/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæk til FZR600US
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 27-12-02 19:47

Hej..

Er der nogle i NG som vil dele lidt ud af deres erfaringer med dæk til
FZR600US...

Hvad synes I er godt og hvad er skidt, vejgreb contra kilometer og evt.
resultater af eksperimenter med forskellige dimensioner
Skriv også gerne hvordan jeres kørestil er

M.v.h.
Mie
FZR600US '96




 
 
Allan Jørgensen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 28-12-02 22:50

"SmaRTrxxv" <thore_FJERN@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse news:3e0ca079$0$47064$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej..
> Er der nogle i NG som vil dele lidt ud af deres erfaringer med dæk til
> FZR600US...
> Hvad synes I er godt og hvad er skidt, vejgreb contra kilometer og evt.
> resultater af eksperimenter med forskellige dimensioner
> Skriv også gerne hvordan jeres kørestil er

8040 km med pirreli mtr01(bagdæk) fordækket gik 13400 km så var det totalt færdigt pga skævslidning så når man slap styret var der en mega ubalance som først forsvandt med de nye bridgestone og de har ikke det problem..... endnu 9200 km på bridgestone bt56ss(bagdækket er nedslidt) fordækket ser ud som nyt. det er de dæk jeg har kørt med de sidste 3 sæsoner. pirreli var et okay dæk men bt56ss har overrasket mig med sin hurtige opvarmning og formidable vejgreb og samtidig har det så mange kilometer i sig for det klæber bare til vejen som en snegl, selv i november måned hvor temperaturen var omkring frysepunktet var der ingen slinger i valsen overhovedet, bare man lige sørgede for at køre pænt de første 10-15 km

mit næste dæk bliver måske bridgestone bt10 ellers bliver det bt56ss igen.
hvis bt56 som er et race-dæk, kan holde over 9000 km hvor langt kan man så ikke køre på bt10 som er et sportsdæk?

jeg kører med standard 110/70 foran fordi et 120/70 vil blive alt for rundt pga sammenpresningen i fælgen og derved forværre køreegenskaberne. Bag har jeg 150/60 da det er den eneste str. der passer og hvor man kan få nogle gode dæk til. har kigget på str140/60 men der er ikke det store udvalg.. 160/60 macadam 90 har jeg set en anden maskine med, men hvor stor indflydelse det havde på køreegenskaberne kan jeg ikke sige...
man kan også få diverse bagdæk i str.150/70 men hvordan de opfører sig kan jeg ikke svare på udover at man kan få touringdæk i den str og derved længere holdbarhed :-/

jeg vil hvertfald anbefale at du beholder standard str foran og så bruger 150/60 bag.


Allan(fzr600us årg97) låst inde



armand (28-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 28-12-02 23:28


Allan Jørgensen <mailto:allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en
news:52pP9.16327$Hl6.1852744@news010.worldonline.dk...
"SmaRTrxxv" <thore_FJERN@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0ca079$0$47064$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Er der nogle i NG som vil dele lidt ud af deres erfaringer med dæk til
> > FZR600US...
>
> jeg vil hvertfald anbefale at du beholder standard str foran og så bruger
150/60
> bag.


Én af FZR'erens allerstørste forcer i diverse 600-sammenligningstest's har
været deres styrevillighed og stabilitet - Begge dele kvaliteter der grunder
i den måske kedelige med funktionelle smalle dæk-bestykning!
Alene derudfra vil jeg ikke anbefale at fravælge de originale str. til
fordel for dyrere brede dæk der kun indeholder poppet udseende :-|
Et 150'er bagdæk er som sådan efterhånden også ved at se helt smalt ud når
man parkerer blandt andre, så dér er der såmand ikke så meget vundet
alligevel :-/

--
Armand.
(fornuftsrevser)




Jens Jacob Bager Jen~ (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-12-02 12:08

> Alene derudfra vil jeg ikke anbefale at fravælge de originale str. til
> fordel for dyrere brede dæk der kun indeholder poppet udseende :-|

Hej Armand.

Her er hvad man kan få i 140/60-18 med minimum V hastighedsmærke (240km/t)
kilde: reifenversand
140/60ZR18 Michelin X M 59 64 W
140/60ZR18 Bridgestone BT 50 R
140/60VR18 Dunlop SPORTMAX
Som du kan se er udvalget meget begrænset! Dette er i mine øjne alle gamle
plastik dæk designet for 10-15 år siden. Det er ikke nogen jeg ville køre
med. Janus fra klubben som kører på FZR har prøvet BT 50 dækket. Det sad
rigtigt pænt på fælgen, og gjorde at den styrede meget godt. Holdbarheden i
forholdt til grebet var dog ikke noget at holde en fest over i følge Janus.
En anden har prøvet Sportmax dækket. Det blev hurtigt kasseret. Hvad de
specifikke argumenter var kan jeg ikke huske. M 59 er lavet af plastik
bestik og brugte komdomer og blev lanceret i 1988 eller sådan noget.

Her er hvad man kan få i 150/60-18 med minimum V hastighedsmærke (240km/t)
kilde: reifenversand
150/60ZR18 Metzeler ME Z 1 STEEL RADIAL
150/60ZR18 Pirelli MTR 02 DRAGON RADIAL
150/60ZR18 Bridgestone BT 56 RSS
150/60ZR18 Bridgestone BT 010 R
Igen er udvalget meget begrænset, men i denne størrelse er der en del meget
nyere dæk. BT56SS er et gaderæs/trackday dæk, resten er alm. sport dæk.
BT010 er klart det nyeste af dem, og det der i min mening vil give både
bedst greb og flest kørte kilometer. Et BT010 sidder pænt på en FZR fælg.
Det er ikke deformt, og det kan fint være der for kæde, bagsvinger o.l. Det
er heller ikke ødelæggende for køreegenskaberne, selv om det lige fjerner en
lille del af hvad 140 dækket kan.

Her er hvad man bl.a. kan få i 160/60-18 med minimum V hastighedsmærke
(240km/t) kilde: reifenversand
160/60ZR18 Michelin Macadam 90X
160/60ZR18 Michelin X M 59 64 W
Vi har tre fra klubben der kører FZR 600 (US). To af dem har købt deres
cykler med 160/60 dæk monteret. De sidder mærkeligt. Det er tydeligt at
dækket er for bredt til fælgen og dæksiderne er lodrette. Den ene havde
rykket stangen der holder bagbremsekaliberen for at dækket kunne være det.
Holdbarheden på f.eks Macadam 90X er rigtig god, men man giver afkald på
formeget i køreegenskaberne til at jeg vil anbefale dem.

Som du kan se er argumenterne ikke de samme som vi disskuterede i strengen
med Runes Bandit. Her anbefaler jeg et bredere dæk fordi man ikke kan få
noget der i mine øjne er fornuftigt i 140/60.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



armand (29-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 29-12-02 13:38


Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:IIAP9.20$%o2.1102@news.get2net.dk...
> > Alene derudfra vil jeg ikke anbefale at fravælge de originale str. til
> > fordel for dyrere brede dæk der kun indeholder poppet udseende :-|
>
> Hej Armand.
>
> Her er hvad man kan få i 140/60-18 med minimum V hastighedsmærke (240km/t)
> kilde: reifenversand
> 140/60ZR18 Michelin X M 59 64 W
> 140/60ZR18 Bridgestone BT 50 R
> 140/60VR18 Dunlop SPORTMAX
> Som du kan se er udvalget meget begrænset! Dette er i mine øjne alle gamle
> plastik dæk designet for 10-15 år siden. Det er ikke nogen jeg ville køre
> med. Janus fra klubben som kører på FZR har prøvet BT 50 dækket. Det sad
> rigtigt pænt på fælgen, og gjorde at den styrede meget godt. Holdbarheden
i
> forholdt til grebet var dog ikke noget at holde en fest over i følge
Janus.
> Vi har tre fra klubben der kører FZR 600 (US). To af dem har købt deres
> cykler med 160/60 dæk monteret. De sidder mærkeligt
>
> Som du kan se er argumenterne ikke de samme som vi disskuterede i strengen
> med Runes Bandit. Her anbefaler jeg et bredere dæk fordi man ikke kan få
> noget der i mine øjne er fornuftigt i 140/60.

Jup - Det gennemskuer jeg!
Allievel kan jeg ikke dy mig for at dømme dig for at være en High-end
freak!!! :-|

BT50 er udviklet vel senere end FZR'eren, hvorfor jeg vil kalde det at skyde
over målet at kalde dækket for aldrende, endsige ringe - I forhold til den!!
BT50 udvikledes til CBR900'erens lancering, og hvis det var toppen af
poppen, som bedst kunne modsvare Fireblade'ns potentiale, skal man være mere
end en gængs kurvehøg for at det ikke rækker på en FZR600 idag!

Mit ultimative forsvar af BT50 må være at det var mit foretrukne dæk på
RGV'en de år jeg kørte RR, og det såvel til tør som våd bane!
Den eneste kritik jeg har hørt hæftet på det var en RR-makker, som jeg havde
anbefalet det, og som ikke brød sig om at de "flød" så tidligt som de
gjorde - Han foretrak de Yokohama'er som han hidtil havde kørt med, også om
han så måtte tage med at de slap grebet voldsomt pludseligt i forhold til
BT50.
Overført til gadebrug må denne egenskab dog være et absolut plus !!

..
> M 59 er lavet af plastikbestik og brugte kondomer og blev lanceret i 1988
eller
> sådan noget

M59 troede jeg ikke man kunne få fat i længere :-/
Flere af mine bekendte har været glade for M59, der har dog ikke været nogen
tracday-piloter iblandt dem; men jeg selv har også haft det på GPZ900 en
enkelt gang og var overrasket over hvor godt det havde fat selv i vådt føre
til trods for det km-potentiale der var i det (jeg kørte 18.000 km på mit
bagdæk!).
Faktisk tror jeg at forekommende negativ bedømmelse af det primært tager
udspring netop i at det har så mange km i sig :-/

I starten af 90'erne da der kørtes "Battle of the Twins" var der faktisk
indtil flere af Duc. 851'erne og 888'erne der kørte med M59
Og M59 var det første dæk hvor jeg noterede mig at der under kørsel
lynhurtigt dannedes et mørkt bånd (af "flydende" gummi) midt på dækket hvor
der var kontakt med vejbanen!

--
Armand



Allan Jørgensen (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 29-12-02 15:59

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:IIAP9.20$%o2.1102@news.get2net.dk...
> Som du kan se er udvalget meget begrænset! Dette er i mine øjne alle gamle
> plastik dæk designet for 10-15 år siden.
---------------------------------------------------------
der er også dem her, men hvordan de sidder på fælgen og hvordan de påvirker køreegenskaberne skal jeg ikke kunne sige?
kilde: reifenversand
150/70ZR18 bridgestone BT57R
150/70ZR18 michelin MACADAM100X
150/70ZR18 michelin MACADAM90X
150/70ZR18 michelin TL HI-SPORT TX23

så ellers nede hos enghave motor en fzr600us til salg forrige år med et nymonteret 140/70-18 bagdæk. kan ikke huske hvad mærke men det så meget mærkeligt ud :-/

Allan(fzr600us)



Allan Jørgensen (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 29-12-02 15:45

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:aul98p$10c3$2@news.cybercity.dk...
> Alene derudfra vil jeg ikke anbefale at fravælge de originale str. til
> fordel for dyrere brede dæk der kun indeholder poppet udseende :-|
> Et 150'er bagdæk er som sådan efterhånden også ved at se helt smalt ud når
> man parkerer blandt andre, så dér er der såmand ikke så meget vundet
> alligevel :-/

hmm jeg havde ikke skrevet nogen steder at det var for udseendets skyld, mere at det ikke gik så forfærdelig meget ud over køreegenskaberne, at montere det i forhold til original str.. men det har jacob taget op, så det vil jeg ikke tæske langhalm på

Allan(fzr600us)


armand (29-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 29-12-02 16:21


Allan Jørgensen <mailto:allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en
news:yWDP9.16546$Hl6.1916458@news010.worldonline.dk...
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:aul98p$10c3$2@news.cybercity.dk...
> > Alene derudfra vil jeg ikke anbefale at fravælge de originale str. til
> > fordel for dyrere brede dæk der kun indeholder poppet udseende :-|
> hmm jeg havde ikke skrevet nogen steder at det var for udseendets skyld,
mere at > det ikke gik så forfærdelig meget ud over køreegenskaberne, at
montere det i
> forhold til original str.. men det har jacob taget op, så det vil jeg ikke
tæske
> langhalm på

Jeg hár jo også udpenslet min mening derom i tråden om "bredere dæk til
GSXR250" - startende med indlæg:
news:RlNM9.9160$Hl6.1073733@news010.worldonline.dk , så det vil være spild
af båndbredde at gentage det hele hér

--
Armand.





Allan Jørgensen (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 29-12-02 18:54

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:aun3lj$1a8k$3@news.cybercity.dk...
> Jeg hár jo også udpenslet min mening derom i tråden om "bredere dæk til
> GSXR250" - startende med indlæg:
> news:RlNM9.9160$Hl6.1073733@news010.worldonline.dk , så det vil være spild
> af båndbredde at gentage det hele hér

jep og efter at have nærlæst motorrad idag med test af den nye aprilia mille R, hvor de har sat et 180 på istedet for 190 kan man jo gætte sig til hvorfor de mon har gjort det....

Allan(fzr600us) ups endnu en til armand's skuffe


Jens Jacob Bager Jen~ (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 28-12-02 23:03

> Er der nogle i NG som vil dele lidt ud af deres erfaringer med dæk til
> FZR600US...
>
> Mie

Hej Mie

En FZR 600 har et meget begrænset udvalg dæk i 140/60-18 som er original
monteringen. Groft sagt så kan du få en 3-4 aldrende trackday dæk og et
Bridgestone BT 50 som er ret ringe i forhold til nydesignede dæk.

De tre cykler vi har i klubben der kører med den 18" bagfælg kører alle med
det forholdsvis nye Bridgestone BT010 i str.
150/60-18 og er meget tilfredse. Det er folk som Janus der kører hårdt til
på landevej og andre der er mere fornuftige (langsomme) i deres kørestil.
Det er et sportsdæk med så kaldt multicompund. Det betyder at bagdækket er
med blød gummi blanding i siderne og lidt hårdere blanding. Nu må du ikke
tolke det som et dæk der kan køre 20000km ligeud og stadig virker godt på
racerbane, men som et godt sportsdæk med meget store reserver som dog stadig
formår lidt flere motorvejskilometer.

Forvent det kører ca. 8-12.000km alt efter hvor hårdt du hænger på gassen.
Jeg kører selv med det på min CBR, og jeg er meget tilfreds. Skal jeg køre
decideret touring sætter jeg et andet dæk på, men til klubture og hverdag er
det fint i mine øjne. Det er det eneste dæk i 140/60-18 og 150/60-18 der er
designet i de sidste 5-8 år s.v.j.v.

Hos www.reifenversand.com er det meget billigere end i DK at købe dæk. Du vi
opdage det er meget billige at handle over nettet end købe det hos en
forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene, monter de dem for en
150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej på Amager. Bemærk
københavneriet ved med det samme at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste