René Rattenborg <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:atu8nq$1tm1$1@news.cybercity.dk...
> Hej Asger
> Jeg forestiller mig sådan, at vedkommende som har pakket den om, har været
i
> Tyskland og hente en næsten hel maskine, taget nogle dele fra den (han har
> bla. brændt hul i et stempel ) hvis nu han kun har skiftet stempel og ikke
> cylinder, så nu det ikke passer helt nøjaktigt vil olietrykket så ikke
> stige, når man prøver at presse maskinen, og når trykket er højt nok,
længe
> nok, vil pakningen til sidst gå sig en tur, eller er jeg helt gal på den?
> Det med at den prutter, tror jeg er møg i karboratoren, for det kom
> umildbart efter den var kørt ret langt ned i tanken.
Min spåkugle fortæller at optakten er som af dig antaget (=ud fra dine
ekstra stumper); men at vedkommende aldrig fik rettet den fejl (revne i
topstykke eller falsk luft ved karburator/stutse?) som var årsag til
stempelskaden - Og da du her senest fyrede op for skidtet opstod skeden
igen!
Olie-svineriet stemmer fint overens med at der er hul i stemplet, hvorved at
kompressionen forsvinder ned i krumtaphus=> motorblokken, og den såkaldte
gearkasse-udluftning ikke kan separere olien fra når sådan en luft-mængde
vil igennem.
G.-udluftningen bør ende i luftfilterkassen, hvorfra olien sikkert trænger
ud fra igennem et bund aftapnings hul; men er slangen dertil afmonteret
(separate K&N-filtre?) hhv. fraværende, vil svineriet foregå direkte ud i
atmosfæren =
Olietryk, er der vist(!) ikke tale om på en Seca(?)
Lampen angiver jvf. min erindring oliestanden (derfor også begivenhederne
som Thomas forklarer dem!), hvorfor det er den lavere oliestand p.g.a.
merforbruget af olie (ud over motoren) at der lyses for!
Prutteriet passer ligeledes godt med halten på kun én cylinder, med
tilfældige virkningsløse antændinger i den skadede cylinder!
Martin S. har lige været igennem samme problem (á: en mindre revne i
stemplet) og for ham var det typisk at motoren trak "mindst ringe" ved
højere omdrejninger, hvilket forklares af at den større mængde luft qua
større rpm. har sværere ved at presses igennem motorblokken og ud, ligesom
der qua omdrejningerne er kortere tid til at passere revnen i stemplet!
Hjemme-udført kompressionstest til erkendelse af dette:
Afmonter begge tændrør og stop en finger eller andet tætnende ned i
tændrørshullet på en af cylindrene altimens du roterer motoren med
starteren: Der skal komme et kraftigt *PIFFFFTT* hver gang stemplet
komprimerer, og er der hul i stemplet sker der intet! Den ene af dine to
cylindre MÅ have kompression, så forsøg til du hører lyden på én af
cylindrene, og forsøg med samme metode på den anden!
Finder du derved manglende kompression på én cylinder vil du givetvis kunne
stikke en skruetrækker helt igennem stemplet når det er i top
Forsøg evt.også at køre stemplet i top og lys+kig ned igennem tændrørshullet
for at se stempeltoppen og sammenlign udseendet af de to respektive
stempler!
Jeg er svært bange for at du står for endnu en grundig renovering
Hvis man lige regner på din ide om at bore den op til 500 ccm i samme
forbindelse, så er der højest et par mm. foring at opbore af på en alm
cylinder.
For at forøge arealet(!) af Seca'ens 69mm boring med 25% (=200ccm ->
250ccm), skal man helt op på mere end 77mm => +8mm ! Den går altså ikke
Og så har jeg slet ikke nævnt problemet med at finde stemplerne til !!!
--
Armand.