jeg vender tilbage med resultatet.
Vi/jeg venter i spænding =;-o
Wheeler
RD 350YPVS
TDR 125R
| |
Jakob Ventzel (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Ventzel |
Dato : 06-03-03 11:33 |
|
Hej Allesammen
Beklager forsinkelsen på mit svar, men lige pludselig lå jeg underdrejet i
en storm af arbejde og uopsættelige arrangementer.
Hermed svar på de fleste af de spørgsmål I har stilt mig tidligere i denne
tråd.
Hvornår blev cyklen sidst synkroniseret?
Så vidt jeg kan se på værkstedsregningerne så var det den 6. maj 2002 (se
næste afsnit) og før det var det den 24. juli 2001.
Kompressionstest
Værkstedet har lavet én kompressionstest på cyklen, da jeg fik dem til at
kigge på et problem med at jeg syntes at jeg indimellem oplevede at cyklen
satte ud i situationer hvor jeg pressede den lidt (f.eks. overhalinger), det
var de 6. maj 2002 (se http://www.ventzel.dk/suzuki/kompression.jpg). I den
forbindelse konstaterede de en lækage på cylinder 2 (jeg kan ikke huske
præcist hvad problemet var) og
at cylinder 3 var utæt på udstødningen. De skiftede tændkablet til cylinder
2 og justerede karburatoren (dette betyder ved at de blev synkroniseret?).
Jeg kan desværre ikke rigtigt huske om jeg havde problemet med at cylinder 4
ikke ville køre allerede den gang eller om det først kom senere på sommeren.
Den gang fik jeg af værkstedet at vide at de ikke kunne gøre noget for at få
bedre kompression på cylinder 2 og det bedste jeg kunne gøre var at forsøge
at køre på f.eks. Shell's super formula benzin i håb om at den ville kunne
rense motoren og derved forbedre kompressionen.
Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal konstatere når jeg kigger på
kompressionstesten? Er det meget slemt at cylinder 2 ikke ser ud til at
kunne opnå så høj kompression som de andre cylindre?
Sammenligning af tændrør
Jeg skruede alle tændrør ud for at sammenligne deres grad af tilsodning og
konstaterede at alle fire tændrør var sodet (nogenlunde ligemeget efter hvad
jeg kunne se) og nr 1 var desuden fugtig af benzin. Dette ved jeg dog ikke
om betyder noget da jeg sidste gang jeg havde maskinen startet, havde jeg
den kørende i et godt stykke tid med choker. Hvis tændrørene først bliver
sodet ved brug af chokeren eller på anden vis, forsvinder soden så af sig
selv igen hvis motoren har en korrekt forbrænding eller skal sod altid
fjernes mekanisk fra tændrøret?
Dræning af karburatorer
Jeg drænede samtlige karburatorer og konstaterede af der i nr 1 var en lille
smule (se http://www.ventzel.dk/suzuki/bundfald.jpg) vand med skidt/støv i.
Nr 2 karburator var ren og 3
og 4 havde det halve af nr 1 indhold af vand og skidt. Jeg går ud fra af de
mængder jeg fandt af vand og skidt hører til i den uskyldige ende, men hvis
ikke så vil jeg gerne vide det, så vil jeg dræne noget oftere.
Gnister fra tændrørskabel til topstykke
Efter dræningen af karburatorerne børstede jeg alle tændrør af med en
messingbørste og satte dem i igen og startede så cyklen op.
Jeg lod cyklen stå og køre i totalt mørke for at checke om der sprang
gnister mellem tændrørskablet til cylinder nr 4. og topstykket, men jeg
kunne ikke se nogen.
Jeg lod cyklen stå og køre i 10 min, men der kom aldrig gang i cylinder 4 og
da jeg slukkede cyklen var udstødningsrøret fra cylinder 4. ikke varmere end
at jeg kunne holde på det (hvilket absolut ikke var muligt med de andre
cylindre).
NB: Som en sidste note vil jeg lige nævne at jeg en 2-3 dage efter at jeg
forsøgte ovenstående tog jeg cyklen ud igen for lige at prøve at starte den
igen og denne gang var der ikke noget overhovedet. Cyklen startede fint og
næsten uden brug af choker (den var lige blevet trukket ud af den opvarmede
garage den står i) og cylinder 4 fulgte fint med de andre cylindre i de 10
minutter jeg havde den kørende. Jeg vil dog sige at det ikke har overbevist
mig om at alt er godt og nu kan jeg køre videre uden problemer, da cylinder
4 jo overhovedet ikke ville køre 2-3 dage tidligere, da jeg lavede
ovenstående tests og sidste år eksperimenterede jeg også med at børste
tændrørene af uden af det gav noget blivende resultat.
Nu nærmer sommeren sig jo forhåbentligt snart (please please ), så jeg
kan begynde at få nogle "real-life" erfaringer med cylinder 4 problemerne
igen og så må vi se hvordan det går, men jeg påtænker kraftigt at prøve at
få et andet værksted til at kigge på problemet alt efter hvad I kan fortælle
mig om ovenstående problemer og konstateringer.
/Jakob
| |
Armand (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-03-03 11:58 |
|
Jakob Ventzel <jav(del/remove-this)@resource.dk> skrev i en
news:3e6723e9$0$4241$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> Beklager forsinkelsen på mit svar, men lige pludselig lå jeg underdrejet i
> en storm af arbejde og uopsættelige arrangementer.
Hvis ikke at fejlen blot skyldes elendige NGK'ere (prøv at skifte til et sæt
Bosch, Denso, Champion ell. a. - Det vil aldrig være spild af penge- højest
(for)tidlig investering i nye rør!), så er næste trin:
Endevend alt hvad der kan byttes om på omkring tændingen, men kun én ting af
gangen!
Start med at bytte 4'erens tændrør ud med 2'erens eller 3'erens (evt. som
kontrol af tændrør inden der købes andre), og hvis det
ikke flytter noget, så fortsæt med tændrørshætten, tændkablet og siden selve
spolerne!
Når(?) 4'eren pludselig kommer med igen, er det fordi at du har flyttet
synderen!!!
--
Armand.
| |
|
|