armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
>
> jesper_m_h <jesper_m_h.news@kandu.dk> skrev i en
> news:2P_T9.33730$Hl6.3647346@news010.worldonline.dk...
> > Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!
> >
> > Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på
> > 40+ mm.
> > Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??
>
Hvis der er ment et hul ind i kassen pr. karburator, og det blivr det jo
nærmest nødt til at være,
så må røret (indsugningsrøret) fra karburatoren i i kassen ikke pludselig
blive større i diameter.
Det er det samme som gælder for udregning af indsugningskanater og tragte,
altså gennemgående kun langsom/gradvis stigning/sænkning i diametre, og uden
pludseligekanter; altså rundkantet tragtåbning. Ved pludselige diameter
ændringer i et rør sker der pludselige ændringer af hastigheden for den
gennemstrømmende luft, resulterede i svingningsfrekvenser, som bremser
luft/benzin indsugningen
>
> > Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet
> > ind er større end en Karb ???
>
> I og for sig rigtigt tænkt!
> Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke her
et
> gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> rørforbindelser.
>
Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og motorcykler,
ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme motor,
og at det så er for at få nogle cylindre til
at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet omdrejningstal;
altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel indsugningslængde
systemet.
>
> Det er dog meget længe siden at jeg (af samme grund?) har set andet end
> direkte forbindelse mellem den enkelte karburator og luftfilterkassen,
> hvorfor Jeg savner at vide hvilken model dette her drejer sig om!?
> Ved direkte 4-4 forbindelse kan man tillige kombinere med en tragt af
given
> længde indvendigt i luftfilter-kassen (indsugnings-tragte er en videnskab
> for sig!)
>
> > Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???
>
> Sikkert fordi det er den eneste måde at få et uoriginalt vaskbart
K&N-filter
> :-/
> I tilfælde at man monterer karburatorer af uoriginale størrelse (f.eks.
> "flatslides" eller "smoothbore's"), er enkeltfiltre sikkert også den enest
> mulighed for at få filtre på!
>
> > Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
> > Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???
>
> Enkelt-filtre på C.V. karburatorer, er dog ikke noget der hænger sammen:
Alt
> for meget turbolens slår igennem de frit liggende filtre og påvirker
> vacuum-styringen af spjældet - Hér er det tydeligt at der er en vis "læ" i
> luftfilterkassen!
>
Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man har
fundet ud af hvilken
"delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald stort i
forhold til for 20- 30 år siden.
>
> Luftfilterkassen er dog også konstrueret med henblik på indsugnings-støj,
> hvilket kan afstedkomme bedre gennemtræk ved fjernelse deraf :-/
>
> Og som altid er fabrikken nødt til at konstruere efter det bedste
kompromis
> imellem topydelse og bundtræk. Igennem modificeringer kan man måske nok
> vinde flere kræfter; men det vil samtidig betyde indskrænkninger i bund og
> mellem -området!!
>
> Endelig er gearkasseudluftningen originalt ført op til luftfilterkassen,
for
> derved at forbruge de kulbrinteholdige oliedampe som gearkassen
indeholder.
> Hvis man helt dropper at bruge luftfilterkassen, står man med det (i en
vis
> grad overskuelige) problem at udluftningsslangen skal føres væk hvor
> oliedampene ikke sviner motor og bagsvinger (=> kosmetisk) til såvel som
> bagdæk og bremse ( => IKKE kun kosmetisk =
![Aii, er det rigtigt?](images/smileys/really.gif)
)
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
>