> Når din Ninja bliver 60 år gammel, har været ejet af lige så mange
mc-tosser
> der har skilt den ad og samlet den forkert lige så mange gange, hvorefter
du
> tonser ud af landevejen i den tro at det er en moderne mc - hvordan tror
du
> så din mc er sammenlignet med en 2060 model...??
Uh det er svært at spå om fremtiden. Men jeg er ret sikker på at jeg stadig
har min ninja om 57 år (omend den nok bliver opgraderet med tiden).
> Min påstand er at din Ninja slet ikke bliver så gammel - og hvis den gør,
> hvem pokker gider så eje sådan noget isenkram der er forældet allerede
inden
> du køre den ud af butikken?
Hmm, man ser jo meget forskelligt på sagen. Og jeg er ret sikker på at jeg i
langt højere grad deler den entusiastiske HD ejers syn på hans cykel, end
den gennemsnitlige japser mcist. Og i vores klub har vi da stadig ur japsere
kørende, som i ganske fin grad følger moderne cykler, og som på trods af
rigtig mange km på bagen stadig fungere upåklageligt, og uden problemer
tager 4.000 km på en uge i sommerferien.
Et andet tydelig eksempel på at ur japserene (gsx1100, Z1000 osv) er
bundsolide konstruktioner er, at de stadig er den foretrukne platform til
400 hk dragcykler. Jeg fornægter ingenlunde HD's cykler (køber nok snart en
selv aligevel) men når man står med en dynge HD stumper og kigger lidt på
det hele, så efterlader det min hjerne i et tilstand, hvor jeg ved at jeg
vil modificere stort set alle stumperne før jeg vil være tilfreds.
> Gu har HD haft da kvalitetsproblemer (mine har i hvertfald...), men dette
er
> ikke den eneste grund til at de tit holder i vejkanten.
Nej, men jeg var jo også indepå at det nærmere er designproblemer, og måske
noget med fremstillingstolerencer. For det er klart at en HD der er skruet
rigtigt sammen sagtens kan køre 1000 vis af km ganske problemfrit (især den
begrænsede literydelse fremmer jo sagen)
>
> Mens at det er god latin at få en uddannet mekaniker til at kikke på de
> multicylindrede dræbermaskiner,
Det er noget vås. Mekanisk set er der ingen forskel på at skrue i
forskellige motorer. Faktisk vil jeg vove den påstand at det er ganske meget
simplere at samle og justere en midt 90' japser motor (der er ingenting der
som sådan skal justeres på og stumperne kan kun placeres ét sted) ifht en
lidt ældre HD motor, med platin tænding osv.
> så "ved" alle der ejer en HD helt automatisk
> hvordan man skruer i sådan en satan. De behøver hverken det rigtige
værktøj,
> uddannelse, erfaring eller manualer - bare man har sort lædertøj på så
skal
> man nok få skidtet til at køre (sådan skulle man tro mange tænker...).
Nå, måske har vi netop fundet frem til hvorfor der står så mange HD'ere i
vejsiden om sommeren
Fra den kontakt jeg har med HD kører, gennem HDCDKog div mc arrangementer så
er jeg ikke just imponeret over det gennemsnitlige vidensniveau. Jeg vil
faktisk strække mig så langt, at jeg vil kalde en god del af klientiellet
for uvidende og forstokkede (de tror indædt på at materialer og tekniske
løsninger i en shovel motor er verdens 8. vidunder). Det skal naturligvis
med i historien at der også findes fornuftige entusiastiske selvbyggere, som
godt er klarover problematikken, og derfor giver sig i kast med at finde
alternative komponenter, eller selv går i maskinværkstedet og fabrikerer
nogle lidt mere brugbare komponenter.
> At selve motorkonstruktionen (stor V-twin) så samtidig svare til at
forsøge
> at tæmme en vild tyr ved at holde den i halen gør jo heller ikke opgaven
> lettere. En håbløs konstruktion - men sikke en lyd...
Tja smag og behag. Jeg synes de larmer for meget. Men klaskede man nu nogle
ordentlige kulfiber potter på og redesignede motoren til overkvadratiske
mål, så var den der sikkert
> Men giv nu lige HD-ejerne lidt luft næste gang du møder dem (i
> vejkanten...). det kunne jo være at de så gad snakke med dig ved næste
> rasteplads alt imens de trækker på skulderne over at nogen gider køre på
en
> MC man ikke lovligt kan bruge til ret meget...
Uh tag ikke fejl af situationen, jeg stopper altid (om jeg er ibil eller på
mc) når der holder en mc i vejkanten. Og HD drengene (dem som ikke tilhører
kromslænget, der blot ligger 250k på disken i Harlyshoppen og så ellers
kører når solen skinner) de er såmænd ganske interesseret og forstående
overfor at jeg bygger en 200hk ræser. Og de glæder sig jo bare til at jeg
bliver gammel nok til at entrere shopper verdenen (jeg designer faktisk en
del stumper til HD'ere allerede).
> Yep - jeg er glad for HD...
Jeg er glad for motorcykler, store som små med det antal hjul der nu passer
til den enkelte.
Fanatisme siger mig ikke så meget (omend er er indædt anti fanatiker af
Honda
Mads Lund
Ninja9RT