> * Alternativ 1:
> Første løsning kunne være at erhverve et Dynojet Kit (Stage 3) og K&N
> Filter. Det skulle efter signe give hurtigere effekt efter gearskift mv.,
> hvilket er netop hvad jeg søger - men også en lidt højere topeffekt,
hvilket
> jeg ikke vil klage over. Efter jeg har undersøgt emnet lidt, overrasker
det
> mig at høre mange som decideret fraråder Dynojet Kit.
>
> * Alternativ 2:
> En ny justering af karburatoren, med nye nåle mv. En fordel ved dette er,
at
> det umiddelbart er en noget billigere løsning... og jeg har hørt fra nogle
> at det egentlig er en bedre løsning - i hvert fald hvis man alene måler på
> effekten. Er det korrekt og hvad med gasresponsen?
>
> Jeg bør nok nævne, at jeg har komplet Micron udstødningssystem.
Hej du,
Jeg har selv en SV650S med komplet micron system. Den eneste justering jeg
har foretaget var da jeg satte udstødningen på så løftede jeg nålene et hak
og den kører absolut fino. Umiddelbart føles det som om den har fået en hel
del mere power i mellem-området men den skal på dyno før jeg kan sige noget
om antal heste.Jeg kan trods alt ikke mærke forskel på 68 eller 71 heste på
samme cykel ;)
Bundtrækket kan jeg dog mærke forskel på og hvor jeg før syntes at kunne
mærke "sparket" ved omkring 6500-7000RPM er det nu flyttet længere ned til
omkring 5500-6000RPM...
Jeg købte også 2 dysser (størrelse 140) sammen med udstødningen men har
aldrig fået sat dem i, jeg venter til jeg har set på tændrørene og så tager
jeg dyserne med mig når jeg skal ha' cyklen på rulle-felt til foråret. Jeg
har kørt knap 4000 på den siden jeg skiftede udstødning og hævede nålene, så
når jeg nu får den ud af vinterhiet så spoler jeg lige 500-1000km ind på den
og så tjekker jeg tændrørene, - det burde give et hint om hvorvidt det er
nødvendigt med større dyser og så kan rulle-felt-manden sikkert også sige
mig lidt mere om hvorvidt det kan betale sig.
Jeg tror at hvis man har adgang til et rullefelt osv. så kan det godt betale
sig at "lege" lidt med karburator-justeringen. Jeg blev inspireret af dette
link:
http://www.svrider.com/articles/2000jul_micron.htm
Jeg har taget et lille udklip af teksten som beskriver hans endelige
justering af karburatoren og oversat det væsentlige så godt jeg nu kan:
De originale nåle skal "shimmes" (justere op/ned med skiver) med 1mm.
Pilot-dyserne skal være en tand større (fra 15 til 17,5) og benzin-skruen
skal skrues ud med 2,5 omgang. Hoved-dyserne skal også være større (fra
137,5 til 140).
(Original-tekst):
Douglas Cameron at Micron suggested shimming the stock needles 1mm, going
one size up on the pilots (from 15 to 17.5) and turning out the fuel screws
2 1/2 turns. In addition, thanks to the research of Jack Roe from the SV650
list, I decided to go up a main jet size as well (137.5 to 140).
Med hensyn til luftfilter så vil jeg klart anbefale dig at beholde det
originale, jeg har set indtil flere tests hvor der absolut INTET var at
hente ved blot at skifte filteret ud med et langt dyrere K&N eller BMC
(eller hva' de nu hedder... noget med B??). Faktisk var der en enkelt test
hvor cyklen gik dårligere med nyt filter end med det originale fabrikat.
Når filteret skiftes ud med et mindre astmatisk filter så er det i
forbindelse med andre justeringer, f.eks nye (tyndere) nåle der hæves, ny
komplet racer-udstødning, større boring osv osv.
Jeg er jo langtfra ekspert så jeg vil da ikke afvise at det KAN give en
smuuuule bedre gas-respons, men så er det vist også det hele ;) ...jeg
tvivler i hvert fald på at det er pengene værd, med mindre du alligevel skal
ha' nyt filter på i forbindelse med evt. service, så kan det måske være værd
at overveje det.
Held og lykke med det ! :)
- du er MEGET velkommen til at maile mig resultatet hvis du vælger at skifte
luftfilteret.