|
| Skift af drivmiddel ??? Fra : Moller |
Dato : 10-02-03 00:35 |
|
Hejsa :)
Ja, diskutionen er der tit... må man sætte anden motor osv. i...
Men hvordan er det nu lige hvis man skifter motoren ud fra en Benzin til
en Diesel motor ????
Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel motor fra
Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det vil sige at en fuld
tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for de sædvanlige 25-28km/L :)
Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
er noget som er værd at tænke på..
Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
reglen... men må man skifte drivmidlet ????
VH
Lars Molnit
Som stadig er på arbejde, og derved disse syge tanker :)
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 00:48 |
|
Moller wrote:
> Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel motor fra
> Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det vil sige at en fuld
> tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for de sædvanlige 25-28km/L :)
URL ? det lyder sgu spændende :)
> Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
> 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
> er noget som er værd at tænke på..
> Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
> reglen... men må man skifte drivmidlet ????
Jeg tror godt du kan være forberedt på at toldvæsnet vil mene den har
skiftet identitet, hvorfor der skal stilles ny afgift..
Men rent godkendelses-mæssigt burde der vel ikke være problemer hvis
maskinen passer direkte i et MZ-stel .. ?
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Moller (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 10-02-03 01:04 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Moller wrote:
>> Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel
>> motor fra Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det
>> vil sige at en fuld tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for
>> de sædvanlige 25-28km/L :)
>
> URL ? det lyder sgu spændende :)
Den mest vellykkede er nu :
http://www.angelfire.com/wi/williamhogervorst/
Det er en 412cc Diesel :) i et MZ stell :) hæhæ... bedre billede her :
http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/diesel.htm scrool lidt ned.
Der er flere der har forsøgt sig... og jeg kan se at de variere fra
omkring 210cc til 865cc Diesel motore i MZ stell... og det er ik noget man
liiige køber færdigt, men på den anden side, ville det være et kanon project
at gå i gang med :) og så ved jeg at en hvis snarlig MaskinMester ville være
meget intereseret i at være med i projectet her fra gruppen (nogen der sagde
mini Armand) ... for jeg skal jo liiige lære hvordan en Diesel funker :)
Jeg har set billeder og hørt rygter om at Enfield Disel motoren kan
komme over i :) også... men kræver en del teknisk snilde.
> Jeg tror godt du kan være forberedt på at toldvæsnet vil mene den har
> skiftet identitet, hvorfor der skal stilles ny afgift..
hmmm, gad vide hva de bedømmer den ud fra ???? når man går ned i kræfter
osv... men skifter drivmiddel.
> Men rent godkendelses-mæssigt burde der vel ikke være problemer hvis
> maskinen passer direkte i et MZ-stel .. ?
Lidt mod skal der vel til, men ellers tror jeg nok at den burde kunne
vær der :)
VH
Lars Molnit
>
> // Hans
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 01:16 |
|
Moller wrote:
> Der er flere der har forsøgt sig... og jeg kan se at de variere fra
> omkring 210cc til 865cc Diesel motore i MZ stell... og det er ik noget man
> liiige køber færdigt, men på den anden side, ville det være et kanon project
> at gå i gang med :) og så ved jeg at en hvis snarlig MaskinMester ville være
> meget intereseret i at være med i projectet her fra gruppen (nogen der sagde
> mini Armand) ... for jeg skal jo liiige lære hvordan en Diesel funker :)
Jeg har før skruet diesel .. :) og det lyder faktisk spændende nok til
at man på et tidspunkt burde overveje at bygge sådan noget :)
>> Jeg tror godt du kan være forberedt på at toldvæsnet vil mene den har
>> skiftet identitet, hvorfor der skal stilles ny afgift..
> hmmm, gad vide hva de bedømmer den ud fra ???? når man går ned i kræfter
> osv... men skifter drivmiddel.
Hest .. du burde ringe og spørge..
Hvorfor er der ingen fra toldvæsnet herinde? det ville være
herresmart? :)
>> Men rent godkendelses-mæssigt burde der vel ikke være problemer hvis
>> maskinen passer direkte i et MZ-stel .. ?
> Lidt mod skal der vel til, men ellers tror jeg nok at den burde kunne
> vær der :)
Minder mig om mine gamle knallertdage, da jeg opdagede at en MZ
ES150-maskine passede nææsten lige over i et Gilera-stel, og selvsamme
Gilera havde lige fået konfiskeret en stor potion dele af
ordensmagten.. den var nu næppe blevet godkendt af nogle )
// Hans, der er lidt mindre bøllet nu :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jonas Holt (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 10-02-03 14:49 |
|
> Der er flere der har forsøgt sig... og jeg kan se at de variere fra
> omkring 210cc til 865cc Diesel motore i MZ stell... og det er ik noget man
> liiige køber færdigt, men på den anden side, ville det være et kanon project
> at gå i gang med :) og så ved jeg at en hvis snarlig MaskinMester ville være
> meget intereseret i at være med i projectet her fra gruppen (nogen der sagde
> mini Armand) ... for jeg skal jo liiige lære hvordan en Diesel funker :)
Jeg er maskinmester og er helt med på at lave lidt diesel-mc. Vi skal lige have allieret os med en der
har helt tjek på at bygge turboer på, for hvad er en diesel uden turbo?
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 15:04 |
|
Jonas Holt wrote:
> Jeg er maskinmester og er helt med på at lave lidt diesel-mc. Vi skal lige have allieret os med en der
> har helt tjek på at bygge turboer på, for hvad er en diesel uden turbo?
Rent basalt er det vel et spørgsmål om at sænke kompression, justere
lidt op for diesel-pumpen, og finde på en god måde at få smurt
turbo'en ..
Det er mig bekendt noget nemmere at turbolade en Diesel end det er at
turbolade en benzin'er.. ?
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jonas Holt (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 10-02-03 20:06 |
|
>> Jeg er maskinmester og er helt med på at lave lidt diesel-mc. Vi skal lige have allieret os med en der
>> har helt tjek på at bygge turboer på, for hvad er en diesel uden turbo?
> Rent basalt er det vel et spørgsmål om at sænke kompression, justere
> lidt op for diesel-pumpen, og finde på en god måde at få smurt
> turbo'en ..
Nej, kompressionen skal *ikke* sænkes, for i en dieselmotor komprimere man kun ren atmosfærisk luft og
brændstoffet bliver så sprøjtet ind under kompressionen, hvor det selvantænder. Med turboen inde i
billedet er der mere luft, og dermed ilt, der komprimeres - og så kan man brænde mere fuel af ved samme
omdrejninger. *DET* er snildt
Hvis man går op i det skal man lave noget der sikrer smøring på turboen hvis motoren pludselig stoppes
(og turboen kører videre og overopheder lejer). Jeg kender kun til det i skibsmotordimensioner.
> Det er mig bekendt noget nemmere at turbolade en Diesel end det er at
> turbolade en benzin'er.. ?
Absolut - der er jo ikke nogen chance for tændingsbanken!
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 20:44 |
|
Jonas Holt wrote:
> Nej, kompressionen skal *ikke* sænkes, for i en dieselmotor komprimere man kun ren atmosfærisk luft og
> brændstoffet bliver så sprøjtet ind under kompressionen, hvor det selvantænder. Med turboen inde i
> billedet er der mere luft, og dermed ilt, der komprimeres - og så kan man brænde mere fuel af ved samme
> omdrejninger. *DET* er snildt
Well, der kommer jo noget mere tryk på svinet når du monterer en
turbolader ? specielt hvis man gerne vil have et højt ladetryk..
> Hvis man går op i det skal man lave noget der sikrer smøring på turboen hvis motoren pludselig stoppes
> (og turboen kører videre og overopheder lejer). Jeg kender kun til det i skibsmotordimensioner.
Det er nu også set på biler, en lille elektrisk oliepumpe der kører et
par minutter efter motorstop.
Men det vil nu nok være overkill i denne sammenhæng, da det burde være
tilstrækkeligt at køre pænt den sidste kilometer og lade den køle lidt
ned i tomgang før man stopper... :)
>> Det er mig bekendt noget nemmere at turbolade en Diesel end det er at
>> turbolade en benzin'er.. ?
> Absolut - der er jo ikke nogen chance for tændingsbanken!
Næh, men der kan stadig være et lidt for voldsomt forbrændingstryk ;)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Ib Jakobsen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 10-02-03 21:21 |
|
Jonas Holt wrote:
> Hvis man går op i det skal man lave noget der sikrer smøring på turboen hvis motoren pludselig stoppes
> (og turboen kører videre og overopheder lejer). Jeg kender kun til det i skibsmotordimensioner.
Det klarede Saab snildt med en lille lufttank indskudt på smøreolietilløbet. Ved smøretryk komprimeres luften
i tanken. Ved stop trykker luften olien ud igen. Der skal så lige en kontraventil imellem.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 00:58 |
|
Moller wrote:
> Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
> 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
> er noget som er værd at tænke på..
Hmm, det er sgu værd at overveje, jeg har jo overvejet at skaffe sådan
en gammel Ural eller en Dnepr med sidevogn for sjov... (når min
sparegris skal slagtes;)
Og se straks her:
http://shor.ter.dk/369112141
2cyl blæserkølet Diesel på 1000cc :)
Og hvis man så kan få plads til en lavtryks-turbo, så burde momentet
være sikret
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Moller (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 10-02-03 01:08 |
|
> Hmm, det er sgu værd at overveje, jeg har jo overvejet at skaffe sådan
> en gammel Ural eller en Dnepr med sidevogn for sjov... (når min
> sparegris skal slagtes;)
Enfielden fås i en diesel udgave... fås den ik også med sidevogn :)
>
> Og se straks her:
> http://shor.ter.dk/369112141
>
> 2cyl blæserkølet Diesel på 1000cc :)
Savle savle :)
> Og hvis man så kan få plads til en lavtryks-turbo, så burde momentet
> være sikret
Coool, lige noget at fyre af nede på den lokale "Tjek min nye Kværn, det
er en Turbo Diesel " høhø
hmmmm, jeg er først færdig med at læse til næste jul, og midt hobby
firma gir ik nok til at jeg kan trække den fra der :( æv æv... men den er på
ønskesedlen, nu skal jeg bare overbevise kærsten at vi ik kan leve uden
sådan en :) den kan jo nok transportere en kummefryser eller 2 :)
VH
Lars Molnit
>
> // Hans
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 01:19 |
|
Moller wrote:
> Enfielden fås i en diesel udgave... fås den ik også med sidevogn :)
Det ved jeg så ikke, men Ural/Dnepr er dejlig billig.. (normalt)
>> Og hvis man så kan få plads til en lavtryks-turbo, så burde momentet
>> være sikret
> Coool, lige noget at fyre af nede på den lokale "Tjek min nye Kværn, det
> er en Turbo Diesel " høhø
Dnepr TDi ? :) eller MZ TDi ? :)
Prøv at checke lydfilen der ligger i toppen af den dér Dnepr-side ? :)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Ove Jakobsen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Ove Jakobsen |
Dato : 10-02-03 01:20 |
|
Hej
Med biler er det ok at gå fra benc. til diesel barer man oplyser det på
motorkontoret så de kan ændre ejerafgiften.
Ove Bandit med 8,4kg benzin moment
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3e46e5dc$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa :)
>
> Ja, diskutionen er der tit... må man sætte anden motor osv. i...
>
> Men hvordan er det nu lige hvis man skifter motoren ud fra en Benzin
til
> en Diesel motor ????
>
> Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel motor
fra
> Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det vil sige at en
fuld
> tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for de sædvanlige 25-28km/L
:)
>
> Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
> 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
> er noget som er værd at tænke på..
>
>
> Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
> reglen... men må man skifte drivmidlet ????
>
> VH
> Lars Molnit
> Som stadig er på arbejde, og derved disse syge tanker :)
>
>
| |
klaus nielsen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : klaus nielsen |
Dato : 10-02-03 01:56 |
|
hvad med en stirling motor eller dampmaskine eller dampturbine. de kan alle
laves til at være uafhængie af brændstof tybe eller kvaliteten. evt lave en
kasse til træpiller og lade den køre med en brænder som på et stokerfyr
*GGG*
det har jeg selv haft i tankerne (bare kedeligt at pillerne fylder ret meget
i forhold til feks benzin i henhold til energi p/kg 3kg piller svarer til
ca 1 kg benzin. )
--
mvh
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 02:05 |
|
klaus nielsen wrote:
> det har jeg selv haft i tankerne (bare kedeligt at pillerne fylder ret meget
> i forhold til feks benzin i henhold til energi p/kg 3kg piller svarer til
> ca 1 kg benzin. )
Der findes jo en Nimbus med Gasgenerator .. kører svjh omkring 100km
på 5kg bøgebrænde ;) jeg husker ikke nærmere om den..
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-02-03 08:15 |
|
In article <3e46f8a7$0$71611$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
klaus_nielsen@tdcadsl.dk says...
> hvad med en stirling motor eller dampmaskine eller dampturbine. de kan alle
> laves til at være uafhængie af brændstof tybe eller kvaliteten. evt lave en
> kasse til træpiller og lade den køre med en brænder som på et stokerfyr
> *GGG*
>
Få fat i en 'motor' fra en gammel torpedo, bare en af de gl. tyske.
Det er en 4-cyl. dampmaskine med ca. 400 HK v. 1400 omdr.!!!! ;0)
Kedlen er integreret og fylder ikke meget mere end en mælkekarton og
det hele kører på petroleum.
Eneste problem er at skaffe luft nok til at nære forbrændingen, da man
ikke liiiige går rundt med trykluft til en times kørsel i lommen!!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Tomas Linnet (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Tomas Linnet |
Dato : 10-02-03 16:30 |
|
Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
news:MPG.18b16fef77bc15c7989711@news.inet.tele.dk...
> In article <3e46f8a7$0$71611$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> klaus_nielsen@tdcadsl.dk says...
> > hvad med en stirling motor eller dampmaskine eller dampturbine. de kan
alle
> > laves til at være uafhængie af brændstof tybe eller kvaliteten. evt lave
en
> > kasse til træpiller og lade den køre med en brænder som på et stokerfyr
> > *GGG*
> >
> Få fat i en 'motor' fra en gammel torpedo, bare en af de gl. tyske.
> Det er en 4-cyl. dampmaskine med ca. 400 HK v. 1400 omdr.!!!! ;0)
>
> Kedlen er integreret og fylder ikke meget mere end en mælkekarton og
> det hele kører på petroleum.
> Eneste problem er at skaffe luft nok til at nære forbrændingen, da man
> ikke liiiige går rundt med trykluft til en times kørsel i lommen!!
> --
> /Hekto
>
> Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
> www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> http://dfm.nathue.dk/Hekto
> www.hekto.dk/speedfight
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
Hvad med en startmotor til en F-16. Den yder ca. 265hk ved 125000 omdr.(ca.)
mon ikke den også fåes i en 34 hk version*GG*
-Tomas
| |
JBH (10-02-2003)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 10-02-03 18:11 |
|
>Tomas Linnet <tomasane@orangenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b28gn7$2jb2$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
>
> Hvad med en startmotor til en F-16. Den yder ca. 265hk ved 125000
omdr.(ca.)
Vovv.. hvorfor havde jeg ikke sådan en motor da jeg i mine unge dage
eksprimenterede med at sætte motorer på alt muligt (Cykler, robåde og
sæbekassebiler
mvh
| |
Hans Joergensen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 10-02-03 18:25 |
| | |
Hekto (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-02-03 17:35 |
|
In article <b28gn7$2jb2$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>,
tomasane@orangenet.dk says...
> Hvad med en startmotor til en F-16. Den yder ca. 265hk ved 125000 omdr.(ca.)
> mon ikke den også fåes i en 34 hk version*GG*
>
Det ville selvfølgelig give nogle muligheder. En Rover-turbine kunne
også anvendes; men dampmaskinen er måske mere miljøvenlig?
http://www.milparade.com/2000/37a/05_02.shtml
http://www.btinternet.com/~philipr/torps.htm
Til at nære forbrændingen til opvarmning af dampen, kunne anvendes en
blæser.
Dampen genereres så hurtigt at 'motoren' er driftsklar efter 1-3
sek.!!!
Vanddampen kunne kondenseres og vandet dermed genanvendes.
Størrelsen er ca 50 cm lang og 50 cm i daim. (Den er 'rund' forstås!)
Nu vi ellers var igang med 'Deltic'en'
http://www.ptfnasty.com/ptfdelticoperation.htm
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * Ka' man få en Suzuki GS
450 til at lyde som en Duc' 998?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Armand (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-02-03 18:52 |
|
Tomas Linnet wrote:
> Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> news:MPG.18b16fef77bc15c7989711@news.inet.tele.dk...
>
> Hvad med en startmotor til en F-16. Den yder ca. 265hk ved 125000
> omdr.(ca.)
- - - Og bruger det yderst giftige hydrazin som brændstof =
--
Armand.
| |
Hekto (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-02-03 22:18 |
| | |
Armand (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-02-03 03:19 |
|
Ove Jakobsen <ovejakobsen@oncableDOTdk> skrev i en
news:3e46f01b$0$71698$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Med biler er det ok at gå fra benc. til diesel barer man oplyser det
på
> motorkontoret så de kan ændre ejerafgiften.
I "gamle dage" var bilinspektionen og T&S meget kålhøgne på om fokl
monterede diesel i deres biler uden at nævne noget om det. Det skyldtes
slet og ret at Diesel-vægtafgiften var betragtelig højere end for
bensinmotorer!
Idag er det nærmest omvendt med afgiften, hvorved man snyder sig selv
hvis man ilægger en dieselmotor i sin bil uden at nævne noget om det.
Denne snak går jo på vægt/grøn -afgift, hjorved det som sådan
understreges at der ikke er tale om registreringsafgift :-/
For motorcykler har der desuden aldrig været mere end én
vægtafgifts-klasse, så dieselmontering skulle vel kunne lade sig gøre
uden at få T&S's onde øjne i nakken!
Noget helt andet er bilinspektionen!
Ombygningen skal kunne ske uden nogen indgreb i motorcyklens
konstrukltion - overhovedet!!!
--
Armand.
| |
Kristian Budde (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Budde |
Dato : 11-02-03 11:18 |
|
"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:3e46e5dc$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa :)
>
> Ja, diskutionen er der tit... må man sætte anden motor osv. i...
>
> Men hvordan er det nu lige hvis man skifter motoren ud fra en Benzin
til
> en Diesel motor ????
>
> Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel motor
fra
> Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det vil sige at en
fuld
> tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for de sædvanlige 25-28km/L
:)
>
> Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
> 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
> er noget som er værd at tænke på..
>
>
> Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
> reglen... men må man skifte drivmidlet ????
>
> VH
> Lars Molnit
> Som stadig er på arbejde, og derved disse syge tanker :)
>
>
Hej
Jeg var i Indien i sommers og der blev jeg lidt vild med en disel mc
Jeg var inde og snakke med en Enfield forhandler om at købe en med henblik
på at tage den med hjem. Han kunne fortælle mig at de var stoppet med at
producere dem efter som at der var helt vilde rystelser i maskinen og hvis
inderne mener at det ryster for meget så.......
Det er nok noget man skal tænke på når du går i gang med at bygge men her
findes nok en med en god ide til en løsning.
Budde
| |
KubikH (11-02-2003)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 11-02-03 20:59 |
|
HA HA for en gangs skyld først !!!!!
Byggede engang i 80érne en gammel enstamper BSA om til diesel.
Synsmanden synes at det var hylemorsomt, men centralregisteret kunne ikke
rigtigt håndtere sagen.
Deres argument : "Jamen der findes jo ikke dieselmotorcykler" ...."Jo jeg
har lige bygget en" ....
..."Jamen der findes jo ikke dieselmotorcykler", og sådan blev det ved.
Den "tøffede" rundt en sommerstid, men til sidst tabte lejerne livsviljen.
Har desværre ingen billeder af den, men med påbygget dieselpumpe så den lidt
"spøjs ud".
Erindrer at den gik ca 85 - 90 for "fuld hane".(Med solen i ryggen, og flot
sort røgfane bagefter).
Værste problem var at sådan en "Mark I installation", ikke altid var helt
pålidelig, og venstre bukseben lugtede altid af diesel.
Mvj
Niels
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3e46e5dc$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa :)
>
> Ja, diskutionen er der tit... må man sætte anden motor osv. i...
>
> Men hvordan er det nu lige hvis man skifter motoren ud fra en Benzin
til
> en Diesel motor ????
>
> Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel motor
fra
> Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det vil sige at en
fuld
> tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for de sædvanlige 25-28km/L
:)
>
> Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
> 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
> er noget som er værd at tænke på..
>
>
> Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
> reglen... men må man skifte drivmidlet ????
>
> VH
> Lars Molnit
> Som stadig er på arbejde, og derved disse syge tanker :)
>
>
| |
Moller (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 11-02-03 21:22 |
|
> HA HA for en gangs skyld først !!!!!
> Byggede engang i 80érne en gammel enstamper BSA om til diesel.
:) var det et byggesæt specielt til den BSA ??? eller gjorde du det helt
fra grunden, og selv måtte finde motor + en måde at montere den på ?
> Synsmanden synes at det var hylemorsomt, men centralregisteret kunne
> ikke rigtigt håndtere sagen.
> Deres argument : "Jamen der findes jo ikke dieselmotorcykler" ...."Jo
> jeg har lige bygget en" ....
> .."Jamen der findes jo ikke dieselmotorcykler", og sådan blev det ved.
*GGG* som jeg ser det, vil en diesel version være hvis jeg aldrig vil
sælge den igen, og derved er det bare lettest at tøffe rundt uden at de vil
få det afvide :) men ku være fedt at få den indregisteret som diesel :)
> Den "tøffede" rundt en sommerstid, men til sidst tabte lejerne
> livsviljen. Har desværre ingen billeder af den, men med påbygget
> dieselpumpe så den lidt "spøjs ud".
Ævs :( ku være sjovt at se..
> Erindrer at den gik ca 85 - 90 for "fuld hane".(Med solen i ryggen,
> og flot sort røgfane bagefter).
> Værste problem var at sådan en "Mark I installation", ikke altid var
> helt pålidelig, og venstre bukseben lugtede altid af diesel.
Ja, men det er diesel :) og ik benzin man lugter af :)
Kan du huske hvor langt den gik på litteren ????
VH
Lars Molnit
> Mvj
> Niels
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:3e46e5dc$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>> Hejsa :)
>>
>> Ja, diskutionen er der tit... må man sætte anden motor osv. i...
>>
>> Men hvordan er det nu lige hvis man skifter motoren ud fra en
>> Benzin til en Diesel motor ????
>>
>> Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel
>> motor fra Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det
>> vil sige at en fuld tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for
>> de sædvanlige 25-28km/L :)
>>
>> Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde
>> til ca. 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte
>> på Literen :) er noget som er værd at tænke på..
>>
>>
>> Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
>> reglen... men må man skifte drivmidlet ????
>>
>> VH
>> Lars Molnit
>> Som stadig er på arbejde, og derved disse syge tanker :)
| |
Hans Joergensen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 11-02-03 22:34 |
|
Moller wrote:
> *GGG* som jeg ser det, vil en diesel version være hvis jeg aldrig vil
> sælge den igen, og derved er det bare lettest at tøffe rundt uden at de vil
> få det afvide :) men ku være fedt at få den indregisteret som diesel :)
Jeg har jo gravet lidt i Ural/Dnepr med Diesel-maskine .. det bliver
desværre nok temmelig svært at få godkendt eftersom dem der bygger det
skifter det øverste stelrør ud, og det er vel ikke specielt nemt at få
godkendt en motorcykel hvor en bærende stel-del er skiftet ud med
noget hjemmelavet... ?
Det vil jo ellers være nemmest hvis man kan finde en MC med
kardan-træk at gøre det på, så skal man jo bare tilpasse den orginale
gearkasse til den nye motor..
Så kommer problemet jo bare med at få gearing til at passe... :)
De maskiner Hatz laver ( http://www.hatz.com) virker ret brugbare, jeg
tænker her på deres 2cylindrede ...
// Hans, http://rd350.nathue.dk
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Armand (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-02-03 23:26 |
|
Hans Joergensen wrote:
>
> Det vil jo ellers være nemmest hvis man kan finde en MC med
> kardan-træk at gøre det på, så skal man jo bare tilpasse den orginale
> gearkasse til den nye motor..
Kardantrækkere har da ikke seperat gearkasse i mere udpræget grad end deres
kædetrukne ækvivalenter!
Det ser selvfølgelig anderledes ud for de fabrikater (læs. Guzzi!), som kun
bruger kardan-træk!
--
Armand.
| |
Hans Joergensen (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 12-02-03 03:05 |
|
Armand wrote:
>> Det vil jo ellers være nemmest hvis man kan finde en MC med
>> kardan-træk at gøre det på, så skal man jo bare tilpasse den orginale
>> gearkasse til den nye motor..
> Kardantrækkere har da ikke seperat gearkasse i mere udpræget grad end deres
> kædetrukne ækvivalenter!
Hmm, jeg var ellers overbevist om at fx. Ural har seperat gearkasse...
? Nimbus har vist også .. ;)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Armand (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-02-03 17:06 |
|
Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb4jatg.6q.haj@enterprise-server.dk...
> Armand wrote:
> >> Det vil jo ellers være nemmest hvis man kan finde en MC med
> >> kardan-træk at gøre det på, så skal man jo bare tilpasse den orginale
> >> gearkasse til den nye motor..
> > Kardantrækkere har da ikke seperat gearkasse i mere udpræget grad end
deres
> > kædetrukne ækvivalenter!
>
> Hmm, jeg var ellers overbevist om at fx. Ural har seperat gearkasse...
> ? Nimbus har vist også .. ;)
Gamle kædetrukne englændere, endsamt HD har det jo også !
--
Armand.
| |
Hans Joergensen (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 12-02-03 20:32 |
|
Armand wrote:
>> Hmm, jeg var ellers overbevist om at fx. Ural har seperat gearkasse...
>> ? Nimbus har vist også .. ;)
> Gamle kædetrukne englændere, endsamt HD har det jo også !
Jah ... det er jeg klar over.... en gammel englænder vil iøvrigt nok
være den nemmeste at montere dieselmotor på, det er jo lidt fjollet
at gøre det på en Harley, da motorlyden vel er grunden til at 90% køber
sådan en.
Måske man burde finde et englændervrag med totalt defekt motor ;)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-02-03 20:46 |
|
In article <slrnb4l89n.6q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Måske man burde finde et englændervrag med totalt defekt motor ;)
>
En Guzzi har også separat gearkasse, med tørplade kobling imellem den
og motoren; men den vender nok forkert til at man kan lave f.eks et
remtræk.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 12-02-03 22:39 |
|
Hekto wrote:
> En Guzzi har også separat gearkasse, med tørplade kobling imellem den
> og motoren; men den vender nok forkert til at man kan lave f.eks et
> remtræk.
Ja, så skal man jo hoppe på den med at vende motoren den anden
retning... det burde jo også kunne lade sig gøre.
Et problem mere, er at man vist ikke rigtigt kan få en brugbar motor
på over ca. 7-9 heste, fordi så vejer maskinen pludselig over 100kg.
Det bedste jeg har fundet var ca. 7hk på ca. 40kg.
Så man skal nok næsten finde en lille turbo man kan smide på og få bygget
noget smart smøring, hvis man vil have et rimeligt forhold mellem vægt,
ydelse og økonomi.
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (13-02-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-02-03 02:28 |
|
In article <slrnb4lfo4.6q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Det bedste jeg har fundet var ca. 7hk på ca. 40kg.
> Så man skal nok næsten finde en lille turbo man kan smide på og få bygget
> noget smart smøring, hvis man vil have et rimeligt forhold mellem vægt,
> ydelse og økonomi.
>
>
Dels skifter man ikke til diesel for ydelsens skyld? Nærmere for sjov
skyld! :0)
Momentet mand! Momentet!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (13-02-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 13-02-03 15:03 |
|
Hekto wrote:
> Dels skifter man ikke til diesel for ydelsens skyld? Nærmere for sjov
> skyld! :0)
> Momentet mand! Momentet!
Naturligvis skifter man ikke for ydelsens skyld .. ;) men den må
alligevel gerne yde nok til at kunne følge trafikken syns jeg.
I øvrigt synes jeg også det er bedst hvis man kan bygge det på en
måde så motoren ikke ser alt for 'underlig' ud i den ramme man nu
en gang finder...
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-02-03 01:02 |
|
In article <b2bklu$2rtn$1@news.cybercity.dk>, kallehauge@FJERNemail.dk
says...
> HA HA for en gangs skyld først !!!!!
> Byggede engang i 80érne en gammel enstamper BSA om til diesel.
> Synsmanden synes at det var hylemorsomt, men centralregisteret kunne ikke
> rigtigt håndtere sagen.
> Deres argument : "Jamen der findes jo ikke dieselmotorcykler" ...."Jo jeg
> har lige bygget en" ....
> .."Jamen der findes jo ikke dieselmotorcykler", og sådan blev det ved.
> Den "tøffede" rundt en sommerstid, men til sidst tabte lejerne livsviljen.
> Har desværre ingen billeder af den, men med påbygget dieselpumpe så den lidt
> "spøjs ud".
> Erindrer at den gik ca 85 - 90 for "fuld hane".(Med solen i ryggen, og flot
> sort røgfane bagefter).
> Værste problem var at sådan en "Mark I installation", ikke altid var helt
> pålidelig, og venstre bukseben lugtede altid af diesel.
> Mvj
> Niels
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:3e46e5dc$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Hejsa :)
> >
> > Ja, diskutionen er der tit... må man sætte anden motor osv. i...
> >
> > Men hvordan er det nu lige hvis man skifter motoren ud fra en Benzin
> til
> > en Diesel motor ????
> >
> > Vi snakker her om at skifte den kære MZ motor ud med en Diesel motor
> fra
> > Tyskland :) så den kan køre ca. 60-70km/L Diesel ... det vil sige at en
> fuld
> > tank kan række ca. 19L * 60-70km :) i stedet for de sædvanlige 25-28km/L
> :)
> >
> > Motoren er en 350cc Diesel motor, og tophastigheden vil falde til ca.
> > 110km/t... men 20 km af toppen, og så køre over det dobbelte på Literen :)
> > er noget som er værd at tænke på..
> >
> >
> > Men hva siger reglerne ??? man jo godt skifte motor inden for 20%
> > reglen... men må man skifte drivmidlet ????
> >
> > VH
> > Lars Molnit
> > Som stadig er på arbejde, og derved disse syge tanker :)
> >
> >
>
>
>
Den er her!!!
http://ratbike.org/photos/y287diesl.jpg
Din???
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
|
|