Tudekop i microovn
Fra : Villy Skov

Dato : 02-02-03 12:13

Kan man komme en tudekop i microoven eller er der metal i bunden, man
kunne godt tro der var bly eller lign. i bunden.

Min hedder Pussycat.

Fra : Jack the Lad

Dato : 02-02-03 12:29

"Villy Skov" <villyskov@my-deja.com> wrote in message
> Kan man komme en tudekop i microoven eller er der metal i bunden, man

Man kan sagtens opvarme fødevarer og andre vandholdige emner i microovnen,
selv i metalskåle.
Blot sørg for at der i ovnen altid er et et medium, hvori den tilførte
energi kan afsættes.

Altså kan en tudkop (en kop med tud) med evt. bly i bunden anvendes - JA

Jack

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-02-03 18:31

"Jack the Lad" <blinkey@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> energi kan afsættes.
>
> Altså kan en tudkop (en kop med tud) med evt. bly i bunden anvendes - JA

Det er regulært noget ævl, der må overhovedet
ikke anvendes metal i forbindelse med opvarmning
i mikroovn.
Det er vigtigt, at du læser din brugsanvisning til
din mikroovn, og der vil du også læse, at der
ikke må anvendes metal i forbindelse med opvarmning.

Hvis der anvendes metal, vil der forekomme gnister
inde i ovnen - det har den selvfølgelig ikke godt af,
magnatronen vil også tage skade......... og kan i
yderste konsekvens forårsage eksplosion af ovnen,
så lad endelig være med det.

Mvh. Bodil - forhandler af den slags.

Fra : Brian Christensen

Dato : 02-02-03 19:26

Bodil Grove Christensen wrote:

[snip]
> Det er regulært noget ævl, der må overhovedet
> ikke anvendes metal i forbindelse med opvarmning
> i mikroovn.

Det forstår jeg så ikke helt. I min combiovn er der en metalrist og
under den en glasplade og under den igen noget mere matal så hele
herligheden kan rotere.
Hvordan kan det lade sig gøre når der ikke må være metal i ovnen
under opvarmning med mikroovn? Der har hverken været gnister, og
den er sørme heller ikke sprunget i luften eller noget.
Der står også i brugsanvisningen at netop denne rist kan benyttes
under brug af mikroopvarmning, da den vist er lavet af noget specielt.
Hvad det netop er sammenhængen eller forskellen ved jeg ikke. Jeg har
aldrig turde forsøge at varme noget i en metalbeholder eller
lignende.

mvh
Brian

Fra : Slow

Dato : 24-02-03 12:14

Forhandler af den slags, tjjaaa forstand på det har du godt nok ikke.
Og det hjælper ikke at du kender de frække ord som magnatron. Det det
handler om er at energien gerne skal omsættes til noget varme i maden,
hvis der ingen mad er til at optage energien, ja så kan magnatronen
tage skade. Hvis der er metal inde i ovnen så vil den kunne absorber
noget af energien og blive varm og lave gnister. Men så længe der ikke
går ild i noget betyder det intet. Man bør dog undgå gnisterne da det
er første tegn på at noget kan gå galt. Metallets form er altafgørende
for om der kommer gnister, da det kan virke som en antenne og derved
absorber energiden og blive varm. Derfor advarer man generalt mod
metal genstande. Der er ikke andet for at prøve og se om metalllet
gnister eller bliver direkte varm, for så bør man ikke bruge det.
Spidse og tynde metal genstande er udsatte, men ellers prøv dig frem,
eller tag eksamen på DTU i antenneteori.

\an