"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e46a705$0$135$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg skrev for et par år siden en artikel i Bike om hvordan kåbedele
> repareres. Husker ikke lige nummeret hvor det blev bragt.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Journalist Jens Jessen (DJf)
Se, det kalder jeg kundeservice...
Han er sikkert glad for at skulle fremskaffe de seneste par år af bike for
at kunne rode det hele igennem for den artikel!
hmmm
Nå men...
Her er en post som gruby skrev for noget tid siden.... han kan det der med
smadrede kåber, og lave dem kan han også!
-----------------------------------
Hej Bo.
Jeg har på det seneste repareret en del kåber og har i den anledning
prøvet lidt af hvert
>Er der nogen der har nogle erfaringer med hensyn til limning af kåbe eller
>andre mc plast dele. Jeg tænker på limtypen eller om plasttyperne varierer
>fra mærke til mærke og om der er mulighed for at finde den rigtige lim til
>en bestemt plasttype.
>
Jeg har på det seneste repareret en del kåber og har i den anledning
prøvet lidt af hvert.
Jeg har tidligere skrevet lidt om det
Her er noget af det igen:
1. indlæg:
Det bedste du kan bruge til ren plastic er - tagrendelim.
Rens fladerme grundigt, evt. ved at bøje kåben så meget du kan.
Rensevæske til sådant brug kan være renset benzin.
smør limen på med en ørevatpind, og lad det derefter tørre.
Hvis det drejer sig om en skade hvor kåben er belastet af f.eks.
ophæng, så slib den på bagsiden med groft sandpapir langs skaden, og
ca. 5 cm på begge sider.
Klip et stykke glasfiber til så det passer, og bland en passende
mængde polyester.
smør polyester på kåben, læg glasmåtten på og masser polyesteren
gennem glasmåtten med fingrene.
Hæld evt. lidt polyester oven på måtten hvis der ikke er nok til at
gennemvæde den.
Det er vigtigt at polyesteren masseres grundigt ind i måtten, og at
alle luftbobler er ude.
Hvis du er onhyggelig med limen kan det repareres så det næsten ikke
kan ses, og at du kan undgå at male hele kåben igen, med mindre du har
slæbt den hen ad asfalten
2. indlæg:
Jeg har repareret en del kåber, og deriblandt også kåber af ren
plastic.
Når det gælder plastickåber er nemmeste, og det der efterfølgende
bliver pænest, at lime kåben med tagrendelim og så forstærke den på
bagsiden med glasfiber.
Åbn revnen så meget at der er muligt at få tagrendelimen ind på
brudfladerne.
Lim den, og hold den sammen med "racertape" (ducktape).
Når limen er tør, så skær det overflødige af med en hobbykniv.
Så kan limningen næsten ikke ses.
Slib bagsiden med meget groft sandpapir på et godt stykke på begge
sider af limningen.
Klip glasfibermåtte i en passende størrelse så det passer med det
slebne areal.
Bland en passende mængde polyester, og smør det på bagsiden af kåben
på et areal der passer med måtten.
Læg måtten på, og masser polyesteren op gennem måtten.
Vær sikker på at der ikker er luftbobler i støbningen.
Hvis du ikke mener der er polyestermasse nok i måtten, hæld da lidt
mere på og masser igen.
Når polyesteren er hærdet kan du slibe den med sandpapir og
efterfølgende male den med spraymaling i kåbens farve.
Det er oftest ikke nødvendigt at male, idet polyesteren er
transparent, således at den originale farve skinner igennem.
Det kan laves så det ikke kan ses med mindre man er meget tæt på
Jeg har set en kåbe der er repareret på den måde der igen har været en
tur i jorden, og den var revnet alle andre steder end der hvor den
tidligere var repareret.
Så styrken er god nok.
Tagrendelim fås i ethvert byggemarked, og polyester køber jeg normalt
i en skibshandel på Østerbro (Hansen på Vordingborggade).
Det koster 100 Kr for 1 Kg med hærder.
Måtten kender jeg ikke prisen på, idet jeg har temmeligt meget på
lager fra et tidligere sponsorrat.
3. indlæg:
Glasfiberkåberne giver sig selv - reparer med glasfiber og polyester
indefra.
Slib fladerne indvendigt med sandpapir og læg et eller to lag måtte på
bagsiden.
Spartel skrammerne på ydersiden med glasfiberspartelmasse.
Jeg bruger det grønne stads fra plasticpadding.
Det går godt hver gang.
Plastickåberne er noget skidt at reparere på.
Jeg har med held limet dem med tagrendelim direkte i flængen, ladet
det tørre og lagt et lag glasfiber på indersiden for at forstærke
området omkring bruddet.
Her gælder det ligeledes at der skal slibes godt med meget groft
sandpapir på hele det areal der skal dækkes af glasfiber og polyester.
Jeg har set kåber jeg har repareret på den måde der senere har været
en tur i jorden igen.
De er knækket alle andre steder end der hvor de er repareret.
Så det kan bringes til at holde.
Forresten er min Psao's nederste kåbedele også af plastic og er
repareret på samme måde - og det holder da endnu
Det ser ud til at være det jeg tidligere har skrevet om emnet, og hvis
jeg ikke vil gentage mig selv, endnu en gang, ser det ud til at være
det
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
-------------------------------------------------
MVH Mads Stetter