> Artiklen omtaler muligheden for på enkelste vis at justere i.h.t. brugt
> skivediameter, som den eneste gevinst
Hmm, det anede mig. RR lookalike salgsgas. Men for os specialbyggerer er det
da meget praktisk. F.eks er det lidt bøvlet at bytte rundt på forhjul, da
man ofte skal døje med 300-310-320 skive/forgaffel kombinationerne, og
dermed ofte skal finde nye bremseskiver i samme omgang.
> Omkring skivediameteren konstanteres at den er ved at reducere sig efter
at
> have været oppe på unyttig ekstrem-mål (som også gældende for 200mm brede
> bagdæk og seks-stemplede calibere!).
Ikke enig. Efter at have prøvet en række cykler og dermed bremse
kombinationer er jeg absolut tilhænger af 320 / 6 stemplede kaliper
konstruktionerne. Selvfølgelig er noget af det en vanesag, men som en fuld
mand har udtalt "det bliver ikke ringere af at blive bedre" også selv om vi
er i marginal afdelingen. Selvfølgelig er der marginal forskel på et sæt 320
skiver med 6 pots og eks et sæt 300 med 4 pots, men går vi længere ned ad
skalaen og tager 2 stemplede flydende kalipre på 280 skiver så er der
markant forskel. Og i praksis fungere (de overdimensionerede) bremser ganske
fint når man har vænnet sig til kun at bruge 2 fingre. Det eneste problem
jeg kan se er, at så kraftige bremser i panik situationer lettere kan
resultere i et blokeret forhjul og dermed styrt.
Og tager vi endelig fat i den kørsels måde som jeg f.eks kan finde på at
praktisere, så er resultatet ofte meget knirkende, blå/gule bremser. Så jeg
kunne aldrig finde på at nedgrade mine forbremser. Bagbremsen har jeg dog
nedgraded ret kraftigt, da den aligevel kun har en stabiliserende funktion.
> Derved at bremseevnen stadig er tilstede vil gevinsten være mindre
> gyro-virkning i det samlede forhjul. Efter sigende vil den forøgede
> skivetykkelse på +20% (= større varmeakkumulering) ikke æde denne gevinst;
> men det synes jeg lyder utroligt - Er der ikke lige en af gruppens
teknikere
> der vil regne på hhv. Ø300mm /tykkelse 5mm vs. Ø280mm/tykkelse 6mm??
Det var hurtigt gjort, og umiddelbart indikere mit overslag en reduktion i
bestrøget areal på 10% med en tykkelsesforøgelse på 20% så med mindre de har
tryllet med andre parametre så må det nødvendigvis medføre en vægtstigning
på 10%. Men gyro effekten har jeg ikke lige beregnet. Er radius i 2-. eller
3. potens?
Mads Lund
Ninja9RT, med gode gammeldages massive støbejerns bremser