> Hvad er forskellen på motorbremse-effekten på en 2- og en 4-takter,
Forskellen i motorbremse effekten kommer af, at 4 takteren har vaccum over
stemplet hver gang det kører ned, men atmosfærisk tryk under stemplet,
hvorved motoren skal rykke stemplet nedad. Opad er der kun vaccum i
kompressionsslaget, når motoren er i udstødningsslaget vil trykket udlignes
med atmosfæren når udstødningsventilen åbnes. Dermed modarbejder stemplet
2/4 trækker 1/4 og er neutal 1/4 = alt i alt 1/4 modstand (principielt set)
En 2T motor vil ved lukket karburator have atm tryk på begge sider af
stemplet og pånær lidt pulseren fra det luft der bevæger sig frem og tilbage
mellem stempelsiderne ikke yde nogen modstand på bevægelsen.
I praksis kommer det meget til udtryk på de 2 sidevogns ræsere vi kører
speedway med. Der må man jo ikke have bremser på, hvorfor motorbremsning er
meget vigtigt. Og på 2T kawa'en er man derfor nød til at lukke af for gassen
meget tidligere end man er på 4T maskinerne. Og at køre med lukket
gashåndtag hjælper ikke ligefrem på omgangstiderne. På suzuki'en har vi
justeret karburatorerne så de lukkes 100% (ingen tomgang) hvilket giver den
maksimale motorbremsning, og den kan i praksis blokere baghjulet når gassen
slippes, hvilket jo så udnyttes til at holde gas på helt ind i svinget,
hvorefter det "blokerede" baghjul får cyklen til at påbegynde sin broadslide
mens farten reduceres. Når hastighed og retning passer, lukkes hanen op
igen, og så kan man fortsætte broadsliden mens man acclerere ud af svinget
(og det lyder meget lettere end det er
Mads Lund
Ninja9RT