On Mon, 13 Jan 2003 22:27:20 +0100, "Tony Lorentzen"
<tonylorentzenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:
Hej Tony
>
>Kunne det evt. have været dig, Steen Gruby?
>
Næ, jeg beskrev en, men det med diagrammet forblev ønsketænkning
Jeg har bygget flere, hvor trafoen er en 18 volt 1,5 amp. efterfulgt
af en brokoblet ensretter og en 1000 uF elektrolyt.
Så indsættes en 7812 - 12 volt 1 amp. regulator, hvor stelbenet er
løftet på nogle dioder som f,eks. 1N4148 eller lignende.
Dioderne forspændes fra udgangen af regulatoren med 1000 ohm for at få
en defineret strøm til at løbe i dem.
5 dioder hæver spændingen til 15,0 volt hvilket er lige i
overkanten,men forklaring følger.
Fra regulatoren til udgangen hvor batteriet sættes på indsættes en
kraftig diode 1N4001 eller bedre f.eks. 1N5401.
Årsagen til den diode er, at regulatoren ikke tåler spænding baglæns
ind fra batteriet - Over den diode falder udgangsspændingen til 14,4
volt.
Laderen kan nu benyttes til normal opladning.
Hvis en af de 5 dioder i stelbenet på 7812 kortsluttes falder
spændingen til 13,8 volt, hvilket er ideelt til
vedligeholdelsesladning.
7812 har en indbygget strømbegrænsning på 1 Amp. så den vil beskytte
batteriet mod overlast.
Regulatoren skal monteres på en lille køleplade for at slippe af med
varmen - et stykke alluplade er tilstrækkeligt.
Hvis den bliver for varm lukker den selv ned - temperatursikring
Hvis det skal være helt super skal der fra ind- og udgang på 7812
monteres en 1uF kondensator til stelbenet for at forhindre regulatoren
i at oscillere, men det er nu ikke særlig påkrævet til ladeformål.
>Ellers må jeg i gang med min gamle elektronik-teoribog og lommeregneren....
>gyyys...!
>
Hvis det er for tåget kan jeg tegne et diagram og sende det til dig.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk