Hansen <hansen@home.com> skrev i en
news:3e59dd9c$0$15920$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Sad og kikkede i det nye On Wheels 2003 Katalog fra C. Reinhardt, og
> tænkte lidt over om der mon findes en "crashtest" af hjelme ?
Selv den ringeste(?) ØV'ert-hjelm i plast skal bære den europæiske standard:
E3(?),
og dén skulle være tilstrækkelig ved forekommende brug!
Der findes sikkert high-tech varer der overgør standarden på enkelte eller
flere områder, men i udtrykket "tilstrækkelig" ligger at det ikke er sikker
at man alligevel overlever hvis man udsættes for de kræfter som ligger
hinsides standarden :-/
De absolut dyreste hjelme prissættes kun af design (lakering) der matcher
forekommende racing-idolers og deraf eksisterende efterspørgsel :-|
Hjelmtests foretages jævnligt af de større mc-blade, og det er som regel kun
i
detaljerne at tingene skiller sig ud.
Eksotiske materialer gavner for det meste kun en begrænsning af vægten, som
til gengæld er væsentlig for belastningen af nakken ved sammenstød og styrt.
Endelig er komforten á: pasform/brillebrug/vindstøj/visirdug blevet et
væsentligt punkt for købere og derfor også i tests!
Endelig er der lige den historie med alderen, som branchen (tilsyneladende
grundet ønske om mersalg) forsøger at binde på os: Motorrad tillægs-testede
nogle endog temmeligt gamle hjelme i forbindelse med en hjelmtest for nogle
år siden, og resultatet var befriende: Alle med undtagelse af én bestod alle
tests (flere plasthjelme endog ligeså godt som nye komposit-hjelme!!) og den
ene dumpede på "slag på issen"-testen hvor man lod formode at
lige dén måske allerede havde været brugt, tabt eller misbrugt (á: jævnligt
hårdt pakket med handsker og tørklæde når der ikke kørtes?) således at
polystyren-skallen i forvejen var indpresset ved isseområdet :-/
> I øjeblikket har jeg en Caberg Plus One hjelm, som sådan set egentligt er
> god nok, men findes der alternativer som det er "værd" at ofre de extra
> penge på ? (forstået på den måde, hvor meget ekstra beskyttelse giver det
kontra
> den risiko man udsætter resten af kroppen for ved et evt styrt, ingen
tvivl om
> at det altid vil være lækkert at bruge 6.000 kr på en hjelm, men en
risikovurdering er
> vel ikke helt i skoven kontra resten af kroppen, og så evt bruge 500 kr
mere på et par
> handsker :-| )
Kloge tanker, der har sin begrundelse!!
> endvidere har jeg læst et eller andet sted om fordele ved læderdragter
> frenfor kunststofdragt netop ved styrt idet en "almindelig" beklældning
> (MC-tøj vel at mærke), kan give nogle seriøse problemer mht til hud osv
> ved styrt, nogle links ?
På samme måde er der også jævnligt tests af øvrig mc-beklædning i de store
mc-blade!
Jeg har netop lagt en tysk test af læderdragter ind på .binær.motor - Check
it out!
Apropos indledes den med sætningen:
"Trotz intensiver Bemühungen der Textilkombi-Hersteller sind sich
Bekleidungsexperten einig: Nichts schutzt Motorradfahrer bei einem Sturz
besser vor Verletzungen als eine Protektoren-Lederkombi."
Åltså: Trods textilfabrikanternes umage, er beklædningseksperter enige:
Intet beskytter en motorcyklist bedre ved styrt, end en læderdragt med
indbyggede beskyttelses-områder.
--
Armand.