Hej Martin
Du behøver ikke trykluft.
Afmonter derimod kaliberen INDEN du afmonterer hydralikslangen, så kan du
bare trykke på bremsen indtil stemplet er kommet ud.
Og jo, det sviner med bremsevæske over det hele, så læg enheden i en spand
imens med en klud over.
PS. Jeg plejer i øvrigt (på bilen) at nøjes med at motionere stemplet, ved
at afmontere kaliberen, presse den lidt ud med bremsen, og trykke det ind
igen med en vandpumpetang.
Når det er gjort nogle gange kører det mange gange som nyt igen.
Men men kan altså risikere at der er rust eller en dårlig gummiring, og så
bliver det utæt og må skilles ad.
For øvrigt er det ikke halvt så besværligt som det lyder. Jeg har gjort det
tit og jeg er absolut ikke fagmand.
Og til sidst et råd om udskiftning af bremsevæske, hvis du vælger ikke at
skille det hele ad:
1) Monter et styk slange fra udluftningsskruen og ned i et glas med
bremsevæske.
2) løsne luftskruen
3) tryk langsom bremsen i bund nogle gange
Husk hele tiden at fylde frisk bremsevæske i beholderen. Hvis den løber tom
får du luft i systemet, og slipper ikke for at lufte ud.
4) gentag 3) indtil du har skiftet alt væsken.
hilsen
Kim Olsen
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:b19ckg$2skn$1@news.cybercity.dk...
> > Vær forøvrigt opmærksom på at bremsevædske er ligeså kritisk på
> > plastdele, idet den medfører at plasten hærder hårdt op og sprækker
> >
DE flerfoldige tilfælde af sprækket/uklar speedo og rpm.tæller
> > -glas jeg har set, er jeg overbevist om skyldes "parkering" af
> > kluden, brugt til aftørring af bremsevædske, ovenpå instrumenterne :-/
>
> Ok, det skal jeg selvfølgelig lige være opmærksom på. Når jeg har brugt en
> klud til at tørre noget af med, så smider jeg den ofte fra mig på sadlen
> eller tanken..
>
> >> Det er vel ikke nødvendigt at skille hele kaliberen ad, jeg kan vel
> >> fint nøjes med at skifte klodser + væske? Hvad skulle argumentet
> >> være for at skille det hele fra hinanden?
> > At stemplet ikke lader sig trykke tilbage uden vold! => Ir under en af
> > pakningerne, som presser den hårdt imod stempel-siden!!
>
> Så skifter man vel også pakninger og o-ringe?
>
> Iflg. min manual, så skal man tage stemplet ud vha. trykluft, men hvordan
> klarer man det, hvis man ikke har det?
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
>