/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Artikel om afgifter
Fra : Jens Jessen


Dato : 03-01-03 19:27

Jeg skal i gang med en artikel til bladet Bike om danske afgifter på
motorcykler hentet i udlandet. Vil gerne høre om der skulle være nogen her
på gruppen, der har gode eksempler på cykler der har været vurderet for
højt, og hvor en klage har hjulpet til at bringe vurderingen ned.
Vil også gerne i kontakt med nogen der har oplevet, at der har været
forskelle på vurderingen fra tolddistrikt til tolddistrikt på den samme
cykel.
Er der nogen der har oplevet at skulle betale mere ved den endelige
vurdering?
Og endelig er der nogen der har fået afgift tilbage ved salg af motorcykel
til udlandet?
Skriv gerne direkte til mig.
--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk



 
 
Steen Gruby (03-01-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-01-03 19:41

On Fri, 3 Jan 2003 19:27:27 +0100, "Jens Jessen"
<jens.jessen@get2net.dk> wrote:

Hej Jens.

>Skriv gerne direkte til mig.

Du kan jo se om der er noget her der kan bruges:
http://www.gruby.dk/købafmc.htm
http://www.gruby.dk/ducati.htm

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

hms (03-01-2003)
Kommentar
Fra : hms


Dato : 03-01-03 21:21

Hej.

M.h.t. til at klage kan jeg oplyse, at da jeg i 1999 forespurgte en Kawa
ZL900 fra 1987 , fik jeg fra T&S, ud fra en kopi af reg.attesten en
ansættelse på ca.34.000,-.Da handlen imidlertid ikke blev til noget og i
god tro købte en anden ZL900 fra 1986 med højere KM-tal, da den jo kun
kunne være billigere, fik jeg en ansættelse på ca.38.000,-.
Det medførte fra min side en skriftlig anmodning til T&S om at give en
fornuftig forklaring på ovennævnte forhold.
Det eneste jeg hørte til dette var en kopi af den oprindelige
afgiftsfastsættelse, dog overstreget og påført et nyt beløb på
ca.31.000,-
Ja jeg kunne jo kun være godt tilfreds med at en klage til "systemet"
forløb så smertefrit.Sparet var jo Kr.7000,-. Jeg fik ikke noget tilbage
ved den endelige afgiftsfastsættelse , og har ikke søgt andre
tolddistrikter.
m.v.h.
hms
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Steen Gruby (03-01-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-01-03 22:23

On Fri, 03 Jan 2003 20:21:14 GMT, "hms" <hms.news@kandu.dk> wrote:

Hej.

>Ja jeg kunne jo kun være godt tilfreds med at en klage til "systemet"
>forløb så smertefrit.Sparet var jo Kr.7000,-. Jeg fik ikke noget tilbage
>ved den endelige afgiftsfastsættelse , og har ikke søgt andre
>tolddistrikter.
>
Min erfaring er, at T&S tænker: "Går den, ja så går den".
En klage fører næsten pr. automatik til en reduktion af den indledende
værdifastsættelse.
Min Paso blev reduceret fra 47.000 til 38.000 - det ligner noget med
20%.
Jeg vil lige pointere, at jeg er i besiddelse af 3 andre afgiftssager
på den pågældende model.
De er alle fra omkring 1994 (min er fra 1999) og ligger som endelig
vurdering omkring 41-42.000 Kr. - Hvorfor pokker bliver T&S så ved med
at opkræve 47.000 i depositum for den pågældende model når de er helt
klar over at den skal meget længere ned inden sagen lukkes?
Det ligner et billigt (uforrentet) lån fra os til T&S

En bekendt har for få måneder siden købt en fra udlandet importeret
MC, og uden videre betalt ved kasse 1.
pga. en intern diskussion, hvor jeg argumenterede for at man under de
givne betingelser helt automatisk klager, beslutter min bekendte at
klage.
Og vupti, er han 6000 Kr rigere - Noget jeg mener at kunne huske er en
reduktion på 25% af den oprindelige afgift.

Adspurgt meddeler T&S at, værdifastsættelsen foretages således at den
endelige pris på køretøjet kommer til at afspejle markedsprisen.
Dertil indhenter de oplysninger fra importør og forhandlere af det
pågældende mærke, samt Den Blå Avis - Betryggende ikke sandt?
Importøren og forhandlerne fylder T&S med usandhed, idet de har
interesse i at holde prisen på brugte - og i særdeleshed importerede
brugte - køretøjer så høj som mulig for at de ikke skal skade egen
forretning.
Det kan godt være, at DBA kan være retningsgivende for biler, men på
MC siden kniber det gevaldigt, idet der ganske enkelt ikke forhandles
tilstrækkeligt mange af hver enkelt model til at det kan danne basis
for anvendeligt statistisk materiale.
Så altså bliver værdifastsættelsen "et kvalificeret" bud - altså det
rene gætværk.

Nu har den medalje også en anden side:
Der er tilsyneladende ingen lovgivningsmæssig kontrol med hvad T&S
foretager sig mht. værdiansættelse af importerede køretøjer.
T&S tager det de mener de kan få, og så længe der ikke er nogen der
udvidder klagen til at omfatte lovgiverne får den trafik lov til at
fortsætte.
Hvis man tænker lidt over det, kan en sådan adfærd fra T&S opfattes
som en teknisk handelshindring idet det vanskeliggør småhandleres
import af brugte køretøjer fra udlandet, og dermed er en hindring for
det frie initiativ.
T&S opfører sig som en stat i staten og får lov til at slippe af sted
med det indtil en eller anden indklager deres nuværende praksis for EU
domstolen under påberåbelse af ovenstående argument.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Claus Rittig (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-01-03 00:23

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:l4tb1v0k3kst5pukfph9l35vhkkm22gfb1@4ax.com...

> Adspurgt meddeler T&S at, værdifastsættelsen foretages således at den
> endelige pris på køretøjet kommer til at afspejle markedsprisen.

Den holder ikke en meter!
Den Honda XR250 '94 jeg solgte for et par måneder siden til en svensker
satte T&S til et depositum på 25.000,-
Det er ca. 5.000,- mere end den er værd INCL. afgift, så indregistrering
blev opgivet.
Tillykke T&S - jeres forehavende lykkedes: Motorcyklen blev ikke
indregistreret i Danmark men i Sverige, og dermed slap I for at blive
belemret med mine afgiftspenge. Ih, hvor er I dygtige.

Rittig



Steen Gruby (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-01-03 00:33

On Sat, 4 Jan 2003 00:23:18 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.
>
>> Adspurgt meddeler T&S at, værdifastsættelsen foretages således at den
>> endelige pris på køretøjet kommer til at afspejle markedsprisen.
>
>Den holder ikke en meter!
>
Nej, det er precis hvad jeg prøver at anskueliggøre, og med din
historie sætter du en tyk streg under.

Jeg troede faktisk ikke der var noget der kunne få dig til at tænde
af, men blot man venter længe nok kommer emnet helt af sig selv
Og jeg forstår dig godt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

armand (04-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 04-01-03 03:29


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e161a64$0$75299$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Den Honda XR250 '94 jeg solgte for et par måneder siden til en svensker
> satte T&S til et depositum på 25.000,-
> Det er ca. 5.000,- mere end den er værd INCL. afgift, så indregistrering
> blev opgivet.
> Tillykke T&S - jeres forehavende lykkedes: Motorcyklen blev ikke
> indregistreret i Danmark men i Sverige, og dermed slap I for at blive
> belemret med mine afgiftspenge. Ih, hvor er I dygtige.

For at kunne holde renovationsudgifterne til topstykket på min tyske
CB4½'er op imod prisen fra T&S, har jeg forhørt mig på sagen og
fået et beløb på depositum!

Først lige lidt pris-betragtninger:
Sidste år solgte jeg 4½'eren for 22.000.- og det passede med den
mindstepris jeg havde regnet med j.v.f. D.B.A.!
Dengang var prislejet derfra og op til et par og tredive tusinde!
Slået efter på D.B.A-online i sommers, var spændet det samme:
I alt 8 modeller til en gennemsnitspris på 24.375,- kr.

Lidt beregninger:
Ud fra den egentlige 60%-regel skulle T&S så beregne 16.250,- i afgift
herudfra!

Mit svar på forespørgslen siger 14.311,- kr. - hvilket de oplyser som
værende beregnet ud fra et brugtprisleje på 23.311,- kr.!

Hvad kan man så udlede af det?
Jo: T&S' værdiansættelse er i dette tilfælde ikke helt hen i vejret, og
faktisk 1.000,- under gennemsnittet for forekommende privatannoncer!
At mine CB4½-rester så ikke er de 14.000,- værd er en helt anden sag

Jeg tror at eksemplet er et bevis på at T&S er slaver af D.B.A. og populære
modeller, der er let at anskue en gennemsnitligt prisleje på er pålidelige i
depositum-ansættelse, hvorimod mere eksotiske modeller (med undtagelse af de
modeller der er populære import-emner, og derfor har tidligere tilfælde som
reference(á: Gruby's eksempel) ), kan være helt hen i vejret.
I sidstnævnte tilfælde kan det tillige være svært at fremkomme med modsat
bevisbyrde til at få beløbet ned (á: Rittigs klare tilfælde).

Og dét skal man huske når man i udlandet netop står med sin eksotiske
drømme-model på hånden til en umiddelbar gunstig pris!

Til historien hører sidst men ikke mindst at nedskæringerne i T&S har
medført en omlægning af den umiddelbare vurdering til bilinspektionen,
hvilket givetvis vil medføre en endnu mere lemfældig vurdering og
efterfølgende tungere klagegang.
Denne kendsgerning kan nærmest være medførende til at Jens J's artikel kan
få svært ved at holde sig aktuel :-/
Læser du med Jens??

--
Armand.




Jakob W \(slet \"ing~ (15-01-2003)
Kommentar
Fra : Jakob W \(slet \"ing~


Dato : 15-01-03 16:24

Motorcyklen blev ikke
> indregistreret i Danmark men i Sverige, og dermed slap I for at blive
> belemret med mine afgiftspenge. Ih, hvor er I dygtige.
>
> Rittig

Øh, resultatet giver da netto, at du ikke smed penge ud af landet, hvorfor
du dermed ikke belastede betalingsballancen negativt.
Den med at de slap for at blive belemret med dine afgiftspenge må du vist
lige forklare nærmere? Så vidt jeg kan se er der ingen foretning i at du
slæber nye såvel som gamle mc'er ind i DK.

mvh jakob W ex.cbr1000F Saab V4







Claus Rittig (15-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-01-03 19:30

"Jakob W (slet "ingenspam" i mailadresse)" <Jowingenspam@get2net.dk> skrev i
en meddelelse news:p2fV9.734$Ke3.725@news.get2net.dk...
> Motorcyklen blev ikke
> > indregistreret i Danmark men i Sverige, og dermed slap I for at blive
> > belemret med mine afgiftspenge. Ih, hvor er I dygtige.
> >
> > Rittig
>
> Øh, resultatet giver da netto, at du ikke smed penge ud af landet,
hvorfor
> du dermed ikke belastede betalingsballancen negativt.
> Den med at de slap for at blive belemret med dine afgiftspenge må du vist
> lige forklare nærmere? Så vidt jeg kan se er der ingen foretning i at du
> slæber nye såvel som gamle mc'er ind i DK.

Rigtigt, jeg smed ikke penge ud af landet. Dybest set er jeg også ligeglad
med om det er en god forretning for staten at jeg indregistrerer en
motorcykel - og det er muligt du synes det er helt fint at der
indregistreres så få motorcykler her i landet som muligt, det bliver vi bare
aldrig ret enige om.

Rittig



armand (16-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 16-01-03 00:44


Jakob W (slet "ingenspam" i mailadresse) <Jowingenspam@get2net.dk> skrev i
en news:p2fV9.734$Ke3.725@news.get2net.dk...
> Motorcyklen blev ikke
> > indregistreret i Danmark men i Sverige, og dermed slap I for at blive
> > belemret med mine afgiftspenge. Ih, hvor er I dygtige.
>
> Øh, resultatet giver da netto, at du ikke smed penge ud af landet,
hvorfor
> du dermed ikke belastede betalingsballancen negativt.

Øh?
Hvis den blev købt i Tyskland og sidenhen solgt i Sverige har den da blot
skiftet region i Europa!
Er det ikke på tide at i vænner jer til at der ikke længere er nogen
handelsgrænse indenfor Europa?
Det samme gælder den statsmagt der så inderligt ønsker os fastholdt i vores
EU-medlemskab: Hvordan kan de tale om import når det efter deres ønske er et
grænseløst samfund :-/

--
Armand.
(tydeligvis ØV-skeptiker)



Peg (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Peg


Dato : 04-01-03 09:45

hej
I april 2002 spurgte jeg telefonisk ved T&S hvad den foreløbig afgift ville
være på en BMW K1100LT årg. 93, jeg fik oplyst at afgiften ville være kr.
75.000 men at jeg skulle sende en skriftlig anmodning om værdiansættelse.

Dette gjorde jeg så og nu var værdien ansat til kr. 83.700. Da jeg nu havde
en bekendt der et år tidligere havde fået vurderet en mc nøjagtig magen til
til nøjagtig det samme beløb, ringede jeg til T&S og spurgte om det kunne
være rigtigt at beløbet var det samme nu her et år efter. Den besked jeg fik
til det forhold var at så havde man nok sat beløbet for lavt det foregående
år og havde rettet det til.

Nå men den 18. april 2002 betalte jeg beløbet da jeg jo skulle ud at køre på
nyerhvervelsen, men her nu 9 måneder efter har jeg stadig ikke fået oplyst
den endelig afgift, jeg kan så håbe at den iværtfald ikke er hævet da jeg
har solgt mc og købt en ny iøvrigt også importeret.

Den nye importerede en Honda Goldwing 1998 kunne jeg ikke få oplyst en pris
på da T&S ikke havde noget at sammenligne med, men jeg fik telefonisk oplyst
en pris på en årgang 1997 som var færdigbehandlet og kostede kr. 120.000 i
afgift.

Jeg sendte i november en skriftlig forespørgelse på hvad jeg så skulle
betale for min 1998'er Goldwing og fik nu oplyst at jeg skulle betale kr.
159.300 i afgift.

PS. Iøvrigt kostede en Goldwing i 1997 kr. 360.000 og i 1998 kr. 320.000

med venlig hilsen
Poul Erik Givskov
givskov@nospamadslhome.dk

>fjern nospam i min e-mail

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e15d480$0$146$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg skal i gang med en artikel til bladet Bike om danske afgifter på
> motorcykler hentet i udlandet. Vil gerne høre om der skulle være nogen her
> på gruppen, der har gode eksempler på cykler der har været vurderet for
> højt, og hvor en klage har hjulpet til at bringe vurderingen ned.
> Vil også gerne i kontakt med nogen der har oplevet, at der har været
> forskelle på vurderingen fra tolddistrikt til tolddistrikt på den samme
> cykel.
> Er der nogen der har oplevet at skulle betale mere ved den endelige
> vurdering?
> Og endelig er der nogen der har fået afgift tilbage ved salg af motorcykel
> til udlandet?
> Skriv gerne direkte til mig.
> --
> Med venlig hilsen
> Journalist Jens Jessen (DJf)
> Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
> Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
> Mobil 2073 7471
> E-mail: jens.jessen@get2net.dk
>
>



Ib Jakobsen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-01-03 10:45

Peg wrote:

> hej
> I april 2002 spurgte jeg telefonisk ved T&S hvad den foreløbig afgift ville
> være på en BMW K1100LT årg. 93, jeg fik oplyst at afgiften ville være kr.
> 75.000 men at jeg skulle sende en skriftlig anmodning om værdiansættelse.

Man skal dog lige passe på. Du nævner "...afgiften ville være", og
"værdiansættelse". Det er ikke det samme. Det roder toldvæsnet tit rundt i.

> Nå men den 18. april 2002 betalte jeg beløbet da jeg jo skulle ud at køre på
> nyerhvervelsen, men her nu 9 måneder efter har jeg stadig ikke fået oplyst
> den endelig afgift, jeg kan så håbe at den iværtfald ikke er hævet da jeg

Har du været til vurdering?.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Peg (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Peg


Dato : 04-01-03 14:56

Hej

Når jeg skriver at "afgiften ville være" mener jer det beløb som T&S skriver
påfører blanketten "Foreløbig værdiansættelse af køretøj, blanket nr.
21009", jeg burde måske nok istedet have skrevet som der står på blanketten
"Depositum for registreringsafgift af køretøjet beregnet af den foreløbige
ansatte værdi"

Nej jeg har ikke været til vurdering. Der er jo ingen grund til at få
foretaget en vurdering hvis det skulle vise sig at jeg er tilfreds med den
endelige vurdering.

mvh
poul erik givskov


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E16AD13.2051412A@post.tele.dk...
> Peg wrote:
>
> > hej
> > I april 2002 spurgte jeg telefonisk ved T&S hvad den foreløbig afgift
ville
> > være på en BMW K1100LT årg. 93, jeg fik oplyst at afgiften ville være
kr.
> > 75.000 men at jeg skulle sende en skriftlig anmodning om
værdiansættelse.
>
> Man skal dog lige passe på. Du nævner "...afgiften ville være", og
> "værdiansættelse". Det er ikke det samme. Det roder toldvæsnet tit rundt
i.
>
> > Nå men den 18. april 2002 betalte jeg beløbet da jeg jo skulle ud at
køre på
> > nyerhvervelsen, men her nu 9 måneder efter har jeg stadig ikke fået
oplyst
> > den endelig afgift, jeg kan så håbe at den iværtfald ikke er hævet da
jeg
>
> Har du været til vurdering?.
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>



Ib Jakobsen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-01-03 16:21

Peg wrote:

> Hej
>
> Når jeg skriver at "afgiften ville være" mener jer det beløb som T&S skriver
> påfører blanketten "Foreløbig værdiansættelse af køretøj, blanket nr.
> 21009", jeg burde måske nok istedet have skrevet som der står på blanketten
> "Depositum for registreringsafgift af køretøjet beregnet af den foreløbige
> ansatte værdi"

Og det var netop det der var humlen i mit svar. Netop at der er forskel på
afgiftdepositum og værdiansættelse. Forskellen er Ca. faktor 1,8. Og det kan
mærkes.

> Nej jeg har ikke været til vurdering. Der er jo ingen grund til at få
> foretaget en vurdering hvis det skulle vise sig at jeg er tilfreds med den
> endelige vurdering.

Så er det nok derfor du ikke har hørt noget. Ønsker man ikke at stille til
vurdering, så anser T&S en for at være enig. Jeg har selv lige stillet til
vurdering på en K100RT. Jeg fik kr.12.000 tilbage på kr.50.000.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



armand (04-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 04-01-03 16:04


Peg <gw@it.dk> skrev i en
news:3e169f36$0$162$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hej
> I april 2002 spurgte jeg telefonisk ved T&S hvad den foreløbig afgift
ville
> være på en BMW K1100LT årg. 93, jeg fik oplyst at afgiften ville være kr.
> 75.000 men at jeg skulle sende en skriftlig anmodning om værdiansættelse.
>
> Dette gjorde jeg så og nu var værdien ansat til kr. 83.700. Da jeg nu
havde
> en bekendt der et år tidligere havde fået vurderet en mc nøjagtig magen
til
> til nøjagtig det samme beløb, ringede jeg til T&S og spurgte om det kunne
> være rigtigt at beløbet var det samme nu her et år efter. Den besked jeg
fik
> til det forhold var at så havde man nok sat beløbet for lavt det
foregående
> år og havde rettet det til.
>
> Nå men den 18. april 2002 betalte jeg beløbet da jeg jo skulle ud at køre

> nyerhvervelsen, men her nu 9 måneder efter har jeg stadig ikke fået oplyst
> den endelig afgift, jeg kan så håbe at den iværtfald ikke er hævet da jeg
> har solgt mc og købt en ny iøvrigt også importeret.

Hvad fik du for BMW'en??
Hvis du kunne sælge den for mere end 140.000, vil jeg påstå at T&S'
beregninger (à: 60% af brugtprislejet) holdt stik, og hvad er der så at
klynke over, andet end at du måske købte den for dyrt i forhold til T&S'
formel (= over 56.000,-kr.) !?

--
Armand.



Peg (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Peg


Dato : 04-01-03 17:52

hej
Nu er det ikke sådan at jeg klynker over noget som helst, men vil du ikke
mene at hvis du køber en årgang 93 her i 2003 at den så skulle være
billigere end hvis du købte den samme i 2002, den er da trods alt blevet et
år ældre. Det plejer jo ikke og være sådan at tingene bibeholder prisen jo
ældre de bliver.

Iøvrigt gav jeg kr. 48.000 for mc.

mvh
Poul Erik Givskov


"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:av6srv$oks$4@news.cybercity.dk...
>
> Peg <gw@it.dk> skrev i en
> news:3e169f36$0$162$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > hej
> > I april 2002 spurgte jeg telefonisk ved T&S hvad den foreløbig afgift
> ville
> > være på en BMW K1100LT årg. 93, jeg fik oplyst at afgiften ville være
kr.
> > 75.000 men at jeg skulle sende en skriftlig anmodning om
værdiansættelse.
> >
> > Dette gjorde jeg så og nu var værdien ansat til kr. 83.700. Da jeg nu
> havde
> > en bekendt der et år tidligere havde fået vurderet en mc nøjagtig magen
> til
> > til nøjagtig det samme beløb, ringede jeg til T&S og spurgte om det
kunne
> > være rigtigt at beløbet var det samme nu her et år efter. Den besked jeg
> fik
> > til det forhold var at så havde man nok sat beløbet for lavt det
> foregående
> > år og havde rettet det til.
> >
> > Nå men den 18. april 2002 betalte jeg beløbet da jeg jo skulle ud at
køre
> på
> > nyerhvervelsen, men her nu 9 måneder efter har jeg stadig ikke fået
oplyst
> > den endelig afgift, jeg kan så håbe at den iværtfald ikke er hævet da
jeg
> > har solgt mc og købt en ny iøvrigt også importeret.
>
> Hvad fik du for BMW'en??
> Hvis du kunne sælge den for mere end 140.000, vil jeg påstå at T&S'
> beregninger (à: 60% af brugtprislejet) holdt stik, og hvad er der så at
> klynke over, andet end at du måske købte den for dyrt i forhold til T&S'
> formel (= over 56.000,-kr.) !?
>
> --
> Armand.
>
>



Bjørn S (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 04-01-03 20:27

Peg wrote:
> hej
> Nu er det ikke sådan at jeg klynker over noget som helst, men vil du
> ikke mene at hvis du køber en årgang 93 her i 2003 at den så skulle
> være billigere end hvis du købte den samme i 2002, den er da trods
> alt blevet et år ældre. Det plejer jo ikke og være sådan at tingene
> bibeholder prisen jo ældre de bliver.

Det kommer jo stadig an på markedsprisen, som T&S baserer sine beregninger
på. Om cykkelen er fra -92 eller -93 udgør nok ikke den store forskel for
T&S sine beregninger.

Min var vurderet fra sælger i januar -02, modellen var 1.gangsregistreret
04/93, så da jeg fik den på ny vurderet i maj -02 hos andet tolddistrikt var
vurderingen uendret, selv om modellen på papiret var 1 år eldre. Det påtalte
jeg overfor T&S, men de fortalte at de tog udgangspunkt i salgsverdi ex.
registreringsafgift fra forhandler, og mente ikke det endret noget med +/- 1
år.

Beregnet Forhandlerverdi : 21.000,-
Afgift at betale : 36.750,-

/Bjørn



armand (05-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 05-01-03 01:10


Peg <gw@it.dk> skrev i en
news:3e17112b$0$167$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hej
> Nu er det ikke sådan at jeg klynker over noget som helst, men vil du ikke
> mene at hvis du køber en årgang 93 her i 2003 at den så skulle være
> billigere end hvis du købte den samme i 2002, den er da trods alt blevet
et
> år ældre. Det plejer jo ikke og være sådan at tingene bibeholder prisen jo
> ældre de bliver.

Der har fornyligt været snak om rigtigheden i at brugte VW Lupo3L, grundet
efterspørgslen holdt så god en brugtpris, at den påvirkede T&S' beregninger
i sådan en grad at depositum'et(!) på en brugt importeret var større end
afgiften var for en ny.
Så vidt jeg husker smøg T&S sig udenom bl.a. ved at påpege at det jo ikke
var den endelige vurdering, samt at de importerede oftest var mere
udstyrsrige end de i DK solgte; men jeg tager sagen som et bevis på at
brugtprislejet også vil kunne bevæge sig op (ikke at det derfor gjorde det
for BMW'ens vedkommende!).
Suzuki GSXR 400 holdt tillige en brugtpris på mere end 10.000,- over den
oprindelige salgspris i flere år

Men som Ib også konkluderer, kan man ikke udlede nogetsomhelst uden at have
fulgt sagen helt til dørs (á: vurdering)

--
Armand.



Peg (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Peg


Dato : 05-01-03 09:43

Hej

Jeg syntes at det forhold at man skal betale meget mere i afgift på en
importeret brugt motorcykel end man skal på en importeret brugt bil måske
netop var noget der skulle kikkes på. Her går jeg selvfølgelig ud fra at den
ansatte værdi er den samme fra T&S side.

Jo større beløbs grænse der betales 105% af des mindre skal der betales 180%
af.

eks. motorcykel.
4-5 år: 105 pct. af 2.600-4.700 kr. og 180 pct. af resten

eks. bil
3-4 år: 105 pct. af 27.300 kr. og 180 pct. af resten

mvh.
peg

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e15d480$0$146$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg skal i gang med en artikel til bladet Bike om danske afgifter på
> motorcykler hentet i udlandet. Vil gerne høre om der skulle være nogen her
> på gruppen, der har gode eksempler på cykler der har været vurderet for
> højt, og hvor en klage har hjulpet til at bringe vurderingen ned.
> Vil også gerne i kontakt med nogen der har oplevet, at der har været
> forskelle på vurderingen fra tolddistrikt til tolddistrikt på den samme
> cykel.
> Er der nogen der har oplevet at skulle betale mere ved den endelige
> vurdering?
> Og endelig er der nogen der har fået afgift tilbage ved salg af motorcykel
> til udlandet?
> Skriv gerne direkte til mig.
> --
> Med venlig hilsen
> Journalist Jens Jessen (DJf)
> Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
> Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
> Mobil 2073 7471
> E-mail: jens.jessen@get2net.dk
>
>



Kent Johansen[...REM~ (06-01-2003)
Kommentar
Fra : Kent Johansen[...REM~


Dato : 06-01-03 17:06

Tjah...hvis jeg kender det offentlige ret, så vil man bare gøre det
tilsvarende dyrt at købe eller importere en bil, hvis den sag tages op -
fremfor at gøre det billigere at købe MC...

Iøvrigt mener jeg, at den høje afgift holder ældre MC'er (og biler) oppe på
et kunstigt højt niveau, idet sælger ofte spekulerer i, at afgiften af en
ældre MC (oftest) er lavere end på en model af samme type men af en nyere
årgang. Dette gør naturligvis den ældre mere attraktiv at købe uden afgift
på trods af ,at den er ældre og sikkert har kørt flere km.
Desuden ser jeg ikke en logisk forklaring på, at vi overhovedet skal betale
afgift af køretøjer. Hvorfor lige denne produktgruppe skal pålægges 180%
afgift er mig en gåde, og jeg håber på en EF-sag foranlediget af de
europæiske bileksporterende lande pga ulovlige toldhindringer.

mvh Kent
Suzuki GS650G - som ikke er fem potter pis værd i Tyskland...


"Peg" <gw@it.dk> wrote in message
news:3e17f02d$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg syntes at det forhold at man skal betale meget mere i afgift på en
> importeret brugt motorcykel end man skal på en importeret brugt bil måske
> netop var noget der skulle kikkes på. Her går jeg selvfølgelig ud fra at
den
> ansatte værdi er den samme fra T&S side.
>
> Jo større beløbs grænse der betales 105% af des mindre skal der betales
180%
> af.
>
> eks. motorcykel.
> 4-5 år: 105 pct. af 2.600-4.700 kr. og 180 pct. af resten
>
> eks. bil
> 3-4 år: 105 pct. af 27.300 kr. og 180 pct. af resten
>
> mvh.
> peg




Jonas Holt (06-01-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 06-01-03 22:50

> Desuden ser jeg ikke en logisk forklaring på, at vi overhovedet skal betale
> afgift af køretøjer. Hvorfor lige denne produktgruppe skal pålægges 180%
> afgift er mig en gåde, og jeg håber på en EF-sag foranlediget af de
> europæiske bileksporterende lande pga ulovlige toldhindringer.

Man har jo altid lov at håbe, men at EU skulle indføre afgiftsharmonisering har de nu lovet i 30 år, så
mon ikke det kun er valgflæsk for at få os til at stemme ja?
Det tror jeg...!

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste